Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Diskutèr kjøreruter og veivalg i norge og utlandet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by Bikeridr »

Mange av oss bruker vinteren på å planlegge turer om sommeren. Under finner dere litt info rundt diverse kart og planleggere. Kom gjerne med flere innspill..

Jeg har Windows PC og Android brett/telefon, så da blir lenker/apps/programmer vinklet dithen.
Tar gjerne imot beskrivelser på Apple/Mac/Linux plattformer for utlegg, dog, de kan jeg ikke verifisere.
Planen er å oppdatere denne førsteposten etterhvert som jeg finner nye/bedre program/app eller når jeg får tilsendt beskrivelser dere ønsker inn i førsteposten for enkel oversiktlighet.


Browser/Internett:
MyRouteApp slik det ser ut når en ikke er innlogget. Her kan man lage seg gratis profil, men det er flere fordeler ved å melde seg inn. Koster €39,- pr år. Finnes flere "discount plans" som gjør at en kan få det billigere.
Eksporterer til en rekke formater og til flere forskjellige GPS-enheter. Kan også lage "roadbook" i .pdf.

Via Michelin sin online ruteplanlegger. Lager fin "roadbook". Denne har jeg ikke prøvd så veldig mye selv, men ser helt grei ut.

Norgeskart er ikke en direkte turplanlegger, men en kan lage topokart for papirutskrift.

Et annet norsk online kartverk er Kart i Skolen

PC og Mac:
Garmin Basecamp. Man må ikke eie en Garmin for å bruke denne planleggeren. Litt høy start-terskel, men grei når man lærer seg den å bruke. Kan så eksportere ruter og spor som .gpx-fil til andre enheter enn Garmin. Eksporterer også "roadbook".

Gratis kart til Garmin for bruk både i GPS og i BaseCamp kan lastes ned her. Norsk gratis opensource karttjeneste.

Android:
Maps.Me meget bra offline rutbart kartverk. Brukes av "overlandere" og Youtube-heltinner og er svært bra. Navigasjon er offline, men kartverket er avhengig av (mobil)data for å finne fasiliteter, slik som overnatting, bensinstasjoner etc.

Sygic GPS Navigation Rutbart offline kart. Er i utgangspunktet gratis, men man kan kjøpe tilleggsmoduler og bl.a TomTom kart til denne appen.

Locus Map "Tested and trusted by millions" ifølge reklamen. Har ikke personlig erfaring med app'en, men har fått høre fra andre at det er bra. Fås både i begrenset gratisversjon og i fullspekket betalversjon.
En fordel er at en kan "låse" touchskjermen slik at ikke regn eller andre ytre påvirkninger "trykker" på skjermen.
Kartverk lastes ned fra app eller f.eks herfra

OruxMaps har jeg brukt lenge. Det er et offline kartverk og man kan legge inn både spor og ruter for å følge. Denne versjonen som ligger på google play koster noen få tikroner, men på hjemmesiden ligger det en 3.parts .apk for "sideloading". Jeg brukte den før og anser denne som trygg for nedlast utenfor google play.
Også denne appen lar deg låse skjermen for ytre input.
Kartverket finnes på samme lenke som for Locuskartene og kan lastes ned enten derfra eller direkte i appen.

iOverlander En flott brukerstyrt app med offline database over overnattingssteder over hele verden. Mye brukt av "overlandere" og eventyrlystne på to eller flere hjul.
Fins også til Mac/Apple. Sjekk hjemmesiden deres.

Camping Info Offline oversikt over campingplasser i 44 land i Europa.
ArcticTiger
Posts: 2512
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Hvilke turplanleggere bruker vi?

Post by ArcticTiger »

Livstids medlem.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvilke turplanleggere bruker vi?

Post by ojda »

Her brukes myra og googlemaps mest.
Har begynt å titte litt på maps me og i overlander, men det er mest fordi mc-heltinna mi bruker de😊
Må jo være noe med de når ho fortsatt bruker de efter 3 år rundt mesteparten av verden🤠
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere bruker vi?

Post by Bikeridr »

ojda wrote: 04 Apr 2021 13:41 Har begynt å titte litt på maps me og i overlander, men det er mest fordi mc-heltinna mi bruker de😊
Du har å ligge unna dama mi [-X

Men ja, jeg har sett på de jeg også. Maps.Me har jeg hatt på nettbrettet noen år og det er bra. iOverlander fikk jeg også tipset fra ei viss nedelandsk dame med tungestud, så den er også lastet ned for utsjekk.
Tenkte å ta de med i neste innholdspost. Ev. redigerer jeg første post og slår sammen alt.
User avatar
kvase
Posts: 4009
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere bruker vi?

Post by kvase »

Her i Norge finner jeg veldig mye informasjon på kart tjenesten til Finn.no som jeg bruker å samfare de plassene/områdene i Norge jeg har tenkt meg til.Da man finner gode detaljerte veier der også gamle kjerreveier- Ellers legger ting inn i MyRoute ved etappe kjøring :D
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5104
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hvilke turplanleggere bruker vi?

Post by mekkern »

Jeg bruker myroute på pc.og navigasjon på Tlf/nettbrett..
dette funker bra -spesielt når vi er flere med forskjellige navi som kjører samme rute i ytlandet..-tom-tom garmin android og apple..
Ikke fullt så aktuelt sist år og det er nok mest Norge i år også..
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by Bikeridr »

Oppdatert litt og "ryddet" i tråden.
Jeg tar gjerne imot forslag på ting som ikke er nevnt og som dere har (positive) erfaringer med i bruk :)
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2629
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by ashland »

Bruker Google maps som utgangspunkt, hvor jeg skal har jeg sånn grovt i hodet, men så er det å finne ut av veien dit. Når jeg har de klare i Google maps er det å legge de inn i MRA og over på gpx filer

Fungerer egentlig gull for min del :)

Knota litt med Garmin gps'en siste kvelden på GIØ for å finne en ok vei hjem. Var litt uvant å mye knot, men med ett par forsøk fikk jeg teken på det.
Vil ikke brukt det som utgangspunkt om jeg skulle på en lenger tur, men veldig ok når en skal finne noen trivelige veier mellom to steder og ikke har pc eller nettbrett tilgjengelig
fun is not a straight line
motops
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2021 18:09

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by motops »

Bikeridr wrote: 04 Apr 2021 12:33 OruxMaps har jeg brukt lenge. Det er et offline kartverk og man kan legge inn både spor og ruter for å følge. Denne versjonen som ligger på google play koster noen få tikroner, men på hjemmesiden ligger det en 3.parts .apk for "sideloading". Jeg brukte den før og anser denne som trygg for nedlast utenfor google play.
Også denne appen lar deg låse skjermen for ytre input.
Kartverket finnes på samme lenke som for Locuskartene og kan lastes ned enten derfra eller direkte i appen.
Hva er forskjellen mellom de to versjonene? En spesiell jeg ser er at den gratis bare har et høydekart, men den fra Play Store har også en teksturvisning.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4548
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by Bikeridr »

Hei @motops og velkommen til oss :)

Hmm, jeg vet ikke om det er noen egentlig forskjell på gratisversjonen og "donate" versjonen av Orux utover at gratisversjonen blei kasta ut av Google Play grunnet noen uenigheter rundt lisensieringen. (Står noe om det på hjemmesiden). Jeg valgte å betale de få kronene (NOK 47,- pr øyeblikk) for mange år siden da jeg bruker appen endel og det var nå ikke allverden utvikleren ønsket i donasjoner.

"Donate" versjonen på Google Play oppdaterer seg jo automatisk eller ihht til de innstillengene en har satt, mens .apk-versjonen på hjemmesiden til utvikler må oppdateres manuelt. Tror også det kommer opp en "spørre-pent-om-donasjoner" nagscreen av og til når en starter appen. Ellers tror jeg de er temmelig like.

Orux har holdt koken lenge. Jeg lasta det ned og brukte det første gang som offline maps på Kanariøyene i 2007 (da det var bloddyrt med roaming og en ikke fikk kjøpe lokale simkort som ikkespanjol). Ble da såpass imponert over appen at jeg betalte for den. Tror faktisk det var aller første Androidapp jeg kjøpte :)
motops
Posts: 2
Joined: 26 Apr 2021 18:09

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by motops »

takk for forklaringen!
Bikeridr wrote: 26 Apr 2021 18:44 på Kanariøyene i 2007 (da det var bloddyrt med roaming og en ikke fikk kjøpe lokale simkort som ikkespanjol)
sprø tider :-O
User avatar
haakeik
Posts: 303
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by haakeik »

Jeg driver å ser på Locus Map 3. En totalpakke som i tillegg til Live Tracking også har online/offline navigator med mange kartmuligheter, In-app og web-basert planner som også kan eksportere GPX. Alle ruter man lager i web planner kan enkelt synkroniseres til mobilen uten å måtte importere en GPX.
Jeg ble litt inspirert etter å ha sett en video fra Nomad Sweden og har kjøpt meg en CI-controller for å fjernstyre mobilen min og har lastet ned Lucus map for å se om mobil+Lucus vil erstatte XT'en min.
https://www.locusmap.app/



For de som ønsker den beste kombinasjonen av mobil navigering i skog og mark, sjekk denne videoen.

User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by Palma »

Jeg drev å vurderte ny GPS, men så ble jeg oppmerksom på andre mulgiheter. Den pad'n fra Thork er bare helt rå. Men den koster jo skjorta og litt til. :redface Så jeg solgte skjorta og litt til og kjøpte en :shock: . Det er helt nydelig å ha den store skjermen. Kunne se på flere kart, uten å knote med telefon. GPS er greit nok på landeveien, men ellers ikke mer!
Det er jo flere andre pad'er på markedet, jeg vet ikke om de er like robuste. Telefon tviler jeg litt på om tåler den påkjenningen det er.
Pad 2.jpg
Pad 1.jpg
Driver å venner meg til Locus Map. Og så langt går det bra. Fint med offlinekart. Men har og muligheten til online da jeg har data-sim i pad'n som bruker mobildata jeg har.
Bruker Basecamp til ruteplanlegging og legger filene i en drop-boks og importerer direkte til Locus.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole m.
Posts: 1216
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by ole m. »

Palma wrote: 05 Jun 2021 16:21 Jeg drev å vurderte ny GPS, men så ble jeg oppmerksom på andre mulgiheter. Den pad'n fra Thork er bare helt rå. Men den koster jo skjorta og litt til. :redface Så jeg solgte skjorta og litt til og kjøpte en :shock: . Det er helt nydelig å ha den store skjermen. Kunne se på flere kart, uten å knote med telefon. GPS er greit nok på landeveien, men ellers ikke mer!
Det er jo flere andre pad'er på markedet, jeg vet ikke om de er like robuste. Telefon tviler jeg litt på om tåler den påkjenningen det er.Pad 2.jpgPad 1.jpg

Driver å venner meg til Locus Map. Og så langt går det bra. Fint med offlinekart. Men har og muligheten til online da jeg har data-sim i pad'n som bruker mobildata jeg har.
Bruker Basecamp til ruteplanlegging og legger filene i en drop-boks og importerer direkte til Locus.
Gratulerer Palma, dette er skikkelig utstyr. Holder på å montere Samsung Galaxy Active Tab selv, med Carpe Iter Controller. Kjører Guru Maps på denne enheten, foreløpig ikke testet ut.
User avatar
Palma
Posts: 4723
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hvilke turplanleggere og kartverk bruker vi?

Post by Palma »

ole m. wrote: 05 Jun 2021 20:51
Gratulerer Palma, dette er skikkelig utstyr. Holder på å montere Samsung Galaxy Active Tab selv, med Carpe Iter Controller. Kjører Guru Maps på denne enheten, foreløpig ikke testet ut.
Takk for det. Ja dette er skikkelige saken. Det er veldig morro å bruke. Men det er så utallige muligheter og jeg har begynt å få slik aversjon mpt duppeditter og knapper osv, men det går nok over....det BØR gå over. Active Tab er jo og en bra greie har jeg hørt.
Post Reply