Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by gsx750_80 »

Jeg har tilhold i Westfalen-området i Tyskland, og i dag stoppet jeg min norskregistrerte bil, etter å ha oppdaget en tysk politibil i speilet, som tydelig ønsket å komme i kontakt. Alle tyskere jeg kan huske å ha møtt siden august ar vært hyggelige, muligens med unntak av den ene av de to unge politimennene. Han ene kom med minst et par tvilsomme påstander, men i denne omgang skal jeg holde meg til en av de.

Han spurte om vognkort, førerkort og pass (!), innledningsvis. ( Som om jeg skulle gå rundt med pass til enhver tid. )
Det kom en påstand om at jeg ikke kunne kjøre bilen der lengre enn 6 mnd uten omregistrering, og at jeg siden måtte skaffe tysk førerkort,
om jeg skulle fortsette å kjøre i Tyskland. (Det er planen, om covid og vår herre tillater.)

Trodde ikke mye på det han sa, for jeg har gjort mine undersøkelser tidligere, men gadd ikke krangle med han. Jeg spurte om han hadde noe å utsette på kjøringen, og om det var derfor jeg hadde blitt stoppet. Svaret var at det var det ikke - han trigget altså på utenlandske (for han) skilter.
Han smilte ikke en eneste gang, og sa ikke god tur eller et eneste vennlig ord.

Det var klart at jeg var nordmann, og jeg sa at Norge var medlem av EØS.

Så finner jeg følgende på nett i kveld:

"Who can drive in Germany?
Everyone older than 18 years with a full driving license can drive a car in Germany. Therefore, if you are 17 or younger you will be unable to drive in Germany, even if you have previously been issued with a license in your home country.

Nationals from the European Union (EU) and the European Economic Area (EU plus Iceland, Norway, and Lichtenstein) can continue to drive in Germany using their foreign driver’s license.

Everyone else can use their foreign driving license to drive in Germany for the first six months of residence but after this non-EU/EEA citizens will have to extend or exchange their license for a German license – and may need to take a written exam or driving test."

Uthevelsen over er min egen. For meg virker det som denne unge politimannen ikke kunne reglene han skulle håndheve.

Blir irritert når jeg tenker på det i ettertid. Satt i bilen og snakket den stuten etter munnen, nesten uten å gi han motstand, for ikke
å skaffe unødig trøbbel.. GRRR! :twisted:
Bra jeg ikke er ne%&r / sydhavskonge, for da hadde jeg vel måttet venne meg til å bli stoppet bortimot daglig, av mer eller mindre forutintatte politifolk.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by Bikeridr »

Er flere grunner til at jeg holder meg unna tyskerlandet. Det du beskriver er én av de grunnene..
Tyske tollere og totalforbud mot hval og selkjøtt er etpar andre grunner.

Nok om det, jeg hadde nok ikke klart å holde kjeft. Hadde, på norsk, rolig bedt om etternavn og tjenestenummer til fjompen. Dette ville vært det eneste jeg hadde gjentatt frem til jeg hadde fått det. De er pliktig til å oppgi dette. Etter "løslatelsen" ville jeg sendt klage til fjompens politidistrikt med kopi til ambassaden.

Nuvel, jeg har bodd nå 11 år i Latvia. Kjørte de 5 første årene med norsk sertifikat til det gikk ut (pga C1E som er gyldig 5 år i slengen). Stoppet flere ganger i (promille)kontroll og det var aldri spørsmål om hvorfor sertifikatet var norskt. Har også blitt stoppet med min norskregistrerte tilhenger etter vår latviskeegistrerte bil. Kunne ikke bry politiet mindre..
Kona kjører fortsatt med det norske sertifikatet som er gyldig til hun blir 100 år (kun B). (Jada, vet det ikke er slik lenger og hun må bytte lappen innen 2033).
Her for noen år siden var det en litauer som rygget på henne og skadet forskjermen. Politi kom til stede og frustrasjon på høyt plan oppsto. Latvisk og litauisk er ikke forståelig seg imellom. Kona er russisk og dermed hadde de 3 språk å krangle på. Politiet lurte jo på hvem sin bil kona kjørte, siden den sto i mitt navn, men hun er opplistet i vognkortet som sjåfør. Så lurte han på hvorfor hun hadde norsk sertifikat siden hun var russisk og kjørte latvisk bil. Etter litt hoderisting og sukking, ga politiet hundkjeft til litaueren for ikke å se seg for under rygging. Ga ham all skyld og bot. Kona fikk politistemplet skademelding som hun kunne ta med til verksted og de måtte få penger fra det litauiske forsikringsselskapet.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by pollti »

Hvorfor ble du så sinna da gsx ? Greit nok at politimannen forenklet reglene under samtalen men sånn som han la det fram sånn er det i Norge og tror jeg. Etter 6 måneder må bilen ut av landet og det må dokumenteres at den har vært ute i minst 24 timer men så kan du kjøre den i nye 6 mnd. Hvordan det gjøres praktisk vet jeg ikke men for båter så får du papirer hos Tollvesenet på¨at du forlater Kongeriket og de må stemples i Sverige feks før du kommer tilbake. Byråkrati må selvfølgelig til. \:D/
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by RuneMC »

Viktig å skille på førerkort og bilen.

Førerkortet gir deg førerrett innenfor EU/EØS, så lenge førerkortet er gyldig.

Bilen er en handelsvare/skatteobjekt som respektive land vil ha betaling for via import/avgifter/omregistrering - om den brukes for lenge sammenhengende i landet.
Can I drive foreign car in Germany?
As long as your car is registered in another EU country, you can drive it in Germany for up to six months. We recommend that you obtain a German translation of your car's registration documentation. If you will be in Germany for longer than six months you will need to organise registration and car taxes.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by pollti »

Min polske nabo måtte tolle inn bil og skaffe seg norsk førerkort etter 6 måneder. Sinna som en ilder var han når det skjedde. Jeg er selv blitt fratatt EU fører kort i Norge med begrunnelse av at siden jeg bodde i Norge så kunne jeg ikke ha det . Ikke vet jeg.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by Bikeridr »

pollti wrote: 30 Nov 2021 14:26 Min polske nabo måtte tolle inn bil og skaffe seg norsk førerkort etter 6 måneder. Sinna som en ilder var han når det skjedde. Jeg er selv blitt fratatt EU fører kort i Norge med begrunnelse av at siden jeg bodde i Norge så kunne jeg ikke ha det . Ikke vet jeg.
Spørs jo når din polske nabo kom, da. Og ikke minst; hadde han EU-modell av det polske førerkortet?
Samme med seg selv; når var dette og hadde Norge da sluttet seg til EUs førerkortdirektiv?

Som nevnt i forrige post, jeg kjørte med mitt norske førerkort til det gikk ut hvorpå jeg fornyet det til latvisk. Nå er jeg på mitt andre latviske førerkort. Jeg har heller aldri hatt problemer med f.ex å ta ut leiebil i Norge med mitt latviske førerkort. Skulle jeg finne på å flytte tilbake til Norge (noe jeg ikke ser for meg i overskuelig fremtid), kan jeg kjøre på mitt latviske førerkort til det går ut og jeg må fornye det tilbake til norsk. Bilen og andre kjøretøy kan jeg kjøre i inntil 6 måneder før jeg toller inn. Ev. 3 måneder hvis jeg skal sende den/de tilbake til registreringsland.

En annen finurlig ting jeg fant ut om avgiftskåte molboland (i denne sammenhengen), var når jeg spurte om tollskilt til motorsykkelen jeg hadde og hvorvidt jeg kunne registrere den tilbake til Norge før salg. "Joda, går fint det, men du må betale importmoms ved fjeninnføring". Liksom HÆÆ? Jeg har da vitterlig betalt både moms og engangsavgift da jeg kjøpte den ny i Norge. "Ja, men reglene sier at du ved import må betale moms av markedspris". Javel? Da antar jeg at jeg får igjen momsen ved utførsel? "Er De sinnssyk? De får da ikke igjen avgifter allerede betalt til HAN STAT!" Så ja, derfor har jeg FJR istedet for en 2002 modell TDM.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by pollti »

Avgifter og skatt er ordentlig morsomt ! Jeg handler litt fra bilopphuggerier i Sverige og Danmark. Og det er i grunn helt greit helt til nå nylig. Skrotkallen jeg handler med i Danmark måtte plutselig ha export lisens og når det var i orden så trodde vi det var rett fram. Igjen tok vi feil 8) For nå må jeg også ha lisens selv om jeg ikke er dansk eller bosatt i Danmark. Så kom jo det vise spørsmålet-kan jeg reise ned og hente delene og kjøre det i privat bil til Norge. Og det er lov, da glemmes alt om problemavfall og mulig forurensing... Helt dønn skvær firkanta etter mitt ringe syn.
Fra Sverige går det fremdeles sømløst, stopper bare på grensa ved Svindelsund også ser de på kvitteringer og god tur hjem. Er moms spesifisert på kvitteringene så er de veldig greie som regel med fint lite i avgifter.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by gsx750_80 »

pollti wrote: 30 Nov 2021 09:41 Hvorfor ble du så sinna da gsx ? Greit nok at politimannen forenklet reglene under samtalen men sånn som han la det fram sånn er det i Norge og tror jeg. Etter 6 måneder må bilen ut av landet og det må dokumenteres at den har vært ute i minst 24 timer men så kan du kjøre den i nye 6 mnd. Hvordan det gjøres praktisk vet jeg ikke men for båter så får du papirer hos Tollvesenet på¨at du forlater Kongeriket og de må stemples i Sverige feks før du kommer tilbake. Byråkrati må selvfølgelig til. \:D/
Hepp. Hadde glemt denne dialogen. Det viste seg senere at jeg har full anledning til å benytte min norskregistrerte bil i Tyskland i inntil et år, knyttet til oppholdets natur. Det var godt å få det avklart.
For å svare på spørsmålet: Å bli heftet bort i kanskje 20 minutter av politi som ikke selv kan reglene de skal håndheve, og som i tillegg ikke opptrer særlig vennlig, er ikke noe jeg personlig oppfatter som attraktivt. Velger å tro at dette var et spesielt tilfelle, da omtrent alle andre tyskere jeg møter virker hyggelige og høflige.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by intruder »

Er nok som her,enkelte i blant annet politiet og Statens vegvesen biltilsynet er relativt vanskelige i noen tilfelle... [-X
og å svare med samme mynt er lite gagnlig overfor besserwisserne er min erfaring \:D/
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Kan ikke (enkelte) tyske politifolk reglene i sitt eget land?

Post by gsx750_80 »

intruder wrote: 28 Apr 2022 20:11 Er nok som her,enkelte i blant annet politiet og Statens vegvesen biltilsynet er relativt vanskelige i noen tilfelle... [-X
og å svare med samme mynt er lite gagnlig overfor besserwisserne er min erfaring \:D/
Jeg har hørt om legendarisk vanskelige bilsakkyndige, men har dessverre glemt noen av de beste historiene.
Absolutt enig, forøvrig.
Spontane krangler med feks politi antar jeg relativt sjeldent fører til ønsket utfall for ens egen del.
I yngre år har jeg vært med på en håndfull fester der politiet dukket opp pga klager på høy musikk. I samtlige tilfeller,
bortsett fra ett, gikk det utrolig greit med normal høflighet, og etterkommelse av påbud om å skru ned volumet.
Politiet dro igjen, fornøyde over ikke å få ekstra trøbbel, i likhet med "festen".

Det ene unntaket jeg husker var da verten i en leilighet på "gateplan" på Møllenberg i Trondheim begynte å kverulere med
politiet. Han påstod høylydt bla at "Dåkk har itj nå me' å bærre kom inn her!!", og var i det hele tatt lite samarbeidsvillig.
Det medførte at han spontant ble lagt i jern og kastet inn baki en politibil, og fraktet bort. Ytterdøra ble heller ikke låst,
med de ulemper det kunne medføre..
Resten av oss måtte pent gå slukøret hjem..

Dette var gamle dager, da man fortsatt kunne drikke karsk samt sykle på bakhjulet (ikke samtidig), uten at det gikk til h......
Post Reply