Artikkel fra MC-Avisa om ferjepriser; "Landeveisrøveri i moderne tid".

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Artikkel fra MC-Avisa om ferjepriser; "Landeveisrøveri i moderne tid".

Post by gsx750_80 »

https://www.mcavisa.no/single-post/land ... oderne-tid ;

Av: Tore Huseby.


"Norge Rundt på MC:

Denne sommeren reiste undertegnede Norge rundt på motorsykkel. Inkludert i dette var et drøyt dusintalls ferjer. Nå er det slik at først i oktober kom regningen for disse ferjeturene, og årsaken til det er Covid-bestemmelsene som forbyr kontant betaling, samt at undertegnede er bosatt i Sverige.


Ved gjennomsyn viser det seg at mange av disse turene er belastet med bilpris, ikke MC-pris. ..."
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Artikkel fra MC-Avisa om ferjepriser; "Landeveisrøveri i moderne tid".

Post by knutk »

Det han skriver er rett nok. Praksisen med registrering begynte i løpet av sommeren.

I perioden før og etter innføringen opplevde jeg dog flere ganger at fergemannskapet gjorde man ettertrykkelig besksjed om ordningen, og de delte ut små visittkort med webadresse for registreringen.

For de som ikke kjenner til dette er linken:
https://ferrypay.no/
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Artikkel fra MC-Avisa om ferjepriser; "Landeveisrøveri i moderne tid".

Post by Spiritofwinter »

Det med ferger og autopass har vert og er fremdeles et problem, ikke bare på MC, for oss som tar ferge flere ganger i uken så kan det like fort bli et problem med bil.

Har registrert både bilen og MC på autopass, så det skulle jo i teorien ikke bli noe problem, men har levert inn flere klager og har fått rett hver gang så langt. De fleste gikk faktisk på at jeg mottok faktura for passeringer med bilen som er avtale på. Det stod i fakturaen at det var bilen sitt registrerings nr som hadde vert på fergen, som var riktig. Men de hadde ikke funnet regnr i systemet til tross for at den har avtale og både dagen før og dagen etter ble registrert i samme system med avtale.

Siste blemmen var vel når de fant ut at de skulle endre på innskuddsbeløpet, samtidig som jeg motok faktura som jeg betalte. De sendte da ut enda en faktura på det nye justerte beløpet, to ganger på under en uke. Jeg husket ikke på direkten at jeg hadde betalt tilsvarende regning uken før, så jeg betalte en gang til. Samtidig så hadde de jo sendt ut den første regningen vel tidlig i forhold til min saldo. Plutselig hadde jeg litt over normalt høy saldo på brikken. Men greit nok, jeg har jo for en stund nå da…
Post Reply