Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Traction
MC: Aprilia

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Traction »

mekkern wrote: 02 May 2025 22:01 Beklager hvis du følte at mitt innlegg ikke passet.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Det er ingenting å synse om, eller skylde på. Årsaken er alltid oss selv. Omstendighetene rundt oss er rammebetingelser for adferd, og ikke årsaker til feil.
Særlig vi med 40-50 år erfaring har det enkle ansvaret å formidle dette enkle budskapet, særlig på et mc-forum.
Og "ulykkestråder" der alt skal bortforklares og synses bort, er helt feil spor.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Traction wrote: 02 May 2025 21:58
Bikeridr wrote: 02 May 2025 21:54
Traction wrote: 02 May 2025 21:48 Er forumet kun for pølsespising og selvforherligelse?
For det meste, ja.
Det er iallefall ikke for personangrep.
Personangrep? Jeg stilte 2 spørsmål. Er du sekretæren til Mekkern?
Nei, det er jeg ikke. Jeg har møtt mekkern og vet godt hvem han er og litt hva han står for. Men vi har aldri arbeidet sammen eller for hverandre.
Traction wrote: 02 May 2025 21:58 Og, mener du virkelig, det du bekreftet i ditt siste svar?
Hvis du henviser til mitt utsagn om personangrep, så ja, det mener jeg i aller høyeste grad. Det er også nedfelt i forumreglene. Du kan kanskje lese deg litt opp der?
mekkern wrote: 02 May 2025 22:01 Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Tror jeg har sagt ifra om akkurat det, ved å selv synse og mene om temaene du nevner.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Post by Bikeridr »

Traction wrote: 02 May 2025 22:09
mekkern wrote: 02 May 2025 22:01 Beklager hvis du følte at mitt innlegg ikke passet.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Det er ingenting å synse om, eller skylde på. Årsaken er alltid oss selv. Omstendighetene rundt oss er rammebetingelser for adferd, og ikke årsaker til feil.
Særlig vi med 40-50 år erfaring har det enkle ansvaret å formidle dette enkle budskapet, særlig på et mc-forum.
Og "ulykkestråder" der alt skal bortforklares og synses bort, er helt feil spor.
Beklager @Traction, men her er du nok noe ute på viddene. Det er ikke alltid en selv er årsak til en ulykke. Det er også veldig mange som blir uskyldig drept i trafikken, både fordi andre oppfører seg som rape gale idioter bak ratt og styre, og også nettopp, som NMCU har fokusert på, dårlige vedlikeholdte og ofte elendige veier man ikke har forutsetning til å forutse. Jeg har selv vært "på skogen" av helt egen førerfeil. Men jeg har også selv opplevd å nesten bli kastet "på skogen" pga elendig veiforhold som ikke var skiltet eller merket på noen måte. (Stort "synkehull" i utgang av venstresving, og her var det flaks og egen erfaring som hjalp meg å beholde hjulene oppå asfalten).
Så da, å konkludere med at absolutt alle såkalte singelulykker på MC er 100% egen førerfeil, er i beste fall ignorans fra din side.
Traction

Post by Traction »

Bikeridr wrote: 02 May 2025 22:22
Traction wrote: 02 May 2025 22:09
Beklager @Traction, men her er du nok noe ute på viddene. Det er ikke alltid en selv er årsak til en ulykke. Det er også veldig mange som blir uskyldig drept i trafikken, både fordi andre oppfører seg som rape gale idioter bak ratt og styre, og også nettopp, som NMCU har fokusert på, dårlige vedlikeholdte og ofte elendige veier man ikke har forutsetning til å forutse. Jeg har selv vært "på skogen" av helt egen førerfeil. Men jeg har også selv opplevd å nesten bli kastet "på skogen" pga elendig veiforhold som ikke var skiltet eller merket på noen måte. (Stort "synkehull" i utgang av venstresving, og her var det flaks og egen erfaring som hjalp meg å beholde hjulene oppå asfalten).
Så da, å konkludere med at absolutt alle såkalte singelulykker på MC er 100% egen førerfeil, er i beste fall ignorans fra din side.
Absolutt ingen ignoranse. Også du må innse en mer enn 50 år gammel sannhet. Pengene brukes og skal brukes på helt andre ting enn veier og "idioter". Vi på mc må ta, og har hele ansvaret selv. Enhver annen holdning er en total misforståelse.
Har du tenkt på det praktiske, med SVV som til enhver tid skal skilte og utbedre enhver vei-defekt?
Verken veien eller andre kjørende "idioter" er årsak eller skyldig. Bare du selv.
Ambro
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Traction wrote: 02 May 2025 22:36
Traction wrote: 02 May 2025 22:09 -snip-
-snip-
Absolutt ingen ignoranse. Også du må innse en mer enn 50 år gammel sannhet. Pengene brukes og skal brukes på helt andre ting enn veier og "idioter". Vi på mc må ta, og har hele ansvaret selv. Enhver annen holdning er en total misforståelse.
Har du tenkt på det praktiske, med SVV som til enhver tid skal skilte og utbedre enhver vei-defekt?
Verken veien eller andre kjørende "idioter" er årsak eller skyldig. Bare du selv.
Så, det er min feil at en Tesla Model X fører her for noen dager siden nesten kjørte meg av veien, 2 ganger, tilsynelatende fordi jeg ikke kom meg fort nok ut av venstrefila?

Det er mye sant i at vi MC førere skal passe oss og prøve å unngå situasjoner som kan føre til ulykker, nettopp fordi vi i de fleste tilfeller vil sitte igjen med svarteper. Men vi er flere her inne som er ofre for både andre kjørende på veien, og plutselige veiforhold som en ikke kan forutse (diesel i rundkjøring mens det er fuktig og en ikke ser forskjell f.eks?).
Traction

Post by Traction »

Ambro wrote: 02 May 2025 22:47
-snip-
Så, det er min feil at en Tesla Model X fører her for noen dager siden nesten kjørte meg av veien, 2 ganger, tilsynelatende fordi jeg ikke kom meg fort nok ut av venstrefila?

Det er mye sant i at vi MC førere skal passe oss og prøve å unngå situasjoner som kan føre til ulykker, nettopp fordi vi i de fleste tilfeller vil sitte igjen med svarteper. Men vi er flere her inne som er ofre for både andre kjørende på veien, og plutselige veiforhold som en ikke kan forutse (diesel i rundkjøring mens det er fuktig og en ikke ser forskjell f.eks?).
Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.
I våt rundkjøring kjører du i 20 kmt, fordi du vet at det kan være glatt. Og ikke minst, du lærer de unge å gjøre det samme. Altetnativet er å lære 1000-vis av trailersjåfører å fylle litt mindre diesel. Hva foretrekker du?
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Traction wrote: 02 May 2025 22:55
Ambro wrote: 02 May 2025 22:47

Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.
I våt rundkjøring kjører du i 20 kmt, fordi du vet at det kan være glatt. Og ikke minst, du lærer de unge å gjøre det samme. Altetnativet er å lære 1000-vis av trailersjåfører å fylle litt mindre diesel. Hva foretrekker du?
Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.

Vært flere diskusjoner her opp igjennom åra om veistrekninger som plutselig har hatt ekstra utfordringer på seg, stort sett av eksterne aktører, være det grus som er dratt opp i veibanen av trailere som kutter svinger, lastebiler som søler diesel, slurry eller andre morsomheter.

Må vel nesten bare innse at flere av oss er adrenalinjunkies i en eller annen grad, og de av oss som klarer å ha både flaks, og holde litt igjen i tøylene er de som kanskje blir eldre og får lov til å dele erfaringen vår videre?

Nullvisjonen er en fin visjon, men det blir aldri en virkelighet. Det finnes masse løsninger som kan redusere antalle døde i trafikken hvert år, men fellesnevneren for de fleste av de er at det er dyrt. Dyrt å bygge bane så folk kan få kjørt fra seg der under trygge omgivelser, dyrt å vedlikeholde vei slik at det aldri er noe problem med veiforhold. Dyrt å utvide obligatorisk opplæring mer enn det som alt er der, etc.
Traction

Post by Traction »

Jeg kjørte "1000 svinger" på krevende og smale østfold-veier i går. Svært "aktiv" kjøring, sammen med en svært kompetent RR-fører. Ingen marginale hendelser. Bare gøy, som det er hver gang.
En annen kompis kjørte håpløse "Mjøsa rundt" . Han er lettere sjokkert over prestasjonene han så. Alle "prestasjonene" var utført av mc-førere. Skjerpings!!!!!!
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Traction wrote: 02 May 2025 23:05 Jeg kjørte "1000 svinger" på krevende og smale østfold-veier i går. Svært "aktiv" kjøring, sammen med en svært kompetent RR-fører. Ingen marginale hendelser. Bare gøy, som det er hver gang.
En annen kompis kjørte håpløse "Mjøsa rundt" . Han er lettere sjokkert over prestasjonene han så. Alle "prestasjonene" var utført av mc-førere. Skjerpings!!!!!!
Så, du sammenligner en tur, der 2 stk kjører sammen på det jeg antar (av egen erfaring) stort sett tomme veier som dere kjenner passe godt, og dere er begge erfarne førere med trolig langt over gjennomsnittlig antall kjørte kilometer per år (sist jeg sjekket rapporterte vel NMCU at gjennomsnittlig kjørte lengde per MC fører i norge var under 5000km i året), med en fellestur, der mange av deltakerne er godværsførere, som knapt har sitti på sykkelen siden i fjor, og som vanlig skal ut å tøffe seg i en kø kjøringstur.

Litt epler å pærer, men ja. Folk tiltrekkes av forskjellige ting, og de som har behov for å vise seg frem har ofte en tendens til å utsette seg selv for større ulykkesrisiko. Dette går mer på persontype enn noe annet spør du meg.
Traction

Post by Traction »

Ambro wrote: 02 May 2025 23:12
Traction wrote: 02 May 2025 23:05 Jeg kjørte "1000 svinger" på krevende og smale østfold-veier i går. Svært "aktiv" kjøring, sammen med en svært kompetent RR-fører. Ingen marginale hendelser. Bare gøy, som det er hver gang.
Så, du sammenligner en tur, der 2 stk kjører sammen på det jeg antar (av egen erfaring) stort sett tomme veier som dere kjenner passe godt, og dere er begge erfarne førere med trolig langt over gjennomsnittlig antall kjørte kilometer per år (sist jeg sjekket rapporterte vel NMCU at gjennomsnittlig kjørte lengde per MC fører i norge var under 5000km i året), med en fellestur, der mange av deltakerne er godværsførere, som knapt har sitti på sykkelen siden i fjor, og som vanlig skal ut å tøffe seg i en kø kjøringstur.

Litt epler å pærer, men ja. Folk tiltrekkes av forskjellige ting, og de som har behov for å vise seg frem har ofte en tendens til å utsette seg selv for større ulykkesrisiko. Dette går mer på persontype enn noe annet spør du meg.
Du mister poenget. "Prestasjonene" kan lett unngås, bare å bruke hodet. Veistandard og andre kjørende er rammebetingelser, ikke årsak.
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

Så her setter du deg selv i « jeg er dritflink» og «alle»andre er idioter boksen. 👍
Traction

Post by Traction »

mekkern wrote: 03 May 2025 14:23
Så her setter du deg selv i « jeg er dritflink» og «alle»andre er idioter boksen. 👍
Tullprat. Poenget er selvfølgelig at klønete hendelser på rette, enkle og kjedelige Mjøsa rundt ene og alene er førers eget ansvar og feil. Hvis mc-folk lærer seg å kjøre, så er ulykkene nesten borte.
Dessverre er altfor mange mer opptatt av å idiotforklare bilister, enn å innse sin egen begrensning. Dette til tross for at bilistene forårsaker svært få mc-ulykker, og at mc-ulykkene i svært stor grad er singeluykker.
intruder
MC: 1993 Yamaha Virago 750

Post by intruder »

Palma wrote: 28 Apr 2025 21:50 Jeg har en teori om endel motorsykkelulykker. Store skjermer, masse knapper og duppeditter som stjeler oppmerksomheten. Folk er blitt vant til 17" skjerm i bil og bruker det likens på to hjul..
Er helt enig i Palmas tanker her , er ikke lenge en skal ta blikket vekk fra veien før en er på " vid `otta " som vi sier her \:D/
Traction

Post by Traction »

intruder wrote: 03 May 2025 15:33
Palma wrote: 28 Apr 2025 21:50 Jeg har en teori om endel motorsykkelulykker. Store skjermer, masse knapper og duppeditter som stjeler oppmerksomheten. Folk er blitt vant til 17" skjerm i bil og bruker det likens på to hjul..
Er helt enig i Palmas tanker her , er ikke lenge en skal ta blikket vekk fra veien før en er på " vid `otta " som vi sier her \:D/
Veldig enig. Skjermer, musikk, ringing og GPS bør brukes kun når det er helt nødvendig. Min praksis: ingenting ekstra på styret.
kvase
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Post by kvase »

Det er bare å kutte ut dette med hvem som har rett eller ikke,
ja det skjer stadig
https://sol.no/nyheter/16-aring-pa-moto ... l/83038484
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com