Bane MC og banekjøring

User avatar
intruder
Posts: 4618
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Bane MC og banekjøring

Post by intruder »

Fikk et tips om å endre tittelen på denne tråden , og vipps \:D/ :thumleft
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Takk for tråden til Itruder for en god ide!

Da kan jo jeg begynne:

Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?

Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?

På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4800
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Bikeridr »

Njaa..
@Jonta du kan vel kanskje fortelle hva "T3" og "T4" betyr, sånn for oss som holder oss på veien og samtidig prøver og passe på å holde oss innenfor autovernet? (Selv om jeg prøvde meg på utsiden for 23 år siden og endte opp med knekt tommel og ribben) 🙃
User avatar
mekkern
Posts: 5235
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bane MC og banekjøring

Post by mekkern »

Rudskogen motorsenter.
latest-1122536461.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1194
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bane MC og banekjøring

Post by pelsen »

Jonta wrote: 13 Dec 2024 16:14 På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
Nå har jeg knapt kjørt bane siden dette forumet ble opprettet, men før det kjørte jeg RR.

Hvis du har tid til å se på speedometeret så går det for sakte, men du får heller ikke opp farten siden du da driver med noe annet enn å kjøre spor.
Da er det bedre å kjøre i depot og ta en øl :thumleft
Traction
Posts: 100
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Traction »

Jonta wrote: 13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!

Da kan jo jeg begynne:

Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?

Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?

På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Traction wrote: 14 Dec 2024 00:27
Jonta wrote: 13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!

Da kan jo jeg begynne:

Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?

Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?

På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.
Traction
Posts: 100
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Traction »

Jonta wrote: 14 Dec 2024 00:34
Traction wrote: 14 Dec 2024 00:27
Jonta wrote: 13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!

Da kan jo jeg begynne:

Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?

Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?

På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Traction
Posts: 100
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Traction »

Jonta wrote: 14 Dec 2024 00:34
Traction wrote: 14 Dec 2024 00:27
Jonta wrote: 13 Dec 2024 16:14 Takk for tråden til Itruder for en god ide!

Da kan jo jeg begynne:

Rudskogen, "Angsten" er T3, eller T4? jeg har alltid tenkt at den er T4 pga av denne er blind, og ganske kjip før man blir kjennt med den.
Men etter jeg har forsøkt å presse fart ned mot T3, og kjent på hvor psykende det er så går jeg nå ut i fra at det må være T3?
Uansett, Sletta ned mot T3 er nok kanskje den delen av banen jeg sliter mest. Sånn jeg har skjønt det, så er det teoretisk mulig å holde høyere fart ned her, en på selve deposletta. Dvs litt over 2oo i mitt tilfelle. om denne teorien stemmer da....
denne farten har jeg ikke vært i nærheten av. Angsten for å måtte bremse relativt kraftig i sving (T3) er stor. Det er riktignok en slags kortslette rett før neste sving (T4). Men jeg har liksom ikke noe tro på at jeg rekker å få bremsa nok her. jeg har riktig nok aldri hatt noen problemer her heller, men farten har også vært godt under 200, kanskje max 160?

Jeg har tenkt litt på dette, og kommet fram til at:
1: Jeg kan bremse mer enn jeg tror i høyfarten (T3)
2 T4 kan skjøres raskere enn jeg tror. Her er det mye å gå på ut mot venstre kanten på slutten. Og svingen er vel raskere enn f.eks karusellen og storsvingene i hver ende. man kan kanske kategorisere T4 som en høyfarts light?

På min siste banedag på Våler i høst fikk jeg "kjeft" fordi jeg brukte speedometeret da jeg trente på å øke farten i "Høyfarten" der. Men jeg syntes det er et godt hjelpemiddel i slike situasjoner.

Noen som har meninger og erfarniger å dele?
T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Traction wrote: 14 Dec 2024 00:51
Jonta wrote: 14 Dec 2024 00:34
Traction wrote: 14 Dec 2024 00:27

T3 er "angsten". Toppfarten på banen er bremsepunktet til T3. RR Superbike har 260/270 der. Det gasses og bremses mellom T3 og T4. (Det går bratt nedover mot T3). (T="turn")
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etter :plystre
Turteller er kanskje nyttig?
Traction
Posts: 100
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Traction »

Jonta wrote: 14 Dec 2024 02:11
Traction wrote: 14 Dec 2024 00:51
Jonta wrote: 14 Dec 2024 00:34
Såpass fort ja. Vi snakker vel verdenseliten da kanskje. Og det bremses OG gasses mellom T3 og T4..vi snakker fortsatt verdenseliten da kanskje. Om de skulle ta seg en tur til østfold altså.
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etter :plystre
Turteller er kanskje nyttig?
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Traction wrote: 14 Dec 2024 07:09
Jonta wrote: 14 Dec 2024 02:11
Traction wrote: 14 Dec 2024 00:51
Verdenselite har aldri vært der. Det jeg skriver her gjelder norsk RR.
"Speedometer" brukes aldri i RR. Girindikator kan være nyttig, men svært sjelden. Ellers er motortemp det viktigste.
Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etter :plystre
Turteller er kanskje nyttig?
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.
Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearet :twisted:
Jeg kjører forøvrig en Ducati (03) 999, som jeg letter noe nå i vinter. Skulle gjerne hatt penger til lette smidde felger også, men... Kanskje det blir letta svinghjul etterhvert.
Jeg hadde først tenkt å satse på en 750, som har mindre roterende krefter, men så ble det denne da...
Traction
Posts: 100
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Traction »

Jonta wrote: 14 Dec 2024 09:42
Traction wrote: 14 Dec 2024 07:09
Jonta wrote: 14 Dec 2024 02:11 Nei, jeg tenkte at de topphastighetene du nevnte, var teoretiske om verdenseliten hadde kjørt her. men ok, det går så fort ja. da har jeg litt å strekke meg etter :plystre
Turteller er kanskje nyttig?
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.
Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearet :twisted:
Jeg kjører forøvrig en Ducati (03) 999, som jeg letter noe nå i vinter. Skulle gjerne hatt penger til lette smidde felger også, men... Kanskje det blir letta svinghjul etterhvert.
Jeg hadde først tenkt å satse på en 750, som har mindre roterende krefter, men så ble det denne da...
Hvorfor gjør du det? Skal du kjøre fortere med et sånt klenodium?
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Traction wrote: 14 Dec 2024 21:12
Jonta wrote: 14 Dec 2024 09:42
Traction wrote: 14 Dec 2024 07:09
Hvis du "strekker deg" etter målt fart på speedometer så kommer du garantert til å gå på trynet, til og med der det går aller fortest. Ikke gjør det, det gjør vondt:)
Det handler om ferdighet, teknikk og masse trening. Vet ikke hva sykkel du kjører Det største hinderet for svært mange på Førerutvikling er at det kjøres med 1000cc r-sykler. De fleste ville kjørt bedre på 600 eller 300.
Juniorer på 300 kjører rundetider som gateførere med 600 og 1000 bare kan drømme om.
Og jeg vet, førerutvikling er ikke racing, rundetider er bare en indikasjon på ferdighet.
Frasen "strekke meg etter" var ikke helt seriøst ment. Det har vært mer slik at jeg tar en kjapp titt på spedometeret før en sving jeg jobber med. F.eks høyfarten på Våler og Angsten på Rudskogen. Ellers har jeg ikke hatt noe behov for det. bortsett fra når turtelleren kutter på deposletta. 200 km/t, og da legger jeg inn 6 gearet :twisted:
Jeg kjører forøvrig en Ducati (03) 999, som jeg letter noe nå i vinter. Skulle gjerne hatt penger til lette smidde felger også, men... Kanskje det blir letta svinghjul etterhvert.
Jeg hadde først tenkt å satse på en 750, som har mindre roterende krefter, men så ble det denne da...
Hvorfor gjør du det? Skal du kjøre fortere med et sånt klenodium?
Gjør hva, bruker speedometret som en rettesnor i inngangen til svinger jeg jobber med?
Klenodium, i forhold til hva, en 900SS eller en 916? Joda det skjedde noe med vekta da 1098'n kom i 2007, enda den var større...
Ja, jeg har planer om å kjøre fortere. Og på det nivået jeg er på nå, er det nok ikke akkurat denne sykkelen det står på. Heller ferdigheter, helse og hue, samt bedre dekk enn de jeg kjørte (over evne) med denne sesongen.
Jonta
Posts: 627
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette

Re: Bane MC og banekjøring

Post by Jonta »

Ja, da har jeg kasta bort tid på enda en tråd her inne. Tror ikke noen andre ble særlig klokere heller.
Like greit vi heller holder oss til Whiskey, Julemusikk og annet tøys.
Post Reply