Trenings topicen

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Trenings topicen

Post by FV »

Jeg er også totalt avhengig av karbohydrater. Om jeg spiser for lite karbs så er jeg totalt tom i hodet og tømt for energi.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Re: Trenings topicen

Post by Winalot »

Ja, ingen av de her som prøvde denne dietten ble positivt overrasket. Lite energi og dårlig holdning til trening ble resultatet, vil derfor ikke anbefale dette til andre som vil gå ned i vekt (og iallefall ikke til de som vil bygge opp muskler!).

Lord sin metode er nok den som er best etter mine øyne.
Image
User avatar
Mogen
Posts: 540
Joined: 28 Jul 2008 15:19
MC: Suzuki GSX-R 750 k9
Location: Bergen, Lindås

Re: Trenings topicen

Post by Mogen »

Er heilt sikkert det beste som Shaft sier ja..
Men det funker ikkje altid når du bor heime hos noe "paranoide" foreldre, hvor du ikkje kan bestemme hva du skal spise..
Så for min del funker ikkje heilt den metoden..
Men eg spiser 2 skiver til frokost, 2 skiver til lunch ca kl11:00 og middag ca kl 15:30 og kvelsmat mellom 19-21:00...
Går også på trenings-studio 2 dager i uken, men må nok gå opp i 3 ganger, men sliter og finne tid til alt eg holder på med :?
Har "snopestreik" og, men eg har lest ein plass at du ikkje skal tvinge deg og leve uten søtsaker, men heller spise litt om hverdagen, men i veldige små doser, fordi det er veldig vanskelig og motstå fristelser vist du heilt avstår fra det.. :-s
stenersen
Posts: 98
Joined: 11 Jan 2009 19:48
MC: Yamaha YBR-125 07-mod
Location: Midt i mellom Stavanger og Bergen

Re: Trenings topicen

Post by stenersen »

Her er en film med noen treningsmetoder som ikke krever noe utstyr:



Og naturligvis, er kilden "youtube" :p
Teoriprøve A1: Bestått!
Kjøretimer A1: Gjennstår
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Da er vel sesongen godt igang. Å for dere som lurer på om en skal begynne å trene, er det på høy tid å starte vil du bli kvitt noen ekstra kilo, eller få noen ekstra kilo før badesesongen ;-)

Selv har jeg vært omtrent helt uten trening i 6 måneder nå. pga brokk oprasjonen:(
Men tok meg i det å begynte med friskt mot på mandag.

Lagt opp ny kostplan og trenings program som jeg skal følge slavisk de neste 20 ukene.
Jeg har desverre mistet litt av min smukke fasong (sa noen pære) :lol: og lagt litt på meg i reint fett! [-( Men no er det full gass i håp om å få forbrent litt av det som ligger på skinka.

Det som faktisk er tyngst er å begynne på igjen med 8 måltider om dagen det. Skjønner ikke hvordan jeg klarte å få i meg alle de måltidene for ett halvt år siden :shock:
Rart hva kroppen venner seg til.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Kostholdsplanen min er som følger...

(nei jeg har ikke regnet ut hvor mye karbo og proteiner jeg bør/skal ha i meg, for da blir jeg så syklig opptatt av det. Vil leve ved siden av)

Frokost:
- 150 til 200 gram havregryn med h-melk
- Neve Rosiner
- Shake med proteinpulver.

Mellom måltid:
- 1 banan, eller yoghurt (generelt frukt)

Lunsj:
- 2 bokser tunfsik og ris eller kylling og ris. pluss en neve med nøtter
- kjører av og til knekkebrød med normalt pålegg! Skinke/ost/fårepølse/leverpostei osv

Mellom måltid
- Frukt eller yoghurt igjen

Middag:
- Her spiser jeg en normal middag. Men hva som måtte friste. Om det er taco, pizza, hamburger, biff, fiskekaker eller you name it. her spiser jeg meg mett!
Men prøver å holde det litt magert uten for mye dressing osv. Spiser også masse grønnsaker til!

Mellommåltid: før trening
- 1 banan
- Protein shake

Mellommåltid: etter trening
- Stor shake med karbohydrater!!

Kvelds:
- Som oftest en boks med tunfisk
- eller knekkebrød og noe egg. + en neve med nøtter.

Rett før jeg legger meg tar jeg igjen en protein shake!
Slik ser kosten min noen lunde ut ;-)
Kjører også en spise dag i uka der alt er lov! Da bryr jeg meg katten om klokkeslett og rutiner. Da går alt ned når jeg er sulten ;-) Alkohol av og til også.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Trenings topicen

Post by Speedy Gonzales »

Kjempe :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Trenings topicen

Post by thomasgsxr »

hmm, kjører ganske nøktern kost jeg uten 3 proteinshakes om dagen.
er nøye på å spise til faste tider og få i meg middag og så dra på trening en time etterpå, også en shake etter trening.
løfter ganske greit med vekter, er 180 høy og veier rundt 78 kilo.
blitt beskyldt for å drive med doping t.o.m

kunne ikke klart å kjøre det kostholdsprogrammet ditt Shaft..
har du målt fettprosenten din ?
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

Hva har du løfta i benk, mark og knebøy da? Vi er nesten samme, men jeg er litt høyere og veier litt mer...
BMW S1000RR, Simply the best!
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Trenings topicen

Post by thomasgsxr »

2x105 er vel det meste jeg har løfta i benk, trener til vanlig på 120 i bøy, mark trener jeg ikke
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Ah, har ikke sett at vi har en egen treningstråd her! :D

Jeg trener selv styrke fire ganger uken (mandag, tirsdag, torsdag, fredag) på sats sentrum. Foretrekker å gå om morgenen, selv om det er et slit å stå opp klokken 05.30. Etter mye "halvhjertet" trening det siste halve året har jeg nå bestemt meg for å gå litt mer drastisk til verk. Jeg forstod ikke helt hvorfor jeg ikke gikk opp i muskelmasse før jeg begynte å skrive ned hva jeg spiste. Viste seg at jeg lå på rundt 2000 kcal om dagen.

Nå har jeg derimot begynt å spise mer (3.5-4000 kcal), og fører alt inn på et excel-ark som regner ut kcal/protein/karb/fett og den prosentvise fordelingen. Ettersom jeg ikke har noe særlig med muskler å deffe ned til, så holder jeg fremdeles på med bulking selv om sommeren er rett rundt hjørnet. Jeg tenker som så at jeg får heller overleve en sesong som "tjukkas", og bruke sommeren og den kommende høsten til å legge på meg muskler. Så får jeg ta en def til neste vår når jeg da faktisk har muskler å tone fram.

Etter jeg har begynt med naziorden i kostholdet mitt så har jeg ihvertfall gått fra å trene med 65 kg i benk til 75 kg, så jeg tror det virker. Desverre har jeg derimot ikke en eneste bukse som passer meg lengre. Alle slim-jeansene mine fikk plutselig en mer "skinny jeans"-følelse. :(

Gleder meg til shorts-sesongen.


EDIT: Vet ikke om dette har blitt nevnt før ettersom jeg ikke orker å lese igjennom alle 74 sidene, men et godt tips til proteinholdig "mat" som er rask å lage er mager kesam med saft. Personlig pleier jeg å bruke fun light med bringebærsmak. Det ser groteskt ut i det man rører det ut, men når alle klumpene er borte både ser og smaker det som yoghurt. 12% protein, 4,3% karb, 1% fett. 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Jeg har ikke målt fettprosenten min nå, men jeg har lagt på rundt 10% jevnt over. Målet mitt er å holde meg på det. Vil ikke noe lavere, da dette spiser så mye av muskelmassen og jeg ikke helt får til å deffe! Blir så dårlig i kroppen når jeg får i meg for lite karbo.
For ikke å snakke om vektene. De raser nedover...

Jeg tror alle som trener regelmessig å går litt opp i masse blir beskyldt for å dope seg. Men det henger med at 70% av alle unggutter på treningssenterne doper seg i dag. Det er så sinnsykt utbredt at det er ikke klokt!

Små gutter som faen ikke er ferdig utvokst enda, propper i seg piller de har hørt skal være bra!
Jeg har ingen fordommer mot at folk kjører steroider. Men da må det jaggu gjøres med oppfølging av lege, sjekk av blodverdier, lever, nyre og testosetron produskjonen i kroppen.

Det finnes værre ting å gjøre enn å "bole" seg. Men folk for selv velge hva de vil utsette kroppen sin for!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Trenings topicen

Post by Lord Erik »

Det tror jeg og. Kjenner ingen som doper seg nå, men når jeg gikk på VGS vet jeg at dette var veldig utbredt. Så vidt jeg husker var det generelt lite forståelse for hva de puttet i seg, utenom at "X bruker det, og X har mye muskler så da må det virke".

Men hva kan man forvente egentlig? Så godt som alle TV-serier rettet mot ungdom idag er hva jeg liker å kalle "pretty-white-rich-people-with-problems" serier. E.g. Frustrete fruer, House, Greys Anatomy, Gilmore Girls, Lost, samtlige realityserier. Dette er serier som, ja, er hovedsaklig preget av vakre, hvite, (ofte) rike folk med de mest banale problemene. Som oftest er settingen også satt i en eventyr-vakker verden, hvor de store utfordringene er de emosjonelle forholdene i livet til karakterene.

Jeg har ingen studier å støtte påstanden min med, men jeg vil anta at disse seriene drar opp "standarden" for blant annet hvordan man skal se ut. Når disse 14-18 åringene i tillegg er i en periode hvor de søker identitet og er spesielt opptatt med aksept av gjevnaldrende, så er det kanskje ingen overraskelse at flere går til ekstreme lengder/tar snarveier for å oppnå disse til dels urealistiske idealene. Det være seg piller for økt muskelvekst, eller utvikling av spiseforstyrrelser (e.g. bulimi og anoreksi) for å bli tynnere.

Det er en gal verden. :roll:


EDIT: Et litt mer on-topic spørsmål; hvordan måler man fettprosenten? Jeg vil anta at jeg har gått en del opp nå som jeg har begynt å spise så mye.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Trenings topicen

Post by MowZ »

thomasgsxr wrote:2x105 er vel det meste jeg har løfta i benk, trener til vanlig på 120 i bøy, mark trener jeg ikke
Aha, ikke så gæli det da! Hvorfor ikke mark?
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trenings topicen

Post by tshansen »

Mark kan være en veldig tung øvelse og farlig øvelse om du sliter litt med ryggen, eller får smerter! Men dette er uten tvil den beste basisøvelsen for rygg som er ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply