Med Grønt kort retning sørøst

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Tommas »

Takk for følget!
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Kant1 »

Wow,
Det var litt av en tur.
Definitivt noe å tenke på til neste tur... eller neste der igjen :)
Håper Anne (kona altsåh) kjente deg igjen, og at døre fortsatt hadde samme låsen :lol:
Åssen gikk det med dekkene? Har TKC70 holdt greit på turen?
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by poulet_cavalier »

Bare slutter meg til resten av skrytet - flott skildring og bilder. Kjenner på pre-PMS nå..
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by ojda »

Hyggelig lesing, å takk for at vi fikk følge med :thumleft

Hva synes du da, etter at du har kommet hjem
Ble det altfor mye "transport/kjedelige strekker" i forhåld til opplevelsene, eller var det en grei blanding :-k
Har jo kjørt noe Polen og Tsjekkia, å de fleste av de kilometerne jeg har kjørt der har ikke akurat bidratt til å heve ferieopplevelsen volsomt :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by knutk »

Nå som hverdagen er tilbake er det dags å oppsummere.
@kant1: Joda, kjærringe dro kjensel på meg 8) , og dekkene, TKC70 virker å fortsatt ha godt med mønster. De funka fint på både vått og tørt føre.

Målet som påvirket rutevalget var først og fremst Transfaragasan og Buzludzha. Alpene var en grei måte å kombinere å slå følge med Bjørn, som skulle til Spania samt å få med seg noen alpepass på kjøpet. September er måneden etter fellesferien i sentraleuropa og har ofte helt greit vær. Men i år funka det ikke. Litt irriterende, men greit nok.

Dette var mitt første møte med østre del av Europa. Det var en positiv opplevelse. Vi reiste for å se høye fjell og store bygninger. Man tenker på Romania hver gang man ser en tigger sitte på trappa fremfor samvirkelaget. Landet vi møtte opplevde vi som et velfungerende samfunn med vennlige og gjestfrie mennesker, lite som minnet om fillehaugene som sitter fremfor butikken hjemme.

På en tur som dette blir det også transportetapper. De er ikke så givende, og oppleves som noe man bare vil bli ferdig med. Vi gjorde transporten til en tur i turen, dvs. vi stoppet hyppig for pauser og hygga oss underveis. Vi hadde kommunikasjon mellom hjelmene, og det funka stort sett greit.
Om jeg hadde en tryllestav hadde jeg nok korta ned på transporten, men totalt sett hadde vi mange positive opplevelser også underveis til og fra, så det skremmer meg ikke fra å gjøre det en gang til.

For hjemturen via Tyskland vurderte vi tog fra München, men de gikk kun på lørdag. Vi vurderte også diverse fergeløsninger, men alle alternativene ville koste ekstra tid i forhold til vår reiserute. Vi såg ingen grunn til å betale ekstra for å komme senere fram.

Rapporteringen underveis via telefon var litt knotete i starten, men etter noen dager funka det greit.
I tillegg til underholdning funka det også som dagbok for undertegnede, og bidro til å formidle inntrykkene mens de var ferske.

Vi hadde ingen problem med syklene 2 x 1200GS og en FJR1300. Kardangsykler alle tre. Det eneste vi gjorde med syklene var å fylle bensin og følge med oljenivået.
For egen del dro jeg med stor toppkoffert. Ikke fordi jeg trengte plassen, men greit å ha ekstra plass til kjøreutstyr ved parkering. Plassen ble benyttet kun et par ganger.
Grønt kort ble ikke etterspurt langs ruta vi kjørte, men ville kanskje bli etterspurt ved eventuelt uhell.

Sist, men ikke minst, vil jeg takka for alle innspill og oppmuntringer underveis. Det inspirerte til å skrive videre, samt at enkelte innspill bidro til vårt rutevalg og ytterligere opplevelser underveis.

Takk for følget.

Rettet: Skrivefeil
Last edited by knutk on 22 Sep 2017 22:59, edited 1 time in total.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Epylypzon »

Herlig lesing. :thumleft :thumleft Fikk ikke mindre lyst på en tur østover igjen nå!
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Gielas »

:thumleft
Takk skal du ha, Knut! =D>
Gielas
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by mekkern »

Jeg stiller meg bak en takk jeg også.
Skikkelig artig «reportasje» fra østafor. =D>
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by DrGreve »

Vel blåst og takk for at jeg og de andre fikk ta del i opplevelsen :thumleft
Gor
Posts: 22
Joined: 24 Feb 2017 09:33
MC: Honda transalp 1991

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Gor »

Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil. 
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Palma »

Gor wrote:Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil. 
Dette blir spennende. Husk at de som reiser bortover der pleier å skrive daglige referater in real time slik at vi hjemmesitterne blir oppdatert daglig \:D/
God tur :thumleft
Gor
Posts: 22
Joined: 24 Feb 2017 09:33
MC: Honda transalp 1991

Re: Med Grønt kort retning sørøst

Post by Gor »

Palma wrote:
Gor wrote:Takk for et fint referat. Vi reiser til Ukraina og Romania som hovedmål nå i mai. Jeg er blodfersk på langtur så fint at noen gidder å skrive reisereferater, mye nyttig å ta med seg og skrevet med humor blir det ikke feil. 
Dette blir spennende. Husk at de som reiser bortover der pleier å skrive daglige referater in real time slik at vi hjemmesitterne blir oppdatert daglig \:D/
God tur :thumleft
hihi ikke sikker på om jeg er så strukturert så jeg får til det, men skal ta masse bilder så de skal jeg dele( når jeg kommer hjem :)

...
Post Reply