fotoboks på mc?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

fotoboks på mc?

Post by s1lVa »

Er det mulig å bli tatt når man har kjørt forbi en fotoboks på mc?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: fotoboks på mc?

Post by supermons »

Nei. Du har ikke skilt foran, så de kan ikke identifisere deg. Har heller aldri opplevd at de prøver å knipse meg, siden sykkelen ikke er tung nok til å utløse fotoboksen.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: fotoboks på mc?

Post by FV »

demons wrote:Nei. Du har ikke skilt foran, så de kan ikke identifisere deg. Har heller aldri opplevd at de prøver å knipse meg, siden sykkelen ikke er tung nok til å utløse fotoboksen.
Det er generelt misforstått. En fotoboks reagerer ikke på vekt, men derimot på masse. Dvs at "sensorene" til en fotoboks er noe som heter induktive givere. En induktiv giver reagerer på forskjellige typer materialer. En mc har ikke nok masse til at en induktiv giver vil reagere på den. Kan lese litt om induktive givere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_sensor
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: fotoboks på mc?

Post by supermons »

Kaller du meg feit? :twisted:

Jaja, visste det faktisk når jeg tenker meg om, men prinsippet er det samme. Jeg og sykkelen har ikke nok masse til å utløse fotoboksen.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: fotoboks på mc?

Post by inunf »

Masse er en fysisk størrelse, og blir i dagligtale omtalt som "vekt". Vi sier at en person veier 80 kg, noe som betyr at personens masse er 80 kg. Hverken vekt eller masse har noe med en induktiv giver å gjøre. Det er massen av ledende materiale som har noe å si. Kort fortalt er det ikke nok metall i en motorsykkel til å kunne utløse fotoboksene.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Re: fotoboks på mc?

Post by Furre »

s1lVa wrote:Er det mulig å bli tatt når man har kjørt forbi en fotoboks på mc?
i Norge, nei. I USA blandt annet, ja
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: fotoboks på mc?

Post by tshansen »

Furre wrote:
s1lVa wrote:Er det mulig å bli tatt når man har kjørt forbi en fotoboks på mc?
i Norge, nei. I USA blandt annet, ja
Øøøø??? hvordan skal de klare å ta noen i fotoboks når det verken er skilt foran, eller har mulighet til å identifisere føreren?
Klart no finnes der plasser i amerika der ikke noe kjøreutstyr er påbudt, som gjør saken veldig mye lettere.

Masse og givere..

Jeg har fått forklart at sykkelen ikke gir fra seg nok spenning. Mye som inunf forklarer. At det rett og slett ikke er nok metall til at sensorene slår inn :-k

Men usanett. holder du 200 forbi ei fotoboks knipser den ikke. Og uansett om den skulle blinke så blir du ikke tatt for de klarer ikke å identifisere deg ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: fotoboks på mc?

Post by Desmo-Dude »

Har blitt knipset flere ganger av boks på mc.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: fotoboks på mc?

Post by brap »

Det er mer enn nok metall i en motorsykkel til at induksjonssløyfene kan oppdage den, men det krever naturligvis at sensorene er justert følsomt nok.

Siden norske bokser tar bilde forfra og norske motorsykler ikke har skilt foran, har derfor vegvesenet justert sløyfene til å ikke ta bilder av motorsykler.

I land som Frankrike, Tyskland og Sveits, hvor den enkeltes rettssikkerhet ikke står like sterkt som i Norge, og hvor de ikke har noe Datatilsyn slik vi har, bruker de også kamera som tar bilder bakfra. Da får eieren av sykkelen bot, uansett om han har kjørt eller ikke. Kameraene der bruker både induksjonssløyfer og radarer, de fleste tar bilder forfra, noen bakfra, og noen begge deler.
il4
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: fotoboks på mc?

Post by FV »

inunf wrote:Masse er en fysisk størrelse, og blir i dagligtale omtalt som "vekt". Vi sier at en person veier 80 kg, noe som betyr at personens masse er 80 kg. Hverken vekt eller masse har noe med en induktiv giver å gjøre. Det er massen av ledende materiale som har noe å si. Kort fortalt er det ikke nok metall i en motorsykkel til å kunne utløse fotoboksene.
Jeg er enig med deg her. Metall er nok ordet som skulle vært valgt ;)
User avatar
s1lVa
Posts: 283
Joined: 29 Oct 2006 12:42
MC: CBR 600 FS
Location: Oslo

Re: fotoboks på mc?

Post by s1lVa »

Desmo-Dude wrote:Har blitt knipset flere ganger av boks på mc.
men noe brev fra politiet har du ikke fått? =)
User avatar
Chris
Posts: 1166
Joined: 25 May 2005 21:11
MC: BMW HP2 Sport
Location: Sandefjord

Re: fotoboks på mc?

Post by Chris »

s1lVa wrote:men noe brev fra politiet har du ikke fått? =)
Nei for de har ikke skiltene hans :) Men ettersom det jeg har hørt så har de gode gamle fotoboksene (som det sikkert er flest av også) ikke kapasitet til å holde på mer enn 200 bilder av gangen ? Fordi det ikke er digitalt, men de nye er vel digitale. Så kan man i utgangspunktet ha FLAKS med bil da ? :-k
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: fotoboks på mc?

Post by Desmo-Dude »

s1lVa wrote:
Desmo-Dude wrote:Har blitt knipset flere ganger av boks på mc.
men noe brev fra politiet har du ikke fått? =)
Har ikke fått noe brev nei :D
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Gixxerman

Re: fotoboks på mc?

Post by Gixxerman »

Dette har da blitt tatt opp i hytt og pine i media. Finnes jo selv bilister som slipper unna grunnet at de ikke klare å tyde ansiktet. hvordan skal de da kjenne igjen et ansikt bak en hjelm ?
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: fotoboks på mc?

Post by neptyr »

Gixxerman wrote:Dette har da blitt tatt opp i hytt og pine i media. Finnes jo selv bilister som slipper unna grunnet at de ikke klare å tyde ansiktet. hvordan skal de da kjenne igjen et ansikt bak en hjelm ?
Hmmm, kansje på tide med litt "ekstra sikkerhet" i bilen ? :lol:
Post Reply