Batteri til 99-mod VFR800

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Gixxerman »

Selv har jeg hatt en salig blanding. Som sagt, petimeter på slikt, men det er egentlig ikke nødvendig, jeg bare vil. Bytter sykkel så ofte så vet ikke tilstanden til de delene som følger med i sykkelen.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Babelfisken »

Magnalf wrote:Lønner seg ihvertfall ikke å kjøpe det billigste skvipet skal man ha stabil spenning. Man må huske på at batteriet også fungerer som en spenningsutjevner/kondensator. Ting som ikke liker variert spenning i særlig grad er f.eks diodebaklys, instrumentering, og sjeldne tilfeller ECU.
Jeg visste ikke at batteriet virket slik. Har du referanser til dokumentasjon på dette? Som regel ser man det bare tegnet inn som en ren forbruker i kretsløp med dynamo og regulator koblet inn. Dersom batteriet har en slik funksjon vil jeg tro det fungerer bedre jo mere strøm batteriet tar?
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Magnalf »

Babelfisken wrote:
Magnalf wrote:Lønner seg ihvertfall ikke å kjøpe det billigste skvipet skal man ha stabil spenning. Man må huske på at batteriet også fungerer som en spenningsutjevner/kondensator. Ting som ikke liker variert spenning i særlig grad er f.eks diodebaklys, instrumentering, og sjeldne tilfeller ECU.
Jeg visste ikke at batteriet virket slik. Har du referanser til dokumentasjon på dette? Som regel ser man det bare tegnet inn som en ren forbruker i kretsløp med dynamo og regulator koblet inn. Dersom batteriet har en slik funksjon vil jeg tro det fungerer bedre jo mere strøm batteriet tar?
Mulig jeg har brukt noen feil ord her, men det jeg mente var ihvertfall at et godt batter"er" også en god kondensator siden det ikke blir påvirka av ting som slås av og på mtp spenningsfall i forhold til et billig "jalla" batteri. Blir vel ikke så aktuelt her annet enn etter oppstart evt.

For å ta et eksempel på hva jeg mente (og da blir det off-topic igjen): På bilen har jeg xenon i nær, -fjern og spredere. Når jeg tenner disse trekker det en del gamp i tennøyeblikket. Hadde et billigbatteri i bilen før, og det kapitulerte mer eller mindre hver gang, sank helt nedi 9 volt. Kjøpte meg et Sønnak Excide (eller hva det het) i vårres, og det bryr seg såvidt med at jeg slår på lysa, detter ned på 11.90 akkurat i tennøyeblikket.

Samme med bilstereoen. Med billigbatteriet sank volt for hver gang bass kom. Lånte kondensator fra en hyggelig dude på CB sounddrag, problemet forsvant helt. Det gjorde det også når jeg kjøpte meg Sønnak-batteriet :)

Konklusjonen er uansett; kjøp et godt batteri, og unngå problemer!
Road Rider c" ,)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Cartman »

Agree magnalf.
En kondensator kan hjelpe godt på ved ett underdimmensjoner/utstlitt batteri.. men ved å velge ett batteri med litt overskudd slipper mann at spenningen synker drastisk ved stor belastning (iallefall minimere denne så godt som mulig).
-- Honda VFR (04) --
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by mekkern »

biltema gel batteriet mitt funker godt(etter 2 sesonger). :-k
men kjøp hva som gir fred i sjela... ;-)
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Marius I »

Det finnes jo mange forskjellige typer batterier.
Alt utifra type bruk må batteriet spesifiseres med ønskede egenskaper. Veldig mange ser bare på Ah(Amperetimer) og velger utifra det. Et vanlig bilbatteri er jo laget mest for å takle et middels til høyt forbruk over kortere perioder(start), men fungerer dårlig ved langvarig utladning. Det brukes f. eks. i mange tilfeller forskjellige batterier om du har diesel eller bensin-motor selvom det er samme bilmodell.
Når det gjelder ekstreme startstrømmer(xenon) som nevnt over her holder det vanligvis ikke med et vanlig batteri over tid fordi det er laget for middels strømuttak. Her kreves det batterier som er spesifisert for "oppgaven".
Ellers kan jo de fleste batterier brukes om hverandre, men man forkorter levetiden drastisk ved feil bruk.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Lølle »

Babelfisken wrote: Regulator derimot er et "hett" tema bla på mange Honda modeller, men igjen har fint lite med batteriet å gjøre.
Off topic, men siden du sa A... hva er problemet hvis det oppstår? er de for små? ryker? Erfaringsoverføring, takk! :-)
Image
Image
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Marius I »

Vet ikke hva som gjelder på Honda sine likerettere, men på alle kjøretøy har likeretteren tidligere vært for dårlig. Dette har helt sikkert blitt bedre i dag når man har fått så mye elektronikk. Tidligere ble disse byttet ut til "intelligente" likerettere på uttrykningskjøretøy. Vet ikke om dette gjøres enda.

I de fleste tilfeller klarer den ikke å tilpasse seg endringer i oppgave. Den skal jo både lade batteriet når det trengs og forsyne de elektriske forbrukerne. For å gjøre dette må den hele tiden føle hva som trengs av strøm og levere dette uten endring i spenning. Gamle likerettere var dimensjonert slik at de bare leverte ut strøm og dette gikk som oftest utover batteriet som kokte fordi det ladet for raskt og etterhvert senket spenningen i hele anlegget. I tillegg var spenningen ofte for lav i utgangspunktet.
Grunnen til at de ryker vil jeg anta er kombinasjonen av et dårlig utgangspunkt som blir verre etter en stund når batteriet har fått kjørt seg litt. Kanskje også hvis man etterhvert kobler inn flere forbrukere(ekstralys, varmeholker osv.)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by mekkern »

nå må du ikke blande sammen-likeretter og regulator da...
fra gammelt av var det bare en ladevippe.så kom ic-regulatorer...dette skjedde ca 1970...
dette er det som er i bruk i dag også...untatt heltspesielle oppgaver som hurtiglading/max utnyttelse av generator ofte med både tempraturkompensasjon og senseledning...
på mc er ikke dette i bruk..
Honda hadde problemer med noen modeller bla min-dårlig kontakt og varmgang pga søle...
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Marius I »

Du har helt rett :D
Jeg som tenker på de som "i samme boksen".
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by mekkern »

på mc er de ofte det ja...er flere regulerings typer også enn bil som er enten + eller -regulert...
spørs om genratoren er med permanentmagneter eller om den styrer primærviklingene som på bil eeeeellller om den brenner av ekstrastrømmen som ikke trengs.....felles for alle er at de brenner opp hvis batteriet ikke laster eller dårlig kontakt..da kan en brenne opp mye for det kan fort bli 50 volt og mere.... [-X
Gixxerman

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Gixxerman »

Ville gjort det samme uavhengig av rabatt eller ikke. Punktum.
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Magnalf »

Punktum :P
Road Rider c" ,)
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Oscillo »

Grunnen til at jeg tenkte å prøve et gel-batteri er at batteriet monteres med en viss hellning i vfr'en. Standard blybatterier skal antakeligvis stå mest mulig rett opp-og-ned. Mc-batteriene til biltema spesifiseres med en maksimal monterings-/hellningsvinkel på 45 grader. Gel-batterier kan i prinsippet monteres i 90graders vinkel. Nå er ikke hellningsvinkelen i vfr'en så mye som 45 grader, så det fungerer nok sikkert helt greit med et standard mc-batteri. Gel-batteriet koster imidlertid bare 80 kroner mer enn standard mc-batteriet, så det er ikke noe stort tap sånn sett.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Desmo-Dude »

Noen som vet om Sønnak i Brobekkveien er åpent i dag?Evt. til når?
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply