Freshe opp en sal i kunstskinn

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Juliet »

Viragoen skal selges og salen har blitt solbleket....den er av kunstskinn/sky eller noe, så jeg er usikker på hva jeg skal bruke for å få freshet den opp litt? Skinnpreparater hjelper vel ikke så godt, men sky-remedier gjør at den blir så glatt..... Noen som har noen kjerringråd?
Jeg har fått låne ei salsåpe (til hest), tenkte at det kan jo prøves, men har ikke gjort det ennå.
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
Wibbo
Posts: 131
Joined: 15 Mar 2007 21:37
Location: Stavanger

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Wibbo »

Vet ikke om du har biltema i nærheten, men andre bilvarehus har sikkert noe lignende.
Støtfangerpolish med farge (grå eller sort) fungerer utmerket på kunst skinn med aldringstegn \:D/
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Juliet »

Gjør det? Og det blir ikke farlig glatt heller?
Bumper shine, lurer faktisk på om vi har det jeg...
Image
Vennlig hilsen Juliet
fireblade
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2008 16:19
MC: 95 fireblade.
slipon.hugger.
miniblinkers
Location: arendal

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by fireblade »

hei,du må ikke finne på å smøre inn salen med noe såntno.jeg gjorde nemlig det.den ble så glatt at jeg glapp hele jævl.........sykkelen i bakken.kjøp nytt trekk til salen.ikke så dyrt i kunstskinn. [-X :D
0-100 is fun.!!!300 is deadly!!!!LIVE LONGER!!!!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Lølle »

Jeg vet en som setter inn salen sin med store mengder Spenol, men det går vel heller ikke på kunststoff?
Kunstskinnet trekker vel fint lite til seg?
Image
Image
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by FV »

Hva med vaselin? Smøre godt og lenge slik at vaselinen blir god og varm, så tørker du godt etterpå.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Juliet »

Hm, ja jeg er redd det er rimelig vanskelig å finne noe som virkelig fikser kunstskinn som er såpass bleket....hvis jeg polerer med noe så blir det jo glatt, og jeg kommer ikke på noe annet som kan ha noe effekt. Kunstskinn trekker ikke inn noe nei, så det blir liggende utenpå hvis det ikke poleres eller tørker fint på, hvis ikke noen vet om noe som faktisk funker på sky som vi ikke kommer på.
Kanskje like greit å trekke om. Han Jim Stirling som sydde skinnsal for en liten scooter på Autofil for et par uker siden holder til like i nærheten av meg, kanskje han fikser det :-k
Image
Vennlig hilsen Juliet
lgbekk

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by lgbekk »

Mange forslag ser jeg. Hvem som ha mest riktig skal jeg ikke forsøke å ta stilling til.
Jeg har prøvd forskjellig på mine kunstige skinnseter. En del har gjort dem alt for glatte,
andre ting har bare gjort dem seige og klinete. Jeg har som Wibbo endt opp med en
halvblank "Bumpershine" som jeg synes funker ok. Eller skal jeg kanskje si - så langt
ikke funnet noe bedre i hvertfall.
User avatar
Galilee
Posts: 934
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Galilee »

Nytt (brukt) sete fra en MC høgger?
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by mekkern »

Før du trekker om ville jeg prøvd en rubbing....dette fjærner litt av det blekede....men litt usikkker på type vinyltrekk..beste er nok å kjøpe en rubbing for gummibåter og fendere....detta er bra greier...har en gummibåt som hadde gått fra rød til melke/rød... denne ble som ny etter litt gnikking..ikke farlig glatt heller....

http://maritim.no/product.aspx?id=1848& ... =007002030
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Lølle »

Den finnes vel på sprayboks?? ;-)
Image
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by mekkern »

nix...og med de kjemikaliene i gugga ville du ikke sniffa sprøytetåka heller.... :lol:

men fra spøk til alvor: det er mye snadder i ting som leveres i småembalasje til private...som ikke er tillat i jobb...
skulle jeg ha brukt fks. Cillit Bang eller lignede rens måtte jeg brukt kjemikaliedress +gummihansker i egnet matriale og ansiksskjerm og gassmaske....men hjemme er det visst ikke så farlig... :roll:
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by jata »

har faktisk lakert opp en sal. det ble overraskende holdbart 8)
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by Cartman »

Ser for meg at spenol og andre middler som kun er til for å hindre/motvirke uttørking nok ikke gjør noe med mattheten du sliter med.
Finnes jo endel produkter med polish og farge i.. ville forsøkt noe sånt.
-- Honda VFR (04) --
lgbekk

Re: Freshe opp en sal i kunstskinn

Post by lgbekk »

Sånn bumpershine/støtfangerpolish som Wibbo og jeg var inne på tidl. i tråden finnes med svart farge i da.
Og det er ganske ufarlig å prøve dette.
Eller finnes det s.k. vinylspray i flere farger, ofte brukt på bilinteriør. Men vil nok kunne brukes på mc-sete
også, bare med noe redusert "levetid".
Post Reply