Stadig dukker disse tåppbåxene opp i enkeltposter og liksom " avsporer " temaet , derfor kan det kanskje være aktuelt med en egen post hvor nødvendigheten / vederstyggeligheten blir et tema til diskusjon...
Sjøl har jeg bare ei lærveske på ryggstøtta for regndress ( som jeg ikke har brukt på snart tjue år ) samt sidevesker som lett kan monteres på og av ...
Er det noe jeg savner på lengre turer eller en tur på butikken, så er det toppboks. Har hatt én sykkel med det, og har savna det siden. Men det blir ikke like pent på en liten veteransykkel...
Noen liker datra og andre liker morra etc samma det vel hva folk liker ha på 2 hjulingen sin. Å det er vel inna for kardemomme reglene - noen er Sære med både det ene og andre la de være det mens ja takk begge deler sier jeg.
Har som regel både førstehjelps utstyr og litt plass atåt i toppboksen
Kjører sjelden med tåppbåx, på langtur har jeg en vanntett 50 liters Touratech bag med telt/campingutstyr der tåppbåxen hører hjemme.
Til småturer her til lands, eller turer der vi ligger på hotell, klarer jeg meg med sidekofferter (eller mjuke vesker) og en tailbag.
Men ser alle nyttige punkter med en TB, spesielt at det er låsbart
20240811_125301.jpg
20240623_121350.jpg
Kan være jeg tar fram ene tåppbåxen min til våren, for å spare litt på sidekoffertene, det blir nok endel pendling opp og ned til jobb fra midten av april
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg: http://www.kant1.no
Hei.
Ny på forumet her etter å ha vært medlem på et annet noen år. Har lest endel her i årevis, og satt stor pris på kunnskapen, all erfaringen og den gode tonen.
Har toppboks på sykkelen, en 500cc naken-sykkel. Med daglig pendling i all slags vær syns jeg det er lettvint med vanntett og låsbar oppbevaring som aldri er i veien når lane-splitter osv. Har en sekk/bag med jobbsaker som går fint oppi den, med matpakke, litt klær og alt. Må jeg handle på hjemveien går handlepose i boksen og bagen på ryggen om nødvendig.
På tur med telt osv, har jeg stor bag på passasjer-setet og tankveske i tillegg. Funker for meg.
Så er det jo forskjell på hva slags sykkel man har og hva slags bagasje-løsning man syns er ok til den:)
Hadde jeg hatt større sykkel, ville jeg nok gjerne hatt sidekofferter eller sidevesker i tillegg når drar på tur. Da kunne jeg enten droppet bag på passasjersetet eller hvertfall hatt en mindre bag der. Men toppboksen blir værende:)
Veldig sjelden jeg bruker kofferter eller topboks, har en liten snerten ryggsekk sammen med bagasjenett som redder dagen hvis jeg har med noe eller må hente noe. Bagasjenettet er utrolig og der får jeg med det meste også større esker etc
increasing "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Tekumseh wrote: ↑26 Feb 2025 15:15
Er det noe jeg savner på lengre turer eller en tur på butikken, så er det toppboks. Har hatt én sykkel med det, og har savna det siden. Men det blir ikke like pent på en liten veteransykkel...
Men på en stor vereransykkel kan både topp- og sidekofferter være ganske så kledelig.
IMG_5113.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Tekumseh wrote: ↑26 Feb 2025 15:15
Men på en stor vereransykkel kan både topp- og sidekofferter være ganske så kledelig.
IMG_5113.jpeg
Ja det er mange sykler som er kledelige med kofferter (originale) og noen med tre kofferter hvor alle tre må være i samme serie Det blir liksom ikke det samme å slenge på en billig toppkoffert som ikke matcher sidekoffertene. Her er en koffert kombinasjon jeg liker.
IMG_2612.jpeg
increasing "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)"
Willmiss wrote: ↑26 Feb 2025 20:56
Hei.
Ny på forumet her etter å ha vært medlem på et annet noen år. Har lest endel her i årevis, og satt stor pris på kunnskapen, all erfaringen og den gode tonen.
Har toppboks på sykkelen, en 500cc naken-sykkel. Med daglig pendling i all slags vær syns jeg det er lettvint med vanntett og låsbar oppbevaring som aldri er i veien når lane-splitter osv. Har en sekk/bag med jobbsaker som går fint oppi den, med matpakke, litt klær og alt. Må jeg handle på hjemveien går handlepose i boksen og bagen på ryggen om nødvendig.
På tur med telt osv, har jeg stor bag på passasjer-setet og tankveske i tillegg. Funker for meg.
Så er det jo forskjell på hva slags sykkel man har og hva slags bagasje-løsning man syns er ok til den:)
Hadde jeg hatt større sykkel, ville jeg nok gjerne hatt sidekofferter eller sidevesker i tillegg når drar på tur. Da kunne jeg enten droppet bag på passasjersetet eller hvertfall hatt en mindre bag der. Men toppboksen blir værende:)
Velkommen hit
Må gjerne skrive mer om hvilken sykkel du har og dine turer på den
Kjenner meg igjen med din bruk av toppboks til daglig pendling, hadde toppboks på KTM'en jeg solgte for noen år siden, brukte primært toppboks for å få med meg det nødvendige til/fra jobb samt andre småting til daglig kjøring. Brukte også en stor bag på pasasjersetet om jeg skulle på lengre tur. Hadde side kofferter, men de brukte jeg primært på handleturer over grensen et par ganger i løpet av årene jeg hadde sykkelen.
KTM med toppboks.jpg
På nåværende Norden har jeg ikke toppboks. Når jeg bruker den til/fra jobb så hadde det vert praktisk med en toppboks, men jeg har klart meg et par sesonger med myke sidevesker og en liten tailbag, blir nok ikke investert i toppboks med det første.
Norden uten toppboks.jpg
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Velkommen til Willmiss ja...
Om en skal på langtur er sikkert en toppboks et fint bidrag for å få med alt en trenger...om en googler litt og finner helårsmotorsyklister som Arne Paulsen og Frank Banggren kan en finne mange rare løsninger og mye artig lesestoff om Primustreffet . MC-klubben Ryk & Reis og desslike !
Selv er jeg 73 og kjører en `93 Yamaha Virago 750 ... før var det mye arbeidskjøring ei mils veg på Tempo Corvette og annet som var håndterlig på snø og is med sommerdekk
intruder wrote: ↑27 Feb 2025 12:49
Velkommen til Willmiss ja...
Om en skal på langtur er sikkert en toppboks et fint bidrag for å få med alt en trenger...om en googler litt og finner helårsmotorsyklister som Arne Paulsen og Frank Banggren kan en finne mange rare løsninger og mye artig lesestoff om Primustreffet . MC-klubben Ryk & Reis og desslike !
Selv er jeg 73 og kjører en `93 Yamaha Virago 750 ... før var det mye arbeidskjøring ei mils veg på Tempo Corvette og annet som var håndterlig på snø og is med sommerdekk
Når det gjelder vår venn Mekkern over så har han nå en campingbil med henger og har kjerringa i passasjersetet og Gamle svarten i hengeren ...men gubben har jo haugevis av sykler og kjører mye singel også !
Rudolf har både toppboks og sidebokser, originalt BMW. Toppboksen tror jeg har rustet fast, har ihvertfall aldri hatt den av. Har tilogmed 4 øyebolter satt fast i lokket, sånn at jeg kan surre noe fast oppå. Sideboksene brukes sjelden.
Moppe uten toppboks er som en sjømann uten kniv, som igjen er som en hore uten f*tte. Skjønner dere?