Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
Post Reply
Joh
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2021 19:04

Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by Joh »

Hei,

Jeg holder på å kjøpe sykkel og lurer i den forbindelse på om noen har tips til gode ruter for prøvekjøring av sykkel i nærheten av Trondheim/i Trøndelag. Mulig jeg kjøper sykkel i nærheten av Oslo, så tar gjerne i mot tips om ruter der også.

Jo flere av disse kriteriene som er oppfylt, jo bedre(antagelig umulig å oppfylle alle :-k ):
- Lite trafikk
- God veistandard
- Høy fartsgrense
- God sikt
- Svingete
- Høydemeterforskjell

Trenger ikke å være så lange strekker da det bare er snakk om prøvekjøring.

Om noen har en generell sjekkliste til kjøp av brukt MC som de har god erfaring med eller andre tips så kom gjerne med det også.

Alle råd tas i mot med takk! :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by RuneMC »

Har faktisk ikke prøvekjørt de jeg har kjøpt brukt, men da har jeg kjøpt fra forhandler.
- Forhandlere er jo greit ift reklamasjon.

Skal man kjøre litt fort og svingete så må man nesten forutsette at sykkelen er sjekket OK før kjøring :)
Vestfossen til Eidsfoss langs innsjøen Eikeren har det meste på listen din og slenger du på Hanekleiva får du høydemeterforskjellen også, men litt langt unna Oslo (men ikke så langt unna Monsterbike). I Oslo er det stort sett bare motorveiene som er raske hvis lite trafikk. Omtrent alt annet av lokalveier er 50 eller i økende grad humpete 40-soner :roll:

Hvis formålet mer er å se om en modell passer kroppen og kjørestilen, så anbefaler jeg heller høre med forhandlere om de tilbyr demo kjøring/har demo dager.
Så er ikke forskjellen sååå dramatisk om du tar en modell som har noen år på nakken, pluss da har du en ekstra referanse.
Joh
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2021 19:04

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by Joh »

Tusen takk for tips! :D Formålet er som du sier å se hvordan jeg liker kjøreegenskapene og hvordan de passer meg.

Med tanke på "at sykkelen er sjekket OK før kjøring", så bør det vel holde med en standard sikkerhtessjekk ala. BLOD + sjekke at det ikke er noe slark i dekkene? Eller tenker du at man bør sjekke andre ting også?
User avatar
mtmarvik
Posts: 14
Joined: 20 Jun 2021 18:57
MC: MT07 2021-mod. Tech black. Kjøpt så sent som nov.'21 på Ride Trondheim. Brukes i all hovedsak til "commutication".
Location: Saksvik

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by mtmarvik »

For trøndelag kunne du selvsagt kjørt Ila-Spongdal-klett-sentrum. Det er vel en 4-5 mil alt i alt. Men der får du sviger i både 50 og 70. Trafikken er variabel men lavere utenom rushtid. Fra klett får du litt rettere vei med noe høyre hastighet. Standarden mellom ila og klett er noe variabel.
***MT07-2021 TechBlack***
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by gsx750_80 »

Joh wrote: 24 Jun 2021 19:18 Hei,

Jeg holder på å kjøpe sykkel og lurer i den forbindelse på om noen har tips til gode ruter for prøvekjøring av sykkel i nærheten av Trondheim/i Trøndelag. Mulig jeg kjøper sykkel i nærheten av Oslo, så tar gjerne i mot tips om ruter der også.

Jo flere av disse kriteriene som er oppfylt, jo bedre(antagelig umulig å oppfylle alle :-k ):
- Lite trafikk
- God veistandard
- Høy fartsgrense
- God sikt
- Svingete
- Høydemeterforskjell

Trenger ikke å være så lange strekker da det bare er snakk om prøvekjøring.

Om noen har en generell sjekkliste til kjøp av brukt MC som de har god erfaring med eller andre tips så kom gjerne med det også.

Alle råd tas i mot med takk! :D
Dersom du skulle ankomme Værnes, og ha Stjørdal som utgangspunkt er vel E6 i retning Trondheim et relativt bra sted.
Om starten er i Trondheim er jo en tur om Byneset, slik det var foreslått, også bra.

Har lest om en del kontroller like nord for Stjørdal samt ved Skatval, på E14 mellom Stjørdal og Meråker, og feks på "gamle E6" mellom
Hell og Hommelvik. Så, om intensjonen er å ta motoren til bortimot maks turtall på de fleste gear, bør man være spesielt oppmerksom
på nevnte steder. På E6 mellom Trondheim og Stjørdal er det veldig sjeldent fartskontroller. Kan ikke huske å ha hørt om det en gang.
(Sørover fra Trondheim virker det som situasjonen er en annen..)

Rundt Oslo er det jo meget fine veger nordover helt til Elverum, men også en del trafikk.
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by intruder »

Om du forvirrer deg til Kongsvingerkanten er det en fin svingete veg fra Skarnes til Hamarkanten ...
om du har sertifikat.....korrona ... går det jo greit å stikke innom Charlottenberg også ...veger dit fra Oslokanten kan andre beskrive bedre enn meg .... :smt030 :smt040

((kanskje et godt tips å kjøre via Bjørkelangen ? ))
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by RuneMC »

Ad ok før kjøring tenkte jeg mest på at selger går god for den.
Men skader ikke å ta en basis sjekk, og kanskje finne dot-koden på dekkene og se hvor gamle de er (noen kjører jo utrolig lite, men gummien blir hardere (og dermed litt glattere) over tid om de har sittet mange år på sykkelen... dvs mer enn 5-6 år)
https://www.motorcyclistonline.com/do-m ... helf-life/

Spørre om bremsevæske er skiftet siste 3 år? (Kjørte i følge med en som mistet bremsene på vei ned fra Gaustatoppen mot Hjartdal engang... vi stod nede etter bakkene og stusset på at det varte og rakk før han dukket opp ... neppe en god opplevelse ... men han kom seg nå ned ved å bremse på girene og videre ved å la bremsevæsken kjølne før vi kjørte videre :) )

Ellers bruke sansene. Virker alt prima er det bare å kjøre ivei og kjenne om alt føles rett.
Joh
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2021 19:04

Re: Gode ruter for prøvekjøring i Trøndelag/Oslo

Post by Joh »

Takk for alle gode tips! Kommer en oppdatering når jeg omsider får kjøpt en sykkel. :D
Post Reply