Traction wrote: ↑02 May 2025 22:55
Ambro wrote: ↑02 May 2025 22:47
Traction wrote: ↑02 May 2025 22:36
Absolutt ingen ignoranse. Også du må innse en mer enn 50 år gammel sannhet. Pengene brukes og skal brukes på helt andre ting enn veier og "idioter". Vi på mc må ta, og har hele ansvaret selv. Enhver annen holdning er en total misforståelse.
Har du tenkt på det praktiske, med SVV som til enhver tid skal skilte og utbedre enhver vei-defekt?
Verken veien eller andre kjørende "idioter" er årsak eller skyldig. Bare du selv.
Så, det er min feil at en Tesla Model X fører her for noen dager siden nesten kjørte meg av veien, 2 ganger, tilsynelatende fordi jeg ikke kom meg fort nok ut av venstrefila?
Det er mye sant i at vi MC førere skal passe oss og prøve å unngå situasjoner som kan føre til ulykker, nettopp fordi vi i de fleste tilfeller vil sitte igjen med svarteper. Men vi er flere her inne som er ofre for både andre kjørende på veien, og plutselige veiforhold som en ikke kan forutse (diesel i rundkjøring mens det er fuktig og en ikke ser forskjell f.eks?).
Bevares. Veiterror må du anmelde. Det er svært sjeldent, straffbart og kriminelt.
I våt rundkjøring kjører du i 20 kmt, fordi du vet at det kan være glatt. Og ikke minst, du lærer de unge å gjøre det samme. Altetnativet er å lære 1000-vis av trailersjåfører å fylle litt mindre diesel. Hva foretrekker du?
Mitt poeng er at verden er ikke svart og hvit, av og til har en uflaks. Vi prøver alle å unngå det så langt det lar seg gjøre, samt lære opp neste generasjon så godt det lar seg gjøre. Har øvelseskjørt med 5 stk de siste åra, og ingen av de har havnet i noen ulykker enda meg bekjent så ser meg fornøyd der. Og 20kmt i en rundtkjøring kan være alt for fort med med potensiell diesel. Så da blir det vel gangfart da, og bli meid ned av noen som er utolmodige.
Vært flere diskusjoner her opp igjennom åra om veistrekninger som plutselig har hatt ekstra utfordringer på seg, stort sett av eksterne aktører, være det grus som er dratt opp i veibanen av trailere som kutter svinger, lastebiler som søler diesel, slurry eller andre morsomheter.
Må vel nesten bare innse at flere av oss er adrenalinjunkies i en eller annen grad, og de av oss som klarer å ha både flaks, og holde litt igjen i tøylene er de som kanskje blir eldre og får lov til å dele erfaringen vår videre?
Nullvisjonen er en fin visjon, men det blir aldri en virkelighet. Det finnes masse løsninger som kan redusere antalle døde i trafikken hvert år, men fellesnevneren for de fleste av de er at det er dyrt. Dyrt å bygge bane så folk kan få kjørt fra seg der under trygge omgivelser, dyrt å vedlikeholde vei slik at det aldri er noe problem med veiforhold. Dyrt å utvide obligatorisk opplæring mer enn det som alt er der, etc.