Hjelm med solvisir

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

Hei,

jeg er på utkikk etter en hjelm med solvisir og hadde sett meg ut en Schubert til dette formålet. Idag testet jeg de fleste modellene til Schubert og dessverre var de ikke veldig glade i mitt store hode :roll:

Derfor går jakten videre.

Hvilke andre merker har gode hjelmer med innebygd solvisir?

Og er det en eller flere butikker i oslo-området som selger slike?

PS! må være tilgjengelig i størrelse 61-62-63.... Jeg har ingen som helst fordommer mot enkelte merker heller bare så det er sagt....
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Re: Hjelm med solvisir

Post by Dentist »

Både jeg og min forlovede har Caberg Justissimo. Åpningshjelmer med innebygd solvisir. Jeg har hatt min siden 2005, og er fortsatt godt fornøyd med den.
De finnes iallefall i XL, som er 61-62 og XXL som er 63. Butikker i Oslo vet jeg ikke om, men jeg vet hvem som selger de i Elverum... ;-)
Image
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

Hmm.. Caberg var ukjent for meg. Sjekket på nettet og de så jo fine ut. Morsomt nok selger de dem på en butikk rett oppi gata fra der jeg bor så da kan jeg få testet om Caberg og mitt store hode kan bli gode venner :D
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Gixxerman

Re: Hjelm med solvisir

Post by Gixxerman »

Darth MToffy wrote:Hei,

jeg er på utkikk etter en hjelm med solvisir og hadde sett meg ut en Schubert til dette formålet. Idag testet jeg de fleste modellene til Schubert og dessverre var de ikke veldig glade i mitt store hode :roll:

Derfor går jakten videre.

Hvilke andre merker har gode hjelmer med innebygd solvisir?

Og er det en eller flere butikker i oslo-området som selger slike?

PS! må være tilgjengelig i størrelse 61-62-63.... Jeg har ingen som helst fordommer mot enkelte merker heller bare så det er sagt....
Nå skjønner jeg ikke helt. Var passformen helt feil til ditt hode, eller var det bare det at det ikke stod store nok hjelmer i hylla ? Man får større Schuberth hjelmer enn som så bare for å bringe det på det tørre.
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

Schubert-hjelmene var store nok de. De var bare vonde å ha på hodet rett og slett. Ett par av hjelmene føltes i tillegg som om de prøvde og kvele meg med dette "foret" som er på bunnen av hjelmen for støyfjerning. Var skuffende saker. Prøvde vel 5 forskjellige modeller med samme resultat.

Åpenbart at mitt hodet ikke er ment for Schubert-hjelmer. Mannen i butikken sa faktisk at han hadde samme problemet med Schubert-hjelmer. Ble litt imponert over ærligheten hans på akkurat det =D>
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelm med solvisir

Post by Lølle »

Ikke alle hjelmer passer alle personer, sånn er det bare.
Jeg har Schubert og er veldig fornøyd, bortsett fra dugging ved lavere temperaturer.
Jeg skal ikke ha annen hjelm uten solvisir, jeg er hekta på det :-)
Utfordringen for ny hjelm for min del er støydemping som er god på Schubert. Etter hva jeg forstår er Caberg litt mer i ørepropp-ligaen?
Image
Image
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hjelm med solvisir

Post by RockeRolf »

HJC har kommet med solskjerm. FS10 Infinity. Ligger vel på Cabergsk prisnivå, men hjelmene er adskillig "sprekere" og sportsligere å se til enn både Schuberth å Caberg.

De har bl.a. en karbonutgave.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Hjelm med solvisir

Post by Lølle »

Det er ikke så viktig for min del, men en forhandler fortalte at den ikke holdt helt mål når man har Schubert fra før, særlig på støy.
Image
Image
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Hjelm med solvisir

Post by f2dog »

Jeg har bla. en HJC AC-12 Carbon ,og den har veldig god støydemping,men... ikke solvisir.
Det har imidlertid min Airoh ,som støyer noe j### ,og dugger som f@@@.

Viktigste med hjelmen er at den passer for det enkelte hodet,og derfor bør man prøve forskjellige merker før man kjøper.
Utfordringen er at du ikke får testet vindstøy i butikken,og dette kan jo være særdeles plagsomt :evil:
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Hjelm med solvisir

Post by Cartman »

Caberg solo... har inner-solvisir.. har akkurat kjøpt denne.
Var egentlig på jakt etter en helt annen hjelm, men den passet ikke i det hele tatt (utrolig hvor stor forskjell det egentlig er på hjelmene.. gikk ifra M (som var litt stor) til L (som var litt liten).. mellom ulike modeller. Itilegg synes jeg at forskjellen mellom to "klasser" (f.eks M og L) var litt for stor.
Endte opp med caberg solo (og etter få timer på sykkelen i år er jeg allerede avhengig av innervisiret.. men synes selv at det kommer litt mye vind inn i fronten (planlegger å tette hull med silikon :P fordi de blir ikke ordentlig stengt når jeg lukker og skalker alle luker.

Lykke til.. prøv masse hjelmer! Blir for teit å kjøre med en ubehagelig hjelm for å spare 400kr.
-- Honda VFR (04) --
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

Noen som vet om en eller flere butikker i Oslo-området som selger HJC-hjelmer?

Jeg vet at erfaring at det ikke alltid er smart å kjøpe hjelm uten grundig testing så jeg tar gjerne en ekstra tur for test av HJC. Caberg selges som nevnt 5min gange fra der jeg bor så det skal jeg teste uansett.

Når det gjelder støynivå så var det en av grunnene til at jeg sjekket ut Schubert.. Støpte øreplugger skal jeg ha etter hvert uansett, så støynivå er for så vidt ingen dealbreaker for min del. Passform er mye viktigere i så måte. Utseende på hjelmen er også mindre viktig hvis jeg først finner en hjelm som passer hodet mitt perfekt. Så lenge hjelmen ikke er rosa så er det greit for meg...

Pris er heller ikke avgjørende for meg selv om jeg selvsagt vil unngå og kaste penger ut vinduet. Jeg vurderte den dyreste Schubert-hjelmen som MC-oslo hadde inne bare så det er nevnt. Eneste "kravet" mitt er som sagt solvisir siden jeg har drept x-antall solbriller tidligere ved og dytte de inn i hjelmen.. Bytte av visiret på hjelmen er selvsagt en mulighet men jeg er altfor slapp og glemsk til og ha med meg ekstra visir hele tiden 8)

edit:
Ser at jeg kun har skrevet "solvisir" til nå. Bare for og klargjøre så tenker jeg på slikt innervisir som kan vippes opp og ned når det er nødvendig..
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
RockeRolf
Posts: 611
Joined: 02 Jan 2008 20:32

Re: Hjelm med solvisir

Post by RockeRolf »

Darth MToffy wrote:Noen som vet om en eller flere butikker i Oslo-området som selger HJC-hjelmer?
Alle Honda/Kelloxforhandlere fører vel HJC tror jeg.

Vet ikke om årets modeller er kommet inn ennå?
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

RockeRolf wrote:
Darth MToffy wrote:Noen som vet om en eller flere butikker i Oslo-området som selger HJC-hjelmer?
Alle Honda/Kelloxforhandlere fører vel HJC tror jeg.

Vet ikke om årets modeller er kommet inn ennå?
På kellox sine nettsider var det i hvert fall flere HJC-hjelmer med solvisir. 6km til nærmeste butikk så det skal jeg vel klare :D

Takk til alle for gode svar så langt!
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Gixxerman

Re: Hjelm med solvisir

Post by Gixxerman »

Har også Airoh SV55, som er en åpningshjelm med solvisir. Ligger på rundt 2500kr. Brukbar hjelm, men jeg skal ikke nekte for at følelse og kvalitet er på et annet nivå om man går over til Schuberth.
Darth MToffy
Posts: 104
Joined: 20 Feb 2008 20:10
MC: Yamaha FZ6S 2004mod

Re: Hjelm med solvisir

Post by Darth MToffy »

Gixxerman wrote:Har også Airoh SV55, som er en åpningshjelm med solvisir. Ligger på rundt 2500kr. Brukbar hjelm, men jeg skal ikke nekte for at følelse og kvalitet er på et annet nivå om man går over til Schuberth.
Hmm.. Mannen på MCoslo sa Schubert var det eneste merket de hadde med solvisir.. Og jeg så da mange Airoh-hjelmer både der og på nettsidene deres. Ikke like imponert over servicen nå lenger [-(

Schubert var som sagt førstevalget, men av de modellene jeg testet så var altså ingen av dem designet for mitt hode dessverre. Jeg testet både åpningshjelmer og helhjelmer med samme resultat. Alle toppmodellene pluss en utgående modell som de hadde på tilbud.

Pleier forresten mc-butikker ha åpent på påskeaften?
Fizzeren er her! Me happy, me very happy!
Post Reply