Bare vas

Her kan dere legge inn bilder og film fra turer og treff.
User avatar
pelsen
Posts: 1194
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by pelsen »

Gratulerer med ny sykkel :thumleft 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. 8) De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart :D
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4800
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bare vas

Post by Bikeridr »

Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
User avatar
pelsen
Posts: 1194
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by pelsen »

vranglære
Last edited by pelsen on 22 Dec 2024 12:43, edited 1 time in total.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9279
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bare vas

Post by ojda »

Gratulerer med ny sykkel kvase 🥳
Hva er vektforskjellen på 890'n og den gamle ?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ole m.
Posts: 1345
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by ole m. »

kvase wrote: 21 Dec 2024 08:32 Det blir å downzize til noe som er helt greit.
Er jo gale matias uansett for savnet veit jeg ikke noe om når 1290 blir borte
3ccde759-98f4-4be1-95e7-0b98a44f4cb0.png2e797e47-0621-4e8b-b0a7-07f4ab53e739.png
Gratulerer med flott sykkel, @kvase! Har bare så vidt byttelånt med en 890 Adventure Rally tidligere, det var en flott sykkel. Tipper du blir fornøyd, men du kommer nok også til å savne kreftene i 1290-en, tipper jeg.
User avatar
ole m.
Posts: 1345
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by ole m. »

Bikeridr wrote: 21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
890-en har 435/285 graders veiv. Det er det samme de hadde i V-twin 950/990-ene, som gir de en karakteristisk lyd. Du hører det ikke er en Ducati, eller noe med tilsvarende tenningsinndeling.
890-adv-21-crankshaft.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1773
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Bare vas

Post by Borg »

Tror nok det er et godt valg @kvase .
Prøvde Norden til Spirit for et par år siden og fant den som et veldig godt selskap.
Gratulerer med ny sykkel(vi trenger alle en julepresang vi ønsker oss…)!
User avatar
intruder
Posts: 4618
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Bare vas

Post by intruder »

Gratulerer...du følger KTM videre fortsatt skjønner jeg ! :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1194
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by pelsen »

pelsen wrote: 21 Dec 2024 20:43
Bikeridr wrote: 21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4800
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bare vas

Post by Bikeridr »

pelsen wrote: 22 Dec 2024 12:42
pelsen wrote: 21 Dec 2024 20:43
Bikeridr wrote: 21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
Ja, men da er det fortsatt V-motor.
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler 🙃
User avatar
pelsen
Posts: 1194
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Bare vas

Post by pelsen »

Bikeridr wrote: 22 Dec 2024 13:11
pelsen wrote: 22 Dec 2024 12:42
pelsen wrote: 21 Dec 2024 20:43
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengden
Ja, men da er det fortsatt V-motor.
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler 🙃
Jeg er igrunn klar over at jeg har v-motor, har fire stk når jeg teller med bil. Poenget er vinkelen hvor de har tatt hensyn til rådelengden, for at det ene stempelet skal snu mens det andre har maks hastighet. Det ser ut til at KTM har tatt med seg vinkelen til veiva når sylinderne står side om side.
Japsene med sin 90 graders veiv tar ikke hensyn til råden, men de har muligens lavere maksturtall enn KTM.
User avatar
mekkern
Posts: 5235
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bare vas

Post by mekkern »

Gamle gs450 min har en 180graders veiv.
User avatar
kvase
Posts: 4256
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bare vas

Post by kvase »

JRO wrote: 21 Dec 2024 11:07 Gratulerer med ny sykkel @kvase, skal du beholde 690'en? :D :thumleft =D> \:D/
Får se om jeg klarer det men men økonomi og atter økonomi
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4256
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bare vas

Post by kvase »

pelsen wrote: 21 Dec 2024 19:21 Gratulerer med ny sykkel :thumleft 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. 8) De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart :D
Å jo jeg har fått med emeg den overgangs navnet men i mitt hode så er liksom Twin forbundet med v motorer
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4256
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Bare vas

Post by kvase »

intruder wrote: 22 Dec 2024 09:44 Gratulerer...du følger KTM videre fortsatt skjønner jeg ! :thumleft
Javist hadde det vært en ny verson av 1090 SAR så hadde den vært meget inntresang da de v mottorene er råbra -Men syns prisa spretter i været på de store ktm 1390 +1300 bmv
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply