noen som har peiling når det gjelder innkjøring av ny lett mc totakt ?
jeg har hørt at du skal holde deg under 80 km/h de første 35 timene eller no ?
Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
Re: Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
Det spørs helt hvilken lett mc det er snakk om, og det er ikke noe "hold deg under xx" opplegg. Som regel er det kjør rolig og variert de første 50mil evt under et bestemt turtall, deretter gradvis f.eks bruk hele registerert og ikke kjør sykkelen tungt frem til 100mil.
Alt i alt, det spørs hvilken sykkel og modell det er snakk om.
Alt i alt, det spørs hvilken sykkel og modell det er snakk om.
Re: Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
i mitt tilfelle så er det en cagiva sp 525 !Scotty wrote:Det spørs helt hvilken lett mc det er snakk om, og det er ikke noe "hold deg under xx" opplegg. Som regel er det kjør rolig og variert de første 50mil evt under et bestemt turtall, deretter gradvis f.eks bruk hele registerert og ikke kjør sykkelen tungt frem til 100mil.
Alt i alt, det spørs hvilken sykkel og modell det er snakk om.
Re: Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
Da er det isåfall:
Helst ikke kjør over 6000-7000rpm de første 50 mila, kjør variert, og ikke grisekjør sykkelen. Ikke la motoren gå særlig uten motstand(f.eks i fri) og ikke kjør motoren tungt, f.eks i høyt gir i oppover bakke eller person bakpå.
Fra 50-100mil så bruk motoren litt mer, bruk hele registeret og kjør variert. Ikke la motoren stå særlig uten motstand igjen, ikke kjør motoren tungt og prøv å unngå å kjøre så fryktelig mye med passasjer på etc.
Helst ikke kjør over 6000-7000rpm de første 50 mila, kjør variert, og ikke grisekjør sykkelen. Ikke la motoren gå særlig uten motstand(f.eks i fri) og ikke kjør motoren tungt, f.eks i høyt gir i oppover bakke eller person bakpå.
Fra 50-100mil så bruk motoren litt mer, bruk hele registeret og kjør variert. Ikke la motoren stå særlig uten motstand igjen, ikke kjør motoren tungt og prøv å unngå å kjøre så fryktelig mye med passasjer på etc.
Re: Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
Har fjernet endel off-topic. Dette er ikke MSN gutter! Hold dere til temaet.
Re: Innkjøring av ny lett mc, totakt ?
Den der "hold-deg-under-såogså-mange-rpm"-greia blir litt for generell.
Tenk litt på hva som faktisk skjer; du skal nærmest "slite inn" motoren.
Lagre, stempelringer og pakninger kommer fra mange ulike leverandører og vil tilpasse seg hverandre etterhvert som de slites inn. Først da kan du stole på at motoren vil yte maks. Når det gjelder sylinderen (med nikasilbelegg) og stempelringene, så er den sannsynsligvis innkjørt etter to eller tre halvtimes sykluser der du starter kaldt og kjører den sånn passe varm. Det er viktig å ha noen korte intervaller med full gass og fullt turtall, men jevnt over skal du kjøre rolig og med *variert* turtall. Variert er viktig.
Når det er gjort kan du kjøre mer normalt, for sylinderen er innkjørt. Resten av motoren og girkasse kan trenge litt mer tid til å sette seg så ta det rolig en liten stund til. Ikke noe giring uten kløtsj og sånt. God gammeldags mineralolje korter ned innkjøringsperioden og lar delene slites lettere inn. Etter innkjøring bytter du til skikkelig olje.
Tenk litt på hva som faktisk skjer; du skal nærmest "slite inn" motoren.
Lagre, stempelringer og pakninger kommer fra mange ulike leverandører og vil tilpasse seg hverandre etterhvert som de slites inn. Først da kan du stole på at motoren vil yte maks. Når det gjelder sylinderen (med nikasilbelegg) og stempelringene, så er den sannsynsligvis innkjørt etter to eller tre halvtimes sykluser der du starter kaldt og kjører den sånn passe varm. Det er viktig å ha noen korte intervaller med full gass og fullt turtall, men jevnt over skal du kjøre rolig og med *variert* turtall. Variert er viktig.
Når det er gjort kan du kjøre mer normalt, for sylinderen er innkjørt. Resten av motoren og girkasse kan trenge litt mer tid til å sette seg så ta det rolig en liten stund til. Ikke noe giring uten kløtsj og sånt. God gammeldags mineralolje korter ned innkjøringsperioden og lar delene slites lettere inn. Etter innkjøring bytter du til skikkelig olje.