Tja, du har vel fått noen relevante svar. Jeg kjører ikke på bane, og har bare vært på bane en gang etter at jeg sluttet med racing. Det var i 2010 og KTM hadde leid Rudskogen for oss som hadde kjøpt ny sykkel det året. Jeg kjørte rundt og rundt på gamle rudskogen og koste meg. Noe helt annet enn racing.
Bane MC og banekjøring
Re: Bane MC og banekjøring
- intruder
- Posts: 4618
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bane MC og banekjøring
Ville nok satt pris på om du brukte litt tid på denne siden lell Jonta...er sikkert mange som har drevet på bane og plutselig ...
om du skal til Vålerbanen til sommeren kan vi jo markedsføre litt så kanskje !
Ha en god jul !
om du skal til Vålerbanen til sommeren kan vi jo markedsføre litt så kanskje !
Ha en god jul !
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Relevante svar?pelsen wrote: ↑19 Dec 2024 23:07Tja, du har vel fått noen relevante svar. Jeg kjører ikke på bane, og har bare vært på bane en gang etter at jeg sluttet med racing. Det var i 2010 og KTM hadde leid Rudskogen for oss som hadde kjøpt ny sykkel det året. Jeg kjørte rundt og rundt på gamle rudskogen og koste meg. Noe helt annet enn racing.
Svarene jeg fikk var:
Om du tar en kjapp titt på speedometeret to-tre ganger i løpet av runden, klarer du ikke å kjøre spor. Da er det bedre å gi opp det hele og heller sette seg i depoet å drikke øl.
Og så ble jeg spurt om hvorfor jeg gidder, ett eller annet, vekommende ville ikke ut med hva?
Og sykkelen min var visst et klenodium. Hva vedkommende mente med det, vet jeg heller ikke. Men kanskje for gammel, treg, tung, og har har null elektroniske juksmidler. Så den har kanskje ikke noe på en banedag i gul gruppe å gjøre?
Noen relevante svar, hadde kanskje vært noe om akselrasjon ut av T2...
Hvordan/hvorfor fartsfølsen blir vanskelig over ca 90 km/t, siden jeg bruker speedometeret.
Fint at folk svarer da. Men vær da sereiøse, og ikke bare tull med andres tid.
Re: Bane MC og banekjøring
Velding interessant tråd. Det har blitt noen år siden jeg la banekjøinga på hylla, ikke var jeg spesielt flink heller, men jeg drister meg til å komme med et innspill:
Å sjekke speedometeret. Føler du virkelig at du har tid til det? Flytte blikket fra bremsepunkt/svingpunkt til instrumentpanelet, fokusere blikket på speedometeret, lese av verdien, flytte blikket opp igjen og finne tilbake bremsepunkt/svingpunkt? Dette er et genuint spørsmål fra min side. Jeg kjørte litt gatesykkel på gamle Rudskogen, da tittet jeg på speedometeret fra tid til annen. Når jeg gikk over på ren banesykkel var speedometeret koblet fra, og instrumentpanelet hadde jeg ikke tid til å sjekke. Kun om skiftelyset (ettermontert, kraftig rød diode) lyste eller blinket i sidesynet. Farten ble kun vurdert på tre måter. 1) Når kom skiftelyset på i de forskjellige girene på de forskjellige strekkene. Så jeg skiftelyset tidligere, måtte jeg ha kjørt fortere. 2) Hvor langt ned er det for å skrape kneet i asfalten? Gitt samme sittestilling, jo fortere du kjører jo kortere avstand er det for å komme nedi med kneet. 3) Sjekke rundetidene etter passet er ferdig. Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde.
Mulig dette sier mer om simultankapasiteten min, men de gangene jeg fikk opp anstendig tempo konsentrerte jeg meg kun om det som foregikk på banen.
999 er kul sykkel, er den gateregistrert, eller ren banesykkel?
Å sjekke speedometeret. Føler du virkelig at du har tid til det? Flytte blikket fra bremsepunkt/svingpunkt til instrumentpanelet, fokusere blikket på speedometeret, lese av verdien, flytte blikket opp igjen og finne tilbake bremsepunkt/svingpunkt? Dette er et genuint spørsmål fra min side. Jeg kjørte litt gatesykkel på gamle Rudskogen, da tittet jeg på speedometeret fra tid til annen. Når jeg gikk over på ren banesykkel var speedometeret koblet fra, og instrumentpanelet hadde jeg ikke tid til å sjekke. Kun om skiftelyset (ettermontert, kraftig rød diode) lyste eller blinket i sidesynet. Farten ble kun vurdert på tre måter. 1) Når kom skiftelyset på i de forskjellige girene på de forskjellige strekkene. Så jeg skiftelyset tidligere, måtte jeg ha kjørt fortere. 2) Hvor langt ned er det for å skrape kneet i asfalten? Gitt samme sittestilling, jo fortere du kjører jo kortere avstand er det for å komme nedi med kneet. 3) Sjekke rundetidene etter passet er ferdig. Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde.
Mulig dette sier mer om simultankapasiteten min, men de gangene jeg fikk opp anstendig tempo konsentrerte jeg meg kun om det som foregikk på banen.
999 er kul sykkel, er den gateregistrert, eller ren banesykkel?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4800
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bane MC og banekjøring
Nå har jo jeg, som "forumsjef" sittet stille i båten. Jeg har absolutt ingen erfaring med banekjøring, annet enn ett eneste "førerutviklingskurs" på Lånkebanen med en veiregistrert TDM900. Der fikk jeg "hundkjeft" av banesjefen for to ting; 1) "Gi faen i å følge med på speedometeret", og 2) "Gi faen i å sjekke speila".
Jeg kjører ikke, og har aldri kjørt, hverken roadracing eller konkurranse, så her er jeg uten både erfaring, kompetanse eller "rett" til å komme med råd.
Det sagt, jeg er genuint interessert i å høre/lese erfaringer, råd og tips fta aktive og tidligere aktive banekjørere.
I morgen setter jeg opp et nytt underforum for banekjøring og håper vi kan få både erfaringer og (positiv) kritikk til hvordan banekjøring foregår, inkl tips om hva man ikke gjør på bane.
Ja, og som alltid; vær snille med hverandre, og en liten bønn fra meg; vær nå ikke så lettkrenka
Ha en riktig god jul, alle
Jeg kjører ikke, og har aldri kjørt, hverken roadracing eller konkurranse, så her er jeg uten både erfaring, kompetanse eller "rett" til å komme med råd.
Det sagt, jeg er genuint interessert i å høre/lese erfaringer, råd og tips fta aktive og tidligere aktive banekjørere.
I morgen setter jeg opp et nytt underforum for banekjøring og håper vi kan få både erfaringer og (positiv) kritikk til hvordan banekjøring foregår, inkl tips om hva man ikke gjør på bane.
Ja, og som alltid; vær snille med hverandre, og en liten bønn fra meg; vær nå ikke så lettkrenka
Ha en riktig god jul, alle
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Takk for et bra innspill.inunf wrote: ↑20 Dec 2024 15:53 Velding interessant tråd. Det har blitt noen år siden jeg la banekjøinga på hylla, ikke var jeg spesielt flink heller, men jeg drister meg til å komme med et innspill:
Å sjekke speedometeret. Føler du virkelig at du har tid til det? Flytte blikket fra bremsepunkt/svingpunkt til instrumentpanelet, fokusere blikket på speedometeret, lese av verdien, flytte blikket opp igjen og finne tilbake bremsepunkt/svingpunkt? Dette er et genuint spørsmål fra min side. Jeg kjørte litt gatesykkel på gamle Rudskogen, da tittet jeg på speedometeret fra tid til annen. Når jeg gikk over på ren banesykkel var speedometeret koblet fra, og instrumentpanelet hadde jeg ikke tid til å sjekke. Kun om skiftelyset (ettermontert, kraftig rød diode) lyste eller blinket i sidesynet. Farten ble kun vurdert på tre måter. 1) Når kom skiftelyset på i de forskjellige girene på de forskjellige strekkene. Så jeg skiftelyset tidligere, måtte jeg ha kjørt fortere. 2) Hvor langt ned er det for å skrape kneet i asfalten? Gitt samme sittestilling, jo fortere du kjører jo kortere avstand er det for å komme nedi med kneet. 3) Sjekke rundetidene etter passet er ferdig. Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde.
Mulig dette sier mer om simultankapasiteten min, men de gangene jeg fikk opp anstendig tempo konsentrerte jeg meg kun om det som foregikk på banen.
999 er kul sykkel, er den gateregistrert, eller ren banesykkel?
Om jeg føler at jeg rekker et blikk på speedometeret? Svaret er vel tja...
Egentlig er jeg glad du/dere nevner det. For i begynnelsen tenkte jeg at det var meg som det er noe galt med, da dette forstyrrer noe.
Greia med meg som har lite bane, og autobahn erfaring, er at jeg sliter med "fartsfølsen" i hastigheter over ca 90,100. De fleste svingene på f.eks. Rudskogen er mer lavfarts svinger. Svinger som kjøres på mitt nivå, i fra ca. 65- 90 km/t. Da har jeg ingen problem med å beregne farten inn mot svingen. Men høyfarts svinger, som denne Angsten, som jeg antaklig kan køre i 135, sliter jeg med.
Jeg er litt usikker på om sjekker farten før eller etter bremsepunkt, kanskje begge deler? For å ha en viss peiling på hvor fort det går. Da sammenligner jeg med farten på forrige runder, og hvordan det gikk. Det er vel en naturlig årsak til at akkurat denne svingen fikk det spesielle navnet...
Tanken er at jeg kan legge vekk fartssjekkinga når slike svinger er øvd inn....
Kan jo også legge til at å presse opp farten her og i "høyfarten" på Våler, var noe jeg begynte med på de siste banedagene denne sesongen.
Jeg tipper at RR førerne tar Angsten i ca. 155? Snakker vi da om kneskrap, eller med såpass oppreist sykkel at man kan bremse relativt kraftig gjennom svingen?
Skiftelyset? Er det en erstatning for turtelleren, på en måte? Kjappere å lese av, trenger bare sidesyn. Er det vanlig på RR sykler nå?
Du skriver:
"Har hatt laptimer som jeg har kunnet lest av underveis, men min erfaring var at hvis jeg brukte kapasitet på å sjekke forrige rundes rundetid i det jeg passerte start/mål, så ødela jeg begynnelsen på neste runde".
Dette er egentlig veldig befriende å lese.
999'n min er vanlig gatergistrert. Jeg bygger om litt i vinter. Alu bakramme og monosete. Sparer fort ca. seks kg her.
Det blir nye dekk: Metzler Sportec M9 RR skal være meget bra. Godkjent for gatebruk, trenger ikke dekkvarmer.
Nye Brembo bremseklosser foran. Ikke de ekstreme og dyre RR klossene. Men en mellomting, som også er for gatebruk.
Jeg tenker også å bytte til et lettere svinghjul, men vet ikke helt hva jeg trenger. Ifg. Ducati kemna veier mitt orginale 1866 gr. De selger et superlight på 350gr og er light på 625 gr.
Det tunge svinghjulet, samt "kun" 124 hk. er jo også en del av min "naturlige antispinn" Så vi får se.
Smidde hjul er lette, og vil redusere rotasjonskreftene mye tipper jeg. Men her strekker ikke budskjettet ikke helt til enda.
Last edited by Jonta on 20 Dec 2024 18:28, edited 4 times in total.
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Neida jeg er ikke så lettkrenka. Men bare litt irritert på "sleivesvar".Bikeridr wrote: ↑20 Dec 2024 17:56 Nå har jo jeg, som "forumsjef" sittet stille i båten. Jeg har absolutt ingen erfaring med banekjøring, annet enn ett eneste "førerutviklingskurs" på Lånkebanen med en veiregistrert TDM900. Der fikk jeg "hundkjeft" av banesjefen for to ting; 1) "Gi faen i å følge med på speedometeret", og 2) "Gi faen i å sjekke speila".
Jeg kjører ikke, og har aldri kjørt, hverken roadracing eller konkurranse, så her er jeg uten både erfaring, kompetanse eller "rett" til å komme med råd.
Det sagt, jeg er genuint interessert i å høre/lese erfaringer, råd og tips fta aktive og tidligere aktive banekjørere.
I morgen setter jeg opp et nytt underforum for banekjøring og håper vi kan få både erfaringer og (positiv) kritikk til hvordan banekjøring foregår, inkl tips om hva man ikke gjør på bane.
Ja, og som alltid; vær snille med hverandre, og en liten bønn fra meg; vær nå ikke så lettkrenka
Ha en riktig god jul, alle
Mange tastatur racere her bruker kanskje få minutter på å krive et innlegg? Men jeg må bruke litt tid og energi på å få det ned, retta og ut. Og håper på litt seriøsitet tilbake etter strevet.
Last edited by Jonta on 20 Dec 2024 22:58, edited 1 time in total.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4800
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bane MC og banekjøring
Neida, @Jonta , det var nå ikke deg spesielt jeg tenkte på som "lettkrenka". Derav også til "de andre". "Vær snille med hverandre".
Re: Bane MC og banekjøring
Jeg har tittet på turtelleren en gang i enden av langsiden på Gelleråsen, der går det i over 200 med en TZ250. Dvs ca 50 meter i løpet av det sekundet man er uoppmerksom. Det ble for sein bremsing og feil spor i svingen. Instrumenter kan man titte på utover langsiden når man bare holder full gass og hviler kroppen.
Med litt rutine på bane så lager man seg et mønster å kjøre etter, dvs man legger inn det samme giret på samme sted hver runde. Da har man kontroll på hastigheten uten å se på noe instrument. For å få opp farten må man jo endre dette mønsteret, men det kan gjøres med en sving av gangen- full kontroll.
Jeg har kjørt mye på Våler, men vet ikke hva som menes med "høyfarten". Antar det er et sted jeg har kjørt av Det har blitt noen avkjøringer der og jeg har t.o.m. blitt kjørt bort i sykebil.
Jeg kan vel også legge til at du må bli ganske god til å kjøre før du høster noen tideler fra oppgraderinger på 999'n. En god banesykkel er en sykkel som man gir faen i om den blir ødelagt.
Med litt rutine på bane så lager man seg et mønster å kjøre etter, dvs man legger inn det samme giret på samme sted hver runde. Da har man kontroll på hastigheten uten å se på noe instrument. For å få opp farten må man jo endre dette mønsteret, men det kan gjøres med en sving av gangen- full kontroll.
Jeg har kjørt mye på Våler, men vet ikke hva som menes med "høyfarten". Antar det er et sted jeg har kjørt av Det har blitt noen avkjøringer der og jeg har t.o.m. blitt kjørt bort i sykebil.
Jeg kan vel også legge til at du må bli ganske god til å kjøre før du høster noen tideler fra oppgraderinger på 999'n. En god banesykkel er en sykkel som man gir faen i om den blir ødelagt.
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Du har nok rett i det første.pelsen wrote: ↑20 Dec 2024 21:04 Jeg har tittet på turtelleren en gang i enden av langsiden på Gelleråsen, der går det i over 200 med en TZ250. Dvs ca 50 meter i løpet av det sekundet man er uoppmerksom. Det ble for sein bremsing og feil spor i svingen. Instrumenter kan man titte på utover langsiden når man bare holder full gass og hviler kroppen.
Med litt rutine på bane så lager man seg et mønster å kjøre etter, dvs man legger inn det samme giret på samme sted hver runde. Da har man kontroll på hastigheten uten å se på noe instrument. For å få opp farten må man jo endre dette mønsteret, men det kan gjøres med en sving av gangen- full kontroll.
Jeg har kjørt mye på Våler, men vet ikke hva som menes med "høyfarten". Antar det er et sted jeg har kjørt av Det har blitt noen avkjøringer der og jeg har t.o.m. blitt kjørt bort i sykebil.
Jeg kan vel også legge til at du må bli ganske god til å kjøre før du høster noen tideler fra oppgraderinger på 999'n. En god banesykkel er en sykkel som man gir faen i om den blir ødelagt.
Jeg er ikke ute etter tideler. Oppgradering er med tanke på å få en mest mulig lettkjørt og morsom sykkel. Jeg har også endret gaffelvinkelen til litt brattere. og kommer nok ikke til å spare noen sekunder på det heller. Men det kan bli morsommere i svingene, eller gjøre sykkelen mer "turn happy" som det heter på "fagspråket".
"Høyfarten" på Våler, er den siste svingen før deposvingen, T13 for banen Førerutvikling bruker. RR runden er litt anderledes, så svingen har kanskje et annet nr?
Som nybegynner blir man overraska over hvor lett den er. Selv om jeg begynnte å utforder meg selv i den svingen sist jeg var der, var jeg langt i fra å nå min grense. Den neste derimot, Deposvingen var jeg nok mer i grenseland allerede på min andre banedag i fjor. En i gul gruppe var uti sandfella der...
Du skriver:
"En god banesykkel er en sykkel som man gir faen i om den blir ødelagt".
Er nok delevis enig det, var temmelig aktivt selv i trial miljøet for endel år siden.
Men du må nok skille mellom RR sport og oss som "bare" driver med banedager.
Men billig/krasj kåpesett (eller hva det kalles?) fra Kina, er bestillt. Mulig det er noen gram å hente her også.
Re: Bane MC og banekjøring
Den svingen ja... der knuste jeg Seeleyen min. Helt greit sted å kjøre av, jeg gikk opp på vollen og satte meg for å se resten av løpet. Fikk besøk av sykepleier som fikk konstatert at fører var ok.Jonta wrote: ↑20 Dec 2024 22:46 "Høyfarten" på Våler, er den siste svingen før deposvingen, T13 for banen Førerutvikling bruker. RR runden er litt anderledes, så svingen har kanskje et annet nr?
Som nybegynner blir man overraska over hvor lett den er. Selv om jeg begynnte å utforder meg selv i den svingen sist jeg var der, var jeg langt i fra å nå min grense. Den neste derimot, Deposvingen var jeg nok mer i grenseland allerede på min andre banedag i fjor. En i gul gruppe var uti sandfella der...
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Hva er seeley?pelsen wrote: ↑21 Dec 2024 00:42Den svingen ja... der knuste jeg Seeleyen min. Helt greit sted å kjøre av, jeg gikk opp på vollen og satte meg for å se resten av løpet. Fikk besøk av sykepleier som fikk konstatert at fører var ok.Jonta wrote: ↑20 Dec 2024 22:46 "Høyfarten" på Våler, er den siste svingen før deposvingen, T13 for banen Førerutvikling bruker. RR runden er litt anderledes, så svingen har kanskje et annet nr?
Som nybegynner blir man overraska over hvor lett den er. Selv om jeg begynnte å utforder meg selv i den svingen sist jeg var der, var jeg langt i fra å nå min grense. Den neste derimot, Deposvingen var jeg nok mer i grenseland allerede på min andre banedag i fjor. En i gul gruppe var uti sandfella der...
Last edited by Jonta on 21 Dec 2024 11:10, edited 1 time in total.
Re: Bane MC og banekjøring
Jeg har heller ikke fått taket på denne svingen på Vålerbanen. Kunne nok ha kjørt fortere der. Lett å sitte i depotet og tenke på det, vanskeligere å gjennomføre i praksis. Mener jeg brukte å legge inn 4. gir såvidt før jeg bremset og giret ned igjen til 3. før denne svingen.
Er ellers enig med Pelsen, den raskeste sykkelen er den du har råd til å krasje. Det er kult å oppgradere en r-sykkel med nye felger osv., men hvis målet er å kjøre raskere på bane er det bedre måter å gjøre det på. Varebil og dedikert banesykkel gjør at du kan ta det til neste nivå. Selv mosjonistklassen (gruppe C) kjører mye fortere enn de på gatesykkel. Et fint sted å begynne er en halvgammel japansk 600 med quickshifter, effektanlegg og ellers original motor. Driftsikkert, lett å skaffe deler til og det går virkelig unna. Klart om man er interessert i italiensk så er det kulere med en Ducati, men driftskostnadene vil sannsynligvis være større og pengene man sparer kan man bruke på å kjøre mer, som igjen forhåpentligvis gir bedre rundetider. Jeg vet ikke hva et felgsett koster nå til dags, men tipper du kan kjøpe en helt kurant 600 med krasjdeler og ekstra felgsett med regndekk for omtrent samme pris.
Skiftelys eller shift light er ofte originalt montert på ar-sykler fra midten av 00-tallet og utover. Jeg hadde en GSX-R 600 fra -06, den hadde skiftelys originalt. Dette var plassert litt nedi instrumentpanelet. Jeg ettermonterte Cordona quickshifter, og den kom med eksternt skiftelys som jeg monterte på toppen av instrumentpanelet. Den løsningen funket veldig bra for meg.
Skal se om jeg finner noen bilder.
Kanskje Pelsen har noen bilder av Seeley og TZ 250? Hadde vært artig å sett
Er ellers enig med Pelsen, den raskeste sykkelen er den du har råd til å krasje. Det er kult å oppgradere en r-sykkel med nye felger osv., men hvis målet er å kjøre raskere på bane er det bedre måter å gjøre det på. Varebil og dedikert banesykkel gjør at du kan ta det til neste nivå. Selv mosjonistklassen (gruppe C) kjører mye fortere enn de på gatesykkel. Et fint sted å begynne er en halvgammel japansk 600 med quickshifter, effektanlegg og ellers original motor. Driftsikkert, lett å skaffe deler til og det går virkelig unna. Klart om man er interessert i italiensk så er det kulere med en Ducati, men driftskostnadene vil sannsynligvis være større og pengene man sparer kan man bruke på å kjøre mer, som igjen forhåpentligvis gir bedre rundetider. Jeg vet ikke hva et felgsett koster nå til dags, men tipper du kan kjøpe en helt kurant 600 med krasjdeler og ekstra felgsett med regndekk for omtrent samme pris.
Skiftelys eller shift light er ofte originalt montert på ar-sykler fra midten av 00-tallet og utover. Jeg hadde en GSX-R 600 fra -06, den hadde skiftelys originalt. Dette var plassert litt nedi instrumentpanelet. Jeg ettermonterte Cordona quickshifter, og den kom med eksternt skiftelys som jeg monterte på toppen av instrumentpanelet. Den løsningen funket veldig bra for meg.
Skal se om jeg finner noen bilder.
Kanskje Pelsen har noen bilder av Seeley og TZ 250? Hadde vært artig å sett
-
- Posts: 627
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Bane MC og banekjøring
Og skiftelys på en GSX-R 600 blinker på...11500 o/min ?inunf wrote: ↑21 Dec 2024 10:20 Jeg har heller ikke fått taket på denne svingen på Vålerbanen. Kunne nok ha kjørt fortere der. Lett å sitte i depotet og tenke på det, vanskeligere å gjennomføre i praksis. Mener jeg brukte å legge inn 4. gir såvidt før jeg bremset og giret ned igjen til 3. før denne svingen.
Er ellers enig med Pelsen, den raskeste sykkelen er den du har råd til å krasje. Det er kult å oppgradere en r-sykkel med nye felger osv., men hvis målet er å kjøre raskere på bane er det bedre måter å gjøre det på. Varebil og dedikert banesykkel gjør at du kan ta det til neste nivå. Selv mosjonistklassen (gruppe C) kjører mye fortere enn de på gatesykkel. Et fint sted å begynne er en halvgammel japansk 600 med quickshifter, effektanlegg og ellers original motor. Driftsikkert, lett å skaffe deler til og det går virkelig unna. Klart om man er interessert i italiensk så er det kulere med en Ducati, men driftskostnadene vil sannsynligvis være større og pengene man sparer kan man bruke på å kjøre mer, som igjen forhåpentligvis gir bedre rundetider. Jeg vet ikke hva et felgsett koster nå til dags, men tipper du kan kjøpe en helt kurant 600 med krasjdeler og ekstra felgsett med regndekk for omtrent samme pris.
Skiftelys eller shift light er ofte originalt montert på ar-sykler fra midten av 00-tallet og utover. Jeg hadde en GSX-R 600 fra -06, den hadde skiftelys originalt. Dette var plassert litt nedi instrumentpanelet. Jeg ettermonterte Cordona quickshifter, og den kom med eksternt skiftelys som jeg monterte på toppen av instrumentpanelet. Den løsningen funket veldig bra for meg.
Skal se om jeg finner noen bilder.
Kanskje Pelsen har noen bilder av Seeley og TZ 250? Hadde vært artig å sett
Er det justerbart kanskje?
Et lettvekts felgsett koster nytt ca. 30- 40.000, carbon kanskje enda mer.
Brukt rundt 25.000
Og anng. temaet, en mindre japansk turtallsmonster: Jeg ser den, om banekjøring og rundetider og kanskje litt løpskjøring var hovedmålet. Da må man også være villig til å ta et par trøkker selv også, jeg er ikke helt der.
For meg er det en helhet. Livet med akkurat denne Ducatien. På vei til og fra banen, i mekkebua med service, reperasjoner, modifikasjoner og stell, og banekjøringa så klart. Samt småturer i nærområdet.
Og vil man absolutt ha en Ducati superebike, og samtidig tenke økonomi, er nok 749/999 det smarteste valget. Uten at det går utover kjøreegenskaper eller kvalitet. Den slår 916 generasjonen på alle områder. Klart, snakker vi 999 R utgaven, blir det jo helt andre priser, høy samleverdi osv.