Hei
Håper noen kan ha noen meninger om mitt problem med min fzr1000exup - 91.
av og til vil ikke turtallet dra over 3500 - 4000. Turtallsproblemet fjernes ved å stoppe motor og starte opp på nytt igjen - da snurrer den som bare det! Trodde det var cdi-boks og gikk til innkjøp av ny men problemet er der fortsatt. Har tenk å bytte bensinpumpa da den "klikker" noe før den roer seg når tenningen slås på, men jeg har ikke tro på at pumpa har noe med feilen å gjøre. Forslag?
mvh frank
turtallsproblemer fzr1000-91
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
Originalpumpa skal klikke, så det er ikke den. Når den stopper blir det bom stopp.
Problemet ditt var sært må jeg si. Må nesten være elektrisk siden det hjelper med "reboot", men hva annet enn CDI boksen er det som er avansert nok til å trenge restart? Kan det være exupventilen som henger seg i lukket posisjon? Den resetter seg jo når man slår på tenninga. Ikke helt enkelt å feilsøke, men kan jo hekte av wirene og låse spjeldet åpent og se om det hjelper.
Problemet ditt var sært må jeg si. Må nesten være elektrisk siden det hjelper med "reboot", men hva annet enn CDI boksen er det som er avansert nok til å trenge restart? Kan det være exupventilen som henger seg i lukket posisjon? Den resetter seg jo når man slår på tenninga. Ikke helt enkelt å feilsøke, men kan jo hekte av wirene og låse spjeldet åpent og se om det hjelper.
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
god ide - skal ordne med en "mini" bensintank så kan jeg følge med hvordan wierene på ventilen jobber. vet noen på hvilket turtall exupen skal åpne? styres exupen via cdi-boks og relee? noen som vet hvor evt. relee sitter?
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
kjørt test med exupen og den virket OK. er helt rådløs....... hjeelp !!!! ser ut for siste utveg er å trille gammeln på verksted.....
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
A bit of a long shot, men kan jo være så "enkelt" som lav spenning til CDI boks eller coiler. Hvis dette skjer mens du er i garasjen kan du jo forsøke å måle spenning inn til CDI og coiler.
Evt. pusse ren batteripoler og tilsvarende kontaktpunkter til kritiske komponenter. Du kan jo ha flaks...
Evt. pusse ren batteripoler og tilsvarende kontaktpunkter til kritiske komponenter. Du kan jo ha flaks...
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
Er på ganske tynn is her, men er det ikke en sensor på exup-ventilen som sender ECU signal om posisjonen til "pulley"-en på exup'en? Trikser ikke ECU'en med tenninga som følge av denne målinga? Trodde ikke exup'en var helt "open loop", da det gikk an å få feilkoder på dem. I alle fall på nyere sykler. Men det er kanskje bare ledningsbrudd og feil motstand på servoen man måler da... Men om det er en sånn sensor, så tipper jeg du har en sterk kandidat til feilkilde på denne evt. sensoren og kontaktene på denne. Ellers på alt sånt som kan minne om elektrisk feil, gjelder å sjekke batteri og ladespenning.
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
høres logisk ut - hadde plukket av luftfilterboks og observerte at innsugsplatene (de mellom luftboks og forgasserinnsug) "blafret" i takt med kuttene på turtallet, men det har ve kanskje med at suget fra motoren ble ujamt...... vet du/dere hvor sensorene til exupen ligger, og ligger det noen relee i kåpa eller er alle lokalisert bak på venstre side?
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
Det er sikkert som på min 99 R1. Er servoen som står for "diagnosen". Fra den er det bare 2 wire ned til ventilen. Fjerner man servoen får man krangling, men altså ingen sensor nede ved ventilen.
Hvilke plater er det du sier blafrer?
Hvilke plater er det du sier blafrer?
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
I innsuget bakerst på forgasserne står det vertikale sorte plater som dekker ca. 80% av innsuget dersom motoren går på tomgang. Ved pådrag heves disse og det må sikkert være styrt av vakum i forgasser - tror ikke de har noe med feilen å gjøre, men de jobber på "høygir" når feilen oppstår. Skal forøke å koble ut servo for exup og se hva som skjer. Har du forsøkt å kjøre uten exup innkoblet og bare satt i åpen pos.
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
Ok, forgasserstempel elns =) Stemmer at de styres av vakuumet i innsuget, og vil "blafre" hvis motoren ikke går rent.
Ja, alltid kjørt slik på min. Men da med uoriginal eksos og komplett fjerning av ventilen. Servoen står fortsatt der og tror den gjør god jobb =)
Ja, alltid kjørt slik på min. Men da med uoriginal eksos og komplett fjerning av ventilen. Servoen står fortsatt der og tror den gjør god jobb =)
Re: turtallsproblemer fzr1000-91
Skal sjekke ut i kveld om dette - har også uekte anlegg, men det er orginalpotta til kawa ZX9R-98 - ser pen ut og puster godt