TST Sverige

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2250
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

TST Sverige

Post by ashland »

For 2uker ble det en tur oppover grønn TST Värmland, ruta følger grensen nordover langs den svenske delen av Finnskogen. Vi knakk inn i Norge ved Långflon og ned langs norsk side av Finnskogen, fritt etter minne og hva som tiden tillot av utskeielser for en 3dagers

Den grønne ruta var store og brede grusveier, uten de store utfordringene. Men turen var flott og trivelig natur :)

Forrige uke dukket det nye ambulerende bostedet til @ojda opp, en perfekt anledning for ny tur :roll: Dermed måtte også blå Värmland prøves. De blå er mindre veier med gress i midten. Dette var mye mer artig! Kuppert, svingete, noe mer krevende å kjøre. En del av veiene var av hva jeg vil kalle traktorvei, som heller ikke er å forakte.
Ved ett par ganger forsvant sporet til siden, uten noen vei var der :-s Jammen var det ikke lurt inn litt singeltracks der også. Veldig glad for det ikke hadde vært for mye regn de siste dagene. Det eneste som tilsa det gikk spor der var streken på gsp´en og noe bøyd gress, resten av sporet dukket opp etter noen meter.

293002546_1784554721876342_8326903604274142863_n.jpg
292571121_733901541268485_7673895572433967396_n.jpg

Mulighetene for teltplass måtte dog letes litt etter, de var det ikke flust av. Den som gir seg er en dritt. @ojda er noe mer erfaren og logisk tenker enn meg når det kommer til teltplass-jakt. Det skal gjerne være mulighet for bål, avsidesliggende - vi vil ikke bli forstyrret eller trenge seg oppå andre.

293012140_3187741621484239_8620219280242256781_n.jpg

Samt det skal nytes en rolig morgen dagen derpå med kaffe og frokost

291783209_475715971031628_3471846752542573361_n.jpg

Vi antok plassen tidligere hadde vært brukt av noen speidere eller tilsvarende
Det var den eneste logiske forklaringen vi fant til miljøstasjonen...

292633306_1077695476168165_5842522908071654987_n.jpg

En og annen noe uforstående hindring dukket selvfølgelig opp, skal mer enn ett stenlass for å stoppe Doffen :thumleft

291742459_776345720198662_623979910979297923_n.jpg

Blå-rutene gav absolutt mersmak. Noen innstikk av asfalt må det selvfølgelig bli, men brorparten av løypa gikk ute i skogen
Det neste blir og utforske videre nordover i Dalarna, når skiftplan og fri går opp 8)
fun is not a straight line
User avatar
Palma
Posts: 4250
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: TST Sverige

Post by Palma »

Det der ser jo riktig så trivelig ut. Klarer man å komme seg inn i TsT sin database så er det mye fint å hente der. \:D/
User avatar
kvase
Posts: 3302
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
1290

Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: TST Sverige

Post by kvase »

TsT database ka er no det ?
:-k
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2998
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: TST Sverige

Post by Kant1 »

kvase wrote: 11 Jul 2022 08:36 TsT database ka er no det ?
:-k
Litt som TET, bare litt mer "hemmelig/beskyttet."
Sikkert for å begrense bruken av sporet litt.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 8509
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til 👍😇
Location: Kristiania

Re: TST Sverige

Post by ojda »

Flott oppsummering av helga Jarle.
Jeg jobber allerede med å samle isammen noen fridager på rekke og rad :-k 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2250
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

Re: TST Sverige

Post by ashland »

ojda wrote: 11 Jul 2022 11:59 Flott oppsummering av helga Jarle.
Jeg jobber allerede med å samle isammen noen fridager på rekke og rad :-k 8)
Så bra, skal se om jeg klarer å få til noe fri fremover. Dog veldig usikker, med tanke på ferietid og bemanning :? Friukene kommer jevnlig da 8)
Kant1 wrote: 11 Jul 2022 09:24
kvase wrote: 11 Jul 2022 08:36 TsT database ka er no det ?
:-k
Litt som TET, bare litt mer "hemmelig/beskyttet."
Sikkert for å begrense bruken av sporet litt.
Det er litt knot å få tilgangen ja, det tok meg noen runder for å få alt riktig
Sporene er laget av en person som er avhengig av tilbakemelding fra brukere for å holde de oppdatert og riktig, etterhvert som veier stenges med bommer osv.. Det er litt av årsaken til kravene for å få tilgang
fun is not a straight line
User avatar
Roargutten
Posts: 262
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: TST Sverige

Post by Roargutten »

Jeg er i prosessen med å få tilgang selv også. Spent på å se hva som er å utforske rett over grensa her.
You only live once, but if you do it right, once is enough.

https://www.facebook.com/harlemautospa
Max Protect Certified Detailer
User avatar
Palma
Posts: 4250
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: TST Sverige

Post by Palma »

Men nå kan jeg jo røpe at man trenger ikke noe tilgang til noe som helst annet enn et kart hvis man vil ha fine turer i Sverige. Det er ikke mange bommer rundt omkring. Det er bare å bruke litt tid og kikke litt på kart. Kombinerer man med https://vindskyddskartan.se/sv/ så har man et flott utgangspunkt. I tillegg til å vise hensyn og være litt fornuftig så kommer man langt. Har man kjørt seg bort i noe gæli og får kjeft (som da er gratis) så bare si :"Prat med han som kommer bak meg" \:D/ :lol: :lol:
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2250
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

Re: TST Sverige

Post by ashland »

Det er absolutt en link verdt å titte litt på når det skal planlegges tur :thumleft svenskene har mye gapahuker rundtomkring

Kombineres det med denne:
https://nvdb2012.trafikverket.se/setransportnatverket
Velg 'Slitlager' så kommer alle grusveier opp. I samme menyen får enn også oversikt over 'Väghinder' om enn vil være lovlydig :plystre
fun is not a straight line
User avatar
ole m.
Posts: 984
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 990 Adventure - 2007
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: TST Sverige

Post by ole m. »

Palma wrote: 11 Jul 2022 17:57 Men nå kan jeg jo røpe at man trenger ikke noe tilgang til noe som helst annet enn et kart hvis man vil ha fine turer i Sverige. Det er ikke mange bommer rundt omkring. Det er bare å bruke litt tid og kikke litt på kart. Kombinerer man med https://vindskyddskartan.se/sv/ så har man et flott utgangspunkt. I tillegg til å vise hensyn og være litt fornuftig så kommer man langt. Har man kjørt seg bort i noe gæli og får kjeft (som da er gratis) så bare si :"Prat med han som kommer bak meg" \:D/ :lol: :lol:
Veldig bra poeng. Flere burde forsøke å finne egne veier, i stedet for å skulle få alt ferdig servert. Om flere fant ut mer selv, så ville trafikken spredt seg mer, og det ville blitt mindre slitasje både på veier og folk langs veien.
User avatar
mekkern
Posts: 4698
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: TST Sverige

Post by mekkern »

Samme i Norge- mye av de veiene jeg kjører finner jeg lite eller ingen mc spor på. Men er jo mye DE(dead end) så en må kjøre tilbake også.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2250
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

Re: TST Sverige

Post by ashland »

Familien Duck, minus Ole, surrer seg bortover mot TST Dalarna.

Fant ett passe campsted med tyristokk til bålet ved Holmsjön \:D/

20220720_215210.jpg
fun is not a straight line
User avatar
Borg
Posts: 1404
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: TST Sverige

Post by Borg »

ashland wrote: 20 Jul 2022 21:56 Familien Duck, minus Ole, surrer seg bortover mot TST Dalarna.

Fant ett passe campsted med tyristokk til bålet ved Holmsjön \:D/


20220720_215210.jpg
Det var stokkens sin å ha på bålet :shock:
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 8509
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til 👍😇
Location: Kristiania

Re: TST Sverige

Post by ojda »

Vi er flere som har med mobilen på denne turen her 😊

20220720_211801.jpg
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2250
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
KTM 690 Enduro R
Location: Halden

Re: TST Sverige

Post by ashland »

Etter Värmland blå var unnagjort fristet det så mye att @ojda fikk langfri samtidig som jeg hadde friuke, dermed var det duket for blå Dalarna \:D/
Rykter sprer seg fort og @Pe junior var ikke sen med å bli med. Familien Duck var nesten samlet

20220720_180707.jpg

Fra Torsby gikk vi via litt egenlaget ruter inn på tampen av blå Värmland og inn i Dalarna. Når oppmøtet er kl18 kom vi ikke så langt før det er på tide å slå leir, som alltid foretrekkes det vann så vi kan båle, myggjævel må holdes på en armlengdes avstand samt vi vil ikke trenge oss på andre folk. Ved Holmsjön gikk det en sti ned mot vannet, å ganske riktig, på første forsøk treffer vi blink :) Noen ganger har enn flaks \:D/

20220721_104533.jpg

Etter en stekende varm dag på kontoret er det vanvittig godt med en øl i strandkanten, uten andre folk i nærheten

Etter en god frokost og ett par kaffe dagen derpå er vi avgårde. Dalarna byr på svingete og smale grusveier, endel av de er det mye løsgrus på. Flott natur samt en og annen lettere utfordring 8) Gud jeg er overlykkelig over de nye Motoz dekkene!

Etter noen mislykkede forsøk på å finne en trivelig camp-spot utover ettermiddagen, svinger vi av ved Stora Görsjön.

received_2169621049882957.jpeg
20220721_183527.jpg

Området var preget av å være eid av en jaktforening/lag, men plassen var folketom. Den ledige gapahuken og gressplen kunne dermed lånes for natten, siden klokka nærmet seg sent. Teltene fikk vente, middag, bål, øl, whisky og rom står først på programmet. Utpå kvelden kom regnet, siden jeg og @ojda ikke hadde fått opp teltene våre, tok vi heller hver vår benk i huken.
Morgenen derpå er heller dyster, gråtung og regnet gir ingen tegn å gi slipp. Så vi bestemmer oss for en hviledag

@Pe junior må brekke av tidlig lørdag morgen, vi var fantastisk veien til 8.30 :shock: han hadde lovet seg bort. Etter en tur om systemet og matbutikk i Mora forsetter vi nordover mot Härjedalen. Rett før fylkesgrensen svinger vi av mot Ämåsjön. En avstikker full av humper og røtter som stikker opp, bringer oss ned til sjøen. Huken er allerede opptatt, men vi forsetter avstikkeren langs sjøen den andre veien. I enden åpner en perfekt plass med båtplass og sandstrand

20220724_083737.jpg
20220723_191911.jpg
received_747701583100074.jpeg

Jeg må på nattvakt dagen derpå, men vi snur ikke ennå, inn i Härjedalen og noen svingete og smale skogsveier åpner seg med flott kupert terreng. Ved Glöte finnes det en ok mulighet for å komme seg inn på grønn Jemtland og sørover. Vi merker med en gang den grønne ruten er ikke like inspirerende eller spennende som de blå...

20220724_153152.jpg

I Idre må jeg brekke av inn mot Drevsjø og rett sørover, det skal i teorien gå greit å nå natt skiftet. Noe inspirerende kjøring nedover er det langt fra, men effektivt. Når det ikke er mulig å hente ut fri, får heller dagene brukes mest mulig
fun is not a straight line
Post Reply