Hva vurderer du å kjøpe

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

Har en «dekkomlegger» fra XLmoto som ikke helt imponerer meg. Vurderer nesten en mer profesjonell en til fort 20k+ meeeeen….

Så dukket denne opp. Ser ingen som annonserer den i Norge, men AGM har nå merket, så antar de kan hoste opp en pris på. Eventuelt 5k + import/mva/transport

Image

https://rabaconda.com/products/street-bike-tire-changer

Noen som har den, erfaringer?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Roargutten
Roargubben
Posts: 526
Joined: 07 Oct 2015 10:36
MC: 2020 Yamaha T7
2014 Suzuki V-strom 1000
Location: Årnes

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Roargutten »

Borg wrote: 11 Nov 2022 20:53 Har en «dekkomlegger» fra XLmoto som ikke helt imponerer meg. Vurderer nesten en mer profesjonell en til fort 20k+ meeeeen….

Så dukket denne opp. Ser ingen som annonserer den i Norge, men AGM har nå merket, så antar de kan hoste opp en pris på. Eventuelt 5k + import/mva/transport

Image

https://rabaconda.com/products/street-bike-tire-changer

Noen som har den, erfaringer?
Den fra Xlmoto fungerer fint om jeg setter den i skrustikka på benken. Men perfekt er den ikke.
Står den løs på gulvet får jeg aldri helt taket på den
You only live once, but if you do it right, once is enough.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Palma »

Den der ser fin ut @Borg , jeg har den fra XLmoto, men skrudd fast i et bord som er passe høyt og står fast i gulvet. Funker bra da. :thumleft Men det er litt tilvenning, og spaker må brukes for litt hjelp lell
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by knutk »

Borg wrote: 11 Nov 2022 20:53 Har en «dekkomlegger» fra XLmoto som ikke helt imponerer meg. Vurderer nesten en mer profesjonell en til fort 20k+ meeeeen….

--------------------

Noen som har den, erfaringer?
Om man skal dømme utifra bildet så ser den jo grei ut.
Litt skeptisk til å bare la den stå løst på gulvet, men mulig at alle kreftene man påfører går nedover.. Men i verste fall kan man sikkert lage til noen fester som fikser et eventuelt problem.
Modellen som er avbildet vil vel bare funke for støpte felger? Ser de hindrer felgen fra å rotere med et en polstret rørstump. For eikefelger er det en dårlig ide.

Ved å kikke på den linkede websiden dukker der opp en dekkpålegger for eikefelger. Men det er kun et stativ som hindrer hjulet i å flytte på seg mens man gyver på med dekkspaker. Og ingen av komponentene var beskyttet fra å lage merker på felg.

Min korte konklusjon, basert kun på bilder og video, (+ litt fordommer :redface ):
Om man kun skal handtere lettmetallfelger vil den avbildete enheten trolig fungere greit. Men legger man på kalde dekk (= MYE tyngre å handtere enn varme dekk) vil den kanskje bli litt pinglete.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

knutk wrote: 12 Nov 2022 12:28
Borg wrote: 11 Nov 2022 20:53 Har en «dekkomlegger» fra XLmoto som ikke helt imponerer meg. Vurderer nesten en mer profesjonell en til fort 20k+ meeeeen….

--------------------

Noen som har den, erfaringer?
Om man skal dømme utifra bildet så ser den jo grei ut.
Litt skeptisk til å bare la den stå løst på gulvet, men mulig at alle kreftene man påfører går nedover.. Men i verste fall kan man sikkert lage til noen fester som fikser et eventuelt problem.
Modellen som er avbildet vil vel bare funke for støpte felger? Ser de hindrer felgen fra å rotere med et en polstret rørstump. For eikefelger er det en dårlig ide.

Ved å kikke på den linkede websiden dukker der opp en dekkpålegger for eikefelger. Men det er kun et stativ som hindrer hjulet i å flytte på seg mens man gyver på med dekkspaker. Og ingen av komponentene var beskyttet fra å lage merker på felg.

Min korte konklusjon, basert kun på bilder og video, (+ litt fordommer :redface ):
Om man kun skal handtere lettmetallfelger vil den avbildete enheten trolig fungere greit. Men legger man på kalde dekk (= MYE tyngre å handtere enn varme dekk) vil den kanskje bli litt pinglete.
Var denne «trekkopp funksjonen» med å alltid kunne skyve nedover mens armen roterer rundt jeg likte med denne. Men du kjøper ikke helt den altså?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by kvase »

Har denne stående den og må boltes fast i noe for eksepel en Eropall som man står på under jobbing
https://www.motorspeed.no/unit/e1410/un ... m-l%c3%a5s
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by ashland »

Har lenge vurdert en dekkomlegger, men aldri kommet så langt siden det er behagelig å svinge innom dekk-pusheren å få han til å legge om :)

I Polen er det en fyr som har denne
http://www.olmaxmotors.pl/index.php/ang ... arter-pack

Ikke fult så gæli priset og man slipper toll og annet tull :roll: ser dog ut av videoen den har samme "rørstump" for å låse fast felgen i ekene :-k
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by mekkern »

Jeg har en tilsvarende den polske fra XLmoto (790kr)som jeg kjøpte for noen år siden.
Fungerer helt ok men må festes i et stabilt underlag.
Som eier av flere størrelser av sykler så fant jeg ut at det er en utfordring med store bremseskiver-men løses med å kappe ut litt av anlegssflate plastikken.

Det som nok kan være værre for de med små sykler er diameteren på hjulakselen foran .eksempelvis kawasaki ninja250 har for liten akseldiameter.
Akselen på xl sin er 19mm den til polakken er 20mm.
Jeg har dreid ned akselen og laget foringshylser til div diametre-kan også lages til single side svingarm(stort hull)-men må ha tilgang til dreiebenk.

Som flere har sagt før-viktig med varme dekk-spesielt enkelte offroad hjul er stive.

har skiftet 8 komplette sett pluss et par enkle med min nå.OGSÅ eikefelger, 8)
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Spiritofwinter »

Har selv kjøpt den fra XLmoto etter å ha snakket med Palma om at han var fornøyd med den. Har ikke testet den enda ettersom den kom etter sesongslutt, men ser for meg at den kan være vanskelig å jobbe med om man ikke har den godt festet og evt har feil dimensjon på akselbolten.

Som en løsning tenkte jeg å høre med lokale videregående skolen om de ville ta utfordringen å lage et passende stativ og dreie noen hylser i varierte diameter. Hjelper på at en venn av fruen har en sønn som vurderer lett MC til våren og driver med litt metallarbeid på skolen.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by mekkern »

Dreie ned aksel til ca16 eller 17 minns jeg og noen rørstumper i div diametre 👍
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by knutk »

Borg wrote: 12 Nov 2022 19:44 -------
Var denne «trekkopp funksjonen» med å alltid kunne skyve nedover mens armen roterer rundt jeg likte med denne. Men du kjøper ikke helt den altså?
Jeg tror nok systemet funker som det vises. Men om dekkene er kalde må man ta i ganske mye, og da tror jeg et stativ som ikke er festet i gulvet eller lignende kan bli plundrete.'

Kvases forslag om å feste til en palle vil nok gjøre susen, men da blir det litt plasskrevende. Ei heller vil det funke for eikefelger. Festemetoden for å hindre felgen fra å snurre rundt vil ødelegge eikene.

Jeg baserer mitt synspunkt basert på et bruk av et stativ (som vi bolter fast i gulvet).
https://www.nomartirechanger.com/tc-ch100hd.html
Boret fire hull i garasjegulvet og støpte inn fire gjengede hylser hvor vi fester stativet hver gang det brukes. Når det ikke benyttes tetter vi skruehullene med hodeløse skruer så ingen ting stikker opp over gulvet.
Dekke vrenges av/på ved hjelp av en arm som dreies rundt midtaksen. Særlig høst og vår (kalde dekk) må man virkelig ta i for å vrenge dekket på. Så jeg anser stødighet ved montering som et vesentlig punk på våre breddegrader. Midtsommers, mens hjulene har varmet seg en liten stund i solen, derimot, krever mye mindre kraft for å utføre samme operasjon..
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Palma »

Slik har jeg festet min. Men som Knut sier så er det det med eikene..
IMG20221114092533.jpg
IMG20221114092547.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by haakeik »

Jeg har denne fra Max2h.com + en balanserer fra samme firma.
Går som en drøm å legge om når du har lært deg teknikken. Ingen problemer med stive Motoz dekk.
Du bør også i tillegg ha 1 stk. herdet dekkspake. De vanlige fra biltema er for myke for stive dekk + monteringspasta.
max2h.jpg
Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by Borg »

Ja, har nå lik den til Palma, men får gi den en tjanse til å feste den fast i noe. Men fortsatt spent på denne trekkopp funksjonen til Rabaconda hvor du hele tiden kan skyve ned. Men skulle gjerne sett den i bruk i «levende live»
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
haakeik
Posts: 307
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
1995 Triumph Trident 750 (solgt)
2000 Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva vurderer du å kjøpe

Post by haakeik »

Skal innrømme at hadde jeg ikke Max2h'en fra før, så kunne jeg godt investert i denne :D
Post Reply