Sporty nybegynnersykkel?

Prat om tung MC.
User avatar
FunSize
Posts: 219
Joined: 29 Mar 2007 09:37
MC: Yamaha FZ6-S Fazer '07
Location: Grimstad

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by FunSize »

Fazer og SV er i mine øyne veldig greit nybegynnersykler.

Fazer har jeg selv og passer meg ypperlig... litt oppreist sittestilling, men det ser jeg på som positivt. Har snakket med mange med R sykkel og (uten å ha testet selv) så hører jeg gjentagende at det er litt slitsomt i lengden på bygdeveiene i 80.


Beste er jo å teste litt forskjellige før man kjøper \:D/
07 Yamaha FZ6-S :D
User avatar
Galilee
Posts: 938
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Galilee »

Ang. R sykkel som begynnersykkel, så er det noen av disse syklene som kan ha ganske brå effektøkning ved et visst turtall. Dette kan komme overraskende på urutinerte førerer. Det kan forsåvidt stor effekt i seg selv. Ufrivillige wheelies, eller hjulspinn ut av sving kan bli ganske nervepirrende.
Ellers så er jeg av oppfatningen at jo bedre kjøreegenskaper sykkelen man kjøper har, jo tryggere er den å kjøre.

Se etter 'F' sykkel istedetfor 'R' utgaven. De har ofte mer oppreist kjørestilling, men gjerne samme motor (noe moderert i noen tilfeller), bremser og demperkomponenter, så de er like gøy å kjøre. Spesielt i Norge, der det ikke er så høye fartsgrenser at man behøver å gjemme seg bak en vindskjerm. Det er ikke mange tilfellene i løpet av en sesong at man har bruk for forskjellen på en R og en F.

Billigere å forsikre er de også.

Personlig så foretrekker jeg twin motorer fremfor rekkefirere (BILMOTOR!). Suzuki SV650, Ducati Monster 600, ER6. Er alle sporty sykler som har en jevn og forutsigbar motorkarakteristikk. De kan kjøres forsiktig av en nybegynner, og de har mer enn nok motor for mer inspirert kjøring. Man kan ha sykkelen lenge selv om man utvikler seg som MC fører. Disse har bra dreiemoment også, så hvis man skulle komme til å holde ett gir for høyt i en sving, behøver man ikke å gire ned. Sånt hjelper mye når man er fersk MC'ist.

...men MC valg er personlig. Det er bare å dra i butikker og prøvesitte - så mange som mulig.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Høres veldig fornuftig ut Galilee. Jeg er bekymret for at det er større risiko for å holde for høy hastighet og også ha dårlig fartsfølelse med r-sykler, og da er det fort gjort å stivne i svinger også... i tillegg til alle andre faremomenter.
Jeg forstår veldig godt dette med at man liker en bestemt type sykler og derfor velge rå kjøpe dette selv om det kanskje ikke er så fornuftig som mange andre syns det skal være. Og det er helle rikke det ejg er ute etter - å være snusfornuftig. Dette handler i bunn og grunn om kjøreferdigheter, forståelse og å overleve... Jeg unner ham den tøffeste sykkelen han finner jeg, synes bare han kan kjøre litt og kjenne på vinden før han satser på drømmen.
Image
Vennlig hilsen Juliet
Jon
Posts: 5
Joined: 16 Apr 2009 13:50
MC: BMW K 1200 LT

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Jon »

Tror også på VFR 800 til kameraten. Så kan han kjøpe BMW når han blir voksen.
User avatar
spiffo
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2008 20:10
MC: '06 Suzuki GSX-R 600
Location: Sandefjord

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by spiffo »

Nå kan jeg bare snakke for megselv. Men det virker som jeg er litt lik han som skal ha sykkel. For meg var R sykkel det eneste og da holder ikke en VFR. Det er så langt unna en r sykkel. Jeg kjører 3-4timer i strekk på min gsxr og er ikke sliten noe sted som helst, så at man ikke kan kjøre langt på en r sykkel er bullshit. Det kommer nok veldig annpå personen. Men jeg ser ikke hvorfor man ikke kan ha en gsxr eller R1 som første sykkel. Hvis det er det man vil ha, så kjøper man jo det. Jeg gikk for 600 for å kanskje lære å kjøre sykkel, for 1000 er ganske brutalt, men har mange kamerater som gikk rett på det også.
'06 GSX-R 600
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Dette var din første sykkel? Du har ikke opplevd noe som har fått deg til å tenke at dette er litt for mye maskin noen gang?
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by supermons »

Om det er for mye maskin eller ikke er nok veldig individuelt. Jeg hadde 600R som første tunge sykkel, men har kjørt mye crosser og sånt som liten, og jeg synes det var topp, men for en med lite erfaring ville jeg ikke anbefalt det..
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by carboy »

Vis man skal se det som om personen ikke har så mye erfaring er ingen sykkler så mye bedre en andre, om personen er litt innstilt på R-sykkel føler han seg nok bedre på en sånn en en supermotard feks.

R-sykkel er foresten bra begynner sykkler fordi de er lett kjørt og gode i svinger og rett frem, men egentlig burde han jo velge ut noen han liker, og så dra og prøve litt kanskje?
-Carboy-
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Baron von Waffel »

Hvis han vet hva han vil ha, så er det bare å følge det ønsket. Så finner han ut etter hvert om han har valgt riktig. Hvis han ikke er helt sikker, så bør han vel gå for noe mer kompromisspreget. VFR må da være et godt forslag?
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

Han er vel som meg, og kjøper det han vil ha uansett hva andre sier, jeg tenkte bare å tipse om alternativer. Han har kjørt litt moped for en del år siden, men vet ikke hvor mye vekt man skal legge i det i dette tilfellet. Det er risikofaktorene jeg er opptatt av, er jo bare redd for fyren :(
Jeg får dra han med meg på prøveturer hvis det går og så får han se hva han liker ut i fra det.
Image
Vennlig hilsen Juliet
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by carboy »

Jeg får dra han med meg på prøveturer hvis det går og så får han se hva han liker ut i fra det.
Høres bra ut.
-Carboy-
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Mogens »

Jon wrote:Tror også på VFR 800 til kameraten. Så kan han kjøpe BMW når han blir voksen.
Wow - jeg er tydeligvis voksen ;-)
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
spiffo
Posts: 70
Joined: 07 Oct 2008 20:10
MC: '06 Suzuki GSX-R 600
Location: Sandefjord

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by spiffo »

Juliet wrote:Dette var din første sykkel? Du har ikke opplevd noe som har fått deg til å tenke at dette er litt for mye maskin noen gang?
Nå har jeg bare 600 da. Og det er absolutt ikke for mye maskin, er bare å bruke hue. Sykkelen er jo utrolig lettkjørt også, så jeg syntes det er en veldig bra førstesykkel. Tenkte heller å gå opp til 1000 evnt. neste sesong når jeg har fått noen mil på baken med en 600
'06 GSX-R 600
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by carboy »

spiffo wrote:
Juliet wrote:Dette var din første sykkel? Du har ikke opplevd noe som har fått deg til å tenke at dette er litt for mye maskin noen gang?
Nå har jeg bare 600 da. Og det er absolutt ikke for mye maskin, er bare å bruke hue. Sykkelen er jo utrolig lettkjørt også, så jeg syntes det er en veldig bra førstesykkel. Tenkte heller å gå opp til 1000 evnt. neste sesong når jeg har fått noen mil på baken med en 600
Den sykkelen virker som en drøm, liker spesielt 06modellen ;-)
-Carboy-
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Sporty nybegynnersykkel?

Post by Juliet »

spiffo wrote:
Juliet wrote:Dette var din første sykkel? Du har ikke opplevd noe som har fått deg til å tenke at dette er litt for mye maskin noen gang?
Nå har jeg bare 600 da. Og det er absolutt ikke for mye maskin, er bare å bruke hue. Sykkelen er jo utrolig lettkjørt også, så jeg syntes det er en veldig bra førstesykkel. Tenkte heller å gå opp til 1000 evnt. neste sesong når jeg har fått noen mil på baken med en 600
Da får jeg håpe han jeg kjenner tar det slik som deg hvis han velger samme type sykkel :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
Post Reply