Bare vas
Re: Bare vas
Gratulerer med ny sykkel 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4800
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bare vas
Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9279
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Bare vas
Gratulerer med ny sykkel kvase
Hva er vektforskjellen på 890'n og den gamle ?
Hva er vektforskjellen på 890'n og den gamle ?
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- ole m.
- Posts: 1345
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bare vas
Gratulerer med flott sykkel, @kvase! Har bare så vidt byttelånt med en 890 Adventure Rally tidligere, det var en flott sykkel. Tipper du blir fornøyd, men du kommer nok også til å savne kreftene i 1290-en, tipper jeg.
- ole m.
- Posts: 1345
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bare vas
890-en har 435/285 graders veiv. Det er det samme de hadde i V-twin 950/990-ene, som gir de en karakteristisk lyd. Du hører det ikke er en Ducati, eller noe med tilsvarende tenningsinndeling.Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Bare vas
Tror nok det er et godt valg @kvase .
Prøvde Norden til Spirit for et par år siden og fant den som et veldig godt selskap.
Gratulerer med ny sykkel(vi trenger alle en julepresang vi ønsker oss…)!
Prøvde Norden til Spirit for et par år siden og fant den som et veldig godt selskap.
Gratulerer med ny sykkel(vi trenger alle en julepresang vi ønsker oss…)!
- intruder
- Posts: 4618
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Bare vas
Gratulerer...du følger KTM videre fortsatt skjønner jeg !
Re: Bare vas
Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengdenpelsen wrote: ↑21 Dec 2024 20:43Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4800
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Bare vas
Ja, men da er det fortsatt V-motor.pelsen wrote: ↑22 Dec 2024 12:42Tja, RC8Ren min har 74 grader V-twin, og da snur det ene stempelet mens det andre har maks fart. Den optimale vinkelen er gitt av rådelengdenpelsen wrote: ↑21 Dec 2024 20:43Bikeridr wrote: ↑21 Dec 2024 19:39 Gratulerer @kvase
Som pelsen nevner, det er neppe 360 grader veiv, men sannsynligvis 270 grader. Yamaha startet med det på TDM900 i 2002 og "alle andre" ser ut til å ha fulgt etter. Det er også 270 grader veiv på "Frosken" min (2syl, 300ccm). De kalles begge "parallelltwin" av fabrikant og er "rekke-toer".
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler
Re: Bare vas
Jeg er igrunn klar over at jeg har v-motor, har fire stk når jeg teller med bil. Poenget er vinkelen hvor de har tatt hensyn til rådelengden, for at det ene stempelet skal snu mens det andre har maks hastighet. Det ser ut til at KTM har tatt med seg vinkelen til veiva når sylinderne står side om side.Bikeridr wrote: ↑22 Dec 2024 13:11Ja, men da er det fortsatt V-motor.
"Parallelltwin" slik Yamaha og Kawasaki "definerer" det, så står sylindrene i rekke, tverrstilt i sykkelramma. Riktignok er de litt skråstilt fremover, så kan vel også defineres som en "halv-firers v-motor" hvor bakre sylinderbank mangler
Japsene med sin 90 graders veiv tar ikke hensyn til råden, men de har muligens lavere maksturtall enn KTM.
- mekkern
- Posts: 5235
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Bare vas
Gamle gs450 min har en 180graders veiv.
- kvase
- Posts: 4256
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Bare vas
Får se om jeg klarer det men men økonomi og atter økonomi
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- kvase
- Posts: 4256
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Bare vas
Å jo jeg har fått med emeg den overgangs navnet men i mitt hode så er liksom Twin forbundet med v motorerpelsen wrote: ↑21 Dec 2024 19:21 Gratulerer med ny sykkel 890 er fremdeles en ganske stor twin, men antakelig litt mykere enn 1290. Jeg ser at KTM kaller den parallell twin, men det betyr vel bare at sylinderne er parallelle, og ikke at stemplene går parallelt som på en gammel engelsk twin. Det ville vært dumt. De har sikkert bare flyttet vinkelen fra sylinderne på v-twin til veiva på parallell twin slik at det ene stempelet snur mens det andre har maks fart
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- kvase
- Posts: 4256
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Bare vas
Javist hadde det vært en ny verson av 1090 SAR så hadde den vært meget inntresang da de v mottorene er råbra -Men syns prisa spretter i været på de store ktm 1390 +1300 bmv
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab