vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Prat om veteran MC
Post Reply
gsx750_80
Posts: 33
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: har flere
Location: trøndelag

vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by gsx750_80 »

Tidlige Honda CB 750 F, CBX 1000, Kawasaki Z1, Kawasaki "triples" eller Suzuki GT 750 kan man forvente at prises fra 50 kNOK og opp til rundt 200 kNOK, avhengig av stand.

Men, så er det endel andre som muligens har vrangforestillinger om at relativt ukurante sykler skal gå for slike summer.

Honda CB 500 T fra 85 til 172 000 i "pris";
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=209986946
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=119457129
Kawasaki "bastard" til 125 000.-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=184532531
Honda CB 400 til ca 55 kNOK
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=210034793
Og så er det eksempel på disse evinnelige "caferacerne", der eierne gjerne tar en halvdårlig sykkel og hiver på en uoriginal tank og bakende,
og tror at verdien går opp et tresifret antall prosent av den grunn;
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=206927767
Kunne nevnt flere eksempler, men dette var de første og "verste".
Det er muligens ikke reelle forsøk på salg. Kanskje de ønsker å beholde sykkelen, men kan si til kjerringa at de forsøkte å selge, men det gikk ikke..
User avatar
mekkern
Posts: 4216
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by mekkern »

Ja det er god underholdning å lese disse annonsene.
sånn som den cb400 slike hanket man inn fra sverige ferdig m skilt for rundt 16-18000nok for kort tid siden.

Men som jeg sier :gamle sykler som ikke var bra eller det finnes i lassevis blir ikke bedre med alderen..ei heller etter en runde med vinkelsliper.

Har et par tre som jeg har ommøbelert litt på for min egen del, men har ikke trua på psyckopriser på dem-de er da ikke blitt nye eller skrudd slitasjen til 0 allikevel. :lol:
User avatar
intruder
Posts: 2741
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by intruder »

Er det ikke rart , sykla fra Nippon holder seg jaggu godt i pris :thumleft
Kanskje allmuen i fremtiden vil gi 200 000 for en tredve år gammal BMW ? Nebbet kan jo bli et samleobjekt...... huff nå skeit jeg nesten i eget reir....:smt100

IQ er en merkelig ting...... :smt115
User avatar
Tommas
Posts: 5832
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by Tommas »

"Vrangforestillingen" er kanskje å tro at det finnes en fasit pris for alle selgere og kjøpere av motorsykler :D
User avatar
mekkern
Posts: 4216
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by mekkern »

Tommas wrote: 21 Mar 2021 23:17 "Vrangforestillingen" er kanskje å tro at det finnes en fasit pris for alle selgere og kjøpere av motorsykler :D
Nææ alle står jo fritt til å handle seg hva de vil og til fantasipris hvis de har lyst..

Klassiske lureannonsen som kun er for oppmerksomhet:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=175428472
gsx750_80
Posts: 33
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: har flere
Location: trøndelag

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by gsx750_80 »

mekkern wrote: 21 Mar 2021 23:37
Tommas wrote: 21 Mar 2021 23:17 "Vrangforestillingen" er kanskje å tro at det finnes en fasit pris for alle selgere og kjøpere av motorsykler :D
Nææ alle står jo fritt til å handle seg hva de vil og til fantasipris hvis de har lyst..
:thumleft
Klassiske lureannonsen som kun er for oppmerksomhet:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=175428472
Fin den..
User avatar
intruder
Posts: 2741
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by intruder »

Mye rare prisforlangende på eldre japser og fra nasjonaliteter ellers også. :roll: Altfor ofte får folk som vil kjøpe sykkel som eventuelt skal bli et innsteg i MC-verdenen noe som gjør MC-livet til et sant helvete..
Jeg kjøpte Intruderen på MChuset Nydal i 2004 for 45000,Da hadde den gått 43000 , nå nærmer den seg 120000 , og jeg har levd et nydelig MC-liv.Ingen " ånklie " servicer , men årlige verkstedbesøk for det nødvendigste... :D
I dag får jeg vel 20000 for den...drømmen er en ny Royal Enfield Meteor 350...klassisk å se til.
Da vil vel mellomlegget bli 55000.....
Men der blir nok Intruder fortsatt også ! =D>
User avatar
intruder
Posts: 2741
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by intruder »

Dette er jo ikke en " ikke-ikonisk japansk MC " , men priser for gamle sykler er jo nevnt så tar den med ....

Benelli 750 sei 1977 til 300 000 kroner,,,,,,,se Finn .no

kilometerstand ukjent


Hva synes dere i dette tilfelle ? :-k
gsx750_80
Posts: 33
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: har flere
Location: trøndelag

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by gsx750_80 »

Benellien er sjelden, og her er en side
intruder wrote: 24 Mar 2021 12:30 Dette er jo ikke en " ikke-ikonisk japansk MC " , men priser for gamle sykler er jo nevnt så tar den med ....

Benelli 750 sei 1977 til 300 000 kroner,,,,,,,se Finn .no

kilometerstand ukjent


Hva synes dere i dette tilfelle ? :-k

Antakelig overpriset den og, selv om det er en sjelden sykkel, og antakelig den første standardproduserte 6-sylindrede
i den kategorien, og tidligere ute enn CBX 1000.
Noen priser, internasjonalt:
https://www.nadaguides.com/Motorcycles/ ... 0cc/Values

Prisene kan antakeligvis ventes å stige en stund, i følge https://www.themotorcyclebroker.co.uk/a ... i-750-sei/ :
"Prices will go stratospheric
People are starting to take note of the Benelli and as they discover how rare they are, it’s becoming a must have for any vintage motorcycle collector. Prices are rising fiercely and owners just do not want to sell their investment grade example. The Benelli 750 Sei has to be a fantastic vintage motorcycle investment and is destined to deliver great profits from motorcycle investment."

Neppe i samme kategori som feks Honda CB 500 T, som aldri har vært særlig etterspurt.
gsx750_80
Posts: 33
Joined: 24 Nov 2020 22:52
MC: har flere
Location: trøndelag

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 21 Mar 2021 14:36 Tidlige Honda CB 750 F, CBX 1000, Kawasaki Z1, Kawasaki "triples" eller Suzuki GT 750 kan man forvente at prises fra 50 kNOK og opp til rundt 200 kNOK, avhengig av stand.

Men, så er det endel andre som muligens har vrangforestillinger om at relativt ukurante sykler skal gå for slike summer.

Honda CB 500 T fra 85 til 172 000 i "pris";
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=209986946
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=119457129
Kawasaki "bastard" til 125 000.-
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=184532531
Honda CB 400 til ca 55 kNOK
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=210034793
Og så er det eksempel på disse evinnelige "caferacerne", der eierne gjerne tar en halvdårlig sykkel og hiver på en uoriginal tank og bakende,
og tror at verdien går opp et tresifret antall prosent av den grunn;
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=206927767
Kunne nevnt flere eksempler, men dette var de første og "verste".
Det er muligens ikke reelle forsøk på salg. Kanskje de ønsker å beholde sykkelen, men kan si til kjerringa at de forsøkte å selge, men det gikk ikke..
Sjekket litt omkring priser for disse konkrete modellene, for moro skyld. Visse prisvariasjoner finnes, internasjonalt, men jeg synes likevel det er interessant å skue til det internasjonale markedet, noe jeg gjør bla gjennom Classic Motorcycle Mechanics, Classic Bike, og andre kilder.
For å ta de nevnte, i rekkefølge:
Honda CB 500 T ble ikke ansett som en særlig vellykket konstruksjon, og har generelt vært lite etterspurt. Typiske eksemplar fra forhander,
koster ifølge Kelly Blue Book (som av mange er ansett som den mest pålitelige kilden internasjonalt), typisk 3300 USD fra forhandler. Pris fra forhander er typisk en god del høyere enn fra privatpersoner (om de lykkes i å selge ;-) ).
33 00 USD tilsvarer omkring 28 500 NOK. Et fint tysk eksemplar med kun 7500 km på meteret ligger ute her:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 277f658fd3 til rundt 59 000 NOK.
Det ene norske eksemplaret på finn.no er dermed priset 44 % høyere, og det andre hele 192 %. Sistnevnte har mao bortimot 3 ganger prisen til
den tyske sykkelen, som også ser temmelig strøken ut.
1977 Kawasaki 1000 verdsettes typisk, fra forhandler, til rundt 36 000. Sykkelen i finn-annonsen lå tidligere ute til en høyere pris, men denne ble siden redusert til 125 000 NOK. Pen sykkel, men uoriginal hjelper vanligvis ikke på prisen på slike sykler.
https://www.kbb.com/motorcycles/kawasak ... ype=retail
125 000 / 36 000 gir en faktor på ca 3.5 (eller 350 %). Ikke nødvendivis fair, men burde indikere noe.
Denne modellen er neppe særlig ettertraktet.
(Kawasaki triples, som disse, er nok i en mer attraktiv kategori;
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=185668695
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=212117772
Honda CB 400 får man i Sverige for 10-15000. Den til 54 000 NOK i finn-annonsen er registrert her til lands i 2018,så det skal ikke forundre
meg om den og kommer østfra. Pen sykkel, men antakelig dobbelt så høy pris i forhold til hva jeg ville forventet.
Ligger flere på mobile.de , priset fra ca 10 000 - 26500 NOK. https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =ASCENDING
User avatar
intruder
Posts: 2741
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by intruder »

Ang Benelli 750 fra FINN .no

Så på en amerikansk verdianalyse JD Power Nada og mente å finne at Benelli 750 `en var verdsatt til snaut 8000 dollar om den var i topp stand.......blir ikke dette rundt 80 000 norske kroner ?

Prisen på Finn sykkelen var vel 300 000...... :-k :-# ...relativt meget høyt priset om jeg har forstått det rett altså...

arrester meg om jeg tar feil....please
ArcticTiger
Posts: 2188
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -19 Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Location: Hillsboro, Wisconsin, USA.

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by ArcticTiger »

Da vi kjørte MC på første halvdel av -70tallet var allerede da engelske, italienske og tyske sykkler regnet som klassikere, vel verdt å ta vare på og restaurere. Men de var fortsatt forholdsvis rimelige å få tak i, og var bruks-sykkler for mange. Men nå var ikke motorsykkelmarkedet så stort den gangen, som det er blitt nå. Kjørte du MC, ble du sett på som et halv-krimminellt utskudd :shock: Idag er det mer stuerent å kjøre MC, også i de vestlige bydeler.

Vel, det ble bare solgt flere å flere jappse-knallerter utover -70tallet, etter som det gikk dårlig med de Stolte Britiske merkene. Stadige streiker ved fabrikkene i England, motstand mot modernisering, og ujevn (dårlig) kvalitet må ta skylda for det.

Det var ikke alt med jappse-knallertene som var bra heller, men de viste seg holdbare. Kjøre-egenskaper (rammer, hjuloppheng, dempere, bremser) var ofte ikke all verden.

Så jeg husker vi flirte godt av jappse-knallertene, Ha-Ha, nei de kom nå aldri til å bli klassikkere. Hvem i allverden kom til å restaurere en jappse-knallert i framtida :roll:
User avatar
intruder
Posts: 2741
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 i løpet av en evighet
1996 Vespa Piaggio 50..........0-100 kun i fritt fall
Location: Brumunddal
Contact:

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by intruder »

" ikke-ikonisk " veteransykkel av tysk fabrikat :D

På FINN fant jeg en veteransykkel 1984 BMW 800 cafe racer til 90 000 kroner..
lurer på om noen vil legge den inn her så noen mer kyndige enn meg kan si sin mening .... :thumleft

ha ellers ei god påske :smt051
User avatar
ole m.
Posts: 797
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by ole m. »

intruder wrote: 30 Mar 2021 15:23 " ikke-ikonisk " veteransykkel av tysk fabrikat :D

På FINN fant jeg en veteransykkel 1984 BMW 800 cafe racer til 90 000 kroner..
lurer på om noen vil legge den inn her så noen mer kyndige enn meg kan si sin mening .... :thumleft

ha ellers ei god påske :smt051
Gof påske, intruder!

Image

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=213051716
ArcticTiger
Posts: 2188
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -19 Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Location: Hillsboro, Wisconsin, USA.

Re: vill prising på "ikke-ikoniske" japanske mc

Post by ArcticTiger »

Sånn går det når du fikkler med de der...
Attachments
129676559_1501537793570419_6444304062942199341_n.jpg
Post Reply