Røyk? er det så mye verre enn snus.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by O_o »

det er mye drit i snus, og det er hvertfal ikke mindre skadelig enn røyk. det er jo også små glasskår i den slik at det blir tatt direkte opp i blodet. ser ikke poenget med noe av det, og jeg forstår ikke hva de som begynner med det tenker på (i den grad de tenker da.. :smt017) for de som er rundt er røyken selfølgelig mer skadelig da, og jeg synes det er irriterende med uvitende, stinkede røykere i nærheten.

og til de som tror snus er ufarlig, les dette: (fra sluk.net)
Tenner: På tennene er det mikroskopiske sprekker og uregelmessigheter som snusen setter seg i. De som snuser har derfor ofte misfargede tenner. Etter en stund begynner tannkjøttet å trekke seg unna. Det fører til at tannhalser og røtter kommer til syne og blir veldig utsatt. Det kan igjen føre til ising og hull.

Munnhulen: Etter en kort stund med snusing begynner kjøttet i munnhulen å bli rødt og irritert. Etter en litt lengre stund blir kjøttet hvitaktig og fortykket. Etter enda en stund blir kjøttet rynkete, gulbrunt med sår og sprekker. 40-70% av de som snuser får noe som kalles "snuslomme". Det betyr at det blir en fortykkelse av slimhinnen der hvor snusen blir lagt.

Sukkersyke: Ved å snuse øker risikoen for å utvikle diabetes type 2. Dette er en alvorlig sykdom, men kan oftest kontrolleres med endring i kostholdet. Noen må også begynne med medisiner.

Skjelett og muskler: Når du snuser øker sjansene for å skade musklene eller skjelettet, spesielt når du trener. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet tar det lenger tid å bli frisk igjen.

Høyt blodtrykk: En vanlig pris inneholder ca. dobbelt så mye nikotin som en sigarett. Prisen legges under leppa. Snusen inneholder salt som gjør at nikotinet lettere trenger inn i blodårene. Nikotin fører til at blodårene trekker seg sammen, pulsen blir høyere og du får dermed også høyere blodtrykk.

Hjerte- og karsykdommer: Høyt blodtrykk kan bli resultatet av snusing. På lang sikt kan det bidra til utvikling av alvorlig hjerte- og karsykdom.

Kolestrolet i kroppen øker også i takt med ditt snusforbruk, dette er farlig for alle hjerte- og karsykdommer.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by inunf »

Jeg ser med glede frem til den dagen det blir totalforbud mot tobbaksprodukter. Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til å behandle tobbaksmissbrukere som selv kan klandres for sykdomen sin. Det er rett og slett urettferdig ovenfor oss som ikke bruker slike produkter.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by Banditbiker »

Og slik er det med alkohol også eller ??
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by Alas »

inunf wrote:Jeg ser med glede frem til den dagen det blir totalforbud mot tobbaksprodukter. Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til å behandle tobbaksmissbrukere som selv kan klandres for sykdomen sin. Det er rett og slett urettferdig ovenfor oss som ikke bruker slike produkter.
Hvis vi skulle hatt det slik hadde vi vært på "a slippery slope". Nei, vi skal ikke behandle dem som er skyld i sine egne skader, folk som kjører for fort og krasjer for eksempel. Og det er masse som er ureddferdig her i verden. Men det norske helevesenet skal vi være glad for at vi har....

Fra et annet ståsted, hadde vi visst det vi vet idag, om skadevirkninger av både tobakk og alkohol, hadde det ikke vært snakk om at vi hadde fått importere og selge det. Sett at det var en ny greie.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by mekkern »

eller basehoppere.....all ekstremsport OG mc førere...er jo fullstendig unødvendig å utsette seg for fare-og la andre betale.... =D> :roll:
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by inunf »

Alas wrote:
inunf wrote:Jeg ser med glede frem til den dagen det blir totalforbud mot tobbaksprodukter. Jeg vil ikke at mine skattepenger skal gå til å behandle tobbaksmissbrukere som selv kan klandres for sykdomen sin. Det er rett og slett urettferdig ovenfor oss som ikke bruker slike produkter.
Hvis vi skulle hatt det slik hadde vi vært på "a slippery slope". Nei, vi skal ikke behandle dem som er skyld i sine egne skader, folk som kjører for fort og krasjer for eksempel. Og det er masse som er ureddferdig her i verden. Men det norske helevesenet skal vi være glad for at vi har....

Fra et annet ståsted, hadde vi visst det vi vet idag, om skadevirkninger av både tobakk og alkohol, hadde det ikke vært snakk om at vi hadde fått importere og selge det. Sett at det var en ny greie.
Mulig at jeg ikke formulerte meg klart nok. Jeg mener ikke at vi skal slutte å betale for alle som blir syke av tobakk eller andre ting, jeg mener at vi skal totalforby tobakksvarer.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by FV »

O_o wrote:det er mye drit i snus, og det er hvertfal ikke mindre skadelig enn røyk. det er jo også små glasskår i den slik at det blir tatt direkte opp i blodet.
Jeg blir oppgitt. Å si at det er glasskår i snus, er bare tull. Snus inneholder saltkrystaller, som kan se ut som glasskår, men det verken er eller har vært glass i snus noen gang.

At folk ikke ser helt poenget i at folk snuser er jeg helt enig i, men selv om jeg snuser kan jeg love deg at jeg er nok en del sunnere enn en gjennomsnitts nordmann fordet. Folk generelt spiser som en dass, men likvel klager de på oss som er avhengige av nikotin. Si meg, når var du sist på McDonalds, Burger King, Dolly Dimples, Peppes Pizza etc? Forskjellen på meg som snuser og de som spiser en haug med drittmat, er at jeg er bevisst over hva jeg gjør mot kroppen min, mens folk som spiser søppel går rundt å tror de er perfekte fordi de ikke bruker noen tobakksprodukter.

Kall det ett tåplig innlegg, men å si at dere ikke liker at skattepengene deres blir brukt på folk som blir syke pga nikotin bør tenke dere om to ganger neste gang dere setter rævva deres på Mac'en og se konsekvensene av det DERE gjør. Det er mye farligere.
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by mekkern »

og alkohol.....dauer mange i alkoholrelaterte saker også--mange familier går også dukken pga misbruk...men du har vel lyst på en pils innimellom ? :-k
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by FV »

inunf wrote:
Mulig at jeg ikke formulerte meg klart nok. Jeg mener ikke at vi skal slutte å betale for alle som blir syke av tobakk eller andre ting, jeg mener at vi skal totalforby tobakksvarer.
Nå har vi jo fått en såpass bra røykelov at folk utsetter kun seg selv for fare når de røyker, så hva er problemet? Som Bandit sier, hva med alkohol?
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by Alas »

inunf wrote:Mulig at jeg ikke formulerte meg klart nok. Jeg mener ikke at vi skal slutte å betale for alle som blir syke av tobakk eller andre ting, jeg mener at vi skal totalforby tobakksvarer.
Jeg hadde klart meg helt fint uten tobakksvarer i butikken jeg og. Dog er det desverre mange andre varer og ting som kunne blitt forbudt med bakgrunn i samme argumentasjon. Dessuten er jeg litt imot forbud generelt.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by FV »

Pr dags dato tror jeg tobakk er en liten helsetrussel iforhold til feks fedme og overvekt. Jeg mener at man heller bør forby varer med transfett o.l før man forbyr tobakk, da dette er en større helsetrussel. Evt merke disse varene på samme måte som tobakksvarer. "Denne varen inneholder transfett og kan føre til demens" feks. Slike ting som folk generelt ikke er klar over.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by inunf »

Er fullstendig enig i at folks spisevaner er skremmende. Noe burde gjøres med det også, men hva det skal være vet jeg ikke. Du finner ikke meg på McDonalds, det er flere som er nøye med hva de spiser.

Et alkoholforbud tror jeg ikke er veien å gå, selv om drikkevanene til nordmenn generelt ikke er spesielt gode.

Jeg har selv opplevd å jobbe et sted der man røyker f. eks. inne på lageret (ja, dette var i år). Når overordnede skal forklare deg noe og puster en røyksky rett i trynet på deg så går det ut over flere enn bare han. Greit nok, det er ikke mye det er snakk om, men jeg behøver ikke like det.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by FV »

Absolutt ikke, folk som puster røyk i tryne på meg gjør meg også forbanna, å at du sier at det er en overordnet gjør det ikke lett å gi beskjed heller. Men å forby tobaksvarer er nok ikke veien og gå, da går mann av huse, meg inkludert. Men om det er dette med hvem som betaler for hva her som er problemet. Folk generelt utsetter seg for en eller annen risiko, enten fordi de ikke vet bedre, fordi de må, eller fordi de liker det. Du er nok en av dem, enten du liker det eller ikke. Uansett, så betaler vi like mye alle sammen, uansett hva som har gjort folk syke, så betaler alle for samme gildet. Kanskje vi skulle begynt å stemt på hva skattepengene våre skulle gått til, isteden for å stemme på partier hadde vært en ide? At vi kunne valgt 20% til veibygging, 30% til helsesektoren, 20% til eldreomsorgen osv? Så hadde alle fått viljen sin?
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by speedfreak »

For en diskusjon dette er da :?
Jeg er ikke røyker å trives som det. Må si jeg missliker røyk mer en snus, snus plager ikke andre for å si det slik, har jeg foreksempel fest å folk røyker inne blir jeg iritert, for jeg må leve med den lukten dagen etterpå å flere dager om så er, men snus der i mot..jaja, bare hold det ikjeften så er jeg fornøyd.
Farlig eller ikke, jeg røyker eller snuser ikke men er laaaaaangt fra sunn, eter mye graps som ikke er bra det heller.

Alt i alt, Røyking er i mine øyne verre en snus da det går mer utover andre,tenker da ikke økonomi å bla,bla..
Å poenge med det hele, en 14-15åring som sier det er godt med en røyk, :lol: :lol:
Finnes ikke ord for hvor teit det høres ut, SLUTT NÅR EN KANN!!!
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Røyk? er det så mye verre enn snus.

Post by Kriz »

Greit nok å diskutere forskjellige ting her, men synes folk virkelig burde sjekke kilder før de begyner å nevne ting som glasskår i snus og hevde at røyk er farligere enn snus. Og dessuten mener noen forskere at nikotin kan ha en positiv effekt på helsen samtidig som den negative selvfølgelig, men at røykere og snusere har mindre sjans for å få alzheimer og parkinson. (Se nederst på siden http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine) Men ingen av delene er sunt, men at små doser nikotin som f.eks. nikotin tyggis eller plaster kan har teraputisk effekt kan diskuteres.

Men så er det så helvetes mange andre ting i verden som heller ikke er sunt, mer bekymret over at mcdonalds tar over verden enn at noen tar seg en røyk. Burde forby fastfood reklamer og oppfordre mer til en sunnere kost som f.eks matprat gjør. Og kjøre motorsykkel innebærer også en viss risiko, kanskje vi også burde forby det og satse på kollektiv transport.

La folk gjøre som de vil men prøv å oppfordre folk til å ta det sunneste valget. Og sørg for at de vet om konsekvensene som f.eks. "Røyk dreper" på røykpakkene og snusboksene står det noe lignende. Burde stå på bigmac at den kan føre til diabetes og femde. My two cents
Post Reply