Page 1 of 6

Re: Russland 2016 - Reisebrev

Posted: 18 May 2016 20:27
by Epylypzon
I slutten av juni drar jeg og Tom til Russland :) Planen er å ta båten mellom Stockholm og St. Petersburg for så å kjøre nordover, litt ut på Kolahalvøya også videre inn i Norge igjen ved Kirkenes.

Image

Re: Russland 2016

Posted: 18 May 2016 21:31
by Trondgv
Her må det følges med [emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Russland 2016

Posted: 18 May 2016 22:11
by Kant1
Hoyiii, dette er noe annet enn en svingom i alpene...
Er det planlagt å kjøre mest grus oppover?, det finnes sikkert brukbare veier mot Murmansk, men det er vel ikke av interesse, vil jeg tro.... [-X Dette må du faktisk bare fortelle mere om....:-)

Re: Russland 2016

Posted: 18 May 2016 22:38
by tshansen
Meeeeget spennende [emoji106][emoji106] vær grei å fortell mer [emoji122]

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:22
by Epylypzon
Tja, vet ikke hvor mye det er å si enda men..Visumsøknaden er sendt, ferge er ikke bestilt.
Tenker å ta ferge som går fra Stockholm lørdag 25.juni, da er vi på plass i St. Petersburg mandag morgen, her lurer vi på å ta ei natt. Kanskje finne ett verksted som kan slenge på noen ferske grusdekk, for ja. Det er for det meste på grus vi skal holde oss tror jeg. Mulig vi strekker på litt på asfalt mellom Petrozavodsk og Kandalaksja slik at vi får mest tid ute på kolahalvøya.
Hvilken vei rundt lake ladoga vet vi ikke, har sett noen filmer på nettet, å ser ut som det kan være noen spennende veier rundt der(men vet ikke helt hvor dem er.
Etter en tur ute på kolahalvøya skal vi via Murmansk og opp til Nordkapp. Det starter en festival i Manndalen den 13. Juli, kanskje vi rekker en dag eller to der. Så blir det å kjøre hjem igjen.
Er vel hjemme 19-20. Juli.

Ruta blir vel noe slik sånn ca
Image

Tok ikke med veien mellom Stange og Stockholm. Det blir kjedelig motorveikjøring.

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:26
by Trondgv
Spennende tur det der. Når jeg får samla kapital og sykkel som er bedre egnet til slike turer må jeg nesten hive meg på en slik tur jeg også :thumleft Hvor lenge regner du at et grusdekk holder før du bytter det? Kommer vel helt an på kjørestil, hvilket merke dekk og slikt, men 1000, 5000 eller 10000km er greit å vite. Antar at dere tar med både dekk og slanger i reserve.

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:29
by DrGreve
Denne tråden kommer til å bli fulgt med stor interesse :thumleft
Jeg har dog et ankepunkt til rutevalget sørover, dere må ta Senja-Andenes og sørover Vesterålen/Lofoten og når dere kommer til Bodø, ta Fv 17 (Kystriksveien) sørover.
Og det er jo ikke så usannsynlig at toget fra Mc-forumet sin NN-tur møter dere på veien en eller annen plass i Finnmark :)

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:33
by Epylypzon
Trondgv wrote:Spennende tur det der. Når jeg får samla kapital og sykkel som er bedre egnet til slike turer må jeg nesten hive meg på en slik tur jeg også :thumleft Hvor lenge regner du at et grusdekk holder før du bytter det? Kommer vel helt an på kjørestil, hvilket merke dekk og slikt, men 1000, 5000 eller 10000km er greit å vite. Antar at dere tar med både dekk og slanger i reserve.
Kapital har ikke jeg :P Banken som har det (ihvertfall til sykkelen :P)
Blir antageligvis TKC80. Hvor langt jeg har kjørt på de dekkene før vet jeg egentlig ikke, har byttet frem og tilbake mellom dekk så mye :P
Og å sammenligne med aldri er heller ikke lett. Leser jo om alt fra 3-4000 til 10 000km+... Veldig avhengi av høyrehånda og høyrebenet, framdekket holder..
Jeg vet bare at dem holder lenger enn dem ser ut for. Når de er nede på 2-3mm slites de ikke så fort som før. Han jeg kjører med på AT en trodde bakdekket såvidt skulle holde tur / retur Lidköping for noen uker siden, men de har nå snart holdt 200mil. 1 slange eller 2 blir nok kanskje med, men ikke dekk, utenom at vi kanskje har med nye grusdekk som vi får lagt på når vi kommer til Russland.

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:37
by Epylypzon
DrGreve wrote:Denne tråden kommer til å bli fulgt med stor interesse :thumleft
Jeg har dog et ankepunkt til rutevalget sørover, dere må ta Senja-Andenes og sørover Vesterålen/Lofoten og når dere kommer til Bodø, ta Fv 17 (Kystriksveien) sørover.
Og det er jo ikke så usannsynlig at toget fra Mc-forumet sin NN-tur møter dere på veien en eller annen plass i Finnmark :)
:thumleft :thumleft
Jeg ser den. OG er enig med deg om tiden strekker til. Jeg har aldri kjørt ut til Andenes selv om jeg jobba i Sortland for en periode.
Kystriksveien kjørte jeg ned igjen fra bmw treff i 2012, dog bare til Mosjøen, da begynte jeg å få knapt med tid.

Re: Russland 2016

Posted: 19 May 2016 23:55
by DrGreve
Epylypzon wrote:
DrGreve wrote:Denne tråden kommer til å bli fulgt med stor interesse :thumleft
Jeg har dog et ankepunkt til rutevalget sørover, dere må ta Senja-Andenes og sørover Vesterålen/Lofoten og når dere kommer til Bodø, ta Fv 17 (Kystriksveien) sørover.
Og det er jo ikke så usannsynlig at toget fra Mc-forumet sin NN-tur møter dere på veien en eller annen plass i Finnmark :)
:thumleft :thumleft
Jeg ser den. OG er enig med deg om tiden strekker til. Jeg har aldri kjørt ut til Andenes selv om jeg jobba i Sortland for en periode.
Kystriksveien kjørte jeg ned igjen fra bmw treff i 2012, dog bare til Mosjøen, da begynte jeg å få knapt med tid.
Da dropper dere kystriksveien fra Bodø, men dere bør ta kystriksveien til Saltstraumen og ta veien over Misværfjellet tilbake til E6 mellom Rognan og Røkland :)
Men Senja-Andenes-Moskenes bør dere ta dere tid til hvis været er bra og når dere først har planer om å ta ferga Moskenes-Bodø så blir ikke tidsbruken sååå mye mer.. selv om seilingstiden utgjør 2,5-3 timer til sammen. (Brensholmen-Botnhamn og Gryllefjord-Andenes.
Sistnevnte avgår Gryllefjord klokka 1100, 1500 og 1900.

Re: Russland 2016

Posted: 20 May 2016 05:52
by joo
Spennende.
Jeg har grubla på noe sånt, men forstått det sånn at det er vanskelig å få visum til Russland om man ikke har ordna tur/fast hotell, bor i Finnmark eller har kjente å besøke...? Tar jeg feil, kan man få visum uten videre?
TKC bør holde 5000 hvis man ikke er grisehard på gassen eller tourer for fort på asfalt.

Re: Russland 2016

Posted: 20 May 2016 08:37
by tshansen
Men vil et TKC 70 dekk være bedre egnet for en slik tur hvor det er mye grus? Et skikkelig knastedekk er vel bare bedre på myr, gjørme og bløte masser (eller har jeg misforstått helt?)

Jeg vet det var en veldig god tråd på ADVrider om noen karer som kjørte til tyskland. Skal se om jeg ikke finner igjen den å kan lese litt. For russland er helt klart et eventyr jeg selv kunne tenkt meg ut på. Men da må en ha noen å reise lamed føler jeg :lol:

Re: RE: Re: Russland 2016

Posted: 20 May 2016 08:43
by quattrokim
LordShaft wrote:Men vil et TKC 70 dekk være bedre egnet for en slik tur hvor det er mye grus? Et skikkelig knastedekk er vel bare bedre på myr, gjørme og bløte masser (eller har jeg misforstått helt?)

Jeg vet det var en veldig god tråd på ADVrider om noen karer som kjørte til tyskland. Skal se om jeg ikke finner igjen den å kan lese litt. For russland er helt klart et eventyr jeg selv kunne tenkt meg ut på. Men da må en ha noen å reise lamed føler jeg :lol:
Skikkelig knastedekk er vel alltid betre bortsett fra på rein asfalt. Og etter det eg har sett av diverse veger i Russland så bør du ha noko som funker i gjørme.

Eg er med på russertur, må berre bygge om Versysen litt først [emoji1]

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk

Re: Russland 2016

Posted: 21 May 2016 22:22
by The Road Warrior
Dere vurderer ikke Heidenau Scout K60 da?
Godt med knaster men defineres vell som 50/50 dekk.
Jeg kjørte fra Alaska til Florida på ett sett å enda hadde jeg masse gummi igjen.

Re: Russland 2016

Posted: 22 May 2016 09:43
by Epylypzon
The Road Warrior wrote:Dere vurderer ikke Heidenau Scout K60 da?
Godt med knaster men defineres vell som 50/50 dekk.
Jeg kjørte fra Alaska til Florida på ett sett å enda hadde jeg masse gummi igjen.
Har brukt opp ett par K60. Greie og gode dekk, men.. Syns ikke dem er noe lett å bruke dekkspak på, derfor vil jeg ha noe annet.
Mulig det er teknikken som er feil men.