Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
User avatar
jhn
Posts: 2031
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by jhn »

Jeg har også en eldre neotec og er godt fornøyd. Hva er annerledes med II? Endret passform på hjelmen eller knotten?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 7617
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Location: Kristiania

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by ojda »

Tok meg kun tid til å prøve xl.
Virket noe rommeligere rundt øra, å satt ikke støpt slik som den vanlige Neotecǹ.
Tok turen til butikken primært for å prøve C4 som kan skaffes til nesten halv pris om dagen.
Shoei er ikke aktuellt å handle nå uansett.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Trond_V
Posts: 767
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Trond_V »

tshansen wrote: For diskusjonens skyld, hva legger dere i at du alltid har vært fornøyd (sett inn navn på hjelm her) hjelmen din? Hva har du brukt hjelmen til? hvilke kriterier var viktig for deg når du valgte nettopp denne hjelmen?
Personlig kjører jeg nå C3Pro.
Har vært fornøyd, siden den passer hodet mitt. Lett i vekt. Oppleves som støysvak. Opplevd kvalitet er generelt god.

Jeg vill forsøke åpningshjelm ved forrige hjelmkjøp, siden jeg kjører det jeg selv liker å betegne som touring.
Kjører jeg sammen med andre, blir det gjerne en del stopp underveis. Fint å bare ta opp baugporten for en prat, eller å ta et bilde på veien.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by tshansen »

ojda wrote:C4 fordi jeg vurderte den :)
Nå var jeg å testet både large og XL i dag, å det var ikke innertier på noen av de :(
XL var litt for rommelig i ny, og da blir den og danse på skallen efter noen 10.000km.
Large var endel kortere i hakepartiet og er derfor uaktuell.

Prøvde i samme slengen Shei Neotec II i XL, men var ikke helt enig med den heller :roll:

Neotecǹ jeg har er forsåvidt helt ok den, åsså passer den perfekt.
Tror jeg skyver problemet litt forran meg jeg, men greit med litt diskusjon da :thumleft
En del av hjelmprodusentene har stort eller lite skall, å skillet går mellom Large og Xtra Large. Så at man føler at lippene tar borti luftingen foran munnen eller at naien tar ani plasten er ikke uvanlig. Da gjelder det å finne seg en leverandør som kan ordne med trangere innmat. For som du sier, hjelmen blir å danse ballet på månen etter 10.000 km om den er passelig i XL.
Diskusjon er alltid bra :thumleft

Hva med å tenke litt mindre tradisjonelt? Mange gode hjelmer som ikke nødvendigvis er salgsvare i alle norske butikker :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Borg
Posts: 1112
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Borg »

Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Palma
Posts: 3735
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: RE: Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Palma »

Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 2578
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by kvase »

Palma wrote:
Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Er det denne du mener https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... white.html
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Palma
Posts: 3735
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: RE: Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by Palma »

kvase wrote:
Palma wrote:
Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Er det denne du mener https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... white.html
Det var ikke riktig den Kvase, men denne:
https://shop.touratech.no/helmet-tourat ... 16601.html

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Trond_V
Posts: 767
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by Trond_V »

Palma wrote:
Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.
Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?
Kjekt å prøve hjelm før kjøp :)
User avatar
kvase
Posts: 2578
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by kvase »

Trond_V wrote:
Palma wrote:
Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.
Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?
Kjekt å prøve hjelm før kjøp :)
https://touratech.no/butikker/forhandler/
https://touratech.se/kopstallen/butiken/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Palma
Posts: 3735
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "Bror"
Contact:

Re: RE: Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by Palma »

Trond_V wrote:
Palma wrote:
Borg wrote:Enig i mange av kriteriene folk nevner her når de søker den neste hjelmen, men det jeg savner (og som aldri kom opp som noe issue da jeg brukte Schubert) er LUFTING. Min Neotec 2 var utrolig behagelig fra første gang jeg prøvde den, men jeg holdt på å daue av åndenød inni hjelmen i sommer. At en hjelm kan bli så mislykket av mangel på lufting hadde jeg ikke tenkt på som en sak engang.
Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.
Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?
Kjekt å prøve hjelm før kjøp :)
De har vel noen på speed. Jeg dro til Touratech for å prøve. Jeg har jo så diger skalle. 3XL Image

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
kvase
Posts: 2578
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: RE: Re: RE: Re: Hvor fornøyde er

Post by kvase »

Palma wrote:
Trond_V wrote:
Palma wrote: Helt klart Borg, lufting er et viktig kriterie. Ved litt jobbekjøring på grus blir pusten ofte kjapp og det trengs nok plass til luft. Det var mye grunn til at jeg bytta ut C3 med Touratech adv hjelmen. Og solbremmen, kan ikke få fullrost den ved lav sol. Har nesten ikke brukt solvisiret etter jeg fikk den.
Er det butikker som selger Touratech sine hjelmer, eller bare tilgjengelig på nett?
Kjekt å prøve hjelm før kjøp :)
De har vel noen på speed. Jeg dro til Touratech for å prøve. Jeg har jo så diger skalle. 3XL Image

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Det er alt som tenker som gjør skallen så stor når det gjelder hode-størrelsen derpå alt det bra som kommer ut av munnbruken å tastefingra vil jeg tru men veit mulighetene er store for alskens innsikt
Image Nå er det snart helg gudsjelov
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 63
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: KTM Adventure 1090 - 2018
Suzuki DR-Z400S - 2003

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by SteinarPedersen »

Et par betraktninger fra meg angående c4, som jeg kjørte med i 8mnd.

+ veldig god passform til meg
+ tett rundt nakken/halsen
+ stort integrert solvisir som funker bra
+ stort visir
/ helt ok lufting
- usaklig mye støy
- dårlig byggekvalitet på fester til foret
- pinlock løsner/sklir fordi det ikke er plass mellom hjelm og visir når visiret åpnes
- enda litt mer støy
- kun et valg av intercom (sena sc1)
- tungvindt intercom (to nesten umerkbare knapper)
- batteri til intercom rister inni hjelmen (mister kontakt)
- knappene til intercom er utsatt når du setter fra deg hjelmen (min ble ødelagt: farvell 2200 kr)

Jeg klagde på alt over til Schubert, og svaret deres var bare at det måtte være motorsykkelen min som var grunnen til problemene med støy, resten sto ubesvart. Kundeservice virker ikke akkurat å være bra; Det er i alle fall noe jeg bryr meg om.

Hadde jeg vært litt smartere hadde jeg bare gått tilbake til forhandleren med den, men det endte med at forsikringsselskapet erstattet den pga fall i bakken.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Trond_V
Posts: 767
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by Trond_V »

Har begynt å se på AGV helhjelm jeg ;-) :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 2338
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hvor fornøyde er "vi" med Schuberth C4

Post by intruder »

tshansen wrote:Jeg hadde en interessant diskusjon med en tidligere racing fører her i Bergen, angående hjelm og de forskjellige leverandørene.

I forbindelse med diskusjonen, tok vi en schuberth, arai, shoei og shark hjelm av samme type/modell/utførelse og gjøre et par "tester". Ikke noe vitenskapelig i laberatorium eller uten rom for feilkilder. Men det var ganske tydelig hvorfor han kjørte nettopp sitt merke og sverget til bare to av de 4 nevnte merkene når han kjøpte hjelm.

Man ser fort på hjelm hvordan den er bygget opp, hvordan skallet er designet hvilke områder som er kritiske og hva de fleste glemmer å se etter når de velger hjelm (utenom komfort)
Basert på denne diskusjonen, noen ganske gode visuelle eksempler, blir jeg ALDRI å kjøpe meg Schuberth hjelm... uansett hva de euro encap testene eller hva de heter mener om sikkerheten i disse hjelmene :-# :-# :-#

Så mitt råd er, styr unna :plystre
....................... ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.....................
Kjøpte en Schubert c 4 i høst...ifølge selgeren på MChuset Nydal var denne noe av det mest attraktive og mest sikre på markedet nå.....Er selv godt fornøyd,så....
har noen gjort andre erfaringer.....?.... :-k


Hmmmm..Steinar Pedersen,fikk du ny av forsikringsselskapet etter at du "mistet den i bakken....??"
Skal jaggu prøve å få den erstattet etter " et uhell.."----Hva med egenandel og bonustap....?
Hvilket forsikringsselskap var det..........ringer dem i morgen og prøver!! . :shock:
Last edited by intruder on 03 Nov 2019 16:24, edited 1 time in total.
Post Reply