Parkering av MC

Prat om tung MC.
raastad
Posts: 73
Joined: 26 Dec 2006 14:08
MC: 07 Silver Raven R6 =P
Blue tire valve lights, Smoked headlight protectors, Integrated smoked tail light W/ blinker, EURO Smoke LED Turn Signals, VFX Pivot Kit(Blue leds), Blue air intake halo, Frame plugs, Puig DB DS windscreen, Shogun frame sliders.
And ofc. Full Spidi racing gear.
Location: Buskerud/Vestfold

Re: Parkering av MC

Post by raastad »

Enda ikke opplevt å fått bot ved parkering av mc.. har vært en del i alt fra Skien til Oslo..
Parkerer som regel der det er plass.. men uten hinder.. aldri skjønt hvorfor mc'r skal betale igrunn..
men syns de kan være litt greie siden vi betaler for et halvt år vi ikke kan få kjørt og skyhøy forsikkting pga noen som ikke respekterer kreftene å dundrer ut av veien =P
:shock:
2007 Silver Raven R6
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Parkering av MC

Post by Babelfisken »

rerell wrote:
Babelfisken wrote:
Fzsline wrote:Europark har utstedt en pressemelding for en tid tilbake.
"MC-Ikke klag på bortblåst billett.Klagenemda har behandlet flere saker som gjelder motorsykkel parkering på avgiftsplasser. Nemda har fastslått at betalingsplikten også gjelder for denne kjøretøysgruppen, at parkering må skje innenfor oppmerkede felter og at billett må plasseres godt synlig for kontroll også på motorsykler. Nemda har imidlertid oppfordret bransjen til å finne løsninger for en akseptabel billettplassering for motorsykler" Sitat slutt.
Jeg hadde betalt med kort og klagde og fikk til svar at jeg kunne jo ha betalt for en annen!!!???
Men jeg kunne jo prøve det rettslig......hallo, hvem gidder det for 500,-. Hva tar advokater i timen!
Der skulle du ha klaget og de ville ha frafallt gebyret. Det er flere slike saker som har vært oppe der klager har fått medhold. Den jeg kjenner best til fikk selskapet direkte kjeft for i det hele tatt bringe den så langt, dette til tross for den svært familiære tonen mellom alle juristene tilstede. Dette med advokatkostnader er kjedelig men faktisk noe som dermed kan slå begge veier. En liten mail med lister over liknende saker der klager får medhold og gjerne en overdreven timepris "din" advokat skal ha vil nok fort rette opp saken.
http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... ringssaker

Står också på Parkeringsklagenemndas hemsida (på första sidan) att det är nytteløst å klage over ikke synlig billett.
Følg med i timen. Det var snakk om bilett betalt med bankkort og jeg skal love deg at det er vits i å klage på slike. Dessuten er det en artikkel beregnet på bilister. Som motorsyklist er det rett og slett ikke mulig å forsikre seg om at bilett er synlig. Som sagt, i saken jeg kjenner fikk selskapet regelrett kjeft på tross av en eller veldig famileær stemmning bland alle advokatene.
Forøvrig har alle private selskap et stort problem: Går du hele veien er bevisbyrden deres for å bevise at det var du som eier som kjørte og parkerte. De truer hele veien og tar det vel ofte helt til første instans men det er fortsatt de som må bevise at det var du som kjørte dersom du påstår noe annet.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Parkering av MC

Post by rerell »

Babelfisken wrote:
rerell wrote:
Babelfisken wrote: Der skulle du ha klaget og de ville ha frafallt gebyret. Det er flere slike saker som har vært oppe der klager har fått medhold. Den jeg kjenner best til fikk selskapet direkte kjeft for i det hele tatt bringe den så langt, dette til tross for den svært familiære tonen mellom alle juristene tilstede. Dette med advokatkostnader er kjedelig men faktisk noe som dermed kan slå begge veier. En liten mail med lister over liknende saker der klager får medhold og gjerne en overdreven timepris "din" advokat skal ha vil nok fort rette opp saken.
http://forbrukerportalen.no/Artikler/20 ... ringssaker

Står också på Parkeringsklagenemndas hemsida (på första sidan) att det är nytteløst å klage over ikke synlig billett.
Følg med i timen. Det var snakk om bilett betalt med bankkort og jeg skal love deg at det er vits i å klage på slike. Dessuten er det en artikkel beregnet på bilister. Som motorsyklist er det rett og slett ikke mulig å forsikre seg om at bilett er synlig. Som sagt, i saken jeg kjenner fikk selskapet regelrett kjeft på tross av en eller veldig famileær stemmning bland alle advokatene.
Forøvrig har alle private selskap et stort problem: Går du hele veien er bevisbyrden deres for å bevise at det var du som eier som kjørte og parkerte. De truer hele veien og tar det vel ofte helt til første instans men det er fortsatt de som må bevise at det var du som kjørte dersom du påstår noe annet.
Som du själv har skrivit i denna tråden gäller i utgångspunkt samma regler för bil och MC. Det står ingenstans på Parkeringsklagenemndas hemsida, där listan är publicerad, att den är speciellt relaterad till bilar eller att det har någon betydelse hur biljetten är betalad.

Förövrigt finns det domslut (Collosseum-dommen (sak 97-10707 A/69)) som fråntar privata parkeringsbolag bevisbördan angående förare, och säger att bilägaren måste sannsynliggöra att någon annan parkerade bilen. Detta kan du också läsa om på Parkeringsklagenemndas hemsida.
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Parkering av MC

Post by Babelfisken »

rerell wrote:
Babelfisken wrote:
Følg med i timen. Det var snakk om bilett betalt med bankkort og jeg skal love deg at det er vits i å klage på slike. Dessuten er det en artikkel beregnet på bilister. Som motorsyklist er det rett og slett ikke mulig å forsikre seg om at bilett er synlig. Som sagt, i saken jeg kjenner fikk selskapet regelrett kjeft på tross av en eller veldig famileær stemmning bland alle advokatene.
Forøvrig har alle private selskap et stort problem: Går du hele veien er bevisbyrden deres for å bevise at det var du som eier som kjørte og parkerte. De truer hele veien og tar det vel ofte helt til første instans men det er fortsatt de som må bevise at det var du som kjørte dersom du påstår noe annet.
Som du själv har skrivit i denna tråden gäller i utgångspunkt samma regler för bil och MC. Det står ingenstans på Parkeringsklagenemndas hemsida, där listan är publicerad, att den är speciellt relaterad till bilar eller att det har någon betydelse hur biljetten är betalad.
Jeg vet ikke annet enn at dommer lo godt av p-selskapet og "saken" de hadde mot min venninde. Det er en faktisk sak som helt konkret gjelder MC. At bilister ikke kan klage på biletter som ikke synes har "alltid" vært tilfelle og er ingen nyhet, men det er viktig å holde klart for seg at det ikke er fasatt ved lov men ved dom. Dommer er tolkninger av loven. Jeg sa tidligere at reglene og lovverket er det samme for sykler og biler, men det betyr ikke at parkeringsklagnemdens vedtak eller rettens dom ikke kan ha helt forskellig utfall avhengig av type kjøretøy. Å ha en synlig bilett sikret på en MC blir tydeligvis sett på som et urimelig krav og dette tar da også både tvistenemder, domstoler og til og med den opphøyde trafikksjefens etat hensyn til.

Praksis er mao beviselig motsatt av hva pakeringsklagenemda skriver og jeg kan bare gjette og håpe at det er fordi i dette tilfellet som i de fleste tilfeller som gjelder kjøretøy tenkte noen automatisk "bil", men at de skrev det gjør det altså ikke mer gyldig av den grunn. Jeg tør minne om at det ikke er loven du refererer til men en generell uttalelse fra et ikke domskraftig (eller hva man skal kalle det) organ.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Parkering av MC

Post by rerell »

Hursomhelst, så hoppas jag att du har rätt. :)
Men stämmer det verkligen att "bilister ikke kan klage på biletter som ikke synes har "alltid" vært tilfelle og er ingen nyhet"? Jag trodde detta var en ny praxis/regel som trädde i kraft i våras (mars, tror jag). Är den saken du refererar till nyare än det?
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Parkering av MC

Post by Babelfisken »

Veel, det har da versert nok av historier opp gjennom årene hvor dette var saken og stivbente byråkrater som nekter ettegivelse. Det er igjen vanskelig å si noe absolutt da det ikke finnes noen offentlige vedtatte regler og lover om de enkelte detaljene. De tar domstolene seg av etter hvert og hva som er rett i dag er feil i morgen osv.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Parkering av MC

Post by Lølle »

Uansett er det viktig å skille snørr og barter.
Hvis det f.eks. i Oslo er offentlig Parkering, er det kommunale vedtekter som gjelder. Kommunens folk har ingen goder av å skrive ut flest mulig gebyrer osv. De private selskapene har gjerne et felles sett regler, men ikke alle er medlem av nemda.
Har du en sak som nemda vil gi deg rett i, vil gjerne retten gi deg medhold i tilsvarende sak mot et ikke-medlem.
Image
Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Re: Parkering av MC

Post by medic1136 »

på offentlige plasser så er det samme regler for mc som for bil.

Det har ikke betydning for offenlig håndhevelse om området er i privat eie. det som betyr noe er om området er åpent for offentlig ferdsel. de fleste fortau i oslo er i privat eie, men det er likevell ikke tilatt å kjøre opp på fortau eller å stanse på fortau. Det er ikke parkering forbudt på fortau, men all stans forbud.

Det finnes også løsninger for mc når det gjelder billetter, det er mulig å kjøpe en boks som låses fast til mc.

det er heller ikke kommunale vedtekter som regulerer offentlig parkering, men norske lover. parkeringsforskriften og veitrafikk loven § 17 er de lovene som regulerer parkering på offentlig område. Der finner du også reglene for at billetter skal ligge godt synlig på kjøretøyet. om biletten er blitt borte eller stjålet har ingen betydning i h.t loven. men praksisen i de forskjellige kommuner varierer litt. Noen kommuner godtar at mc fører tar billetten med seg. Men detter er ikke fastsatt i noe annen enn kommunes praksis på området.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Parkering av MC

Post by Banditbiker »

medic1136 wrote:Det er ikke parkering forbudt på fortau, men all stans forbud.
Det er ikke lov å kjøre på fortau, så det utelukker i utgangspunktet både parkering og stans, med mindre man løfter kjøretøyet opp på fortauet da.
:lol:
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Parkering av MC

Post by Lølle »

Du har helt rett, jeg trodde faktisk kommunene hadde egne vedtekter, men de håndhever de nasjonale.
Parkeringsvedtekter omhandler sikkert andre forhold, som antall ifm nybygg osv.
Oslo kommune har samlet gode opplysninger på http://www.trafikketaten.oslo.kommune.n ... .12.01.pdf
Mener du virkelig at det ikke er lov å parkere på privateide fortau? :roll:
Image
Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Re: Parkering av MC

Post by medic1136 »

ja, så lenge fortuet er åpent for alminnelig ferdsel så er det ikke lov å parkere på dette. men det finnes unntak. som hvis eier av fortauet stenger av et areale med fysisk sperring. Men det skal likevell være minst 1,5 eller 2,5 meter igjen av fortauet til bruk for fotgjengere. (husker desverre ikke 100% men mener det er 1,5m).

en annen ting som folk ikke tenker over, men i utgangspunktet er det politiets oppgave å håndheve parkerings regler i norge. Men det er åpnet for at kommunene kan gjøre disse oppgavene, dette for å lette politiets arbeid. I oslo på går det nå også et forsøk på å la kommunen håndeheve politivedtektene. I oslo er det trafikketaten som har fått denne jobben.
Last edited by medic1136 on 09 Dec 2007 17:20, edited 1 time in total.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Parkering av MC

Post by Lølle »

medic1136 wrote:ja, så lenge fortuet er åpent for alminnelig ferdsel så er det ikke lov å parkere på dette. men det finnes unntak. som hvis eier av fortauet stenger av et areale med fysisk sperring. Men det skal likevell være minst 1,5 eller 2,5 meter igjen av fortauet til bruk for fotgjengere. (husker desverre ikke 100% men mener det er 1,5m)
Det var ironisk ment. :-)
Image
Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Re: Parkering av MC

Post by medic1136 »

he he, forstod det. men mange tror faktisk at de kan parkere på fortauet så lenge fortauet går til dems eiendom, noe som er helt feil.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Parkering av MC

Post by Lølle »

Forresten... politiet kan parkere på fortauet hvis de VIRKELIG har lyst på en tur på konditori (ref sak i sommer)
Snakk om å gjøre egen etat en bjørnetjeneste.
Image
Image
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Parkering av MC

Post by Banditbiker »

De kan faktisk ikke det mere enn andre kan det, men de gjør det slik som andre gjør det.
[-(
Post Reply