Den Store Øltråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Den Store Øltråden

Post by Bizcocho »

Vi menn er forskjellige og vi liker forskjellig type øl, men de fleste menn liker øl! Og jeg som sikker mange andre er sikkert opptatt av hvilke ølmerke vi drekker. Jeg tenkte derfor at vi kan starte en thread der vi anbefaler hvilke øl vi drikker og hvilke øl vi anbefaler. Kommersielle merker som Rignes, Tuborg og Carlsberg som kjøpes på Ica og Rema kan holdes for seg selv.

For min del er Belgisk Trippel Trappiste, Engelsk Ale og en mørk Irsk øl som Guiness, Kilkenny og Beamish det som varmer mest!
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by pelsen »

å ha engelsk ale som favorittmerke blir vel litt lite spesifikt, har reist mye i UK, det finnes ikke like mange ale som pubber, men dog..det finnes mange
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Den Store Øltråden

Post by Den Røde Fare »

Ruddles County er nam. Samme med Erdinger Hefe.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
EvenDeven
Posts: 3180
Joined: 23 Jan 2007 15:03

Re: Den Store Øltråden

Post by EvenDeven »

pelsen wrote:å ha engelsk ale som favorittmerke blir vel litt lite spesifikt, har reist mye i UK, det finnes ikke like mange ale som pubber, men dog..det finnes mange

Skulle bare mangle at det ikke fantes like mange ale som pubber i UK ..
Står i skoleboka vår at det er omtrent 60 000 pubber .. :lol:
Før - Honda NSR 2003
Nå - GasGas 125 SM
Gixxerman

Re: Den Store Øltråden

Post by Gixxerman »

pelsen wrote:å ha engelsk ale som favorittmerke blir vel litt lite spesifikt, har reist mye i UK, det finnes ikke like mange ale som pubber, men dog..det finnes mange
Vel bedre å være favoritten enn unntaket ;-) Da glimter jeg til med Newcastle Brown Ale. Er vel ikke en typisk Ale akkurat, er en mellomting. Nå liker ikke jeg suppe derfor den øl'en der. Passer særdeles godt til mat, rødt kjøtt eller annen litt fet mat.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Den Store Øltråden

Post by Banditbiker »

Den Røde Fare wrote:Ruddles County er nam. Samme med Erdinger Hefe.
Du har god smak som alltid ;-)

\:D/
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by Bizcocho »

pelsen wrote:å ha engelsk ale som favorittmerke blir vel litt lite spesifikt, har reist mye i UK, det finnes ikke like mange ale som pubber, men dog..det finnes mange
Jeg mente Ale typen, og jeg vet det finnes mange sære tunge Ales men av typen Youngs London Ale, Fullers ESB, Boddington, Old Speckled Hen, Spitfire, Bishop Finger og ikke minst 1698 den er utrolig bra. Innis & Gunn Oak Aged Beer og Old Empire India Pale Ale er utrolig bra. Det beste med slike flasker er måten de passer i hånda, de er forseggjort og er det varmt ute renner duggen av dem :lol: Derfor, øl skal komme i glassflasker!

Ellers er jo Murphy's, Beamish og Young's Double Chocolate Stout veldig bra 'grøt' ;) Skal man ha noe lett på en sommersdag er jo Sapporo Lager å anbefale, evt en den orginale Bud fra Tjekkia - Budvar. Kjipt at prisene i Norge så slike godsaker skal være så dyre :-s
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by Bizcocho »

Den Røde Fare wrote:Ruddles County er nam. Samme med Erdinger Hefe.
Ruddles Country er god, men Weissbier har jeg ennå ikke kommet til å like av en eller annen grunn. Men så har jeg ikke smakt så mye hveteøl. Skal man ha noe man virkelig skal nyte så er min mening at man må over på Belgisk Kloster øl. De lager øl med høy alkoholverdi, samtidig som det ikke smaker som elefant øl!

Av mine favoritter blant belgisk øl, kan man f.eks nyte: Chimay blue, Duvel, Rochefort 10 eller Maredsous som har alkohol innhold 7 - 10%. Start gjerne med en Stella Artois , Leffe Brune eller Orval som har alkohol innhold på 5-7% hvis man ikke er vant med denne type øl.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by pelsen »

Bizcocho wrote:Derfor, øl skal komme i glassflasker!
vel.. jeg foretrekker å få den servert i glass tappet fra fat.

Boddington har en patentert kullsyrepatron i boksene sine, for å få boksøllet så nærme draught som mulig. Muligens flere som har dette, jeg drikker ikke så mye boksøl.
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Den Store Øltråden

Post by Den Røde Fare »

Asahi er ganske godt også. Japse-øl, selges helst på sushisjapper. Corona smaker beiskt i forhold. Men Ruddles...Nam!!

Ellers har jeg noe øl stående som jeg ikke tør smake på engang, bla Norwegian Wood fra Haandbryggeriet. Med einer og elgbæsj eller noe sånt ;) Har to kasser med John Martin Pale ale, greit nok litt utpå kvelden. Har noe Paulaner stående også, det var helt greit.

Smakte på Satan-øl-etiketten er kul, men jeg likte IKKE smaken!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by Bizcocho »

Den Røde Fare wrote:Haandbryggeriet
Skal være bra øl.
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Den Store Øltråden

Post by xadox »

Siden jeg er drammenser må jeg vel si at AASS FATØL (på 0.33 flaske) er den beste lyse ølen man kan kjøpe i butikkene.
1.3.1.2
User avatar
Wibbo
Posts: 131
Joined: 15 Mar 2007 21:37
Location: Stavanger

Re: Den Store Øltråden

Post by Wibbo »

Bizcocho wrote:
Den Røde Fare wrote:Ruddles County er nam. Samme med Erdinger Hefe.
Ruddles Country er god, men Weissbier har jeg ennå ikke kommet til å like av en eller annen grunn. Men så har jeg ikke smakt så mye hveteøl. Skal man ha noe man virkelig skal nyte så er min mening at man må over på Belgisk Kloster øl. De lager øl med høy alkoholverdi, samtidig som det ikke smaker som elefant øl!

Av mine favoritter blant belgisk øl, kan man f.eks nyte: Chimay blue, Duvel, Rochefort 10 eller Maredsous som har alkohol innhold 7 - 10%. Start gjerne med en Stella Artois , Leffe Brune eller Orval som har alkohol innhold på 5-7% hvis man ikke er vant med denne type øl.
Hmm Vi har samme smak når det gjelder øl

Min favoritt: Pelforth brune
Fransk mørk øl med mye malt og lite humle, utpreget karamell og kanel aroma, har ikke funnet den i norge, men kan fås kjøpt i danmark
Image

Noen som har sett det tilsalgs her hjemme?
Image
Vespa PX200E "Lusso"
'99 HD FLHRCI "Beistet"
'05 KTM 640 ADV "Fatman"
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: Den Store Øltråden

Post by Bizcocho »

Wibbo wrote:Hmm Vi har samme smak når det gjelder øl

Min favoritt: Pelforth brune
Fransk mørk øl med mye malt og lite humle, utpreget karamell og kanel aroma, har ikke funnet den i norge, men kan fås kjøpt i danmark

Noen som har sett det tilsalgs her hjemme?
Norge er et håpløst land når det gjelder utvalg av annet enn lager. [-X
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Den Store Øltråden

Post by Den Røde Fare »

Polet har en del rart. Men ikke Pelforth.

Så da finnes det neppe noe norsk importør/agent på det!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Post Reply