Billigste helhjelmen på markedet?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Gixxerman

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Gixxerman »

Er vel få, eller ingen her i landet som selger Held hjelmer så tror han sliter litt der.

Forøvrig flytter jeg denne til kjøreutstyr.
Pizzafordi
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2007 17:05
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Pizzafordi »

om den passer er en ting men at den vil passe klart det så lenge en finner riktig s,m,l,xl,xxl, hvis det er sånn bruk 2 ganger i året, er det jo ypperlig.
Gixxerman

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Gixxerman »

Og hvordan finner man riktig størrelse uten å prøve den ? Jeg jobber med dette til daglig, så please enlighten me ?
User avatar
moto
Posts: 475
Joined: 05 Jan 2007 19:13
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998
Location: Nittedal

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by moto »

man tar høyden på persjonen / vekt = så ganger du det med pi (3,14) så plusser man det med sko st..

ex 180/70 =2,6 * 3.14 = 8 + 44 = 52cm i omkrets på skallen.. det vil si at man trenger en L.

dette er noe man bare må lære seg..veldig nyttig å kunde


(ta forbehold om + / - 10 cm feil) :-#
Gixxerman

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Gixxerman »

Dream on spaceman 8)
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by quantumduck »

asker-anders wrote:Er hjelmen godkjent har den gått gjennom de samme sikkerhetstestene som en hjelm til 7000... hadde ikke brukt mer enn 1000kr på en hjelm som skal brukes et par ganger i året ;-)
Alle godkjente hjelmer har ikke gått gjennom samme sikkerhetstester med samme resultat. Det betyr kun at alle har bestått. Når man bruker 7000 på en fiberhjelm betyr det at man er litt forfengelig for dekoren koster faktisk en del, men først og fremst at man anser at knollen fortjener litt bedre enn en plastbøtte til 300 kr. Sistnevne redder deg fra bøter og kan passe på moped, men jeg ville nok brukt noe mer på tung mc, selv for kjøring to ganger i året.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by medic1136 »

asker-anders wrote:Er hjelmen godkjent har den gått gjennom de samme sikkerhetstestene som en hjelm til 7000... hadde ikke brukt mer enn 1000kr på en hjelm som skal brukes et par ganger i året ;-)
det synes jeg sier litt om hvor mye du verdsetter ditt eget hode. du får hva du betaler for.
User avatar
mekkern
Posts: 5149
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by mekkern »

jeg hadde heller kjøpt en NY hjelm til noen hundrelapper med ce godkjenning enn å låne en gammel hjelm som har kostet 5000 som jeg ikke vet hva er utsatt for..selv om det er et par turer i året...
User avatar
jij1984
Posts: 23
Joined: 16 Dec 2007 23:48
MC: Kawasaki Z750 '07
Location: Bodø

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by jij1984 »

Hva er det som kjennetegner en bra hjelm da?
Har selv en plasthjelm. (1300 kr ?, kjøpt hos en mc forhandler).

Vil det si at det er en dårlig hjelm?
Gixxerman

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Gixxerman »

Et par ting som kan skille klinten fra hveten:

- Uttagbart/Vaskbart interiør

- Fiber/Ikke fiber(plast) og om fiber, stivheten

- Aerodynamikk

- Støy (og innunder her, hvor mye vind som fyker opp i hjelmen. Mange faktorer som kan føre til det, men man skjønner om de har prøvd å eliminere dette eller ikke)

- Visir (ripefritt/antidugg osv. Kvalitet på fargede visirer ...)

- Festeløsning for visir

- Lufteluker

- Materialer i innerforet

- Hvordan isoporen er laget

Osv...

For mange er en hjelm kun en hjelm, og det er litt synd, for det er så langt fra sannheten.
R6R
Posts: 53
Joined: 01 Apr 2007 22:06
Location: Akershus

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by R6R »

Den jeg prøver å få tak i skal brukes et par ganger i året, så det spiller ingen rolle, bare den er passe sikker, ser grei ut, og er bbillig. 8)
2007 Yamaha R6R "Lige Nu"

"Der ser du hva som kan skje når man ikke har Distronic Plus!"
Gixxerman

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by Gixxerman »

Skal til Arai fabrikkken i Januar og gleder meg stort. Skal bli veldig interessant å lære om noe som interesserer meg stort. For de som ikke vet, så har jeg toppmodellen deres, Arai RX-7 Corsair. I tillegg er jeg Arai frelst, så dette gleder jeg meg virkelig til. :D
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Re: Billigste helhjelmen på markedet?

Post by TheDuke2 »

Skjønner ikke logikken i å kjøpe en billig hjelm fordi den kun skal brukes noen få ganger i løpet av året. En ulykke er en ulykke uansett hvor mange ganger i året man kjører.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Post Reply