Nordfareres sommerutflukt 2021

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

1.jpg


Vi har passert vintersolverv og jul står for døren. Vi legger nok ett år med pandemi og pålegg eller begrensninger bak oss :? Ute er det lite som minner om sene, behaglige sommar kvelder og tur på 2hjul. Vintermørket kan gjøres betydelig lettere å hanskes med når det planlegges nye turer eller minnes sommerens utskeinger

I slutten av September skrev vår kjære Onkel «bella bella bella» i en viss blogg på forumet, med hint om alpesvinger og sørlige breddegrader. Dum som ett nek som jeg var, takket jeg nei :-# Sanheten er att sjelen har aldri noensinne har vært så rastløs, reisesjuk og urolig etter det ](*,) Neste år skal det fares sørover - åkke som…

Av grunner som ikkje skal nevnes ble Corsica utsatt i fjor og i år skjønte alle hvilken vei høna sparka ](*,) Dermed ble det tørket støvet av mine årelange ønsker om Lofoten og Nordkap. Ferien ble flyttet fra September til slutten av Juni og starten av Juli. Planleggingen i gang. Bamsefar var ikke sen med å få med seg planer med ruteutkast, å slang seg med på lasset. Han hadde dog to betingelser, Senja og ett par omveier i Nordland for å få med oss noen go - veier. Eg har lært å lystre når de erfarne kommer med råd og velretta tips, dermed snek vi oss avgårde siste helgen i Juni

Ett løsaktig ruteutkast var utformet med ønske om Lofoten, Andøya, Senja, Nordkapp og Grense Jakobselv som hovedmål ble laget. Der er deilig å ha en rute på gps´en å kunne surre etter, for så å improvisere når enn føler for det eller noe intresant dukker opp.

2.JPG


Som seg hør og bør møtes vi på Langebru Gjestegård, det er en tradisjon for de fleste utfarter av østlandsgjengen. Mens vi nyter morgenkaffen fra 7-11, kommer vi på det viktigste må unnagjøres først – Polet :smt003 Edle dråper trylles ned i sidekoffertene, blandt telt og primus. Arne har da vært på tur før, å mente telt var kjekt å ha. Vi kom helt sikkert til å miste en ferge eller to nordover eller møte overfulle campingplasser, da er telt en flott backup å ha.

Fra Langebru setter vi nesa nordvestover og møter etterhvert regnet, som forventet. Men hva gjør da litt våt asfalt i starten av ferien? Planen var en overnatting i Indre Ofredal og en foreining som restaurerer og holder vedlike gamle hus i ett lite sted innerst i Sognefjorden. Absolutt verdt ett besøk om muligheten byr seg og enn er litt historie intressert eller lyst på en litt udda destinasjon og overnatting.
Vel, verdensvandt som Jarle er, kommer han i godt driv ut av Fodnestunellen, nyter synet av Sognefjorden som møter oss. Mens han nonsjalant stryker forbi hele køen med biler og rett ombord på den ventende fergen, som akkurat har begynt å slippe ombord bilene 8-[ Sånn midt på fjorden kommer jeg brått på vi skulle da ikke ta noen ferge for å komme til Årdalstangen og Indre Ofredal. Nuvel, veien blir til som vi går. Litt tankegang, ett par telefoner og en tur om nærbutikken for kveldsmat. Så var alle tiladelser klare for å låne hagen til den gamle overlegeboligen på Harastølen Sanatorium klar. Nøkkelen til huset fikk jeg ikke tak i på stående fot, men hva gjør da det når vi kan krype ut av teltet og opp på verandaen, til utsikt over Sognefjorden?

3.JPG

Aursjøvegen er også noe som har stått på The Bucket List en god stund, egentlig en god omvei for å få til på vei nordover, men Arne insisterte på vi skulle ha med oss denne. Selvsagt hadde Bamsefar fått med seg den, flere ganger. Via Lom og Ottadalen var planen en natt på campingen i Ørsta og hilse på Snikkeren, når vi først var i området. Noe han mente var en usedvanlig dum idé, han hadde da en soffa vi kunne låne.
Som de fleste vet nå, lever min gps sitt eget liv, jeg tror nok ikke Snikkeren kjører hjem via en sykkel og gangvei hver dag :roll: Men å holde orden på alle disse trafikk skiltene er da ganske besverlig og har enn faktisk gjort noe ulovlig om lovens lange arm ikke ser deg?? Det ble en hyggelig kveld med godt selskap av Snikkeren og Spirit.

Tidlig dagen etter er vi på veien, når jeg og Arne sier tidlig, ja da er vi på 11-draget utover formiddagen. Det er da ferie
Via Rv660 - en virkelig nydelig vei, som vi ikke fikk øynene opp for før vi kjørte den andre veien på vei hjemover, så entrer vi Eikedalen med Eikedalsvannet i nydelig solskinn. Å for ett vakkert dalføre! :love Har du ikke vært innover her kan dette virkelig annbefales på det varmeste.

4.jpg

Rent nydelig er det innover når asfalten ender og grusen tar over oppover Aursjøvegen. Arne annbefalte å ta tiden til hjelp, stoppe, ta bilder og nyte veien. Det gikk fullstendig i glemmeboken til tider...

5.jpg

Tankene løper løpsk, hodet går i alle veier. Tempoet? Jo, jeg trooor jeg ikke var så ille. Husket til og med til slutt å stoppe ved ett par anledninger også. Dette skal helt klart oppleves på ny. Ren terapi och själavård :smt060 Dagen ender i en hytte på Gjøra Camping, det er på tide med en dusj. Da nyter vi også luksusen med en hytte, som har bålplass rett på utsiden.

6.JPG

Vi stresser ikke og er dermed ikke på veien før etter 12, med nesa mot nord, via Sundalsøra, Fv65, Orkanger, sikter vi på å ta kysten oppover Nordland. Fergene traff vi uforskammet godt på, ventet gjorde vi ikkje meir enn max 5min før vi trillet om bord. Utme kysten, langs Rv715 drar brått Arne forbi med en finger i været - som tegner sirkler. Det er ikke bare jeg som vil ha U-svinger :wink: Det viser seg han hadde sett en vik, med krakk og gressplan. Akkurat passe for ett par telt.
Det blåste litt for primusen i Breivika, men vi vet da råd

7.jpg

Etter hvert som vinden la seg, ble det også bål på camp´en etter en tussletur, primært for å strekke på beina. Tilbake kom vi med planker, kvist og bålmat

8.JPG

Jeg er ikke kjent nordover, men Arne ville ha med Kystriksveien, E6 kunne vi spare til senere. Det skulle vi se seg å være meget innafor. Små og lite trafikerte riksveier er i en helt annen liga enn E6. Via Tronfors og handling i Hattfjelldal, forsetter vi nordover via Villmarksvegen. Planen er å hilse på @DrGreve i Mo i Rana.
Planene ble litt modifisiert etter vi bråbestemte oss for en natt i telt ved Røssvatnet, omtrent midt på Villmarksvegen. Det måtte dyttes på en dag.

9.JPG

Kaffe ble det dagen etter i Mo i Rana, doktoren var bekymret for reisefølget og hadde med seg hjemmelaget proviant som kunne nytes utpå kvelden.
Fra Kilboghavn ble det ferge forbi Polarsirkelen i strålende solskinn, uten en sky på himmelen. En nydelig fergetur å for ett brutalt vakket og flott land vi bor i!! 8)

10.JPG

Etter dåktoren hørte litt av planen vår videre, fikk vi tips om å legge turen om Langsanden, dit burde være en passendes dagsetappe. Det skulle vise seg doktoren virkelig viste hva han snakket om. Å stranden levde opp til navnet sitt!

11.JPG
12.JPG

Her var vi ikke alene, men fordelen med mc og telt, er vi kommer frem overalt og alltid finner ett overnatting sted. Langsanden annbefales varmt for de som er i nærheten :)

13.JPG
14.JPG

Planen dagen etter var nordover, via Saltstraumen, til Bodø og ta ferge ut til Moskenes. Andre ville nok ha bestillt billett, men det gjør da ikke vi. Klart de har plass, alle fergene vi har tatt nordover trillet vi bortimot rett inn på når vi entrer fergekaien. Det er nesten rent skremmende god flaks til tider.
Plass er det, men det fikk absolutt alle andre også. Som sild i tønne kommer vi oss over til Moskenes, det blir en 3timers prøvelse

Litt sent ute var vi til fergen, så jeg tenkte att bensinstasjon finnes selvsagt i Moskenes for de med tom tank. Det gjorde det ikke. Men rett i nærheten skulle det være en – Ett eller annet sted. Etter mye leting ender jeg med 0km i range og en heller misslykket guiding via gps [-o< Måtte vi høre med noen lokale, de forklarer veien inn til Reine, der fant vi både bensin og vann til drikkeflaskene. For de som lurer, etter 2 km med «0» i range er det forsatt over ½-literen igjen på tanken til en XR.
Pur Lykke!

”Å” måtte selvsagt besøkes, om ikke annet for å ha vært der. I passe turist tempo cruiser vi først utover mot «Å» deretter innover. Egentlig uten noen destinasjon. Nytt av året var att fricamping var forbudt i store deler av Lofoten. Det var det flere som helt tydelig ikke hadde fått med seg. Lovlydige som vi er, utfordrer vi ikke skjebnen.

15.JPG

Vi surrer oss avgårde via viker og fiskevær, Lofoten er ett flott sted, men jeg har følelsen av alt er stillt opp for fotografering, men én vei gjennom. Som alle skal kjøre på, dermed kan enn heller ikke stoppe hvor som helst. Vi svinger av til ett par campingplasser som viser seg i ikke friste særlig. Etter litt synsing ender vi på Unstadstranden, ett sted som helt tydelig er forbeholdt surferene. Ei aldeles nydelig vik liggendes helt for seg selv, ett sted der veien stopper og havet tar over.

16.JPG

Morgen etter skal selvsagt nytes med frokost og kaffekoking, vi er som vanlig ikke på veien før kl12. Dog har vi ingenting vi skal rekke...
I Henningsvær ble det vedtatt is-pause nede ved Joker´n, en liten demper var tekstmeldingen vi begge fikk om lokalt Covid-19 utbrudd. Isen blei nøte for oss sjølv på brygga, vi hadde en ferie å passe på 8-[
Vi kommer oss fort avgårde og tar snart av ned mot Laukvik, jeg hadde i planleggingen ønske om å unngå E-veien, om mulig. Men med denne avstikkeren, mistet vi også turens første ferge i Fiskebøl. Neste gikk ikke før om ett par - tre timer, så Vesterålen fikk heller vente til neste gang.
Arne hadde på forhånd yttret ett av få krav - Senja, dermed siktet vi heller via E10 til Rv82 opp til Andøya. Her svingte vi av på Fv974 for å følge kystsiden nordover. Det tørr jeg påstå – Lofoten kan slenge seg i veggen med sine fiskevær når det kommer til Andøya sin brutalt vakre natur med fjellene innover øya på ene siden av veien og havet rett utenfor på andre siden. Dette skal oppleves en gang til, med mye bedre tid. Lokalkjent som Bamsefar er, guidet han oss til Stave Camping. Det hadde vært en heller kjølig dag, med mye vind, så vi var helt enige om en hytte - om mulig. Det hadde de ikke, med en Budget Apartment var ledig. Den tok vi, ønske om en varm seng samt å slippe og sloss med telt i vinden etter en lang dag sto høyt i kurs.
Det ble en deilig kveld med både dusj og mørkt øl :-D

17.JPG

Morgenen etter. På en umenneskelig tidlig tid av døgnet, så går vekkerklokken av på mobilen :smt012 Vi må rekke morgen fergen fra Andenes til Senja. Hva klokken var er fortengt for lengst, men 8.30 parkerer vi på fergekaien. Det var første og eneste gang vi våknet til vekkerklokke i løpet av ferien eller var på veien før 10.30 på formiddagen. Ferie er tross alt ferie

18.jpg

I sprakende blå himmel krysser vi havet over til Senja, Arnes største krav for turen. Jeg har lært meg å høre når Arne har noe på hjertet, han har vært ute en vinternatt før. Å selvsagt viste han hva han snakket om når det kom til Senja :) Like brutalt vakkert var det der, som på Andøya i mine øyne. I rolig turist tempo ruller vi inn og ut av fjordarmer langs nordsiden av øya, det kan oppsumeres i ett ord – spektakulært

19.jpg

Når vi først var på Senja, måtte vi selvsagt også innom Husøy, kjent fra en viss TV-serie. Selve øya fikk vi ikke sett mye på, annet enn den lokale macken. Jeg merker med mine 21 liters speedjuce-tank så kan det være langt mellom stasjonene her i nord, men ikke mer enn hva det går. Enn tanker når muligheten byr seg, ikke når det trengs.

20.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Bikeridr »

Nydelig :thumleft
Gleder meg til resten av turreferatet :)
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Palma »

God lesing til morgenkaffen. :thumleft
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by JRO »

Helt topp lesestoff på morgenen, topp turreferat og fine bilder. :thumleft :D
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by haakeik »

Bra turreferat og fine bilder :thumleft
Lofoten og Vesterålen bør man egentlig bruke et par tre dager på. Mange fine sideveier å utforske.
Vesterålen og Senja står også på min bucketliste. Som gammel Svolværing har jeg, i min ungdomstid, kjørt de fleste veier i Lofoten med bil.
Av en eller annen grunn har jeg ikke vært så mye i Vesterålen og nordover, foruten militærtjeneste i Øvrebygd(Målselv).
I min ungdom var blikket alltid rettet sørover :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ojda »

Først av alt: Fy flate nå fikk jeg dårlig samvittighet :-s
Bot utøves straks på en mess-konto nær deg Jarle :redface
Håper det ikke er for sent :plystre

For det andre, en deilig overraskelse å våkne opp til.
Jeg var glad i å skrive sånne referathistorier før, men nå får man det bare ikke ned i bokstaver lenger.
Vi får skylde på alderen.
Men da kommer unge, nye krefter godt inn, å der gjør du en glimrende innsats Jarle.
Dette var rent gull å lese, takk for ett flott del-referat.
For det kommer jo mer måvite \:D/
Å ikke minst takk for en fantastisk sommerferie =D>
Last edited by ojda on 23 Dec 2021 15:54, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by kvase »

Utrolig godt Reisebrev som kommer godt med opp mot den tiden mange nyter slikt som en god Julepresang .-
-
Jeg får skrive som ojda tasta alderen :shock: + noe skrive sperre (dysleksien) :-s har gjort inntog her med
.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

Takk for gode tilbakemeldinger :)
Det er ikke alltid det går like fort eller inspirasjon for å skrive finnes :roll:
haakeik wrote: 23 Dec 2021 09:53 Bra turreferat og fine bilder :thumleft
Lofoten og Vesterålen bør man egentlig bruke et par tre dager på. Mange fine sideveier å utforske.
Vesterålen og Senja står også på min bucketliste.
Jeg tror nok tre dager går fort med skal enn surre litt på sideveier og andre avstikkere
Treffer enn litt utenfor felles ferien og turisme er det en fordel, for å slippe "køingen" gjennom Lofoten også. Vesterålen og Senja er virkelige perler jeg tror mange går glipp av på vei nordover

ojda wrote: 23 Dec 2021 10:18 Bot utøves straks på an mess-konto nær deg Jarle :redface
Håper det ikke er for sent :plystre

Å ikke minst takk for en fantastisk sommerferie =D>
Takk for bilde og film materiell, det kommer godt med videre :thumleft

Selv takk for en fantastisk tur :D Det ble jammen kjørt like langt som vi bruker på sommer ferie turen, selv om vi ikke kom oss til Middelhavet sine bredder i år. På en annen side så fikk vi badet, opptil flere ganger :thumleft
Mulig normale folk heller badet i Middelhavet og ikke nord for 68 breddegrad :lol: :plystre
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by knutk »

Jarle, dette var virkelig bot for sjela :thumleft

Fargerikt fortalt og flotte bilder. Litt alternativ til 'Julesnakk' i disse tider er kjærkomment :D =D>
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by intruder »

Slutter meg til all rosende omtale ovenfor,og ønsker god jul og godt nytt år til skiftarbeideren :smt114 :smt113

Selv jobbet jeg 12 år helkontinuerlig skift hos NSI Langmoen i sin tid,ofte fint å ha fri i uka mens andre var " bundet på hender og føtter " ..... \:D/
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ojda »

ashland wrote: 23 Dec 2021 12:56 Det ble jammen kjørt like langt som vi bruker på sommer ferie turen, selv om vi ikke kom oss til Middelhavet sine bredder i år. På en annen side så fikk vi badet, opptil flere ganger :thumleft
Mulig normale folk heller badet i Middelhavet og ikke nord for 68 breddegrad :lol: :plystre


Klart det måtte bades i sommer, husk vannet var jo 'Litt Varmt Kansje' :-k :plystre
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Gielas »

Lækkert! :thumleft
Gielas
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by Spiritofwinter »

Fantastisk å kunne sitte å lese slike sammendrag mens man sitte å venter på julemiddagen. Har ikke fått kjørt noen turer å skrive om selv på en stund, håper på jeg kan være med å dele litt til neste sesong.

Fortsett det gode arbeidet Jarle, vi venter i spenning på neste kapittel :D
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by JK95 »

Dette var virkelig ren nytelse for en som kan telle antall dager i Norge i år på fingre og tær =D> Mere! MERE!
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Nordfareres sommerutflukt 2021

Post by ashland »

01.jpg

Med LoVeSe unnagjort var neste mål Nordkapp, ikke mange muligheter for å leke seg med ruter nordover annet enn E6. Navnet har absolutt ingenting med hva vi sør for Trondheim forbinder med E6 ;-)
Sola finnes ikke sjenert å viser seg fra sin beste side, så før vi tar til med transport nordover ble det is-pause på Cørkel-K i Buktamoen. Arne studerer mobil og folk rundt oss mens jeg henfaller meg til XR´en. Den har til stadig hatt iriterende kjærringstopper de siste dagene og på toppen av alt kuttet cruicekontrollen ut på Fv855 ut frå Senja :-k Æsj... Grubler litt over hva kostnaden blir for reprasjon av kranglete elektronikk. Mens jeg spiser isen så får jeg se clutch hendelen er litt lei seg, den går liksom ikke helt tilbake?!? Ved nærmere øyesyn ser jeg wiren i tillegg ser litt flisete ut ](*,) Dobbeltæsj... Pirker, titter litt og pirker litt til, hvor ille kan det da være? Cruisekontrollen skal jeg da alltid klare meg uten, men jeg liker ikke en wire som begynner å flise seg opp...
Høyesteråd må innkalles, Arne pirker litt mer enn meg og får til slutt se jeg har i beste fall en håndfull tråder igjen av hele clutchwiren :shock: Svarte f*@n... Jeg som hadde den på service for en uke siden. Det var som pokker, nå som ferien hadde kommet godt igang også. Google is your friend - Jeg ser etter mulige verksteder og Arne legger ut en tråd på Facebook, stillhet og grubbling... Å forsette uten en plan er idioti, å bryte ferien vil jeg ikke - endelig har jeg kommet meg nordafor etter gud vet hvor mange år og det er selvsagt søndag.
Etter enda mer grubbling blir vi enige om å ta kvelden, Bamsefar som er lokalkjent vet om en campingplass i nærheten, litt sørover ligger Bardu camping og turistsenter. Vi gjør det enkelt for natten med hytte, for tredje gangen denne turen på 1uke.

1a.jpg

Vel, det hjelper på humøret i få av seg litt kjøreklærne i varmen, jekke en øl og finne frem potetgull :) Etterhvert kommer turens beste tips fra Trondgv via tråden på Facebook. På Biltema har de ett wirerep sett. Av alle ideer og muligheter vi hadde var dette den beste til nå, uten noen betre alternativer, satset vi på det dagen etter :D Nærmeste verksted var Bodø, nesten 40mil sørover, en omvei på 80mil var ingen av oss sugen på. Dessuten hadde de sikkert ingen wire på lager.
Med sommerfugler i magen og en konstruktiv start med halvfungerende clutch, kom vi oss avgårde. Ved god hjelp av quickshift´en kom vi oss til Biltema i Finsnes. De hadde 2 sett liggende i hylla. Noe spinkel wire var det, så jeg tok med begge, just in case...

1.jpg

Jeg begynte bytte av wire mena Arne fikk synet av en Europris og forsvant. Han hadde nok noe i tankene. En liten stund etter var ny surogat wire på plass, endel tynnere og med skrudd kobbling i den ene enden. Men hvor gæli kan det da være :-k Jeg fikk heller bruke clutch´en pent og heller mer quickshifter videre.
Arne hadde brukt tiden godt og funnet virkelig gurmet middag for dagen, Bacalao

Vi sikter oss på nytt ned mot E6 og Buktamoen og vender nesa nordover. Klokka hadde dratt seg litt avgårde, så vi var enige om å slenge opp teltet om det dukket opp ett dertil passendes sted. Rett etter Sekkemo ryker Arne forbi meg, med fingeren i været.
Han hadde sett en avstikker som så lovende ut. Via en humpete og smal traktorvei var det ikke mer enn 100meter med til ei vik med Norskehavet rett utover =D> Mer idyllisk for enn det ikke, selv om det var en sur vind denne kvelden.

2.JPG

Juleølet gjør godt for sjelen, sammen med bacalao.
Utover kvelden kom en lokal familie, far skulle fiske middag og ungene var i badehumør. Jeg og Arne satt ved bålet i jakke og lue mens vi så ungene hoppet uti, vissnok var det «litt varmt, kanskje» i vannet. Jaaaada, hver sin lyst :-#
Vi koste oss heller med leirbålet, drivved var det meir nok å ta av

3.jpg
4.jpg

Dagen etter våkner jeg med sola, vel å bra det. Men vi er ikke i soveposene før i 1-draget på nattan, å den jævel er oppe og skinner før 5 om morgenen :evil: På skremmende kort tid gjør den det rent utrivelig varmt i teltet, jeg må ut!! Fyrer primus å tryller frem frokostkaffe mens jeg nyter stillhet og utsikten. Selv om tempraturen i vannet nok er ett stykke under behagelig burde jeg tatt en dukkert, det er en stund siden sist dusj. Ungene sa jo i går det var litt varmt i vannet...
Med såpestykke vasser jeg uti Norskehavet og kjenner det stikker i leggene - kjølig ja! Vasser litt til og konkluderer att dette blir rett og slett forjæ»$*ig kaldt!!! I en forykende fart får jeg såpet meg inn og dukket under, mens blodet fryser til is i årene. F*@n ta de ungene - litt kaldt du liksom :smt076 På med fleecejakke, lue og en ny kopp kaffe, kokende sådan. Folka her oppe kan ikke være menneskelige...
Etter en stund kommer Arne og har manet seg opp til en morgen dukkert, han har helt tydelig også tenkt på hva ungene sa kvelden før. Jeg holder heeelt tyst O:) Varmen har funnet veien inn i kroppen igjen. Mens jeg nyter sola og ser måkene sveve over himmelen, så kommer ett aldri så lite hyl nedifra sjøen – Arne har nok vasset uti ja. Jeg må inrømme jeg skrattet godt for meg selv :lol:

På veien? Jo, sånn 12-draget – As usual :plystre

Når vi nærmer oss Alta drar Arne forbi. Det er gjerne to ting som får Arne til det, jeg har funnet frem gubbe-hatten, glidd inn i min lille verden med pensjonist-tempoet eller han har noe i tankene. Distré som jeg er tror jeg i allefall ikke kjørte så sakte, skal innrømme jeg ikke alltid følger med på speedometernåla. Ved Cørkel K før Alta kommer blinklyset på. Det er vist tradisjon for alle som skal nordover å svinge av der for en is på den sedvanlige benken :)

5.jpg

Nordkapp neste, fra bukten i Sekkemo er det ca 34mil til Nordkapp. De siste milene ut til platået blir det brått veldig kjølig i vinden og veien er under kraftig renovasjon. Her satser kommunen på nye tuneller og bredere veier. Rundt siste svingen utover skjer det noe merkelig, her møter vi en vegg av varme, å vi entrer platået i akkurat passende t-skjorte tempratur med skyfri himmel 8) Nesten ikke folk er det her ute heller. Etter en turistrunde på platået, finner jeg primus og kaffevann, mens Arne tryller frem dounuts. Livet er godt. Vi lurer litt på hvordan vi kan forevige Nordkapp, vi burde få med syklene på bilder med kupelen, sjølv om det er i en gråsone av lovligheten. Det ble ett lite komprimiss til slutt, flaksen skal ikke missbrukes heller.

6.jpg
7.JPG

Klokka har passert 20 før vi kommer oss avgårde, dette kan bli en sen kveld. Vi speider etter en mulighet for telt, men her finnes det ingen plasser som byr på noe skydd eller privatliv :-k
Rett etter Nordkapptunellen vil Arne utpå en grusvei som tar av hovedveien, den ser egentlig ikke lovende ut. En avstikker leder ned til noen hus i ei vik, videre innover passerer vi en bobil. Vi velger å forsette. Etter ett stykke åpenbarer ett høydepunkt av fricampingens muligheter seg. Ytterst på neset, rett ved stupet ned i sjøen. Der er tidenes camping spot, for en magisk plass og utsikt :D

8.jpg

En fantastisk middag bestående av en kjempeposjon Bacalao og juleøl går glatt ned på høykant

10.jpg

Verdens fredligste plass, uten for mye mygg. Her har vi panoramautsikt over innløpet til Porsangerfjorden. Hadde vi fulgt veien litt til hadde vi kommet ned til restene av Porsangner batteri. Det får bli til neste gang

Morgenen etter sikter vi østover mot Hamingsberg og Grense Jakobselv. Arne ønsket en tur ut til Hamingsberg og jeg hadde ett stort ønske om elven mot Russland, egentlig bare for å ha vært der. Det er rart med disse bucket-listene :roll:

Kryssingen av Finnmark var grei, dog ikke så mye å se på. Inn mot Tana blir himmelen blir stadig mørkere og mørkere. Snart bryter nok helvete løs. Å ganske riktig, rett før Tana åpner vår herre absolutt alle sluseportene :shock: I en regelrett vegg av vann søker vi tilflukt under ett telt på utsiden av Rema´n, her må handles før kvelden. Regnet har heldigvis lettet litt når vi kommer ut, men forsatt uaktuelt for telt, så vi booker hytte på Tana familiecamping. Navnet har forandret seg litt siden de landsdekkende nyhetene i slutten av -90 tallet, med den berømte campingen i Skiippagurra med ett noe alternativ klientell som kunder.

Dagen etter siker vi østover mot Grense Jakobselv. Jeg ser for meg en forlatt elv i ingenmannsland.

11.jpg
12.JPG

Men her er massevis av hytter, folk, båtforening, ett flott kapell og selvfølgelig kongens menn. «Vi ser deg»-skilt med ett kamera står tett – i – tett langs grusveien, som holder god standard :)
Helt ut til båtforeningen må vi før vi snur, på vei tilbake må det fotograferes. Ett sted ser vi over til det russiske grensemerket, en selvsagt fotospot.

13.JPG
14.jpg

Vi har litt moro av skiltene med diverse advarsler ved grensemerket :lol:

15.JPG
16.JPG

Ikke har vi stått stille i mer enn 5min før beltevognen runder svingen i grei hastighet og bråstopper :-s Ut hopper to 20 åringer og kommer mot oss. «Hei gutter, kan vi ta en prat?»
Det viser seg att akkurat her vi stoppet, er det ett populært å terge russerene. Det kan være å pisse mot dem, kaste sten på det russiske grensemerket, vise rompa eller andre obskøniteter. Vi får en hyggelig prat med kongens menn, som er meget lei mygg. Skjønner ikke ikke det...

Skrytebilde må selvsagt til :thumleft

17.JPG
18.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
Post Reply