Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Prat om lett MC.
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

Hei!

Hva er forskjellene mellom en Honda CBR 125 og en Rieju RS 125?

Fant disse to annonsene på finn:

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... T.svl=Link
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... T.svl=Link

Selv om sistnevnte er solgt gir det et lite tips om hvilken pris vi snakker om. Prisforskjellen bryr meg ikke, dog har CBR'en gått litt lenger og koster 2k mer. Som sagt - prisforskjellen bryr meg ikke - jeg vil bare vite forskjellene.

Har hørt at CBR er liten og spinkel - er RS'en noe bedre? Er ihvertfall 185cm høy, men ikke så veldig tung, 50-60kg kanskje...

Hvilken er raskest? Hvilken har best akselerasjon? Andre forskjeller?

Og sist, men ikke minst.. Hvilken ville DU valgt?
Kelso
Posts: 404
Joined: 13 Dec 2007 23:08
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by Kelso »

Jeg ville kjøpt RS2en til Alexandry, fordi den ser best ut :lol:
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

Hehe..

Jeg er enig i at den ser best ut. Hadde syklene vært lik "teknisk" (motor, hjul o.l.) hadde jeg valgt Rieju'en fordi den ser bedre ut. I mine øyne er den mye fetere enn CBR'en, og ser også mer "voksen" ut (jfr. størrelsen).

Men, om Riejuen er et såkalt "jalla-merke" vil jeg heller prioritere en driftsikker sykkel - en sykkel med lang holdbarhetstid - fremfor en "dårligere" (men fetere) sykkel.
meitemark
Posts: 136
Joined: 01 May 2007 15:51
MC: Yamaha Fazer 600 1998

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by meitemark »

Hadde jeg hatt rieju hadde jeg iallefall pilla av det stygge 125 klistermerket =P.

Men tror faktisk jeg ville valgt CBR'en selv om rieju hadde frista.
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

meitemark wrote: Men tror faktisk jeg ville valgt CBR'en selv om rieju hadde frista.
Magefølelsen min sier det samme. Rieju frister, men...
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by Scotty »

Ikke at jeg har noe i mot Rieju, men vil anta at Honda sin CBR holder høyere kvalitet og har lettere deletilgang.
Kelso
Posts: 404
Joined: 13 Dec 2007 23:08
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by Kelso »

Jeg har hørt RS'2en har enten Honda eller Yamaha motor, alexandry, rett meg om jeg tar feil :P
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

"Høyere kvalitet" hvordan?
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

Kelso wrote:Jeg har hørt RS'2en har enten Honda eller Yamaha motor, alexandry, rett meg om jeg tar feil :P
Skal ha Yamaha-motor etter det jeg har hørt....
Kelso
Posts: 404
Joined: 13 Dec 2007 23:08
MC: 04'Aprilia RS125 - Manuel poggiali

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by Kelso »

Da trenger du vel ikke være engselig? Yamaha leverer motorer av høy kvalitet?
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

Kelso wrote:Da trenger du vel ikke være engselig? Yamaha leverer motorer av høy kvalitet?
Var snakk om at det var samme konstruksjon som Yamaha, men at det var Rieju som lagde de selv. Kan ikke garantere / bekrefte noe av dette, men det er ihvertfall det jeg har hørt. Og selv om konstruksjonen er lik trenger ikke motorene være av like god kvalitet.
Scotty
Posts: 1199
Joined: 15 Jul 2007 03:38

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by Scotty »

MCamatør wrote:"Høyere kvalitet" hvordan?
Det faktumet at det er Honda vel? Sier seg selv..
Honda leverer alltid veldig god kvalitet.(ikke gidd å nevn nsr engang :P)
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by alexanderyi »

Jeg vurderte CBR først..

Så rundt på nettet og leita, og fant en 06 CBR i orange som jeg synes var fett..
Starta å se på prisene på den og synes den virka bra(ja den er bra, begge er bra)..

Så fikk jeg tatt meg litt tid og gikk ned bakkene til mc shappa her og spurte om de hadde inne CBR 125 da.. Joda, de hadde en.. I blå.. Skulle ikke ha blå men gikk nå og så på den og prøve satt på den og fant ut at, nei.. Ville ikke ha den..

Er 185 høy og synes den ble litt for liten, og den var noe fælt spinkel!

Så gikk jeg og surra rundt og så på Aprili RS og fant noen på nettet, men fant ut at det var litt vel dyrt og mye vedlikehold..

Så jeg gikk ned på mc butikken for å få noen råd igjen, og de hadde da inne en Rieju RS2 125 (den jeg har i dag).. Satt på den og likte den godt, og skreiv kontrakt 2-3 dager etterpå ;-)


Og alle Rieju skal vistnok ha Yamaha motor, og det står i alle fall Yamaha på min..

Og forsjellen på motoren på CBR og RS2 er ubetydelig lite tror jeg..


Og deler, ingen problem.. Hvis du går inn på MC-deler så står det at de tar inn det meste, og importøren(som får flere og flere forhandlere) har jo masse deler.. Importøren sin side: http://www.norskmotorimport.no
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

Scotty wrote:
MCamatør wrote:"Høyere kvalitet" hvordan?
Det faktumet at det er Honda vel? Sier seg selv..
Honda leverer alltid veldig god kvalitet.(ikke gidd å nevn nsr engang :P)
Jo, at Honda leverer god kvalitet er én ting, men det betyr jo ikke at Rieju leverer dårlig kvalitet av den grunn?
MCamatør
Posts: 82
Joined: 26 Aug 2008 22:54

Re: Forskjellen mellom Honda CBR og Rieju RS?

Post by MCamatør »

alexanderyi wrote:Jeg vurderte CBR først..

Så rundt på nettet og leita, og fant en 06 CBR i orange som jeg synes var fett..
Starta å se på prisene på den og synes den virka bra(ja den er bra, begge er bra)..

Så fikk jeg tatt meg litt tid og gikk ned bakkene til mc shappa her og spurte om de hadde inne CBR 125 da.. Joda, de hadde en.. I blå.. Skulle ikke ha blå men gikk nå og så på den og prøve satt på den og fant ut at, nei.. Ville ikke ha den..

Er 185 høy og synes den ble litt for liten, og den var noe fælt spinkel!

Så gikk jeg og surra rundt og så på Aprili RS og fant noen på nettet, men fant ut at det var litt vel dyrt og mye vedlikehold..

Så jeg gikk ned på mc butikken for å få noen råd igjen, og de hadde da inne en Rieju RS2 125 (den jeg har i dag).. Satt på den og likte den godt, og skreiv kontrakt 2-3 dager etterpå ;-)


Og alle Rieju skal vistnok ha Yamaha motor, og det står i alle fall Yamaha på min..

Og forsjellen på motoren på CBR og RS2 er ubetydelig lite tror jeg..


Og deler, ingen problem.. Hvis du går inn på MC-deler så står det at de tar inn det meste, og importøren(som får flere og flere forhandlere) har jo masse deler.. Importøren sin side: http://www.norskmotorimport.no
Virker bra, og er sikker på at jeg føler meg bedre ved å sitte på Rieju'en fremfor CBR'en når jeg også er 185 høy. Men, jeg må si at jeg er bittelitt skeptisk til merket, uten at det skal være noe negativt med sykkelen av den grunn.
Post Reply