Motorsykkelulykker - samletråd
- intruder
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Husker fem av oss kjøpte nye Honda 50 rundt 1970...disse var plombert til rundt 35 km / t men etter at verkstedet fjernet plomba med hammer og meisel gikk de ihvertfall vel 80...utrolig at det gikk bra ... 

-
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Jeg har i hvertfall ikke bortforklart noe i de siste innleggene mine i denne tråden. Fikk forøvrig skuffende lite respons på de, hverken positive eller negative. Du har vel ikke lest de du heller?Traction wrote: ↑02 May 2025 22:09Det er ingenting å synse om, eller skylde på. Årsaken er alltid oss selv. Omstendighetene rundt oss er rammebetingelser for adferd, og ikke årsaker til feil.mekkern wrote: ↑02 May 2025 22:01 Beklager hvis du følte at mitt innlegg ikke passet.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Særlig vi med 40-50 år erfaring har det enkle ansvaret å formidle dette enkle budskapet, særlig på et mc-forum.
Og "ulykkestråder" der alt skal bortforklares og synses bort, er helt feil spor.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Dyrt å bygge baner ja. men hva med de banene vi allerede har. Jeg tipper at en tur til Rudskogen, eller Våler. Er innenfor en grei kjørelengde for mange her. Og jeg vil tro at folk som har råd til alle desse nye å dyre sykkene som stadigvekk dukker opp her i forumet, også har råd til en banedag eller to i løpet av sesongen.Ambro wrote: ↑02 May 2025 23:02Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.Traction wrote: ↑02 May 2025 22:55Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.Ambro wrote: ↑02 May 2025 22:47
Så, det er min feil at en Tesla Model X fører her for noen dager siden nesten kjørte meg av veien, 2 ganger, tilsynelatende fordi jeg ikke kom meg fort nok ut av venstrefila?
Det er mye sant i at vi MC førere skal passe oss og prøve å unngå situasjoner som kan føre til ulykker, nettopp fordi vi i de fleste tilfeller vil sitte igjen med svarteper. Men vi er flere her inne som er ofre for både andre kjørende på veien, og plutselige veiforhold som en ikke kan forutse (diesel i rundkjøring mens det er fuktig og en ikke ser forskjell f.eks?).
I våt rundkjøring kjører du i 20 kmt, fordi du vet at det kan være glatt. Og ikke minst, du lærer de unge å gjøre det samme. Altetnativet er å lære 1000-vis av trailersjåfører å fylle litt mindre diesel. Hva foretrekker du?
Vært flere diskusjoner her opp igjennom åra om veistrekninger som plutselig har hatt ekstra utfordringer på seg, stort sett av eksterne aktører, være det grus som er dratt opp i veibanen av trailere som kutter svinger, lastebiler som søler diesel, slurry eller andre morsomheter.
Må vel nesten bare innse at flere av oss er adrenalinjunkies i en eller annen grad, og de av oss som klarer å ha både flaks, og holde litt igjen i tøylene er de som kanskje blir eldre og får lov til å dele erfaringen vår videre?
Nullvisjonen er en fin visjon, men det blir aldri en virkelighet. Det finnes masse løsninger som kan redusere antalle døde i trafikken hvert år, men fellesnevneren for de fleste av de er at det er dyrt. Dyrt å bygge bane så folk kan få kjørt fra seg der under trygge omgivelser, dyrt å vedlikeholde vei slik at det aldri er noe problem med veiforhold. Dyrt å utvide obligatorisk opplæring mer enn det som alt er der, etc.
Og det handler ikke bare å rase fra seg på bane. Det handler mest om å lære å svinge riktig. Som jeg skrev om noen sider tilbake i denne tråden.
Men, det var null interesse. Alle har kan svinge tydeligvis. Til og med i en nødsituasjon og ting i hodet låser seg...
Skulle gjerne tatt meg en tur på en av disse banene, begge er godt innenfor rekkevidde. Men utenfor spesielle kurs, gjerne arrangert av visse MC klubber så gjelder ikke MC forsikringen, og baneforsikring koster sitt om en skal bruke hverdagssykkelen sin. Dette er med i å gjøre det uåppnåelig for mange, for da kommer fort anbefalningene om å kjøre bil med MC på henger til banen, i tilfelle en krasjer og vil ha et brukbart kjøretøy hjem, samt hva kontigenten er for å faktisk få kjørt på banen.Jonta wrote: ↑04 May 2025 21:49Dyrt å bygge baner ja. men hva med de banene vi allerede har. Jeg tipper at en tur til Rudskogen, eller Våler. Er innenfor en grei kjørelengde for mange her. Og jeg vil tro at folk som har råd til alle desse nye å dyre sykkene som stadigvekk dukker opp her i forumet, også har råd til en banedag eller to i løpet av sesongen.Ambro wrote: ↑02 May 2025 23:02Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.Traction wrote: ↑02 May 2025 22:55
Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.
I våt rundkjøring kjører du i 20 kmt, fordi du vet at det kan være glatt. Og ikke minst, du lærer de unge å gjøre det samme. Altetnativet er å lære 1000-vis av trailersjåfører å fylle litt mindre diesel. Hva foretrekker du?
Vært flere diskusjoner her opp igjennom åra om veistrekninger som plutselig har hatt ekstra utfordringer på seg, stort sett av eksterne aktører, være det grus som er dratt opp i veibanen av trailere som kutter svinger, lastebiler som søler diesel, slurry eller andre morsomheter.
Må vel nesten bare innse at flere av oss er adrenalinjunkies i en eller annen grad, og de av oss som klarer å ha både flaks, og holde litt igjen i tøylene er de som kanskje blir eldre og får lov til å dele erfaringen vår videre?
Nullvisjonen er en fin visjon, men det blir aldri en virkelighet. Det finnes masse løsninger som kan redusere antalle døde i trafikken hvert år, men fellesnevneren for de fleste av de er at det er dyrt. Dyrt å bygge bane så folk kan få kjørt fra seg der under trygge omgivelser, dyrt å vedlikeholde vei slik at det aldri er noe problem med veiforhold. Dyrt å utvide obligatorisk opplæring mer enn det som alt er der, etc.
Og det handler ikke bare å rase fra seg på bane. Det handler mest om å lære å svinge riktig. Som jeg skrev om noen sider tilbake i denne tråden.
Men, det var null interesse. Alle har kan svinge tydeligvis. Til og med i en nødsituasjon og ting i hodet låser seg...
Sitter absolutt ikke på fasit av hva som er nødvendig for å få løst dette, men det ligger mer enn bygging av en eller flere baner i "det er dyrt". Da bane er dyrt for alle. For ikke å snakke om lydkravene som nå begynner å bre om seg på baner da folk på død og liv skal bo inntill områder som er satt av for støy, slik som racer baner, skytebaner og andre ting...
Tok til meg det om dyre nye sykler og kan bare bekrefte at jeg har vært på Rudskogen flere ganger for oppfriskningskurs.Jonta wrote: ↑04 May 2025 21:49Dyrt å bygge baner ja. men hva med de banene vi allerede har. Jeg tipper at en tur til Rudskogen, eller Våler. Er innenfor en grei kjørelengde for mange her. Og jeg vil tro at folk som har råd til alle desse nye å dyre sykkene som stadigvekk dukker opp her i forumet, også har råd til en banedag eller to i løpet av sesongen.Ambro wrote: ↑02 May 2025 23:02Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.Traction wrote: ↑02 May 2025 22:55
Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.

Du kan se her blant annet. https://mc-forumet.no/viewtopic.php?p=3 ... en#p375025
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Om du kjører med F.eks. Førerutvikling, Desmodromene, Bikelife, Alf Graarud, m.fler. Så gjelder vanlig ansvarsforsikring på bane, i de fleste selskaper.Ambro wrote: ↑04 May 2025 22:04Skulle gjerne tatt meg en tur på en av disse banene, begge er godt innenfor rekkevidde. Men utenfor spesielle kurs, gjerne arrangert av visse MC klubber så gjelder ikke MC forsikringen, og baneforsikring koster sitt om en skal bruke hverdagssykkelen sin. Dette er med i å gjøre det uåppnåelig for mange, for da kommer fort anbefalningene om å kjøre bil med MC på henger til banen, i tilfelle en krasjer og vil ha et brukbart kjøretøy hjem, samt hva kontigenten er for å faktisk få kjørt på banen.Jonta wrote: ↑04 May 2025 21:49Dyrt å bygge baner ja. men hva med de banene vi allerede har. Jeg tipper at en tur til Rudskogen, eller Våler. Er innenfor en grei kjørelengde for mange her. Og jeg vil tro at folk som har råd til alle desse nye å dyre sykkene som stadigvekk dukker opp her i forumet, også har råd til en banedag eller to i løpet av sesongen. Og støy trenger du ikke bekymre deg over, så lenge du har originalt, eller effekt anlegg m innmat.Ambro wrote: ↑02 May 2025 23:02
Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.
Sitter absolutt ikke på fasit av hva som er nødvendig for å få løst dette, men det ligger mer enn bygging av en eller flere baner i "det er dyrt". Da bane er dyrt for alle. For ikke å snakke om lydkravene som nå begynner å bre om seg på baner da folk på død og liv skal bo inntill områder som er satt av for støy, slik som racer baner, skytebaner og andre ting...
Kasko er jeg litt usikker på.. Men det jeg snakker om er nybegynner gruppa, her trynes der "alldri"
Det er i denne gruppa du lærer det grunnlegende for svingteknikk.
Det som er så bra med disse banedag kursholderne, er at de har har dyktige instruktører (vil særlig nevne Førerutvikling). Og lydkrav er ikke noe problem om du har original anlegg, eller ettermontert med innmat (db killer)
Og skulle uhellet være ute, og at sykkelen ikke er kjørbar. Vil arrangøren, eller noen med henger kunne frakte sykkelen din.
Så nei, dyrt er det ikke, ca 2000 kr for en ettermiddag og kveld. Noe mer for en hel dag.
Last edited by Jonta on 04 May 2025 23:17, edited 2 times in total.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Ah kult.JRO wrote: ↑04 May 2025 22:07Tok til meg det om dyre nye sykler og kan bare bekrefte at jeg har vært på Rudskogen flere ganger for oppfriskningskurs.Jonta wrote: ↑04 May 2025 21:49Dyrt å bygge baner ja. men hva med de banene vi allerede har. Jeg tipper at en tur til Rudskogen, eller Våler. Er innenfor en grei kjørelengde for mange her. Og jeg vil tro at folk som har råd til alle desse nye å dyre sykkene som stadigvekk dukker opp her i forumet, også har råd til en banedag eller to i løpet av sesongen.Ambro wrote: ↑02 May 2025 23:02
Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.
Du kan se her blant annet. https://mc-forumet.no/viewtopic.php?p=3 ... en#p375025
Den artikkelen din har jeg nok lest for noen år siden. Og faktisk lett litt etter i ettertid. Men jeg huska ikke hvem som hadde skrivi den, eller om det var et falskt minne

- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
NAF banen på finsland Gratis øve sving teknik meget populart
Så her trenger man ikke betale 1 krone en gang

Hver Tirsdag er det trening på SvingTeknikk fra kl. 17-20 med NAF MC
Den 2. Torsdagen i hver mnd. er det trening med 0-Visjonen, Holy Riders MC Sørlandet og NAF MC kl. 17-20
Kart
https://www.google.com/maps/place/Vamoe ... FQAw%3D%3D
Så her trenger man ikke betale 1 krone en gang

Hver Tirsdag er det trening på SvingTeknikk fra kl. 17-20 med NAF MC
Den 2. Torsdagen i hver mnd. er det trening med 0-Visjonen, Holy Riders MC Sørlandet og NAF MC kl. 17-20
Kart
https://www.google.com/maps/place/Vamoe ... FQAw%3D%3D
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- kvase
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
Tok for moro skyld en titt på mine forsikringsdokumenter og fant følgende:
https://www.if.no/privat/forsikring/kjo ... klingskurs
Langt flere kurs her enn tidligere det skal sies, kanskje jeg skal melde meg på ett av dem når økonomien tillater det. Men kurset som kvase viser til, som tross alt er gratis, er ikke på denne listen og tas da på eget ansvar.
Så gikk jeg inn der det refereres til som er Langt flere kurs her enn tidligere det skal sies, kanskje jeg skal melde meg på ett av dem når økonomien tillater det. Men kurset som kvase viser til, som tross alt er gratis, er ikke på denne listen og tas da på eget ansvar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Ja, se der.Ambro wrote: ↑05 May 2025 09:56 Tok for moro skyld en titt på mine forsikringsdokumenter og fant følgende:
forsikring bane.png
Så gikk jeg inn der det refereres til som er https://www.if.no/privat/forsikring/kjo ... klingskurs
Langt flere kurs her enn tidligere det skal sies, kanskje jeg skal melde meg på ett av dem når økonomien tillater det. Men kurset som kvase viser til, som tross alt er gratis, er ikke på denne listen og tas da på eget ansvar.
Om du skulle ta et banekurs, og du orker en hel dag. Vil jeg anbefale Førerutvikling (med forbehold, jeg har kun kjørt med Førerutvikling, AGM og Desmodromene)
Instruktørene der er i en egen klasse. Spesielt vil jeg skryte av Kristin Reinertsen, i nybegynnergruppa (grønn gruppe)
De kjører mest på Våler, men også på Rudskogen og Mo i Rana (ACR)
Blir det mye med en dag, er det ikke noe problem å stå over et pass eller to, eller dra hjem litt før. (burde jeg ha gjort et par ganger, men klarte ikke rive meg løs...)
Det er dessuten veldig moro. Slike svinger finnes vel knapt, langs landeveien.
Med det samme: "Sesongstart" nå på Torsdag, Rudskogen, med AGM.
Legger i all beskjedenhet ut mitt gamle referat på nytt.
Anbefaler Førerutvikling varmt! Har tatt både nybegynner og viderekommenende. Verdt hver krone.
https://mc-forumet.no/viewtopic.php?p=412385#p412385

- Spiritofwinter
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Siden tråden er litt på villspor allerede og det nevnes førerutvikling så vil jeg komme med en liten kommentar her, forhåpentligvis ikke for negativt.
Så får heller @Bikeridr rydde og flytte litt rundt på enkelte innlegg om det blir helt feil av meg.
Jeg synes personlig at det er kjempe positivt med førerutviklingskurs, veldig positivt at flere forskjellige organisasjoner deriblant NAF MC og Førerutvikling har slike kurs på baner rundt om. Personlig har jeg aldri vert på et slikt kurs.
Jeg har vurdert kurs på Vålerbanen flere ganger, ut fra det jeg ser så er det oppstart kl 8 om morgenen for å være med der, det tar meg fort 6+ timer å kjøre hver vei, så jeg måtte kjørt dagen før, gjerne en fredag der jeg må avslutte tidligere på jobb, så kommer overnatting. Etter dagen på bane er over, så er det enten sent eller man er sliten(?), kanskje ikke optimalt å kjøre 6+ timer hjem igjen, så ny overnatting til søndag. Dermed er det gått en hel helg for et banekjøringskurs. Selvfølgelig er det noe man bør prioritere, men så var det tidsklemmen med jobb, familie og alt annet, jeg har begrenset med dager/helger jeg kan prioritere bort familien for å kjøre på tur enn så lenge. Skal jeg prioritere dette forran for eks HPR? Kan være jeg burde det for å bli en bedre fører, men det skjer ikke i år.
Men det finnes selvfølgelig alternativer nærmere, for min del så finnes det NAF MC sine kveldskurs, likt det som @kvase nevner. I Møre og Romsdal så finnes dette sted i Molde eller Kristiansund der Molde er det nærmeste alternativet. Skulle jeg treffe godt på fergene og ha fin flyt i trafikken så tar det meg likevel ca 3 timer hver vei. Kurset starter kl 17:45 som igjen betyr at jeg må avslutte på jobb tidlig for å rekke dette, de er ferdige kl 21, som betyr at det er nærmere midnatt før jeg er hjemme. Dette er mer realistisk, men likevel ikke det enkleste å få til i en hverdag med travel jobb og små unger.
Nå ble dette en veldig negativ retning, men bare for å vise at det er ikke alle som bor sentralt og kan svinge innom en bane for et kurs uten god planlegging og søknad om fri hjemmefra i god tid. Treffer man da riktig så er det som i dag at jeg kunne muligens fått skvist inn en tur til Molde, men med 2+ grader og sludd så tror jeg at det er tryggere å bli hjemme enn å kjøre til banekurs. Men har man tid og mulighet så støtter jeg fullt ut at man skal ta slike kurs og gjøre seg til en bedre fører å forhindre ulykker som enkelte omtalt her i tråden
Så får heller @Bikeridr rydde og flytte litt rundt på enkelte innlegg om det blir helt feil av meg.
Jeg synes personlig at det er kjempe positivt med førerutviklingskurs, veldig positivt at flere forskjellige organisasjoner deriblant NAF MC og Førerutvikling har slike kurs på baner rundt om. Personlig har jeg aldri vert på et slikt kurs.
Jeg har vurdert kurs på Vålerbanen flere ganger, ut fra det jeg ser så er det oppstart kl 8 om morgenen for å være med der, det tar meg fort 6+ timer å kjøre hver vei, så jeg måtte kjørt dagen før, gjerne en fredag der jeg må avslutte tidligere på jobb, så kommer overnatting. Etter dagen på bane er over, så er det enten sent eller man er sliten(?), kanskje ikke optimalt å kjøre 6+ timer hjem igjen, så ny overnatting til søndag. Dermed er det gått en hel helg for et banekjøringskurs. Selvfølgelig er det noe man bør prioritere, men så var det tidsklemmen med jobb, familie og alt annet, jeg har begrenset med dager/helger jeg kan prioritere bort familien for å kjøre på tur enn så lenge. Skal jeg prioritere dette forran for eks HPR? Kan være jeg burde det for å bli en bedre fører, men det skjer ikke i år.
Men det finnes selvfølgelig alternativer nærmere, for min del så finnes det NAF MC sine kveldskurs, likt det som @kvase nevner. I Møre og Romsdal så finnes dette sted i Molde eller Kristiansund der Molde er det nærmeste alternativet. Skulle jeg treffe godt på fergene og ha fin flyt i trafikken så tar det meg likevel ca 3 timer hver vei. Kurset starter kl 17:45 som igjen betyr at jeg må avslutte på jobb tidlig for å rekke dette, de er ferdige kl 21, som betyr at det er nærmere midnatt før jeg er hjemme. Dette er mer realistisk, men likevel ikke det enkleste å få til i en hverdag med travel jobb og små unger.
Nå ble dette en veldig negativ retning, men bare for å vise at det er ikke alle som bor sentralt og kan svinge innom en bane for et kurs uten god planlegging og søknad om fri hjemmefra i god tid. Treffer man da riktig så er det som i dag at jeg kunne muligens fått skvist inn en tur til Molde, men med 2+ grader og sludd så tror jeg at det er tryggere å bli hjemme enn å kjøre til banekurs. Men har man tid og mulighet så støtter jeg fullt ut at man skal ta slike kurs og gjøre seg til en bedre fører å forhindre ulykker som enkelte omtalt her i tråden

-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Sett sykker'n på hengeren, og ta med hele familien i bilen på en helgetur. Ta med strort telt, eller overnatt på Vålerbanen motell. Kona kjører hjem....Førerutvikling arrangerer også to degers skjøring.Spiritofwinter wrote: ↑05 May 2025 13:46 Siden tråden er litt på villspor allerede og det nevnes førerutvikling så vil jeg komme med en liten kommentar her, forhåpentligvis ikke for negativt.
Nå ble dette en veldig negativ retning, men bare for å vise at det er ikke alle som bor sentralt og kan svinge innom en bane for et kurs uten god planlegging og søknad om fri hjemmefra i god tid. Treffer man da riktig så er det som i dag at jeg kunne muligens fått skvist inn en tur til Molde, men med 2+ grader og sludd så tror jeg at det er tryggere å bli hjemme enn å kjøre til banekurs. Men har man tid og mulighet så støtter jeg fullt ut at man skal ta slike kurs og gjøre seg til en bedre fører å forhindre ulykker som enkelte omtalt her i tråden![]()
Ellers er det sikkert flere lokale kjøringer på gocart baner, en slik som Kvase tipser om her. Er det ikke RR bane på Sola også da?
AGM og Desmodromene arrangerer stort sett halvdag kjøring, m. fremmøte kl 13 eller 14.
-
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Veldig bra Teidum!tedium wrote: ↑05 May 2025 11:11 Legger i all beskjedenhet ut mitt gamle referat på nytt.Anbefaler Førerutvikling varmt! Har tatt både nybegynner og viderekommenende. Verdt hver krone.
![]()
Fikk du til, lean in "hodet over hånd" til slutt?
Og fant du ut hvorfor T13 og T14 (de to siste svingene) hadde så forskjellig vanskelighets grad?
Jeg har aldri vært med på kurs hvor det har vært så mange, at vi har blitt flytta på i gruppene.
Kan jo legge til at gutta i Førerutvikling gjør dette på dugnad. Avgiften på kursa går mest til baneleie, så drivstoff og reise for arrangøren og intruktørene, sånn cirka.