Powerfilter??

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Aquria
Posts: 6
Joined: 24 Oct 2007 20:36

Powerfilter??

Post by Aquria »

Hei..eg lurte på om man kjenner mye forsjel vis man skifer til powerfilter på 50 cc?
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Powerfilter??

Post by ErlingSG »

På en helt original sykkel? Nei.
Du kan få litt mer turtall på sykler med veldig tett luftfilterboks originalt. Du får også mer lyd.
End of discussion. Sett som sticky :)
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Powerfilter??

Post by inunf »

Powerfilter på totakter er bare tull. Du får litt mer innsugslyd i bytte mot konstant ustabil bensin/luft-blanding. Hold deg unna!
mazor
Posts: 127
Joined: 20 Dec 2006 10:46
Location: Ã…lesund

Re: Powerfilter??

Post by mazor »

Har testet en del forskjellige powerfiltere, kom til att de enkle var det beste. Skrudde på att orginalboksen. Men ville ha insugslyd. så ej skrudde av Toppboksen på luftfilteret, Får SYYYKT mye mer drag over heile turtallsregisteret enn powerfilter :D Funker fjell, dessuten så suge ikkje det drit eller noe ;p Kan laste opp bilde vist ej får tatt;o
- [-]KTM SX 125
- [x]Aprilia RS
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Powerfilter??

Post by Evje »

inunf wrote:Powerfilter på totakter er bare tull. Du får litt mer innsugslyd i bytte mot konstant ustabil bensin/luft-blanding. Hold deg unna!
Det kommer litt ann på. Powerfilter gjør at motoren går bedre under to betingelser: at motoren ikke får overkill mengde med bensinmix og at forgasser er riktig justert.

Ang effekt så merker du ingenting til det med original sylinder og uansett merker du egentlig ingenting, kun med et par effektanlegg som krever powerfilter for at motoren skal gå reint, eks Pro Race effektanlegg. Og ellers med de fleste trim-sylindere med et effektanlegg som er laget for å kunne yte mye på topp og lite på bunn må du ha powerfilter. Men så lenge originalt luftfilter leverer nok luft styrer du unna powerfilter. Powerfilter er bare masse bråk og det er unødvendig.
Hei
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Powerfilter??

Post by inunf »

Problemet er at et powerfilter ikke gir stabilt trykkforhold for forgasseren. Du ender opp med at hva som er riktig dysestørrelse/instillinger forandrer seg etter været. Dette går ann å leve med for de som driver med RR og trenger den siste hk'en for å komme først ut av svingen, men for oss som kjører på gate er powerfilter bare tull.
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Powerfilter??

Post by mekkern »

dreit i hele filteret på RGn jeg...åpne trakter..men ikke å anbefale for vanlig bruk da... [-X
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Powerfilter??

Post by ErlingSG »

Har kjørt uten filter MT5'en og TSX'en min og det har gått bra så langt. Men bråket er sjenerende..
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Re: Powerfilter??

Post by Evje »

Nå tror jeg du tar litt hard i her mr. Det går kjempefint å kjøre året rundt med powerfilter uten å etterjustere forgasseren etter luftfuktighet/temperatur osv. Så lenge den går reint så er det ingenting å bekymre seg for.
Hei
Post Reply