Nord-Norgetur 2016

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Begynner å like DrGreves forslag :)
Jeg har også vært full i Tromsø, mange ganger (og for å være helt ærlig, å ligge på Tromsdalen camping som Tromsøværing ville vært rart), så en tur "på byen" på Bios på Storslett er heller å foretrekke. :thumleft
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Johnnykn »

Jeg har fulgt med tråden noen mnd nå, og har veldig lyst til å være med :D Mange fine innspill nå, som konkretiserer ruta ennå mer :thumleft
Må bare få ferie kabalen til å gå opp I min favør. Sjansen for at det går I boks en nok ganske stor
Enkelt for meg å bli med ettersom jeg bor I Bodø. :D
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Johnnykn wrote:Jeg har fulgt med tråden noen mnd nå, og har veldig lyst til å være med :D Mange fine innspill nå, som konkretiserer ruta ennå mer :thumleft
Må bare få ferie kabalen til å gå opp I min favør. Sjansen for at det går I boks en nok ganske stor
Enkelt for meg å bli med ettersom jeg bor I Bodø. :D
Flott, da møter du bare opp til 10-ferga på mandags morgen, da har vi 3 timer på å bli kjent :thumleft
Vi har sikkert noen felles kjente i BMC også som vi kan slarve om :)
Vi blir å overnatte på Bodøsjøen fra søndag til mandag.
User avatar
Johnnykn
Posts: 179
Joined: 01 Feb 2016 13:21
MC: KTM 500 EXC-F. 2020 mod.
BMW 1250 GS. 2019 mod.
BMW 1200 GSA. 2010 mod.
Honda 600rr. 2007 mod. (Banekjøring)
Honda 1100 XX 2003 mod
Yamaha 600. 2003 mod. (Banekjøring)
Honda Transalp 650. 2002 mod

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Johnnykn »

DrGreve wrote: Flott, da møter du bare opp til 10-ferga på mandags morgen, da har vi 3 timer på å bli kjent :thumleft
Vi har sikkert noen felles kjente i BMC også som vi kan slarve om :)
Vi blir å overnatte på Bodøsjøen fra søndag til mandag.
Høres ut som en god plan :thumleft
BMWilly
Posts: 457
Joined: 11 Apr 2012 12:43
MC: R1200GS Triple Black 2016

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by BMWilly »

Snikkeren wrote:@Northman: Hvis du skal på Senior MC's førerutviklingskurs på Vålerbanen, så må du komme bort og hilse på hvis du ser en kar på 1290 Super Adventure. Har planer om å få med meg det i år. [emoji106]
Kona(toffinteppen) og jeg skal også dit. Er vel et drøyt kvarter unna. Har jo ei seng eller to å låne bort hvis det er av interesse.
DrGreve wrote:
BMWilly wrote:Ser denna turen har begynt å justere seg etter kalenderen min gitt. Har friuke fra 1-8 juli. Vil gjerne væra med på deler av den ihvertfall. Hvor er det planlagt (så langt) å være på torsdag? Må på jobb fredagskveld den 8 juli i Elverum.
Tirsdag 5 juli passerer vi, eller overnatter vi i Tromsø (ikke klarlagt enda) og da har du 2 muligheter. Enten bli med til Skibotn og ta E8 til du møter E45 i Karasuando og følge den sørover.

Alternativ 2 er å bli med til Alta (6 juli) og ta Rv 93 til Enontokio i Finland og videre til Palojoensuu hvor Vei 93 møter E8 som kommer fra Skibotn. Da må du kjøre nesten 4 mil vestover på E8 til du kommer til Karasuando og E45.

Eller å kjøre E6 sørover i Norge som tar litt lenger tid.
Blir antagelig til Tromsø da. Hvis kona finner seg til rette på den nye Versysen hu skal kjøpe, blir hun kanskje med til Bodø for å besøke sønnen som er i militæret.
Tidligere sykler, Kawa KH100ES, Suzuki GR650, Suzuki GS1100G, Honda CB750 Four-F4, BMW R1200RT
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Snikkeren »

BMWilly wrote:
Snikkeren wrote:@Northman: Hvis du skal på Senior MC's førerutviklingskurs på Vålerbanen, så må du komme bort og hilse på hvis du ser en kar på 1290 Super Adventure. Har planer om å få med meg det i år. [emoji106]
Kona(toffinteppen) og jeg skal også dit. Er vel et drøyt kvarter unna. Har jo ei seng eller to å låne bort hvis det er av interesse.
Det er helt klart av interesse for min del. Er jo mye hyggeligere å treffe forumkompiser enn at jeg ligger aleine på en eller annen hytte. [emoji106]

Nå håper jeg bare de legger ut påmeldingen snart. Lyst å sikre meg plass så fort som mulig.
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Gielas »

Snikkeren wrote:
BMWilly wrote:
Snikkeren wrote:@Northman: Hvis du skal på Senior MC's førerutviklingskurs på Vålerbanen, så må du komme bort og hilse på hvis du ser en kar på 1290 Super Adventure. Har planer om å få med meg det i år. [emoji106]
Kona(toffinteppen) og jeg skal også dit. Er vel et drøyt kvarter unna. Har jo ei seng eller to å låne bort hvis det er av interesse.
Det er helt klart av interesse for min del. Er jo mye hyggeligere å treffe forumkompiser enn at jeg ligger aleine på en eller annen hytte. [emoji106]

Nå håper jeg bare de legger ut påmeldingen snart. Lyst å sikre meg plass så fort som mulig.
Påmelding? Har du ikke telt? :shock:
Gielas
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Snikkeren wrote:
BMWilly wrote:
Snikkeren wrote:@Northman: Hvis du skal på Senior MC's førerutviklingskurs på Vålerbanen, så må du komme bort og hilse på hvis du ser en kar på 1290 Super Adventure. Har planer om å få med meg det i år. [emoji106]
Kona(toffinteppen) og jeg skal også dit. Er vel et drøyt kvarter unna. Har jo ei seng eller to å låne bort hvis det er av interesse.
Det er helt klart av interesse for min del. Er jo mye hyggeligere å treffe forumkompiser enn at jeg ligger aleine på en eller annen hytte. [emoji106]

Nå håper jeg bare de legger ut påmeldingen snart. Lyst å sikre meg plass så fort som mulig.
Påmeldingen er jo i førsteposten.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Snikkeren »

Påmeldingen til førerutviklingskurset til Senior MC på Vålerbanen jeg tenkte på. Vet jo at det er påmeldingsskjema til Nord-Norgeturen i førsteposten. Var jo jeg som laget det. [emoji12]

Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli med på denne turen, selv om jeg godt kunne tenke meg det.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Hmm, ja - det burde jeg jo husket :redface

Nuvel, synd du ikke får vært med.
Uansett, du får ha god tur til Vålerbanen :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Jeg har laget en ny video for å beskrive ruten siden vi har blitt enige om å snu ruten.
Jeg registrerer at jeg IKKE har videomateriale som går fra sør til nord, bare motsatt vei :)
Derfor må dere bære over meg at fjordene er på feil side av meg når jeg kjører..
Jeg får jo muligheten i sommer til å skaffe meg videoer denne veien også. :thumleft
De klippene med dårlig kvalitet er tatt med mobilen og det kommer sikkert en revisjon av filmen når bikeridr har fått spikret sin del av ruten.

[youtube][/youtube]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by DrGreve »

Og tusen takk til hakhap som har laget introen :thumleft :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Bikeridr »

Frister ikke den filmen, ja så vet jaggu ikke jeg.. :thumleft

Jeg stemmer for DrGreves forslag om å bare kjøre gjennom Tromsø og stoppe på Storslett. Det er 22 mil fra Tromsø til Storslett, så det burde jo være overkommelig. Da skal jeg til og med svelge to kameler og en dromedar og bli med på midnattsturen til Nordkapp 8)
Deretter får vi alle med oss Slettnes fyr før vi stopper i Skiippagurra.

Da bygger jeg på tidligere forslag fra meg.
Hvis vi, etter Storslett, slår leir på Russenes/Olderfjord, så rekker vi som beskrevet Nordkapp samme natt og kan kjøre tilbake til Russenes for natten. Det er ca 12 mil én vei fra Russenes/Olderfjord til NK.
Dagen etter kjører vi innom Slettnes fyr før vi stopper på noen-og-førti mil i Skiippagurra. Turen videre til Hamningberg og innom Vardø for burgeren som ojda skrøt av før vi kjører til Karasjok, evt Kautokeino for neste overnatting. Dette blir isåfall siste felles overnatting før vi splittes i Hetta/Finland. Mekka-farerne kjører fra Hetta via Karesuando/Sverige og Finland/Latvia-farerne reiser sørover Finlad til Ii eller evt litt lengere.

For Finland, så foreslår jeg at vi stopper dagen etter "skilsmissen" i Sysmä. Da et det knappe 20 mil å kjøre til Helsinki, inkludert koze-veiene og Motorvei fra Lahti. Vi bør rekke ferga kl 13:30 fra Helsinki til Tallinn hvis vi skal få litt kveld i Riga. Ferga tar to timer og vi bør regne ca 4 timer til Riga, inkl trafikken i begge byene.
I Riga har jeg et hotell/campingplass som jeg kan anbefale. Koster ca €30,- for rom og tror det er rundt €10,- inkl frokost på hotellet for telt. Dette er i gangavstand fra butikk/øl/spritutsalg og buss/tog inn til Riga (rundt 8km) koster €0,70 eller rundt 5 norske pesetas.

Kommer med et litt mer detaljert forslag i morgen ettermiddag (håper jeg). :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by tshansen »

Hahaha... veldig flott film. Greit å få illustrert ruten på denne måten. Det virker ikke så voldsomt langt når du ser det på denne måten \:D/

Jeg blir bare mer sjuk for hver gang det kommer en oppdatering i denne tråden. Supert engasjement og fantastisk innsats, for at en del av oss søringer skal få en opplevelse vi sent vil glemme. Jeg har allerede vist et par av filmene til doktoren til fruen... kan kanskje kalle det en ny approach :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gielas
Posts: 1179
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nord-Norgetur 2016

Post by Gielas »

Snikkeren wrote:Påmeldingen til førerutviklingskurset til Senior MC på Vålerbanen jeg tenkte på. Vet jo at det er påmeldingsskjema til Nord-Norgeturen i førsteposten. Var jo jeg som laget det. [emoji12]

Jeg har dessverre ikke mulighet til å bli med på denne turen, selv om jeg godt kunne tenke meg det.
:redface jei skjønte det...etterhvert, sorry :redface
Gielas
Post Reply