Førerutviklingskurs på Værnes

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Villsvin »

Ok. Hva lærer man på et slik kurs? Hvilke øvelser har dere som ikke kjøreskolene har? Ikke for å være frekk, men er dette egentlig et oppfriskningskurs for eldre litt på samme måte som de eldre kan ta på bil?
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Delvis er det det samme som du hadde på kjøreskola. Krypkjøring, slalom mellom kjegler i sakte fart, 8-tall, bremseøvelse med begge hendene på styret, alt dette kjenner de fleste fra kjøreskiola.
I tillegg har vi øvelser med større hastigheter og krav til konsentrasjon.
Slalom, flere løyper med forskjellig avstand mellom kjeglene, ti - femten meter, vekselvis.
Slalom hvor kjeglene ikke står på rekke
Bremseøvelse med bare ei hand på styret
Lang sving hvor du trener blikkontroll
Unnamanøver/kontrastyring i så høy hastighet som du klarer

Syns egentlig ikke det er nødvendig å være bråkjekk med et nytt sertifikat i handa. Kjøreopplæringen og førerprøven skal sikre at innehaveren av sertifikatet har et minstemål av kjøreferdigheter, slik at han ikke er en fare for seg selv eller andre med det kjøretøyet han har sertifikat for.

Våre førerutviklingskurs er beregna for alle som vil holde kjøreferdighetene sine ved like og kanskje utvikle seg på områder som man føler at man ikke behersker så godt.
Og slik mengdetrening som du får på et slikt kurs, med instruksjon på ting som ikke sitter så godt, kanskje har noen uvaner som kan være farlige i gitte situasjoner, er med på gjøre deltagerne til bedre førere og dermed også mindre utsatt for ulykker/skader.
I tillegg er kursene trivelige, med godt miljø og mye latter :)
Mer info finner du her http://www.net-blast.com/Webdesk/netbla ... ?id=290785
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Villsvin »

Ragnhild wrote:Syns egentlig ikke det er nødvendig å være bråkjekk med et nytt sertifikat i handa.
Hvis det er meg du refererer til her så har du helt rett på en ting, at jeg har en nytt sertifikat i handa \:D/ . Bråkjekk er vel opp til enhver å bedømme, kanskje du er litt følsom for kritiske spørsmål? Jeg har overhodet ikke hatt noen intensjon om å være frekk, men utifra bildet du postet så kunne det se ut som snittalderen var 20 år eldre enn meg, men nok om det. Kjøregården på trafikkstasjonen her i Trondheim er til opplysning åpen for allmenheten stort sett hele døgnet på sommerhalvåret, her kan man øve så mye man vil uten at det koster ei krone. Så for alt du vet så kan jeg ha hatt hundrevis av timer der på fritiden fra mopedalder til i dag. Det samme gjelder kjøregårdøvelsene på sivilforsvaret på baksiden av Granåsen. Og i tillegg så er det kanskje vanskelig for deg å vite at jeg også er en av de siste som hadde trafikkopplæring som fag i 2 år på vgs her i Norge.

Men da skal jeg ta mitt bråkjekke ego og ferske sertifikat av denne tråden. [-(
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Banditbiker »

Villsvin wrote:Ok. Hva lærer man på et slik kurs? Hvilke øvelser har dere som ikke kjøreskolene har? Ikke for å være frekk, men er dette egentlig et oppfriskningskurs for eldre litt på samme måte som de eldre kan ta på bil?

Gjennomsnittalderen på motorsykkelister i Norge ligger på 40 år +/- (mye takket være norsk avgiftspolitikk og ikke minst forsikringsselskapenes grådighet ovenfor yngre førere). Mange av disse 'oldingene' har kjørt mc i maaaange år, men de er heldigvis fortsatt såpass mentalt oppegående til tross for langt framskreden aldring at de har forstått at man blir aldri utlært, og ikke er de verdensmestre heller. Derfor tar de oppfriskningskurs for å gjøre det sikrere ute på veien både for seg selv og ovenfor yngre som kan og behersker alt.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Villsvin
Takk for tips om kjøregård på Granåsen. Har drevet en del øvelseskjøring med sønn to på parkeringsplassen der oppe, men da visste vi ikke om at det var kjøregård inne på Sivilforsvarets anlegg.
Men jeg har vært på kjøregården på Sluppen mange ganger utenom åpningstid. Har også opplevd å bli jaga av en kjørelærer når jeg ville drive egentrening der borte.

Selv har jeg erfart at et ferskt førerkort har avla minst èn verdensmester. Og det førte til at mitt faderlige opphav kjøpte ny bil.

Og Villsvin tror jeg var et godt valg av nick, ditt siste innlegg tatt i betraktning.

PS. Du er fremdeles velkommen på Værnes, om det ikke passer denne gangen, blir vi å holde flere førerutviklingskurs utover.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Ragnhild wrote:Image

INVITASJON TIL FØRERUTVIKLINGSKURS FOR LETT OG TUNG MOTORSYKKEL PÅ VÆRNES

Mandag 11/8 – 2008 – kl 1700-2000
Mandag 18/8 – 2008 – kl 1700-2000
Mandag 25/8 – 2008 – kl 1700-2000 – KUN FOR DAMER!!

ÅPENT FOR ALLE MOTORSYKLISTER!

Øvelsene fokuserer på:
Gasskontroll, Sporvalg, Svingteknikk, Bremsing
Våre instruktører gir råd og veiledning på stedet.

Kursavgift: kr 400,- som betales ved oppmøte. (kr 200,- for medlemmer av Senior MC)

Godkjent sikkerhetsutstyr er en forutsetning for deltakelse:
Jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler, samt registrert og forsikret kjøretøy.
Senior MC avd Trøndelag har 8 instruktører
Image

Du bestemmer selv hvor grensene dine går, og gjør øvelsene i ditt eget tempo.
Du vil oppleve at du faktisk har tøyd grensene dine og blir mye tryggere på manøvrering av sykkelen etter noen få timer på banen.
Kurset er nyttig for MC-førere i alle kategorier, fra ferske til meget erfarne (som har fått en del uvaner)

Oppmøte: Hovedvakta, Værnes Garnison
(fra E6: Kjør av til Stjørdal, retning Storlien, og til høyre i andre rundkjøring).
Notér mobilnr i tilfelle du ikke finner frem.

Vi ønsker alle velkommen til en lærerik og sosial begivenhet!

Fortløpende påmelding:
Ta kontakt med meg på PM for påmelding

PS. Dette er samme kurset som Senior MC, avd Øst har på Gardermoen
Bumper denne
Vi har satt av fem gratis plasser til MC-førere under 20 år på hvert kurs.
Og kursene blir å gå hver mandag framover til midt i september iallfall.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by R6-freak »

hadde jeg hadd lappen så kanskje jeg hadde tatt turen
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by ATWindsor »

Villsvin wrote:
Ragnhild wrote:Syns egentlig ikke det er nødvendig å være bråkjekk med et nytt sertifikat i handa.
Hvis det er meg du refererer til her så har du helt rett på en ting, at jeg har en nytt sertifikat i handa \:D/ . Bråkjekk er vel opp til enhver å bedømme, kanskje du er litt følsom for kritiske spørsmål? Jeg har overhodet ikke hatt noen intensjon om å være frekk, men utifra bildet du postet så kunne det se ut som snittalderen var 20 år eldre enn meg, men nok om det. Kjøregården på trafikkstasjonen her i Trondheim er til opplysning åpen for allmenheten stort sett hele døgnet på sommerhalvåret, her kan man øve så mye man vil uten at det koster ei krone. Så for alt du vet så kan jeg ha hatt hundrevis av timer der på fritiden fra mopedalder til i dag. Det samme gjelder kjøregårdøvelsene på sivilforsvaret på baksiden av Granåsen. Og i tillegg så er det kanskje vanskelig for deg å vite at jeg også er en av de siste som hadde trafikkopplæring som fag i 2 år på vgs her i Norge.

Men da skal jeg ta mitt bråkjekke ego og ferske sertifikat av denne tråden. [-(
Jeg prøde å finne den kjøregården på gransåden, men fant ingenting. Avkjørelselen før granåsen fører til noen sivilforsvarbygninger, men der er det bare noen parkeringsplasser, og en liten grusplass eller noe. Er denne kjøregården noe annet sted?

AtW
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Bumper denne
Siste kursdag i høst er neste mandag 22/9
Påmelding på PM til meg eller møt i hovedporten på Værnes Garnison kl 17.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by KiM »

Villsvin wrote: ...trafikkopplæring som fag i 2 år på vgs her i Norge.
Skal ikke rive opp i gamle sår, men det kurset der er faktisk noe av det tåpligste jeg har vært borti (ikke vondt mot deg, men mot utdanningssytemet vi har i Norge). Er ufattelig rart at et slikt kurs skal sidestilles med gjeldende karakter som f.eks matte, fysikk, engelsk osv. Du lærer tross alt ikke noe mer der enn man lærer seg på de to-tre månedene det tar å ta det første sertifikatet ditt...Og så skal man kaste vekk to år med utdannelse på det? Hva tenker skolevesenet på?

Veldig off topic, men måtte bare få ut frustrasjonen. Jeg derimot syns det er veldig bra med slike kurs. Er ganske fersk, så har ikke fått anledning til å delta på slike kurs enda, men skulle gjerne deltatt for å få feedback fra de som har erfaring! Og så er det greit å se hvor godt en mestrer sykkel på bane/øvelser.
ingen KiM, ingen kos
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Image

INVITASJON TIL FØRERUTVIKLINGSKURS FOR LETT OG TUNG MOTORSYKKEL PÅ VÆRNES

Mandag 4/5 – 2009 – kl 18
Onsdag 13/5 – 2009 – kl 18
Mandag 18/5 – 2009 – kl 18

ÅPENT FOR ALLE MOTORSYKLISTER!

Øvelsene fokuserer på:
Gasskontroll, Sporvalg, Svingteknikk, Bremsing
Våre instruktører gir råd og veiledning på stedet.

Kursavgift: kr 400,- som betales ved oppmøte. (kr 250,- for medlemmer av Senior MC)
Ungdom under tyve år med 125-kubikker kjører gratis

Godkjent sikkerhetsutstyr er en forutsetning for deltakelse:
Jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler, samt registrert og forsikret kjøretøy.
Dette er andre året Senior MC avd Trøndelag tilbyr disse kursene
I fjor utdannet vi åtte instruktører
Image

I år utdanner vi enda flere, for å kunne gi et bedre tilbud.

Kurset er lagt opp slik at alle kan delta, enten man kjører mye eller lite, tung eller lett sykkel
Ofte møter vi argument som at "jeg kjører så lite, at jeg trenger ikke et slikt kurs"
Vi tror at dette kurset vil gi mer forståelse for hvordan sykkelen oppfører seg og bidra til mer glede på veien. Uansett om man kjører mye eller lite er det godt å vite at man kan håndtere sykkelen, også i situasjoner som man ikke har vært borti før.
Du bestemmer selv hvor grensene dine går, og gjør øvelsene i ditt eget tempo.
Du vil oppleve at du faktisk har tøyd grensene dine og blir mye tryggere på manøvrering av sykkelen etter noen få timer på banen.
Kurset er nyttig for MC-førere i alle kategorier, fra ferske til meget erfarne (som har fått en del uvaner)

Oppmøte: Hovedvakta, Værnes Garnison
(fra E6: Kjør av til Stjørdal, retning Storlien, og til høyre i andre rundkjøring).

Vi ønsker alle velkommen til en lærerik og sosial begivenhet!

Fortløpende påmelding:
trondelag@seniormc.no

PS. Dette er samme kurset som Senior MC, avd Øst har hatt på Gardermoen i mange år.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Førerutviklingskurs på Værnes

Post by Ragnhild »

Er fremdeles ledige plasser :)
Ragnhild wrote:Image

INVITASJON TIL FØRERUTVIKLINGSKURS FOR LETT OG TUNG MOTORSYKKEL PÅ VÆRNES

Mandag 4/5 – 2009 – kl 18
Onsdag 13/5 – 2009 – kl 18
Mandag 18/5 – 2009 – kl 18

ÅPENT FOR ALLE MOTORSYKLISTER!

Øvelsene fokuserer på:
Gasskontroll, Sporvalg, Svingteknikk, Bremsing
Våre instruktører gir råd og veiledning på stedet.

Kursavgift: kr 400,- som betales ved oppmøte. (kr 250,- for medlemmer av Senior MC)
Ungdom under tyve år med 125-kubikker kjører gratis

Godkjent sikkerhetsutstyr er en forutsetning for deltakelse:
Jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler, samt registrert og forsikret kjøretøy.
Dette er andre året Senior MC avd Trøndelag tilbyr disse kursene
I fjor utdannet vi åtte instruktører
Image

I år utdanner vi enda flere, for å kunne gi et bedre tilbud.

Kurset er lagt opp slik at alle kan delta, enten man kjører mye eller lite, tung eller lett sykkel
Ofte møter vi argument som at "jeg kjører så lite, at jeg trenger ikke et slikt kurs"
Vi tror at dette kurset vil gi mer forståelse for hvordan sykkelen oppfører seg og bidra til mer glede på veien. Uansett om man kjører mye eller lite er det godt å vite at man kan håndtere sykkelen, også i situasjoner som man ikke har vært borti før.
Du bestemmer selv hvor grensene dine går, og gjør øvelsene i ditt eget tempo.
Du vil oppleve at du faktisk har tøyd grensene dine og blir mye tryggere på manøvrering av sykkelen etter noen få timer på banen.
Kurset er nyttig for MC-førere i alle kategorier, fra ferske til meget erfarne (som har fått en del uvaner)

Oppmøte: Hovedvakta, Værnes Garnison
(fra E6: Kjør av til Stjørdal, retning Storlien, og til høyre i andre rundkjøring).

Vi ønsker alle velkommen til en lærerik og sosial begivenhet!

Fortløpende påmelding:
trondelag@seniormc.no

PS. Dette er samme kurset som Senior MC, avd Øst har hatt på Gardermoen i mange år.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply