juridisk spørsmål

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

juridisk spørsmål

Post by Kriz »

Jeg kasta egg på en skole også henvendte rektoren seg til meg, og sa han skulle anmelde det, han har vitner selvfølgelig. Så foreslo jeg at vi kunne gjøre opp for arb.tid osv, så måtte han snakke med økonomi sjef også henvendte han seg til meg og ville ha 500,- for det. Burde jeg slå til med det eller la det gå rettens vei? til mitt forsvar så er jeg russ og var noen frekke første klassinger som provoserte meg.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: juridisk spørsmål

Post by Alas »

Spør om du får kvittering ;-)

Han kan jo anmelde deg, men det blir jo sikkert ikke noe utav det vil jeg tippe. Sålenge du ikke traff noen personer vil jeg bli overrasket om Politiet brukte resurser på noe slikt, men den etaten har overrasket før.

At det var noen førsteklassinger som provoserte deg er uansett et syltynt argument, selv om du er russ. Var du aleine om å kaste?
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: juridisk spørsmål

Post by Kriz »

at de provoserte meg var egentlig mer moralsk forklaring enn juridisk. politi velger vel heller bruke ressurser på dette enn å ta folk som dreper, folk som dealer dop osv. Spørsmålet er hva vil politiet gi i bot hvis de etterfulger dette. Kan godt hende politi forsvarer dette med å sette et eksempel for å avskrekke..
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: juridisk spørsmål

Post by Kriz »

selv om du får bot trenger du ikke vedta den, dermed ender det opp i konfliktrådet, også videre til domstol. spørsmålet er jo vil politiet virkelig bruke 50 000 av skattebetalernes penger fordi jeg kasta et egg og vaskehjelpa brukte 5mins ekstra som de ellers ville brukt på røykepause ?

edit: noen som er racere på lovdata som kan se hvilken lov som gjelder?
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: juridisk spørsmål

Post by Simen H »

Kjip rektor du har! hehe.. hadde maks fått en annmerkning hvis det samme hadde skjedd på Eikeli
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: juridisk spørsmål

Post by Kriz »

tingen er det at det ikke var rektoren min, var en annen skole vi dro til for å drive litt bøll så vi slapp å få anmerkning, eller bli nedsatt i orden/oppførsel.. så etterhvert fant rektoren ut navnet mitt og henvendte seg jo da til rektoren på skolen min, men på grunn av at jeg kun er en deltidsstudent så kan ikke rektoren på min skole gjøre noe med meg, dermed kan han bare straffe meg ved hjelp av politiet. men for at politiet skal kunne tvinge meg til å betale et eneste øra trenger de en dom, og for å etterforske osv må de bruke ca 50 000 av skattebetalernes penger.. så spørsmålet er om jeg skal betale 500 eller satse på at politiet ikke vil bruke 100 ganger det på etterfølge saken. Så derfor lurer jeg på om noen vet om noen lover eller tidligere dømte for noe lignende. Fant at en fikk en bot for 10000 av tingretten for å kaste egg på den danske ambasade, men ble firfunnet i høysterett. Men det var for straffeloven §95 (tilgrisning av fremmed stats bla bla)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: juridisk spørsmål

Post by Lølle »

Dårlig timebetalt å jobbe mer med saken.
Du griset til og ble ferska.. gjør opp og gå videre.
My 2 cents
Image
Image
Mr.Hoppy
Posts: 30
Joined: 01 Apr 2008 22:41
MC: 2001 Yamaha R6

Re: juridisk spørsmål

Post by Mr.Hoppy »

Lølle wrote:Dårlig timebetalt å jobbe mer med saken.
Du griset til og ble ferska.. gjør opp og gå videre.
My 2 cents
Enig.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: juridisk spørsmål

Post by Baron von Waffel »

Også enig. Og bruker du penger på å spørre en advokat med taksameter vil du får samme svaret. Og en regning fra advokaten i tillegg. Mitt råd var gratis denne gangen. Særlig siden jeg bare slutter meg til de andre.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Re: juridisk spørsmål

Post by brap »

Hvis rektoren har pratet med økonomisjefen, en annen rektor, deg og en masse vitner så har han brukt opp langt mer enn 500 kroner i arbeidstid. Hvis du ber om å få tilsendt faktura er det sannsynlig at de også vil løpe en kostnad fra leverandøren av økonomitjenesten, samt en masse arbeidstid i behandlingen av denne, og da er vi plutselig langt over 500.

Som ansvarlig ungdom så må du jo be om fakturaen, for å sikre at pengene går til riktig sted, og det ikke blir 500kr i cash til fredagens vinlotteri eller i rektors egen lomme. Da er det opp til rektoren om han vil velge å løpe en forholdsvis stor utgift for det offentlige på grunn av et egg fra en russ, eller om det bare er å gi blaffen og mimre tilbake til da han var ung..

Om du bør betale fakturaen eller ikke er et åpent spørsmål.. det samme er tanken på å dekorere rektorens hus med dopapir en natt det regner..
il4
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: juridisk spørsmål

Post by tshansen »

Må dere kutte ut!

Be Rektor om å ryke å reise til helvete! Du har ikke kasta noe egg! Spill fullstendig idiot! De kan anmelde så mye de bare vil! Politiet kommer aldri til å følge opp denne fillesaken her!

500,- er mye god drikke det i russetiden! Nei kjøss meg bak! Rektor hadde fått ett håndlig flir! Jeg hadde tatt "anmeldelsen"
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: juridisk spørsmål

Post by Kriz »

Snakka med en venn på den skolen, en annen som ble slått ned på skolens område og i skoletiden, han fikk bare tilsnakk. Så hvis det er værre å kaste egg enn å begå overfall så kan det søren meg være det samme med rektoren. Nå er det blitt en prinsipp sak, dessuten er advokat bistanden min gratis, er en advokat på skolen som er lærer i rettslære, han er vært behjelpelig før og kan sikkert være det igjen. Uansett da skolen prioriterer å fakke noen som prøver å ha det gøy istedenfor noen som overfaller folk så kan jeg gå så langt som å si at rektoren er inhabil. Skal reise bort til skolen i morgen men det er ikke for å betale en dritt siden det fra min side er gått over til å bli en prinsipp sak. Om det offentlige har veldig lyst til å bruke penger på å lage sak av dette så skal jeg stille inhabilitets spørsmål om skolevesenet og gå videre til media om akkurat denne saken. Tror jeg ingen vil siden skolevesenet allerede er så mye i media om veldig my negative ting.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: juridisk spørsmål

Post by tshansen »

ja lager de noe ut av dette er det bare å gå til media!

Dette er pølsevev fra en tulling av en rektor!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: juridisk spørsmål

Post by Simen H »

Hvert år tar russen å tagger STORT over hele gårdsplassen bussen sitt navn, og rektor digger det:P haha..

500 kr hjelper jo litt på drikkebudskjettet også 8)
inunf
Posts: 4915
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: juridisk spørsmål

Post by inunf »

Bare hold kjeft og ikke gjør noe med det. JEG hadde ihvertfall ikke betalt 500 kr under boret på den måten der. Får være grenser!
Post Reply