Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by carboy »

Go-fast wrote:Det finnes tydeligvis mye gale mennesker på veien.

http://www.f-b.no/article/20090501/NYHE ... 1220/NYHET

:shock:
Sånne mennesker skulle vært :smt021 :smt075
Er det liksom bare og presse ut en Mc'ist av veien så han ligger der, og bare stikke igjen?
-Carboy-
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by xadox »

Fy f*** jeg blir forbannet over slike folk!!! :evil:
1.3.1.2
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by erazar »

Det ryktes at det ligger noe forskjellige skinnvester bak denne konflikten, og politet stiller mannsterke på planke mc i Fredrikstad, som om det ikke var farlig nok på 2 hjul allerede ;-)
Always remember that you are unique, just like everybody else.
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by xadox »

1.3.1.2
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by knetrom »

Syns det er skremmende mange dødsulykker i år, trist for alle involverte.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by tshansen »

Dette var tilfelle i fjor også! Å overraskende nok var en større andel av de omkommne personer på 40 +!?? :-k
I følge bilstatestikken skulle jo det strengt talt vært flere ungdommer som var uheldige, men på 2 hjul så er det ikke slik.

Hva kommer dette av? Det er utrolig trist å høre at folk dør i trafikken, men det trigger noe i meg, jeg er nyskjerrig på å vite hvorfor den eldre garde har en tendens til å være mere uheldig i trafikken enn de yngre?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by carboy »

Det er vell ikke flere ulykker med de eldre, men flere dødsulykker, dette kommer sikkert av at vi som er yngre har som oftes flaks (Snakker av erfaring) og kanskje ikke har så store maskiner som de eldre, dette kan ialefall være et av flere svar :-k
-Carboy-
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Lord Erik »

Tja, nå kan det jo være at den eldre garde er mer representert i MC-miljøet enn oss "unge". Motorsykkel er en relativt dyr hobby som ikke alle kan ta seg råd til før man begynner å bli litt opp i årene. Samtidig vil nok en 40-åring som har kjørt bil i trafikken i 20 år føle seg litt mer modig på sykkel enn en 20-åring som kun har kjørt bil i to år, selv om begge to gjerne har tatt klasse A samtidig. Med andre ord, en eldre mann på sykkel er ikke nødvendigvis en erfaren mann på sykkel (men han føler seg gjerne slik). ;)

Forøvrig kan det være at carboy også har et poeng. Eldre har som oftest også råd til større sykler enn unge, som igjen setter dem i en mer risikofylt posisjon. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg desverre har vært i et par situasjoner hvor min egen idioti kun har blitt reddet av at sykkelen min satt begrensninger. E.g. hvor jeg har akselerert for fort uten å følge tilstrekkelig med på trafikken langt framme, for deretter å måtte bremse kraftig ned i det jeg tok igjen bilene foran. Med en tyngre sykkel hadde jeg kommet mye raskere opp i fart, og muligens ikke klart å bremse i tide.

Men dette er bare spekulasjoner. Det hadde vært artig å se statistikk på hvilken alder de som krasjer mest på MC er, hvilke sykler de kjører, og i hvilke situasjoner det skjer.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by tshansen »

Jeg så en del skremmende situasjoner når en del av vår eldre kom jumpene inn på festplassen med syklene sine! Ja da snakker vi 40+...
Det var ikke mye som vitnet om kontroll! De vinglet fram og tilbake, klarte ikke å holde vekta på sykkelen stabil, ukontrollerte gasspådrag og sinnsyk rusing av motoren.

Det virker rett og slett som at mange på 40+ kjøper seg tunge store sykler som de rett og slett ikke er "menn" nok til å håndtere! Hvertfall det mitt inntrykk er i enkelte tilfeller :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
erazar
Posts: 588
Joined: 25 Jun 2008 15:41
MC: 08mod yamaha r6
x 98mod suzuki gsxr 750
x 84mod suzuki rg 250
Location: Haugesund

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by erazar »

Henger meg med på synsingen jeg også og er i stor grad enig, store tunge og maskinsterke sykler er billigere å forsikre om du er litt opp i årene, samtidig har du hatt lenger tid på å jobbe deg opp penger til en stor, sterk og tung sykkel. Du har du fått flere år på baken for å bli mester, du har kjørt sykkel i 10-20-30 år og kanskje enda lengre.. DETTE kan du!

Oss unge er vel mer todelt (for å dra alle over generaliseringskammen), en har de som skal se hvor fort en overdimensjonert R sykkel går og velger å ta snarveien gjennom autovernet mye på grunn av manglende erfaring og forståelse, så har en de som er klar over utfordringene og som velger å tenke gjennom at en har blitt rusten i løpet av vinteren og trenger litt ny "opplæring" hver sesong. De kjøper kanskje en sykkel som har god kjørekomfor er billig å forsikre (på grunn av lite ulykker) og velger kjøreklær ut fra funksjon ved ulykke og varmeisolering.

For min del er det ordet mester som ringer mest bjeller når det gjelder førere, det er få som er så gode å kjøre som de som er nesten blinde, nesten døve og som egentlig skulle hatt fratatt førekortet sitt for mange år siden, jeg har flere slike i familien som helst sikter på å føre motorvogn frem til de er minst 100 år. Samtidig kan disse kjøre hvor som helst, mens den ene billisten etter den andre er IDIOTER! at de selv er ansvarlig for mer eller mindre alle de farlige situasjonene som oppstår er de ikke klar over. Jeg er ute å kjører sånn ca hver eneste dag i sesongen, jeg kjører selv en overdimensjonert plastrakett og kan sikkert blåse opp hanekammen og ende i ett autovern, samtidig er jeg veldig var på alle farene som mc fører med seg og selvfølgelig er jeg en av de allvitende mestrene som det ikke kommer til å hende noe med, jeg ser jo alt... problemet er at jeg blir litt bedre for hvert år.. vil jeg bli for god til slutt? Kjøpe sykkel over evner og kjøre over evner? Jeg har jo blitt så god med all min erfaring!

De jeg treffer på og rundt motorveien som kjører uten kjøreklær finner jeg ofte på store sykler, helst de syklene som kommer med hengerfeste og varmeanlegg.

Nå har jeg vel ikke bare rotet i vepsebolet, men kanskje også lagt en liten en i eget reir? :lol:
Always remember that you are unique, just like everybody else.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by cpeders »

Kjapp liten lese sak som kan være grei å tenke igjennom når man bytter sykkel.
The study of almost 2 million motorcycle policies over a five- year period finds that riders who switch bikes are nearly 70 percent more likely to crash than riders who keep the same bike.
http://www.bikernet.com/Features-METRIC ... ageID=2071
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Lord Erik »

cpeders wrote:Kjapp liten lese sak som kan være grei å tenke igjennom når man bytter sykkel.
The study of almost 2 million motorcycle policies over a five- year period finds that riders who switch bikes are nearly 70 percent more likely to crash than riders who keep the same bike.
http://www.bikernet.com/Features-METRIC ... ageID=2071
Øynene ble sittende fast på det øverste bildet, så jeg fikk ikke lest artikkelen. ;) Fra spøk til alvor, artikkelen har et godt poeng som også er veldig relevant for meg ettersom jeg nå har planer om å selge sykkelen og kjøpe en ny. Når jeg har kjøpt en ny burde jeg muligens transportere sykkelen på henger og finne meg en parkeringsplass å øve på før jeg hiver meg ut i trafikken...

I etterpåklokskapens navn så er det gjerne ikke så vanskelig å tenke seg at bytte av sykkel involverer stor risiko. Ikke bare er det en ny sykkel, men hvis man har gått opp i motorstørrelse (hk) så antar jeg at man gjerne er giret på å skulle "teste den litt", og ikke tutle forsiktig rundt.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by KiM »

Smell her i Bergen i dag. Den er rød, men det er ikke LS iallefall for han har ikke potten på venstre side :-#
ingen KiM, ingen kos
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Lord Erik »

Høres ihvertfall heldigvis ikke ut som en dødsulykke. ;o/
User avatar
Carlsberg
Posts: 426
Joined: 12 Oct 2007 19:48
MC: Yamaha FZ6N 2007
Location: Sandefjord

Re: Motorsykkelulykker 2008, 2009

Post by Carlsberg »

Image
Post Reply