Batteri til 99-mod VFR800

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Batteri til 99-mod VFR800

Post by Oscillo »

Hvor pleier dere å handle batterier til syklene deres?

Jeg er på jakt etter et nytt batteri til vfr'en min. Typenummeret skal være YTX12-BS, 12V og 10Ah.
Billigste jeg finner på nettet er dette.
Noen som har erfaringer med forhandler/merke?
Andre forhandlere ligger på rundt tusenlappen.
Biltema har et batteri som passer mhp mål og spenning, men der er polene byttet om.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by inunf »

Jeg har batteri fra Biltema og er fornøyd med det.

Det batteriet du linker til der er vel et syrebatteri som ikke er forseglet. Jeg ville heller kjøpt et gel-batteri eller i det minste et som var forseglet.
StenR
Posts: 200
Joined: 26 Nov 2006 16:48

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by StenR »

De fleste applikasjonslister opererer med forseglet (ikke gel) til VFR 800. Mitt tips er å kjøpe hos en batteriforhandler, ikke på et mc-verksted. Bilrekvisitabutikker kan som oftest bestille, og det er etter min erfaring vesentlig rimeligere enn å kjøpe på mc-verkstedet. Selv har jeg svært gode erfaringer med Banner batterier til bil, og vil nok lete litt for å finne dette til vifferen neste gang. Men tror Sønnak har noen utsalg med veldig bra priser. Dessuten førte Torshov en del mc batterier før til en veldig fin pris. Brukte det på gamlesykkelen. Det var riktignok ikke vedlikeholdsfritt. Biltemas batterier kjenner jeg ikke. Sikkert kurant nok. Spesielt prisen i betraktning.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Oscillo »

Det var ikke mye informasjon om det batteriet jeg linket til på den siden nei. Etter litt googling ser det ut som om det er et AGM-batteri (absorbent glass mat), og dermed vedlikeholdsfritt. Siden jeg linket til var imidlertid siden til importøren. Ved prisforespørsel hos forhandler i vestfold viser det seg at utsalgsprisen er over 900 kr. Jeg undersøkte også prisen hos merkeverksted i tønsberg, og der skal de ha over 1000kr for et originalbatteri.

Batteriet de har på biltema ser som sagt ut til å ha feil polplassering i følge illustrasjonsbildet. Jeg har imidlertid googlet dette batteriet, og det ser ut som om det har blitt brukt i VFR'er tidligere. Jeg har derfor sendt en forespørsel til biltema om litt mer informasjon om dette batteriet. Prisen for et gel-batteri er i tilfelle 449kr, hvilket er halv pris av hva de andre forlanger for et skarve batteri.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Babelfisken »

Oscillo wrote:Det var ikke mye informasjon om det batteriet jeg linket til på den siden nei. Etter litt googling ser det ut som om det er et AGM-batteri (absorbent glass mat), og dermed vedlikeholdsfritt. Siden jeg linket til var imidlertid siden til importøren. Ved prisforespørsel hos forhandler i vestfold viser det seg at utsalgsprisen er over 900 kr. Jeg undersøkte også prisen hos merkeverksted i tønsberg, og der skal de ha over 1000kr for et originalbatteri.

Batteriet de har på biltema ser som sagt ut til å ha feil polplassering i følge illustrasjonsbildet. Jeg har imidlertid googlet dette batteriet, og det ser ut som om det har blitt brukt i VFR'er tidligere. Jeg har derfor sendt en forespørsel til biltema om litt mer informasjon om dette batteriet. Prisen for et gel-batteri er i tilfelle 449kr, hvilket er halv pris av hva de andre forlanger for et skarve batteri.
Jeg tror alle batteriene til Biltema leveres i to konfigurasjoner. Når jeg kjøpte spurte de om pol plassering.
User avatar
Oscillo
Posts: 96
Joined: 01 Feb 2007 23:15
Location: Horten

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Oscillo »

Jeg har fått tilbakemelding fra biltema nå om at polplasseringen er omvendt av den på illustrasjonsbildet, og dermed slik jeg trenger. Kommer nok derfor til å handle et gel-batteri der ila helga tenker jeg.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by RH racing »

kjøpte selv på "tema" har ikke noe negativt å si om dem enda...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by FV »

Bare hold dere unna rødspriten!
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Babelfisken »

FV wrote:Bare hold dere unna rødspriten!

den er vel helt fin den bare man ikke har tenkt å drikke den.
Gixxerman

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Gixxerman »

Offtopic: leste om det selv ja. Det blir litt amerikansk over det hele syntes jeg. Man skjønner vel at man ikke skal drikke rødsprit. Dør man av det, så fortjener man det ettersom man gjør det av egen fri vilje ;-)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Cartman »

Hadde selv biltema batt. på den gamle sykkelen.. slik jeg forstod det snakker vi HEFTIG nedlegg før du trenger gelbatteri ;)
Tipper de fleste av oss klarer oss i massevis med ett "vanlig"..
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Magnalf »

Jepp, gelébatteri er bare en hype, ingen verdens forskjell "ytelsesmessig". Dessuten så forsvinner "gel"`en etterhvert den også, og da kan man ikke etterfylle, så er i virkeligheten "vedlikeholdsfritt" fordi det ikke lar seg vedlikeholde :P Holder litt lenger når det er forseglet uansett da, mennn. Fleste proffbatterier til bil og bilstereobruk er syrebatterier som kan etterfylles.

Eneste store fordelen jeg kan se må isåfall være dette med ekstremt nedlegg ja :P he he
Road Rider c" ,)
Gixxerman

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Gixxerman »

Folk får "gamble" slik de selv vil. Har slitt en del med el-probs, og gidder ikke det igjen. Kjøper derfor nytt batteri hver sesong, av typen Yuasa.
Dette trengs ikke, men jeg er litt petimeter på slikt :-#
User avatar
Magnalf
Posts: 439
Joined: 17 Jan 2006 18:31
MC: 07´ CBR1000RR | Fireblade *solgt*

Lyst på: Ny 1000 :)
Location: Vestfold

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Magnalf »

Lønner seg ihvertfall ikke å kjøpe det billigste skvipet skal man ha stabil spenning. Man må huske på at batteriet også fungerer som en spenningsutjevner/kondensator. Ting som ikke liker variert spenning i særlig grad er f.eks diodebaklys, instrumentering, og sjeldne tilfeller ECU.

Dette er spesielt viktig hvis man slenger på Xenon-ettermonteringskit, det "tømmer" batteriet helt i tennøyeblikket. I tillegg sender trafoen ut en slags elmagnetisk puls som kan sette instrumenteringen ut av spill akkurat i tennøyeblikket og f.eks nullstlille klokka og i verste fall få varsellamper til å lyse, men det er veldig sjeldent jeg har hørt om.

Nå blei det veldig off-topic men uansett :P Levetiden til et batteri er normalt 5 år, men det kan fint vare 10 år hvis du bare gjør enkle ting som å ta det inn om vinteren og i tillegg vedlikeholdslade det en gang i blant. Samme hvis sykkelen står mye stille.

Ang Biltemabatterier vet jeg ikke om det er som med oljen; Forskjellig opprinnelig merke ved hver leveranse etter hva som lønte seg mest prismessig å ta inn.
Road Rider c" ,)
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Batteri til 99-mod VFR800

Post by Babelfisken »

Gixxerman wrote:Folk får "gamble" slik de selv vil. Har slitt en del med el-probs, og gidder ikke det igjen. Kjøper derfor nytt batteri hver sesong, av typen Yuasa.
Dette trengs ikke, men jeg er litt petimeter på slikt :-#
Nå er det ikke alle som har dine rabatter, og da tror jeg testvinneren Biltema holder lenge. Og skulle ikke det være bra nok har Sønnak skikkelige kvalitetsbatterier noen hundre meter unna biltema i Oslo, også de til en hyggelig pris. Det er forøvrig batterier jeg har langt større tiltro til enn Yuasa.
Elektriske problemer forårsaket av batteriet hører dessuten til skjeldenheten. Regulator derimot er et "hett" tema bla på mange Honda modeller, men igjen har fint lite med batteriet å gjøre.
Post Reply