Aprilia eksos problem

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Curst
Posts: 9
Joined: 15 Oct 2007 23:07
MC: Aprilia Rs 2001 modell orginal

Aprilia eksos problem

Post by Curst »

Det er en aprilia rs 125 2001 modell. Jeg starter sykkelen og ser at eksosen kommer ut som normalt og lyden i sykkelen er normal (Det eneste er at den er sinnsykt tørr i enden av potta i forhold til kameraten min sin rs som er klin lik). Det går også omtrent normalt. Ettersom den blir varm går den dårligere og dårligere(mister bunndraget fullstendig) og det kommer mindre og mindre eksos ut av potta. Det er akkurat som om eksosanlegget blir mer og mer tett. Lyden blir også rarere og rarere og det lukter svidd og hælvete av eksosanlegget. Tilsutt begynner eksosen å komme ut før svanehalsen og det bråker og rister noe sinnsykt(etter ca. 5 - 6 km med forsiktig kjøring). Men venter jeg 30 min til 1 time (da er sykkelen kald) er den helt fin igjen.

- Potta er den jeg alltid har brukt (Den blir ikke tett)
- Svana er ny uten plomberinger (mellom festet til svana passer ikke så det er ikke festet, men den sitter bom fast uansett)
- Luftfilteret er et powerfilter
- CDI er tatt
- 125 dyse står på (skal prøve med større dyse, men det kan vel ikke ha så stor betydning)

Noen som har noen ideer?
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Aprilia eksos problem

Post by maelling »

Nå er jeg verken ekspert på Aprilia eller totakt, men det er det mange andre på forumet som er (rart du ikke har fått svar). Min tanke er at sykkelen din går for magert, og/eller at den ikke brenner nok olje? Det er nok mer normalt at det er fuktig på enden av røret enn at det ikke er det, og det er å foretrekke at den er fuktig, og lite å foretrekke at den er HELT tørr og ikke brenner blått. Jeg har en følelse av at Apriliaen din varmskjærer seg, og det er sikkert derfor den fungerer bedre etter at du har kjølt den ned. Det høres rart ut om eksosanlegget gradvis blir tett, og at den blir normal igjen etter kjøling. Et eksosanlegg kan vel bli tett som følge av oljerester og dritt, og da ville det være rart om det brått forsvinner etter at sykkelen har blitt kald igjen. Den blir sikkert veldig varm av at den ikke går som den skal (sjekk at alt er i orden med kjølevesken med tanke på nivå). Min tanke er at du bør få noen totaktsgutter til å kikke på peden din, og se om den i det hele tatt får olje og smøring som den skal. Ikke kjør før du har fått klarhet i hva som feiler den.
Last edited by maelling on 23 Mar 2009 16:08, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
inunf
Posts: 4918
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Aprilia eksos problem

Post by inunf »

Kom problemet etter at du satte på "power"filter og fp-anlegget? Husker ikke hvilke dyser 125-gutta bruker med det oppsettet der, men 125 høres alt for lite ut. Varmskjæring er nok sannsynlig.

Sjekk ut http://www.apriliaforum.no for dysetips.
Post Reply