Termostat

Prat om lett MC.
Post Reply
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Termostat

Post by Honda_NSR »

Noen som vet hvor termostaten på NSR sitter? Gjerne med bilder.
cosworth92
Posts: 17
Joined: 06 May 2007 03:03
MC: Honda NSR 1999

Re: Termostat

Post by cosworth92 »

i toppen tror jeg, skru den av så ser du
nsr
oddkirka
Posts: 184
Joined: 23 May 2008 04:06
MC: Honda CBR125 05=)

Re: Termostat

Post by oddkirka »

på min cbr så sitter termostaten i radiatoren :?
-E.Everett
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Termostat

Post by Honda_NSR »

Toppen?
Nightfox
Posts: 94
Joined: 15 Jun 2007 23:31
MC: Ingen akkurat nå!

Re: Termostat

Post by Nightfox »

Del nr 7 [link]http://nsr125.com/schem1.jpg[/link]
hva som er galt?
[X]Honda NSR supersprint 99
Image
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Termostat

Post by Honda_NSR »

Aha. Takk for bra svar.

Nei det har seg sånn at NSR'en slutta å kjøle. Har finni ut at det er toppakningen som har ryki, dermed går vannet inn i sylinderen og koker.

Skal prøve å ta ut termostaten, men en ny toppakning hadde nok vært fornuftig.
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Termostat

Post by Evje »

Den vil kjøle selv om toppakninga eller bunnpakning er gåen. Men kjølinga kan være redusert eller helt vekke hvis alt vannet lekker inn i sylinderen på kort tid. Jeg tror du bør sjekke at impellen til vannpumpa snurrer. Start motoren med dekselet til vannpumpa av og sjekk at impellen snurrer etter turtallet. Termostaten sitter normalt i topplokket. Funksjonen er å åpne/lukke seg slik at kjølevannet holder rundt 80 grader. Dette er optimal tempetatur for motoren. Sjekk også om simmering(er) til vannpumpa kan ha tatt kvelden, eller om clutchdekselpakning er gåen (hvis kjølekanalen går gjennom blokka). Sjekk også etter luft i systemet eller lekasjer. Er det bare luft i systemet vil det normalt ikke ta mer enn noen få km med kjøring før systemet er luftet. For å sjekke om toppakninga lekker mye vann kan du gi gass med lokket på ekspansjonstanken/radiatoren på. Hvis vannet synker er en eller flere toppakninger gåen.
Hei
Honda_NSR
Posts: 462
Joined: 26 May 2007 08:28
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod
Location: Hokksund

Re: Termostat

Post by Honda_NSR »

Jeg kan jo beskrive hva som skjer:
Når jeg kjører begynner motoren å bli litt varmere enn normalt, det er helt sikkert på grunn av at det er 25 grader om dagen, men så begynner kjølevannet å renne ut av det dreneringsrøret(eller hva jeg nå skal kalle det) som går fra toppen av kjølevæskebeholderen og ned til der som sidestøtten på sykkelen er.
Jo varmere sykkelen blir, jo mer vann spruter det ut. Og når jeg skal fylle på mer vann mangler det kun et par desiliter. Så det virker som det blir sirkulasjonssvikt.
Jeg tok ut termostaten i går og jeg synes det hjalp veldig(og ja har sjekket at termostaten fungerer).

Evje: dette hørtes ut som en litt komplisert oppgave(for meg) og jeg har en mørk tanke om at en (dyr) mekaniker kan fikse det problemet og et par andre også. Men takk for svar.
Nightfox
Posts: 94
Joined: 15 Jun 2007 23:31
MC: Ingen akkurat nå!

Re: Termostat

Post by Nightfox »

vis det renner ut av rørene, er det jo et teng til at du har luft i systemet ditt, jeg kan tenke meg det er radiatoren som har fått det, Min ble slik rett før jeg skulle selge :P
[X]Honda NSR supersprint 99
Image
Post Reply