Teori: Plassering i veibanen

Prat om tung MC.
Post Reply
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Teori: Plassering i veibanen

Post by stonescar »

Var i dag på Risløkka og bestod teorien med 1 feil (brag) :D
Som den perfeksjonisten jeg er vil jeg selvfølgelig finne ut av hva jeg gjorde feil, derfor denne posten.

Feilen jeg fikk ble på utskriften kategorisert som "Plassering av kjøretøy", og da tror jeg at det var et av disse to spørsmålene jeg kanskje svarte feil på:

1. Foran deg på veien er det en stillestående kø, du har biler bak deg. Hvor vil du plassere deg i kjørebanen:
a) til høyre
b) til venstre
c) i midten
d) - husker ikke, men var et uaktuelt alternativ -

Mitt svar: Jeg svarte c (i midten) fordi jeg tenkte at det var lurt å "oppta" kjørefeltet, slik at ingen av bilene bak ville prøve å presse seg forbi på noen av sidene. Noen innvendinger?
Hadde det derimot vært spesifisert at bilen(e) bak var spesielt nærme og i høy hastighet ville jeg valgt å plassere meg til venstre slik at jeg kunne gjøre en evt. unnamanøver dersom bilene bak ikke kunne bremse, men siden spørsmålet ikke spesifiserte dette antok jeg at det ikke var en aktuell problematikk.

2.Du kjører bak et vogntog, hvordan vil du plassere deg?
a) til høyre for å unngå møtende trafikk
b) i midten for å unngå "turbulens"
c) til venstre i god avstand for å få best mulig sikt

Mitt svar: C - til venstre med god avstand - fordi jeg tenkte at det viktigste i denne situasjonen var å ha god avstand og sikt, og dermed kan man også lett unngå evt. møtende trafikk i motgående kjøreretning.

Kan ikke huske andre spørsmål i denne kategorien som jeg var det minste usikker på, så derfor tenkte jeg at det måtte være en av disse. Noen innvendinger?
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Teori: Plassering i veibanen

Post by moonlit »

Enig med deg på spm. 2 - til venstre og langt bak trailere.

På spm. 1 ville jeg svart c) (i midten) ; det er der man skal ligge iht. teorien såvidt jeg husker. I praksis ville jeg ha plassert meg litt til venstre for midten for å ha god utsikt, og fordi jeg skal kjøre forbi køa.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Teori: Plassering i veibanen

Post by Babelfisken »

stonescar wrote:Var i dag på Risløkka og bestod teorien med 1 feil (brag) :D
Som den perfeksjonisten jeg er vil jeg selvfølgelig finne ut av hva jeg gjorde feil, derfor denne posten.

Feilen jeg fikk ble på utskriften kategorisert som "Plassering av kjøretøy", og da tror jeg at det var et av disse to spørsmålene jeg kanskje svarte feil på:

1. Foran deg på veien er det en stillestående kø, du har biler bak deg. Hvor vil du plassere deg i kjørebanen:
a) til høyre
b) til venstre
c) i midten
d) - husker ikke, men var et uaktuelt alternativ -

Mitt svar: Jeg svarte c (i midten) fordi jeg tenkte at det var lurt å "oppta" kjørefeltet, slik at ingen av bilene bak ville prøve å presse seg forbi på noen av sidene. Noen innvendinger?
Hadde det derimot vært spesifisert at bilen(e) bak var spesielt nærme og i høy hastighet ville jeg valgt å plassere meg til venstre slik at jeg kunne gjøre en evt. unnamanøver dersom bilene bak ikke kunne bremse, men siden spørsmålet ikke spesifiserte dette antok jeg at det ikke var en aktuell problematikk.

2.Du kjører bak et vogntog, hvordan vil du plassere deg?
a) til høyre for å unngå møtende trafikk
b) i midten for å unngå "turbulens"
c) til venstre i god avstand for å få best mulig sikt

Mitt svar: C - til venstre med god avstand - fordi jeg tenkte at det viktigste i denne situasjonen var å ha god avstand og sikt, og dermed kan man også lett unngå evt. møtende trafikk i motgående kjøreretning.

Kan ikke huske andre spørsmål i denne kategorien som jeg var det minste usikker på, så derfor tenkte jeg at det måtte være en av disse. Noen innvendinger?
Begge spørsmålene er dårlige da det ikke er vanskelig å konsturere situasjoner der det motsatte av antatt rett svar er den beste løsningen.
Når det er sagt tror jeg ganske sikkert det er det første du fikk feil på. Antagelig er C) Venstre, rett selv om jeg selvsagt ville valgt A dersom det var mye bedre plass der og fare bakfra.
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Teori: Plassering i veibanen

Post by Carlsberg »

Sprørmål 1
Riktig svar B
Lærte på kjøreskolen at hvis jeg har flere biler foran meg og det er mer enn 1 bil bak meg så skal jeg ligge til venstre.
Dette fordi at bilen bak den bilen jeg har bak meg, tror at bilen foran seg kjører sakte. Han ser en luke foran bil foran og vil kanskje kjøre forbi. Da oppdager han at det er en mc der.

Så flere enn 1 bil bak, ligg til venstre slik at bilene bakover ser deg lettere.
Image
stonescar
Posts: 28
Joined: 11 May 2009 10:35
MC: Ducati Monster 620ie '02

Re: Teori: Plassering i veibanen

Post by stonescar »

Ser man det, en annen vinkling som gir mening. Var nok dette de var ute etter. Takk :)
Post Reply