Lakkering for nybegynnere?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Lakkering for nybegynnere?

Post by s1lVa »

Fant emnet under moped delen i forumet, og jeg skrev dette der også, men det er vel ikke akkurat så mange over 20 som oppholder seg der, og derfor ønsker jeg at de over 20 ser dette siden de sikkert har litt mer erfaring ;) hvis ikke får mod bare låse tråden....

1. hva skalgs lakk bruker man? (sprayboks på biltema liksom?)
2. Hvor mange lag? evt. hva må først?
3. sprayer man et beskyttelses lag over til sist med klar lakk eller noe for å beskytte mot skalding? (Metallic lakk?)
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by NoName »

Vi har da en bruker som er lakkerer av yrke, så du vil nok få svar snart ;-)
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by Den Røde Fare »

Skal ikke utgi meg for å være ekspert, men grunning først og evt klarlakk på toppen.

Spraylakk på boks funker ikke noe særlig om det ikke bare er småsår som skal fikses. Og sånn ellers er det utrolig hva en god rubbing og polering kan gjøre dersom det feks er riper som er problemet! Så lenge de ikke er så dype at lakken er borte.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
inunf
Posts: 4924
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by inunf »

Sprayboks fra Biltema er ikke noe å satse på. Dysene er dårlige, slik at det blir ujevnt og flekkete. En kamerat av meg fikk ekstremt godt resultat med kompressor og lakksprøyte fra Biltema (den med koppen oppå). Han lakket hele bilen sin i et telt i oppkjørselen, hadde aldri lakket noe før. Ble rett og slett utrolig bra. Tror det er viktig å ha en god sprøyte, lakket russebilen vår på samme måte, men da med en skikkelig jalla lakksprøyte. Den bilen ble matt ja!
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by s1lVa »

inunf wrote:Sprayboks fra Biltema er ikke noe å satse på. Dysene er dårlige, slik at det blir ujevnt og flekkete. En kamerat av meg fikk ekstremt godt resultat med kompressor og lakksprøyte fra Biltema (den med koppen oppå). Han lakket hele bilen sin i et telt i oppkjørselen, hadde aldri lakket noe før. Ble rett og slett utrolig bra. Tror det er viktig å ha en god sprøyte, lakket russebilen vår på samme måte, men da med en skikkelig jalla lakksprøyte. Den bilen ble matt ja!
jaha :P sånn jeg har sett på pimp my ride (ja desverre har jeg sett litt på det) ser ut som en brusflaske med maling som står oppned på en luftkompressor ventil. er det en slik du mener?
har en luft kompressor i garasjen. er mulig å kjøpe ekstra utstyr så lakkering er mulig?

jeg tenker på å lakkere en hel kåpe
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by olsen.no »

hvor selger de gode lakk sprøyter? hvor mange hk trenger man på en kompressor for å drive en slik en?
Image
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by olsen.no »

noen internett sider?
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by Desmo »

Kompressorer oppgis ikke i hk, men i hvor mange liter luft den klarer å levere pr. minutt. Har en en kompressor med liten tank som gir få l/min med luft vil den gå mer eller mindre konstant. Noe annet er om en skal ha med 1-faset motor (230V) eller 3-faset motor (400V). 3-fas er gjennomgående større,og leverer mer luft. Er det snakk om hobbybruk vil en av de store 1-fasede kompressorene fungere greit. Til store lakkjobber er 3-faset uunnværlig.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
olsen.no
Posts: 746
Joined: 04 Jun 2007 01:01
MC: derbi sm 2002
_________________
Location: tromsø. -kroken

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by olsen.no »

ok.. vet du om noen internett sider der de selger gode lakk sprøyter? :roll:
Image
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by s1lVa »

olsen.no wrote:ok.. vet du om noen internett sider der de selger gode lakk sprøyter? :roll:
lurer også på dette :)

kan ikke en mod lage en "how to" på lakkering? bare forslag
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by EvenDeven »

Det er laget en topic av dette.. Var en veldig godt detaljert manual jeg leste her for noen måneder siden.. Husker bare ikke.. Ja.. :P
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by Winalot »

Vi kan legge ut en how to på forumet hvis det er noen brukere som vil lage den/sender den til oss :)
Image
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by s1lVa »

Lakksprøyter heter de.
her har jeg funnet noen på nettet:

Biltema har noen billige lakksprøyter, men jeg har sett at det er mange som sier at man burde holde seg unne biltema når det gjelder bæde lakk og lakksprøytene
Link 1
bberg sitt utvalg av lakk utstyr

Det er mange muligheter, men er noen noen som anbefaler noe spesielt? *Løper ned i garasjen for å se hvor god kompressoren er*
User avatar
Memo
Posts: 357
Joined: 26 Mar 2007 12:49
MC: RS50 2003mod
"Shabby Edition"
Location: Sofiemyr/kolbotn/oslo

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by Memo »

For det første, puss ned med 400 ellr 600 vått, tørk av og vask med silikonfjerner.
Så tar du på noe som heter plastprimer. Plastprimer er helt blankt og skal være under grunninga. Etter plastprimern skal du ha vanlig grunning.
Så kjører du på med 2 lag lakk, når dette er helt tørt og herdet, puss FORSIKTIG med 1200 vått. Er uhyre lett å pusse gjennom lakken. Så tar du to strøk til med lakk. Denne løsningen med å pusse etter to strøk er ingen nødvendighet, og det er ikke nødvendig med 4 strøk lakk. Men ved å pusse etter to strøk lakk får du vekk "appelsinhuden" og du får en veldig "dyp" farge.

Klarlakken skal du ha på i flere tynne lag, fordi den renner veldig lett. Men jeg bruker å avslutte med et litt tykkere lag, nesten så det renner, for å få en fin finnish.

Dette med plastprimer før grunning er uhyre viktig, lakken vil ALDRI sitte over lengre tid om du ikke bruker det.
Image
Image
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: Lakkering for nybegynnere?

Post by s1lVa »

plastprimer skal sprayes på i flytende form? skal den blandes ut med en tynner eller noe?
Post Reply