Motorsykkelulykker - samletråd
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4854
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Ja, og nettopp derfor er jeg (kanskje en av de få som er) absolutt for EU-kontroll av motorsykker.
Var jo en post på FB fra NMCU hvor de belyste akkurat det med dårlig vedlikeholdte lettsykler. Også her kommenterte jeg fordelen av å innføre PKK på MC og moped. Men akkurat her er NMCU sykelig opptatt av å forhindre innføring av PKK.
Som med droneflyging, det er noen få som ødelegger og da blir det pålagt restriksjoner og flysertifikat. Nå er det noen snørrunger, eller la meg si, snørrforeldre som ikke klarer eller gidde å bry seg med å holde kjøretøyet i sikker og trafikksikker stand. Merkelig det der. Trodde foreldre var glade i barna sine og brydde seg om dem. Likevel sender de ungene avgårde på dødsfeller uten problemer eller tanke på konsekvensene.
Ja, og staten, nei, de bare går inn for å fjerne symptomene istedet for å fjerne årsakene. Med PKK hadde vi fått plukket vekk dødsfellene fra veiene.
Var jo en post på FB fra NMCU hvor de belyste akkurat det med dårlig vedlikeholdte lettsykler. Også her kommenterte jeg fordelen av å innføre PKK på MC og moped. Men akkurat her er NMCU sykelig opptatt av å forhindre innføring av PKK.
Som med droneflyging, det er noen få som ødelegger og da blir det pålagt restriksjoner og flysertifikat. Nå er det noen snørrunger, eller la meg si, snørrforeldre som ikke klarer eller gidde å bry seg med å holde kjøretøyet i sikker og trafikksikker stand. Merkelig det der. Trodde foreldre var glade i barna sine og brydde seg om dem. Likevel sender de ungene avgårde på dødsfeller uten problemer eller tanke på konsekvensene.
Ja, og staten, nei, de bare går inn for å fjerne symptomene istedet for å fjerne årsakene. Med PKK hadde vi fått plukket vekk dødsfellene fra veiene.
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Jeg er helt enig i at ting bør vedlikeholdes og holdes i god teknisk stand.
Men for å ta eksemplet med utslitt/usmurt kjede eller drev. Var dette årsak til ulykken? Eller har de funnet dårlig kjede på en sykkel som var involvert i en ulykke med en helt annen årsak? Dette kunne de godt skrevet mer om, hensikten med havarikommisjonens arbeid er jo å danne grunnlag for læring og forbedring.
Men for å ta eksemplet med utslitt/usmurt kjede eller drev. Var dette årsak til ulykken? Eller har de funnet dårlig kjede på en sykkel som var involvert i en ulykke med en helt annen årsak? Dette kunne de godt skrevet mer om, hensikten med havarikommisjonens arbeid er jo å danne grunnlag for læring og forbedring.
1985 Yamaha XVZ 1200 Venture Royale
- kvase
- Posts: 4346
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 672
- Joined: 07 Aug 2016 01:32
- MC: "Fant", 96 Cagiva Elefant 750
"Santa Lisa ll", 98 Ducati ST2
"Muninn" 03 Ducati Multistrada
"Kristine" 03 Ducati 999
73 Tempo corvette
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Sitat fra artikkelen:
"Vitner har fortalt til politiet at ulykken har skjedd i forbindelse med en forbikjøring hvor motorsykkelen har mistet kontroll og havnet ut av veien"
Igjen, om hjulet/hjulene ikke mista festet, hva kan da ha skjedd?
Hvorfor mister man bare kontrollen?
Vi hadde ei dødsulykke her på Nesodden for et par år siden, med en uerfaren mc fører. Høy fart, S-sving som endte i en relativt krapp høyre sivng. Ut grøft venstre og rett i fjellveggen. ingen bremse eller sklispor i asfalten.
Nei, jeg mener at et par "grunnkurs" på bane burde vært obligatorisk, både for nye og gamle mc sjåfører. Med terping på svingteknikker (som jeg oppsummerte i tidligere poster). Banekjøring er "stort sett sving". Det slites faktisk mere gummi på sidene av dekkene enn på midten.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4854
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
En annen faktor, spesielt når det er eldre MC-førere, er gjerne "veldig rusten".
Det er to typer "eldre" MC-førere; de som har kjørt "hele livet" og de som tok lappen i ungdommen men som sluttet å kjøre da de var 20-22 år gamle. Så, i en alder av 55 år finner de på at de skal ta opp kjøringen igjen. Vel og bra, det. Men det som da dessverre er ikke så bra, er at de kjøper en ny, sterk sykkel med kapasiteter de ikke har hverken erfaring eller kompetanse til å beherske. Da, med 35 års "MC-rust" på baken, så kan det lett gå galt. Forbikjøring med to tramp ned og full rulle på 160hk vs de 58 hestene de hadde for 30-35 år siden er veldig forskjellig.
Selv er jeg jo "eldre" sjåfør, og vi er mange "eldre" her på forumet. Mye av fellesnevneren vår, er jo at vi har kjørt "hele livet" og har gradvis avansert i styrke og kapasiteter på syklene, slik at overgangen oppover ikke blir så brå.
Selvsagt kan vi havne i ulykker vi "erfarne gamlinger", vi også, men statistikken viser vel gjerne også at vi ikke er så veldig høyt representert kontra unge uerfarne og overrustne eldre.
Uansett, kjør vakkert med hjelmen over hjulene, god kontroll og ikke minst, ikke kjør fortere enn skytsengelen klarer å fly.
Det er to typer "eldre" MC-førere; de som har kjørt "hele livet" og de som tok lappen i ungdommen men som sluttet å kjøre da de var 20-22 år gamle. Så, i en alder av 55 år finner de på at de skal ta opp kjøringen igjen. Vel og bra, det. Men det som da dessverre er ikke så bra, er at de kjøper en ny, sterk sykkel med kapasiteter de ikke har hverken erfaring eller kompetanse til å beherske. Da, med 35 års "MC-rust" på baken, så kan det lett gå galt. Forbikjøring med to tramp ned og full rulle på 160hk vs de 58 hestene de hadde for 30-35 år siden er veldig forskjellig.
Selv er jeg jo "eldre" sjåfør, og vi er mange "eldre" her på forumet. Mye av fellesnevneren vår, er jo at vi har kjørt "hele livet" og har gradvis avansert i styrke og kapasiteter på syklene, slik at overgangen oppover ikke blir så brå.
Selvsagt kan vi havne i ulykker vi "erfarne gamlinger", vi også, men statistikken viser vel gjerne også at vi ikke er så veldig høyt representert kontra unge uerfarne og overrustne eldre.
Uansett, kjør vakkert med hjelmen over hjulene, god kontroll og ikke minst, ikke kjør fortere enn skytsengelen klarer å fly.
- kvase
- Posts: 4346
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 22 mod KTM 690 Adv R 22mod KTM 890 adv R 2025 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Canutus
- Posts: 57
- Joined: 28 May 2017 16:08
- MC: BMW
K1300R - Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Hvor har du statistikken ifra som du refererer til på slutten?
Bikeridr wrote: ↑01 May 2025 14:45 En annen faktor, spesielt når det er eldre MC-førere, er gjerne "veldig rusten".
Det er to typer "eldre" MC-førere; de som har kjørt "hele livet" og de som tok lappen i ungdommen men som sluttet å kjøre da de var 20-22 år gamle. Så, i en alder av 55 år finner de på at de skal ta opp kjøringen igjen. Vel og bra, det. Men det som da dessverre er ikke så bra, er at de kjøper en ny, sterk sykkel med kapasiteter de ikke har hverken erfaring eller kompetanse til å beherske. Da, med 35 års "MC-rust" på baken, så kan det lett gå galt. Forbikjøring med to tramp ned og full rulle på 160hk vs de 58 hestene de hadde for 30-35 år siden er veldig forskjellig.
Selv er jeg jo "eldre" sjåfør, og vi er mange "eldre" her på forumet. Mye av fellesnevneren vår, er jo at vi har kjørt "hele livet" og har gradvis avansert i styrke og kapasiteter på syklene, slik at overgangen oppover ikke blir så brå.
Selvsagt kan vi havne i ulykker vi "erfarne gamlinger", vi også, men statistikken viser vel gjerne også at vi ikke er så veldig høyt representert kontra unge uerfarne og overrustne eldre.
Uansett, kjør vakkert med hjelmen over hjulene, god kontroll og ikke minst, ikke kjør fortere enn skytsengelen klarer å fly.
:twothumbs:
LocaToWeb - Saltatoria
LocaToWeb - Saltatoria
- Canutus
- Posts: 57
- Joined: 28 May 2017 16:08
- MC: BMW
K1300R - Location: Vinje, Sentralt midt mellom Oslo, Bergen, Kristiansand, og Stavanger
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Må innrømme jeg er litt interressert i bakgrunnen for mc-ulykkene, og prøver å lese det jeg kommer over av rapporter, avisskriverier, søker opp stedene i kart og vegbilder mm.
Skal ikke påstå jeg er blitt så veldig mye klokere av dette, for jeg syns personvernet begrenser så mye info at det en får ut er veldig vagt, så skulle gjerne sett mer åpenhet rundt ulykker.
En kan si mye om vegvesenet, men på nettsidene finner en faktisk nokså mye spennende, deriblandt ulykkesregistreringer hvor jeg her har hentet data ifra.
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2025-05-02
Så jeg gjorde en eksport fra et kartutsnitt, puttet inn i excel, la på noe farger, og vips så ser vi at det er visst ikke så farlig med litt kraftig motor likevel....
Sikkert pga. personvern, så er ingen data her nyere enn 2023, men utsnittet mitt viser også noen fra -22
Det fremgår heller ikke om det er dødsulykke, eller ulykke med personskade, men vil anta det er alle ulykker gransket av UAG.
Det jeg fant var at det var en ulykke i 11.08.22 i samme sving hvor dødsulykken i Tuddal i går.
Skal ikke påstå jeg er blitt så veldig mye klokere av dette, for jeg syns personvernet begrenser så mye info at det en får ut er veldig vagt, så skulle gjerne sett mer åpenhet rundt ulykker.
En kan si mye om vegvesenet, men på nettsidene finner en faktisk nokså mye spennende, deriblandt ulykkesregistreringer hvor jeg her har hentet data ifra.
https://vegkart.atlas.vegvesen.no/#kart ... 2025-05-02
Så jeg gjorde en eksport fra et kartutsnitt, puttet inn i excel, la på noe farger, og vips så ser vi at det er visst ikke så farlig med litt kraftig motor likevel....
Sikkert pga. personvern, så er ingen data her nyere enn 2023, men utsnittet mitt viser også noen fra -22
Det fremgår heller ikke om det er dødsulykke, eller ulykke med personskade, men vil anta det er alle ulykker gransket av UAG.
Det jeg fant var at det var en ulykke i 11.08.22 i samme sving hvor dødsulykken i Tuddal i går.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
:twothumbs:
LocaToWeb - Saltatoria
LocaToWeb - Saltatoria
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Disse statestikkene er ofte helt på jordet når det gjelde årsak og sammenheng.- hva du som fører må kunne vurdere og handle i deler av et sekund sitter de å vurderer i timeshvis over en kaffe og all verdens hjelpemidler.om det er hastighetstilpasning veidekke/kurvatur eller plutslige hindringer
Hva jeg ser er hovedgreia er ungdom uten mental brems på lettere herpa sykler ,eldre folk som kjøper seg store tunge sykler de ikke greier å betjene i stressede situasjoner og de som virkelig legger ned jernet.
Så kommer en gruppe som skjermes- rus tyveri og manglende førerkort.
Disse lures inn blandt de som kjører mer normalt.
Hva jeg ser er hovedgreia er ungdom uten mental brems på lettere herpa sykler ,eldre folk som kjøper seg store tunge sykler de ikke greier å betjene i stressede situasjoner og de som virkelig legger ned jernet.
Så kommer en gruppe som skjermes- rus tyveri og manglende førerkort.
Disse lures inn blandt de som kjører mer normalt.
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Hvor "ser" du dine observasjoner? Og ja, selvfølgelig analyseres hendelser med lengre tid enn hendelsen selv. Det et jo innlysende, for de aller fleste. Og, hvorfor er det sånn at her, på fb og på andre forumer dukker det opp "mekkere" som er eksperter på årsakssammenhenger, og på å definere risikogrupper som er "alle andre " enn seg selv.mekkern wrote: ↑02 May 2025 14:14 Disse statestikkene er ofte helt på jordet når det gjelde årsak og sammenheng.- hva du som fører må kunne vurdere og handle i deler av et sekund sitter de å vurderer i timeshvis over en kaffe og all verdens hjelpemidler.om det er hastighetstilpasning veidekke/kurvatur eller plutslige hindringer
Hva jeg ser er hovedgreia er ungdom uten mental brems på lettere herpa sykler ,eldre folk som kjøper seg store tunge sykler de ikke greier å betjene i stressede situasjoner og de som virkelig legger ned jernet.
Så kommer en gruppe som skjermes- rus tyveri og manglende førerkort.
Disse lures inn blandt de som kjører mer normalt.
Og, til slutt, hva skal vi med disse ulykkestrådene? Stort sett bare svada og subjektiv "jeg-vet-best-synsing", herfra til helvete. Alle ulykker er omtalt i media, lenge før "ekspertisen" koker spikersuppa si her inne.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4854
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Det var da voldsomt til angrep på @mekkern dette her vel @Traction.
Det mekkern skriver er jo rett. NMCU har hatt utallige artikler med fokus på sikkerhet og ulykkesårsaker. Bare å bla seg tilbake i årgengene av bladene deres, det. Som mekkern fremhever; rus, stjålne sykler og kjøring uten sertifikat har blitt del av den "vanlige" statistikken, mens ungdommene som kjører seg ihjel blir fremhevet.
Slik jeg ser det (og ja, med fare for å bli stemplet som "ekspert" av deg, Traction), så er dette en agenda for MC-haterne og klorofylldespotene på løvebakken for å få fjernet mest mulig av motorsykler fra veiene. 18 års aldersgrense for lettsykkel, istedet for bedre opplæring og skikkelig PKK for å få luket ut trafikkfarlige sykler.
Er ikke så veldig lenge siden vi hadde ei næpa av en samferdselsminister som fremla for stortinget et forslag om å totalforby motorsykler. Ja, sågar forby til og med turister å komme på MC-ferie til Norge.
Så, istedet for å irritere deg over "ekspertisen" her inne som "koker spikersuppa si", kan du vel bare scrolle forbi denne tråden??
Det mekkern skriver er jo rett. NMCU har hatt utallige artikler med fokus på sikkerhet og ulykkesårsaker. Bare å bla seg tilbake i årgengene av bladene deres, det. Som mekkern fremhever; rus, stjålne sykler og kjøring uten sertifikat har blitt del av den "vanlige" statistikken, mens ungdommene som kjører seg ihjel blir fremhevet.
Slik jeg ser det (og ja, med fare for å bli stemplet som "ekspert" av deg, Traction), så er dette en agenda for MC-haterne og klorofylldespotene på løvebakken for å få fjernet mest mulig av motorsykler fra veiene. 18 års aldersgrense for lettsykkel, istedet for bedre opplæring og skikkelig PKK for å få luket ut trafikkfarlige sykler.
Er ikke så veldig lenge siden vi hadde ei næpa av en samferdselsminister som fremla for stortinget et forslag om å totalforby motorsykler. Ja, sågar forby til og med turister å komme på MC-ferie til Norge.
Så, istedet for å irritere deg over "ekspertisen" her inne som "koker spikersuppa si", kan du vel bare scrolle forbi denne tråden??
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Virkelig? Jeg vet at hylekoret av besservissere på mc er sterkt overbemannet.Bikeridr wrote: ↑02 May 2025 21:31 Det var da voldsomt til angrep på @mekkern dette her vel @Traction.
Det mekkern skriver er jo rett. NMCU har hatt utallige artikler med fokus på sikkerhet og ulykkesårsaker. Bare å bla seg tilbake i årgengene av bladene deres, det. Som mekkern fremhever; rus, stjålne sykler og kjøring uten sertifikat har blitt del av den "vanlige" statistikken, mens ungdommene som kjører seg ihjel blir fremhevet.
Slik jeg ser det (og ja, med fare for å bli stemplet som "ekspert" av deg, Traction), så er dette en agenda for MC-haterne og klorofylldespotene på løvebakken for å få fjernet mest mulig av motorsykler fra veiene. 18 års aldersgrense for lettsykkel, istedet for bedre opplæring og skikkelig PKK for å få luket ut trafikkfarlige sykler.
Er ikke så veldig lenge siden vi hadde ei næpa av en samferdselsminister som fremla for stortinget et forslag om å totalforby motorsykler. Ja, sågar forby til og med turister å komme på MC-ferie til Norge.
Så, istedet for å irritere deg over "ekspertisen" her inne som "koker spikersuppa si", kan du vel bare scrolle forbi denne tråden??
Hvorfor i all verden skal jeg skrolle forbi? Er forumet kun for pølsespising og selvforherligelse?
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4854
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
For det meste, ja.
Det er iallefall ikke for personangrep.
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Personangrep? Jeg stilte 2 spørsmål. Er du sekretæren til Mekkern?
Og, mener du virkelig, det du bekreftet i ditt siste svar?
- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Motorsykkelulykker - samletråd
Beklager hvis du følte at mitt innlegg ikke passet.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.
Etter å ha vært en del av «mcmiljøet « i over 40 år så « ser» jeg jo hvem som har blitt utsatt for ulykker og man ser jo hva ulykkene ofte forårsakes av. Har også opplevd en del ulykker med «samkjørende»
At en god del av ulykkene skjer med min aldersgruppe har jeg da aldri underslått heller. Påstår heller ikke noe fasit. Selv UAG rapporter inneholder noe tolkning og synsing av forhold.
Men hvis vi ikke skal kunne synse litt om ulykker vedlikehold og veistandard og årsaker så regner jeg med at admin sier ifra.