Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Zonked
Posts: 1
Joined: 26 Aug 2022 11:16

Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by Zonked »

Hei,
Jeg planlegger å ta mellomtung lappen og kjøpe en motorsykkel, men jeg er usikker på om dette er et smart valg siden det går mot kaldere og våtere tider. Jeg får råd til å kjøpe en om ca 3 måneder, men om jeg heller skal vente til etter vinteren.
Jeg tenker å kjøpe en motorsykkel i stedet for en bil pga sparing av penger ved bompenger. Koster ca 300kr dagen dersom jeg bruker bil. Det er også selfølgelig mye kjekkere å kjøre en motorsykkel.
Skal bruke motorsykkelen til pendling til skolen. Tar ca 40 min en vei, men 50% er i en tunnel.

Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by JK95 »

Om tre måneder er gjerne markedet noe glissent, men kan være gode muligheter for pruting :-k Har fundert på samme løsning selv for jobbpendling når jeg flytter til Østfold om knappe to måneder, så jeg har ingen erfaring fra tidligere med vinterkjøring, men Bike gjorde noen reportasjer fra da en av deres journalister begynte med vinterkjøring. https://www.bike.se/nyheter/funderar-du ... -i-vinter/
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by Ambro »

Kjørte en hel vinter for noen år siden på en Yamaha TT600E. Kjørte med piggdekk og det fungerte helt fint. Problemet var bare hastigheten alt rusta i (kan delvis løses med ACF-50 eller lignende).
Med tjukke hansker uten varmeholker kom jeg meg til og fra jobb uten å fryse (25 min kjøring), selv i 18 minus på det kaldeste.
Vurderer å skaffe en annen sykkel som er enklere å vedlikeholde (TT600E er så gammel at det å få tak i enkelte deler begynte å bli vanskelig), og gjøre det en vinter til.

Men, du er også en fersk fører, kjør en sommer eller 2 først før du begynner på glatta, mange erfaringer du selv skal gjøre deg før vinterkjøring bør prøves på MC. :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by mekkern »

Saus inn en slik med rusthindrende https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=255914437
genialt med lite motorbrems på glatta. :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by RuneMC »

Stavanger kan vel ofte være mildt... men man bør jo ta høyde for is kanskje? Dvs piggdekk - hvis du finner en til salgs med ekstra sett felger.

Ellers blir det mest snakk om egen komfort og helse (bekledning) og ta høyde for at bilistene ikke er så obs på MC om vinteren (enda viktigere med plassering og å gjøre deg synlig for bilistene).

Prismessig på kjøp av sykkel er det ikke sååå mye å spare. Skal man kjøpe nytt kan det slumpe til at "overliggere" har gode tilbud (usolgte fjorårsmodeller).
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by gsx750_80 »

Zonked wrote: 26 Aug 2022 11:28 Hei,
Jeg planlegger å ta mellomtung lappen og kjøpe en motorsykkel, men jeg er usikker på om dette er et smart valg siden det går mot kaldere og våtere tider. Jeg får råd til å kjøpe en om ca 3 måneder, men om jeg heller skal vente til etter vinteren.
Jeg tenker å kjøpe en motorsykkel i stedet for en bil pga sparing av penger ved bompenger. Koster ca 300kr dagen dersom jeg bruker bil. Det er også selfølgelig mye kjekkere å kjøre en motorsykkel.
Skal bruke motorsykkelen til pendling til skolen. Tar ca 40 min en vei, men 50% er i en tunnel.

Har noen av dere erfaring med å kjøre på vinterstid, og hva ville dere anbefalt? Jeg har mulighet til å ta buss dersom været blir alt for dårlig. (Bor i Stavanger)
Hei

Jeg har kjørt en 2019 Honda CB 125 F med piggdekk gjennom en vinter i trøndelag. Jeg valgte en rimelig sykkel i håp om å redusere kostnadene, da jeg antok at veisalt mm ville kunne fare hardt med den. Drivstofforbruk er typisk i underkant av 0.3 liter / mil.
Det er oppunder 40 km å kjøre til jobb, så 80 km totalt, per dag. Turen tar 40-45 minutter, og går fint ned til ca -10 grader C. Piggdekk fikk jeg fatt i via Ride i Trondheim. Det dreier seg om oppiggede Heidenau-dekk. De sitter utrolig godt, på både snø og is. Etter en sesong har jeg mistet en håndfull pigger i bakdekket.
Du nevner tunnel(er). Disse kan være veldig skumle, dersom visiret kondenserer og man mister sikten. Ved en anledning kjørte jeg med Halvarsson "bladvotter", kom inn i en tunnel, og det dugget for visiret omtrent momentant. Med de nevnte vottene / hanskene, var det svært vanskelig å åpne visiret. En stund navigerte jeg omtrent utelukkende vha belysning sentralt plassert i tunneltaket, for å forsøke å unngå å kjøre på fortau eller vegg.
Viktig å være oppmerksom på denne problemstillingen, om man satser på å leve noenlunde lenge i landet.. ;-)
Hondaen er veldig god å kjøre, men har en motor på rundt 10 hk, som gjør at hastigheten opp enkelte bakker på vegen er nede i 70-72 km/t (gps-målt). Det kan bli litt ugunstig, når mye øvrig trafikk blir hindret, og vil forbi. Nå veier jeg mer enn 0.1 tonn, så for en lettere person ville kanskje en slik sykkel være nok. En 250 ccm vil vanligvis være mer enn kraftig nok. For min del blir i alle fall CB 125 F' en litt undermotorisert.
En fin ting med 125en er at vinterkjøringen gjør at jeg kan kjøre mc året rundt. På sommeren viker den plassen for bruken av andre mc, for min del.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by gsx750_80 »

Zonked wrote: 26 Aug 2022 11:28
Jeg tenker å kjøpe en motorsykkel i stedet for en bil pga sparing av penger ved bompenger. Koster ca 300kr dagen dersom jeg bruker bil. Det er også selfølgelig mye kjekkere å kjøre en motorsykkel.
Jeg kjøpte en ny Kawasaki Ninja 250 R for jobbpendling, i 2011. Jeg har fulgt servicer, og ikke hatt noen uventede andre kostnader av betydning.
Lekkasje i gaffelpakninger ble fikset med SealMate https://sealmate.net/ og frontlyspærer er heller ingen stor utgift..
Uansett: Med alle kostnader inkudert estimerte jeg at en daglig pendlertur (ca 80 km) med Kawasakien ville ha kostet ca 225 kroner per dag, forutsatt
at den på det tidspunktet ble solgt, med restverdi 25 000 NOK.
Mao forbausende dyrt å kjøre mc til og fra jobb, selv om bompenger spares.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: Kjøpe motorsykkel før høst/vinter

Post by JoeHugin »

Skal jeg være ærlig, så er nok en elbil veien å gå for å spare penger på pendling.

Eksempel kostet min Hyundai Ioniq 300 000 ved kjøp, lån på 3000kr i mnd, bruker 1.1kWh pr mil ca fra mars-oktober og 2kWh/mil nov-feb

Jeg har riktignok låst strømprisen i disse dager, men det er jo bare å regne litt selv. Jeg har spart utrolig mye penger på elbil som pendleverktøy iallefall.
Post Reply