sprøyting av grusveier

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

sprøyting av grusveier

Post by Jonta »

Forrige fredag var jeg ute med Fant på "shoppingtur". Deler av ferden gikk på grusveg. Og tre minutter etter å ha parkert Fant hjemme i bua, kom regnet. Søndag, alltså to dager etter, la jeg merke til noe vått på gulvet under toppen på den fremre sylinderen (der hvor spruten fra forhjulet treffer). Det så mer ut som vann enn olje, og tok jeg fingeren på det, var det som vann med noe kjemisk-salt-kaustik soda-aktig konsistent. Og kjente jeg oppunder skjermene og alle andre steder med sprut fra hjulene, var det også vått, også sand.
Jeg spylte sykkelen, men lot dråpene på gulvet være. Og i dag onsdag, har det fortsatt ikke tørka opp...selv nå med tidenes lave luftfuktighet.

Så min konklusjon er at om jeg hadde kjørt i en vanndamm (det var litt småregn i starten på turen), ville jo fukt under skjermer og slikt ha tørka opp til dagen etter.
Så jeg tipper at på den grusvegen jeg kjørte på, har de sprøyta med et stoff som reagerer med grus, og danner fukt. For å binde støv i disse tørre dager.
Og spørsmålet blir da, hvor skadelig er dette for metall?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: sprøyting av grusveier

Post by Traction »

Tror dette er det de kalte "lut" før i tiden. Ble sprøytet på grusvei for å binde støv. Vet ikke om det et skadelig for metall eller lakk.
Brun guffe som luktet litt rart.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: sprøyting av grusveier

Post by mekkern »

vil tippe på en saltoppløsning eller dustex.
saltet tiltrekker seg fuktighet og blir klissete.

quote:
• Det vanligste middelet er Kalsiumklorid men også Magnesiumklorid
brukes
• Det er også kommet et miljøvennlig alternativ Dustex, på en veg med
5 m vegbredde går det ca. 2300l pr. km veg. Tilfører du dette over
flere år vil du få en binding av massene nedover i vegen.
Dustex "herder" dog etter litt tid.
https://www.borregaard.com/no/markeder/ ... ng-av-vei/
Traction
Posts: 74
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: sprøyting av grusveier

Post by Traction »

Tror dette er det de kalte "lut" før i tiden. Ble sprøytet på grusvei for å binde støv. Vet ikke om det et skadelig for metall eller lakk.
Brun guffe som luktet litt rart.

"Google luting av grusvei"
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: sprøyting av grusveier

Post by mekkern »

Traction wrote: 18 May 2022 15:31 Tror dette er det de kalte "lut" før i tiden. Ble sprøytet på grusvei for å binde støv. Vet ikke om det et skadelig for metall eller lakk.
Brun guffe som luktet litt rart.

"Google luting av grusvei"
Før i tiden hadde vi "oljegrus" også..blanding av olje og asfalt blandet med fin grus-ble nesten som asfalt etter tilkjøring men ikke akkurat miljøsaker.. :lol:
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: sprøyting av grusveier

Post by Tekumseh »

Bodde meste av 80- og 90-tallet langs en grusvei, og der hadde de alltid på hvite "saltflak" på veien på den tørreste sommeren for å dempe støv. Dette smelta i sola, og veien ble etterhvert mørkere og støvfri - og debatten gikk på om det ga bilene mer rust eller ikke.
Men hva de gjør i dag har jeg ikke peiling på.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: sprøyting av grusveier

Post by Jonta »

Ikke lenge sia jeg så disse hvite "salt" flakene, strødd på en annen grusveg her...
Jeg tror mer på at de reagerer med grusstøvet og danner en eller annen fukt, som binder.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: sprøyting av grusveier

Post by Spiritofwinter »

mekkern wrote: 18 May 2022 15:42
Traction wrote: 18 May 2022 15:31 Tror dette er det de kalte "lut" før i tiden. Ble sprøytet på grusvei for å binde støv. Vet ikke om det et skadelig for metall eller lakk.
Brun guffe som luktet litt rart.

"Google luting av grusvei"
Før i tiden hadde vi "oljegrus" også..blanding av olje og asfalt blandet med fin grus-ble nesten som asfalt etter tilkjøring men ikke akkurat miljøsaker.. :lol:
Oljegrus er nok i full bruk fremdeles. Etter en del klaging til kommunen på kanten til innkjørselen vår som er over 10cm høy så kom de å la på en kant med oljegrus for å midlertidig fikse problemet. Noen naboer fikk det samme i fjor, det forsvant med snøplogen i løpet av vinteren.

Den permanente løsningen med mer (planlagt) asfalt har de ikke penger til før neste år, eller året etter, eller en annen gang i fremtiden.
Post Reply