Barn på sykkel

Prat om tung MC.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Barn på sykkel

Post by cpeders »

En annen ting å tenke på med barn i trafikken, er alle som tror at barne deres sitter trygt i barnesetet. Nå husker jeg ikke tallet, men her er det allvorlig mange som slurver med monteringen.
Jeg er ikke betenkt med å ta med meg barn på sykkel ihvertfall. Man skjerper sansene en del ekstra når man har barn med seg, enten det er i bil eller på sykkel, og planlegger turen ut ifra forutsetningene til ungen. En tur til byen, spise en iselelr pøse og hjem igjen, holder som regel masse for en unge.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Catwoman
Posts: 15
Joined: 07 Apr 2007 19:32
MC: Suzuki SV650 2008 mod.
Yamaha YZF Thundercat 1998 mod.
Location: Buskerud

Re: Barn på sykkel

Post by Catwoman »

Synes det er åreit med barn på mc, som de fleste andre nevner er det neppe de villeste turene med de heftigste nedbrekk man tar med små familiemedlemmer bakpå. Ei heller Autobahn i 200+... Selvsagt, som alle vet, kan det gå galt uansett, men det er noe med det å fortsette med de fritidsaktiviteter man har selv etter å ha fått barn, og gjøre dette til en greie hele familien kan trives med.

For oss er minimums-alderen når barnet er gammel nok til å tåle vekt av hjelm og utstyr, kan glede seg over å være på passasjer på tur og kunne kommunisere greit. Familien vår dro på første mc-ferie da barna var 7 og 11 år, før det hadde de vært passasjerer på småturer siden ca. 4-års alder. Selvom regnet øøøste ned storparten av mc-ferieuka, nok til å ødelegge en gryende mc-passasjers trivsel, så synes ungene ferien var kjempegøy og ønsker gjerne slik sommer-tur igjen! (fikk selvsagt med oss Skara Sommerland og endel andre "familieaktiviteter")

Denne sesongen kjører jeg uten barn bakpå, avsuttet fjorårets sesong i ulykke, trenger å finne tilbake kjøregleden slik at den smitter til passasjeren og vi alle har det fint på tur igjen :-)
Cat :-D
~Current: Suzuki SV650~
~Current: Yamaha YZF600 Thundercat~
~Ex: Yamaha XJ600~
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Barn på sykkel

Post by quantumduck »

Kawazzr wrote: Det er vel neppe behagelig å komme under en voksen, men ungen dør garantert ikke av dette heller.
Det var da enda bra. Tut og kjør!
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Barn på sykkel

Post by quantumduck »

Jenta mi har sittet på siden hun var sju. Syns dette får bli litt opp til hver enkelt, det gjenspeiler vel bare hvordan man vurderer risiko i alle mulige andre situasjoner også. Men det er jo en god del forhåndsrelger man kan og bør ta. Skikkelig kjøreutstyr, kjøre på lavrisikoveier osv.

Hvis man skal ha en aldersgrense regner jeg med man har undersøkt nærmere hvor mange unger som skades i mc-ulykker årlig? Noen som vet? Nevnes ofte MC-ulykker i avisene, men har aldri sett at barn har vært involvert. Unger som drukner derimot ...
Kawazzr
Posts: 25
Joined: 15 May 2009 17:02
MC: 1986 FJ1100 (200.000 km) og gleder seg til å bli veteran
2002 ZZR1200.. som får stå for daglig bruk
Location: Ã…s

Re: Barn på sykkel

Post by Kawazzr »

quantumduck wrote:Jenta mi har sittet på siden hun var sju. Syns dette får bli litt opp til hver enkelt, det gjenspeiler vel bare hvordan man vurderer risiko i alle mulige andre situasjoner også. Men det er jo en god del forhåndsrelger man kan og bør ta. Skikkelig kjøreutstyr, kjøre på lavrisikoveier osv.

Hvis man skal ha en aldersgrense regner jeg med man har undersøkt nærmere hvor mange unger som skades i mc-ulykker årlig? Noen som vet? Nevnes ofte MC-ulykker i avisene, men har aldri sett at barn har vært involvert. Unger som drukner derimot ...
Du får både tute og kjøre forsiktig :)
Unger er sosiale, og vil ofte treffe andre på sykkel også. Tyrigrava Onsdagskvelder anbefales!
Blir dog litt langt å reise for Tage :D

Det var en døds ulykke med en 12 åring i fjor (tror jeg). Andre ulykker er jeg ikke kjent med.
Drukner gjør store og små mye oftere.
Antallet dødsulykker i.f.b. båtliv er omtrent det samme som for mc på årsbasis.
MEN det er TRE GANGER SÅ MANGE SYKLER som båter!! Og gjennomsnittlig driftstid for en sykkel er noe mer enn båt også.
Mener å ha lest at en fritids båt brukes i gjennomsnitt 40 timer (gangtid) i året. Vi kjører i gjennomsnitt 9000 km (NMCU), og gjennomsnitt 60 km/t :) skulle det bli ca 150 timer rundt regnet.
Nå kan en selvfølgelig hevde at båter ligger stille mye, at promille er med i veldig stor del av ulykkene o.s.v o.s.v.
Post Reply