Kjøretekniske spørsmål!

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Kjøretekniske spørsmål!

Post by Sondrev »

Har et par spm ang aktiv kjøring.

Er andre sesongen min på større motorsykkel i år. Og begynner å få god kontroll på sykkelen og mine egne evner. Ettersom jeg har begynnt å kjøre litt mer aktivt, har jeg virkelig forelsket meg i svingete veier, men er usikker på noen ting når kjøringen krever litt mer teknisk finesse.

1. Ved brems inn mot sving føles sykkelen veldig nervøs. Kjennes ut som om den furer litt på underlaget, og ting føles nesten ukomfortabelt. Er det noe jeg kan gjøre for å forbedre dette (teknisk/kjørestil)?

2. Har man noe effekt av å flytte kroppen fra side til side for å gjøre seg klar til sving på landeveien? hvilken effekt?

3. Er det mulig på alle sykkler å ha slikt nedlegg på sykkelen at man skraper med kneepadsn på underlaget med vanlige dekk på normale veier? (jeg har ikke sjans)

Får holde med dette i første omgang.

Hadde kanskje vært en ide med en tråd hvor man kunne legge ut tips om hvordan man kan gjøre kjøringen bedre.

Mvh
Sondre

EDIT: fant visst en tråd ang kjøretips! 8)
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Post by f2dog »

1. Brems inn i sving : Best å gjøre unna mest mulig bremsing FØR du går inn i svingen ,da har du mulighet til å "dra" deg ut av den.
2. Flytte kropp fra side til side : Jepp, det gjør at du kan ha bedre fart i svingene ,da du har mer dekkflate mot asfalten
3. Legge ned i sving : Det er du ,ikke sykkelen som er lavest. Knepads er greitt på en sportssykkel, hvor du kan legge den såpasse ned at du (Som henger under) kan ha føling med hvor asfalten befinner seg...
Neppe nyttig med pads hvis du kjører en HD Fatboy etc..
Har sett mange tøffinger med nesten utslitte knepads hvor slitasjen går feil vei..:) :lol:
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Post by Sondrev »

Hehe, ja har hørt historier om folk som har skrapt padsn mot asfalten bare for looket..

Jeg kjører da en Suzuki Gsx-r 600, så dette er da noe som skulle være fullt mulig..



Men hvis du sier det er fullt mulig, får jeg bite tenna sammen og legge meg nedpå!!! :D
Jeg stiller deg ansvarlig hvis jeg ligger i grøfta :twisted:
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

1. Kan være flere ting, men hvis den faktisk sklir har du enten elendige/utgamle dekk eller feil lufttrykk. Hvis det er i forbindelse med humper kan det være feiljustert fjæring.

Husk også at vekten ikke skal ligge på armene. Klem lårene mot tanken for å holde mot trykket når du bremser. Du skal kunne slappe av delvis i albuene.

2. Ikke for å gjøre seg klar, men for å kjøre bedre/raskere/tryggere _i_ svingen. f2dog tar feil her, man har mer dekkflate nedi ved mer nedlegg, men det er ikke det viktige. Sykkelen kjører best når den er mest mulig oppreist, og det er den hvis du flytter tyngdepunktet innover ved å henge inn. Sykkelen kjører best da bl.a. pga at fjæringen fungerer bedre og du har mer å gå på før noe skraper nedi.

Mulig du vet dette, men lurer på tidspunkt for plassering? Kjører du aktivt vil du typisk flytte deg _før_ bremsing da du ikke klarer å gjøre dette under maks brems og ikke vil rote med det idet du skal legge ned sykkelen og treffe inngangen på svingen.

3. Alle R sykler klarer det glatt ja, men med varme gode dekk på tørr fin asfalt. Dette er dog ikke noe jeg vil anbefale på gate, da du har fint lite marginer igjen hvis noe skulle dukke opp rundt svingen. På gata er det etter min mening alt for mange usikkerhetsfaktorer som søl, dyr, sand for ikke snakke om livsfarlig utkjøringssoner. Hint: banedag, du høres ut som en klar kandidat :-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Post by Sondrev »

Meget bra keihin. :D

Får ta til meg tipsene og prøve meg litt mer frem. Det du sier om innbemsingen skal jeg virkelig ta til meg.

Men når du sier fjæringen kan være feiljustert. Har du noen pointers om hvordan de burde være? Husker han jeg kjøpte sykkelen av nevnte at fremdeperene var tightet til(har justering øverst på tårnet) Burde disse være Harde eller myke?

Vil nødig begynne å tukle med det, men hvis det kan ha noe med det å gjøre kan jeg godt gjøre et forsøk

Har vurdert å ta et lisenskurs for læringen sin del. Bor kunn 1 times kjøring fra ACR, og vet de arrangerer dette i juni/juli

Edit: Tror nok ikke jeg sklir, har helt greie dekk(fremdekk 2 sesonger, bakdekk 1) men kjennes ut som om sykkelen lever litt ved innbremsing, vet ikke hvordan jeg skal forlkare det. nesten som om den vrir seg på en måte..

Takker så mye!
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Keihin wrote:f2dog tar feil her, man har mer dekkflate nedi ved mer nedlegg
Det kommer an på profilen på dekkene. Har man flat profil får man mindre, har man rund får man omtrent like mye, og har man V kan man få mer.
V4 fun
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Sondrev wrote: Men når du sier fjæringen kan være feiljustert. Har du noen pointers om hvordan de burde være? Husker han jeg kjøpte sykkelen av nevnte at fremdeperene var tightet til(har justering øverst på tårnet) Burde disse være Harde eller myke?
Har du brukermanual så se etter stock justering der. Gatesykler har myk fjæring, så tviler sterkt på at stram fjær (forspenning) kan være problemet. Er heller kompresjon eller returdemping som kan gi slike problemer hvis en/begge er for harde. Let opp stock innstilling og prøv evt. det. Skriv opp justeringene du har før du justerer.

Har vurdert å ta et lisenskurs for læringen sin del. Bor kunn 1 times kjøring fra ACR, og vet de arrangerer dette i juni/juli
Høyst anbefalt. ACR er helt rå å kjøre MC på :-)
Edit: Tror nok ikke jeg sklir, har helt greie dekk(fremdekk 2 sesonger, bakdekk 1) men kjennes ut som om sykkelen lever litt ved innbremsing, vet ikke hvordan jeg skal forlkare det. nesten som om den vrir seg på en måte..
Sjekk lufttrykk og test teknikken jeg nevnte. Kan fortsatt være fjæring, men trenger heller ikke være noe direkte feil. Hvis du bremser så bakhjulet bare spretter på asfalten og samtidig korrigerer kurs kan du få slik oppførsel uansett. Hvis det føles som at bakhjulet spretter lett og mye under brems er kanskje forspenningen dratt til bak også?
[/quote]
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Sondrev wrote:Edit: Tror nok ikke jeg sklir, har helt greie dekk(fremdekk 2 sesonger, bakdekk 1)
Hæ? :) Har du hatt samme dekk i to sesonger? I såfall må du enten kjøre veldig lite, eller så er det knall hardt. Etter to sesonger har det vel forresten tørket seg ganske hardt uansett. Med (pent) brukte racingdekk bytter jeg 2-3 ganger i løpet av en sesong, foran og bak. Hvert sett varer 5-7000 km.
V4 fun
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Post by Babelfisken »

Kosh wrote:
Keihin wrote:f2dog tar feil her, man har mer dekkflate nedi ved mer nedlegg
Det kommer an på profilen på dekkene. Har man flat profil får man mindre, har man rund får man omtrent like mye, og har man V kan man få mer.
Med alle normale dekk får man mer anleggsflate ved mer nedlegg.
Og da regner jeg ikke Custom med 155 bildekk bak som normalt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er selv fersk i gamet, selvom jeg tok lappen for 7 år siden, har jeg ikke eid skikkelig sykkel før ifjor. Føler at jeg har god kontroll til vanlig kjøring, og litt sportsligere kjøring, men skal det virkelig gå unna så vet jeg med meg selv at jeg trenger banedager. Miljøet er hyggelig og lett å komme inn i om man ønsker å gjøre seg mer kjent med sykkelen. Glem motogp og hele greia når du er ute på veien. Det er kun deg og din sykkel, slik kjøring som foregår på tv-skjermen er svært få forundt. Cowboykjøring fører lett til en avkjøring før eller senere.
Skal ikke stå frem som Jesusskikkelse her nå, da jeg selv vrir litt på rulla imellom, men jeg ser hvertfall mine egne begrensninger, og det er det ikke alle som gjør... desverre.
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

min gamle VFR "vrikket" også endel på seg under innbremsing. Det var nok en av "egenskapene" til sykkelen. På min nåværende 900rr er det ikke et tema, selv med hardere kjøring. Fjæringskomponentene klarer ikke å stabilisere sykkelen godt nok under innbremsing og du får utslag i dette i hele sykkelen.
CBR 900 RR 2001 Silver
User avatar
sorrow
Posts: 295
Joined: 12 Jul 2006 21:08
Contact:

Post by sorrow »

Litt av mine tips til aktiv kjøring på vei:

1. ikke kjør for hardt for tidlig (varme dekk)
2. ha oversikt i svingen, se alltid i yttersving for å se om den kniper eller strekker
3. brems ferdig før du begynner svingen/nedlegg
4. finn gasspådrag ca midtveis i svingen
5. generellt: kjør mykt, ha tid til å gjør tingene. ikke stress da er du på kanten av hva du klarer.
CBR 900 RR 2001 Silver
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Post by cpeders »

Sondrev wrote:Men når du sier fjæringen kan være feiljustert. Har du noen pointers om hvordan de burde være? Husker han jeg kjøpte sykkelen av nevnte at fremdeperene var tightet til(har justering øverst på tårnet) Burde disse være Harde eller myke?

Vil nødig begynne å tukle med det, men hvis det kan ha noe med det å gjøre kan jeg godt gjøre et forsøk
Ta en titt i denne tråden.
:arrow: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... stillinger
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
Sondrev
Posts: 69
Joined: 18 Feb 2007 19:38
MC: Suzuki GSX-R k5
Location: Mosjøen/Trondheim
Contact:

Post by Sondrev »

Keihin Skal få sjekket demperene, og stille dem tilbake til stock, så får jeg finne frem til det derfra :D

Kosh: Kjøpte sykkelen i august i fjor, da var den gått 3500km, og sykkelen har nå rullet 7800. De må da holde såpass!!?

Gixxerman Nå er det ikke snakk om hassardkjøring her. Jeg bor innerst i en fjord, og har en lang og fin kystriksvei med noen sinnsyke svinger like utenfor byen. Grunnet til at jeg spør er at jeg vil nødig da sjanser på ting jeg ikke vet om. Prøver heller å utvikle meg etterhvert som jeg lærer.. Men en plass må jeg jo begynne :D

cpeders Takk for linken... Selv om jeg ikke forsto så utrolig mye utav det... hehe

Fikk de nye Kjørestøvlene mine i dag.. woohoo :D
Image
Kjører:
N/A Suzuki GSX-R750 k7
Vespa Piaggo trømoped for late dager:P
X Suzuki GSX-R600 2005mod
X Aprilia Rs125 97mod
X Yamaha Aerox 2001
X Cagiva Mito 125, 2001 Mod
Post Reply