Toppboks slik jeg ser det har følgende bakdeler:
1. Utseende. Det ser ikke ut på noen sykler.
2. Høyt tyngdepunkt. Jeg mener det er bedre og stroppe bagasjen ned mot sykkelen.
3. Ofte i veien hvis man skal skreve over salen for å komme seg på sykkelen.
4. Dyrere enn soft luggage da det krever braketter og en litt mer avansert montering.
5. Kan få problemer med turbulens.
Fordeler med toppboks slik JEG ser det:
1. Bekvemt. Man åpner lokket og slenger ting oppi.
Av den grunn blir det såpass bekvemt (og innviklet og demontere) at de fleste lar den bare være på.
________
Når jeg var på tur, så er området bak på sykkelen det siste stedet jeg fylte opp med bagasje. Jeg mener det beste er å plassere bagasjen noenlunde midt på sykkelen med så lavt tyngdepunkt som mulig.
Skulle jeg ha noe bak på sykkelen ble det stroppet NED til salen og så lavt som mulig. Jo større sykkel og bedre dempere man har jo mer egnet er den for mer bagasje tror jeg.
Sykler som BMW GSA og seriøse adventure sykler er trolig bygget for å ha slike toppbokser og sidebokser og er mer egnet. Bare synsing, men vanlige gatesykler fra tilbudskurven ville jeg vertfall ikke montert noe toppboks på.
SIdebokser isolert sett er jeg dog mer positiv til da tyngdepunktet kommer langt ned på sykkelen. Hvis dem ikke stikker for langt ut. Det ser også bedre ut enn toppboks.
______
Dette er kun mine meninger, å slett ingen fasit.
Tåppbåx..nåån til ergrelse andre tell trøst )
- increasing
- Posts: 43
- Joined: 14 May 2020 14:47
- MC: R1250GSA
- Location: Lillestrøm
Re: Tåppbåx..nåån til ergrelse andre tell trøst )
Det var mange beskrivelser jeg helt klart støtter
Her har vi en gammel sliter som er utstyrt med kofferter fra fabrikken men ikke toppboks som mange kjøper i tillegg for ettermontering. Flott sykkel i touring klassen.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
increasing
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"

Re: Tåppbåx..nåån til ergrelse andre tell trøst )
Det er definitivt noen modeller som en toppboks ødelegger mindre enn andre. Snublet over denne på finn og måtte jo bare dra med meg bildet av herligheten hit for god diskusjon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Tåppbåx..nåån til ergrelse andre tell trøst )
Forstår da godt at den apekatten trenger noe i ryggen

Re: Tåppbåx..nåån til ergrelse andre tell trøst )
Det er ikke alle sykler som nødvendigvis skal ha en toppboks. Speed Triple’n fikk et litet C-bow siderack, så ble det stroppet på en passe størrelse skipssekk når den skulle på tur
Har heller ikke pushet på noe toppboks på junior sin tohjuling Men for GS’en hører det hjemme. Har nesten alltid en toppboks på. For Grustur er BMW sin soft toppboks helt genial. Passer lett på alle sykklene, veier lite, tåler en velt og har vært med på mange turer.
Var også et bevisst valg å gå for Touratech sitt rack da dette er et rack uten fester(disse sitter kun på koffertene) Også T7’en har hatt mange turer med BMW sin soft toppboks. Me love
Men til vanlig for jobbkjøring foretrekker jeg aluminiumsutgaven som også kan låse inn utstyret om jeg er inni en butikk
Turbulens?? Er da et ikkeeksisterende problem i Norges land. Men skal jeg nedover i Europa så er det med i beregning/valg av løsning.
Har heller ikke pushet på noe toppboks på junior sin tohjuling Men for GS’en hører det hjemme. Har nesten alltid en toppboks på. For Grustur er BMW sin soft toppboks helt genial. Passer lett på alle sykklene, veier lite, tåler en velt og har vært med på mange turer.
Var også et bevisst valg å gå for Touratech sitt rack da dette er et rack uten fester(disse sitter kun på koffertene) Også T7’en har hatt mange turer med BMW sin soft toppboks. Me love

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.