Dataråd søkes: Ny maskin eller oppgradere?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Bikeridr
Geocache General
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"

Re: Dataråd søkes: Ny maskin eller oppgradere?

Post by Bikeridr »

Jeg har jo glemt å takke Ambro for hjelp og tid på å skrive grundige råd og svar. Herved, tusen takk for hjelp, tips og råd :thumleft

Gleder meg til å få bygget hjem :)
Satser på at det nå blir en EDB-Maskin for fremtiden og som takler litt epost og internettsurfing 😜
Ambro
MC: BMW R1250 GS -19
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Bikeridr wrote: 05 Sep 2025 13:03 Jeg har jo glemt å takke Ambro for hjelp og tid på å skrive grundige råd og svar. Herved, tusen takk for hjelp, tips og råd :thumleft

Gleder meg til å få bygget hjem :)
Satser på at det nå blir en EDB-Maskin for fremtiden og som takler litt epost og internettsurfing 😜
Bare hyggelig det :thumleft
Håper den får bryne seg på litt mer enn bare surfing også, ser ingen grunn til at det ikke burde holde for en 7-8 år.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Jepp.
Som sagt, RAW-filene til EOS R5 film er 15GB/min.
Skal også brukes til 3D-modellering.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Heia, meg igjen med litt mer mas 🙃

Jeg har en "slamsug" 34" buet 3440x1440 100hz skjerm.
Jeg regner med 5090 fint klarer å drive en nyere 4k skjerm sammen med nevnte.
Jeg bare lurer på om det har noe for seg å blø ytterligere 10k NOK (ca) på en 32" flat 4k skjerm?
Tenker da på om ikoner o.l blir knøttsmå og jeg må bruke "feiltema" 3,0 briller for å se de. Jeg har syn på 0,5 langsynt (husker aldri om det er - eller +). Bruker normalt ikke briller når jeg kjører eller til daglig, kun av og til på kveldene når jeg er "sliten" i øynene).
En annen ting, kan nevnte skjermkort kjøre både 100hz og 240hz samtidig?

Jeg gamer ikke og pc'n skal primært brukes til filmredigering. Hovedsaklig blir det 2560x1440 ferdig resultat, men om jeg bytter/utvider, blir det nok noen 4k filmer også.
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

I dag er ikke oppløsning på PC skjermen et tema en trenger å bry seg om ang hvor smått ting blir.
Bruk skaleringsfunksjonen som ligger ved siden av oppløsningen. Jeg sitter på 32" 4k, og bruker 125% med mine "unge" øyne.
Skalering.png
Bortimot alle programmer støtter denne skaleringen uten at det pårvirker bilder og video.

Vet ikke hvor viktig det er for deg med korrekte farger i videoredigering, ville i så fall sett på noe slikt en gang i tiden når behovet melder seg.
Utover det, vurder OLED eller QD-OLED for å få faktisk svart på skjermen. Og om skjermen som du velger tilfeldigvis støtter mer enn 60Hz (er faktisk veldig behagelig for kontorbruk også, ikke bare gaming), så husk å faktisk sett windows til å bruke de ekstra hertzene. ;-)

TL;DR: Vil ikke tro du trenger ny skjerm, sjekk rtings.com når det kommer til skjerm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Ambro wrote: 10 Sep 2025 13:41 TL;DR: Vil ikke tro du trenger ny skjerm, sjekk rtings.com når det kommer til skjerm.
Det jeg ville høre 🙂
Da venter jeg litt.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Da er den nye edb-maskinen i hus 🙂
Det kabinettet jeg bestilte (NZXT Flow 9) ble for lite 🤯
Så datafixerne bestilte og monterte i et Hyte-kabinett istedet. Sattan, det er jo større enn den første (og eneste) hybelen jeg hadde da jeg hadde sommerjobb på kraftverket i Longyearbyen..

Nuvel, ett (forhåpentligvis siste) spørsmål til @Ambro; Jeg fikk maskinen oppsatt med en "noname" lokal "user account". Da jeg logget inn med microsoft kontoen min, så laget den en ny "desktop" med brukernavnet mitt på skrivebordet. Er det en enkel metode for å få dette inn i C\users\[brukernavn], slik at jeg ikke har det på desktop? Jeg liker "clutter free" desktop hvor de to eneste ikonene er "trash" og "my computer", på en helt svart bakgrunn.

Forøvrig ser det veldig lovende ut. Lasta ned DaVinci Resolve Studio på 7GB (13 min), som installerte på rundt etpar minutter, så PCIe 5x4 SSD er vel kjapp nok.
Har nå en stk PCIe 5x4 C-drive, to stk (D og E) PCIe 4x4 SSD og to sata6 spinndisker installert samt en USB diskbank med fire spinndisker. Samlet 56TB, så burde vel holde til etpar 8k RAW videofiler 😁 i tillegg en 16TB NAS.

Ja, og både CPU og GPU er vannkjølt (derfor ble NZXT for liten). 2x 420mm radiatorer.

Totalspec ble Ryzen 9 9950x3d, Asus Astral 5090 OC LC, G.Skill Trident Neo 96GB RAM (2x48), BeQuiet 1200W strømforsyning og Asus ROG 870 Hero hovedkort. Kosta €8.000,-
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Gratulerer med råflott maskin, bør ikke ha noen problemer med det du ønsker å drive med her nei. Småmissunnelig på vannkjølinga og, men pytt.

Selv kjører jeg lokal bruker uten tilknytning til microsoft sin sky av diverse paranoide grunner. Får forsvinnende lite ekstra fornuftig funksjonalitet ut av det synes jeg. Ett av problemene har du allerede opplevd, nemlig det at brukeren din blir schizofren. Mistenker at det som har sneket seg inn der en en onedrive. (Vær veldig oppmerksom på hvordan onedrive er satt opp hos deg. Plutselig ligger filene kun i skyen og blir veldig trege å få tak i).

Ville egentlig bare råde deg til å lage din egen filstryktur utenfor C:\users , f.eks C:\Video-prosjekt eller hva som helst, og så mappe disse hvor nå enn du føler behov for det (eller sette opp onedrive på mapper du faktisk vil ha backup av med gjennomtenkte innstillinger).
Microsoft har blitt veldig flinke til å sette opp rare rettigheter på standardmappene, og den enkleste veien rundt problemene disse kan medføre er rett og slett å legge alt en bryr seg om i ikke standard mapper.

Jeg som gamer legger f.eks ikke spill i programfiler mappa, da dette ofte fører til problemer når spillene/programmene skal oppdateres. Har dermed C:\spill og C:\Programmer etc. Microsoft sin programvare skal få kjøre der den vil kjøre, men det jeg bryr meg om har egen struktur.

Kan forøvrig anbefale å kjøre en liten runde med dette https://www.oo-software.com/en/shutup10 for å rydde opp i værste bloaten i windows. Finnes mye annet bra der ute også, men siden jeg ender tvilholder på Win10 så har jeg ikke hatt kjempebehov for å debloate Win11 enda.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Takk igjen for grundige svar.
Joda, jeg har flyttet ting der jeg vil ha de.
C-Drive er kun for programmer og microsoft sin "user" folder. Jeg vil bare ha den vekk fra desktop.
Alt jeg lagrer på maskinen er lokalt og på disker som microsoft ikke har noe med å kødde med.
Onedrive er satt opp på en av spinndiskene og brukes egentlig kun for enkel sync mellom laptopen jeg har på jobb, og som ligger på båten da jeg ikke gidder å drasse den frem og tilbake. Har en annen laptop i stua, som jeg bruker til surfing og slikt.
Videre har jeg betalt for og bruker pcloud, 2TB online lagringsplass.
Download-folderen bruker jeg bare som "default", men flytter stort sett de filene jeg vil ta vare på inn på NAS'en.
Nå har jeg jo tilsammen 16TB med D og E SSD-disker, og det er her jeg blir å lagre film og bilder (i tillegg til på NAS'en som backup). Andre dokumenter, som ikke krever høy hastighet, blir lagt på F og G interne spinndisker.
Så for den del, kan jeg egentlig bare slette microsoft sine "biblioteker", for de blir ikke brukt uansett.

Takk for tips om debloating software. Skal prøve den ut :thumleft
Ambro
Suzuki DR 650 RSE -94

Post by Ambro »

Mulig jeg missforstod deler av problemet.
Kan det være en variant av at du nå har flere "snarveier" enn ønsket?
Husk at på alle ting ala My documents, downloads, pictures etc, så er dette bare snarveier som peker til forhåndslagde lokasjoner under user.

Høyreklikk og properties menyen på en av dem viser hvor de faktisk ligger, eksempel:
properties docs.png
Dette kan flyttes nøyaktig hvor du vil, bare bruk hodet før en legger det på en ekstern enhet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Bikeridr
Geocache General

Post by Bikeridr »

Hmm, nei, du misforsto ikke.
Jeg har sjekket og det er ikke snarveier.
Min bruker "esben" (som jeg tilfeldigvis heter) ligger fysisk på desktop til min microsoft konto/innlogging.
I C\Users ligger kun den lokale "user" kontoen som de på BalticData satte opp.
Selv når jeg åpner terminal, så er default directory C\Users\User og ikke C\Users\esben, som er det jeg vil ha.
Jeg sjekket, og prøvde å slette "user" lokal konto, men det går ikke.
DaVinci har i tillegg installert foldere i "user" folderen, selv om jeg installerte den på min "esben" konto.
Får vel bare leve med at desktop er besudlet med 2 ikoner jeg ikke vil ha.
Som skrevet tidligere, jeg bruker ikke de folderne på C-Drive om microsoft mener jeg "må" bruke. Onedrive er satt opp på en av spinndiskene og alt av media, bilder og videoer er satt opp med "min" folderstruktur på en av SSD-Drivene. (Det tok nesten 2 timer å kopiere 2TB RAW-Filer fra en av de gamle spinndiskene til SSD)..
Med samlet 20TB SSD og ytterligere 52TB spinndisker, inkl NAS, samt 2TB PCloud, så har jeg foreløpig mer enn nok plass likevel :thumleft
Post Reply