bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by SteinarPedersen »

Tjohei!
Jeg har startet opp for meg selv og kommer om ikke lenge til å ha behov for en arbeidsbil med god plass og mulighet for å trekke tunglasta vare- og maskinhengere. Dette er en bil som vil bli brukt til mye ulikt, og det er stor sannsynlighet for at jeg må ta meg innover skgosbilveier, bratte bakker og
i værste fall ut på jorder, både med og uten henger; Så det MÅ være: 4x4, diff, lavserie, god bakkeklaring, 3-3,5t hengervekt, sterk motor.

til nå har jeg snust mye på finn, spurt bekjente om tips og det faller tilbake på noen biler som utmerker seg.
  • Land Rover Range Rover > 2005
  • Land Rover Discovery 3/4
  • Mitsubishi pajero 3.2D > 2010
  • Isuzu D-max >2012
Det finnes en del alternativer, men jeg har f.eks. blitt advart mot Toyota Land Cruiser (pris), VW Touareg (motor) og Mb GLK. Jeg vurderer også Porche Cayenne og Ssangyong Rexton, men er litt skeptisk, til tross for at jeg kjenner flere med disse bilene som skryter av dem. Hvis det blir picup, ønsker jeg meg kapell. Pajero fra samme årstall og motor kan variere 100.000-150.000 kroner i pris, og det samme med Discovery. Noe som gjør meg fullstendig usikker på hva jeg bør gå for.

Budsjettet er fleksibelt, ønsker best mulig bil til lavest mulig pris, helst rundt 100.000. Absolutt makspris er 250.000,-

Hva ville du gjort?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by knutk »

3,5t henger? Da bør bilen veie bortimot like mye...
De to første alternative ville jeg fjernet fra hodet ASAP...
Som arbeidsbil er det vel greit med en pickup med hytte over planet, alltid noe rufs å dra på.

Har du vurdert Amerikansk pickup? Trolig ikke det billigste, men om slepet veier 3,5 t er disse uslåelige når det gjelder vekt. Og de sprenger kanskje budsjettet.

Toyota HiLux kanskje, med dobbel kupe. Det virker som solide biler, men ikke så mange av disse bilene som trekker 3,5t, og de er vel litt lette i skrotten med mindre hengeren kun skal slepes over korte distanser i lav fart?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by JK95 »

Har ikke så mye erfaring, men vi hadde en Rexton av gammel type på gamlejobben. Automaten var av type slushmatic, som var veldig ufølsom i lav fart, umulig å kjøre smidig i bymiljø. Ellers faktisk ganske komfortabel til å være høy og stor suv. Solide gamle Mercedes-motorer på de gamle, men vår hadde oljesvetting fra både fram og bakdiff. Du får litt det du betaler for, eldre asiatisk suv med mye plast i interiøret og gammeldags mekanikk.

Utover det har jeg sett på både Discovery 3/4 og Land Cruiser, og har fått høre mye om begge deler fra en kamerat som jobber hos Toyota. Land Rover er jo britisk, og har ikke helt samme kvalitet som Toyota. Begge har vel luftfjæring i den kategorien du ser på, dette er DYRT å bytte. Land Cruiser har tydeligvis ikke samme lave pris på deler som Corolla :lol: Generelt er servicehefte viktig, ellers tror jeg et googlesøk burde gi en grei ledetråd :thumleft Har selv veldig lyst på Discovery i fremtiden, liker utseendet og interiøret og er nok en aning anglofil, men tiden vil vise :-#

Om du tenker pickup så ville jeg sett på Amarok med V6. Vet ikke om de sprenger budsjett, men komfortmessig er de langt mer personbil på innsiden enn Isuzu, og skal ha ok kvalitet. Amerikansk er selvsagt enda mer komfort og bedre motorisert for henger på oppmot 3.5 tonn, men blir fort dyre :-k

Håper du fikk noe som helst ut av dette, og lykke til :lol:

Edit: Har du vurdert leasing? Min far leaser en nå noen år gammel RAM, og kommer nok aldri til å gå ned i størrelse på arbeidsbil etter dette. Om du vil holde kostnadene nede så er månedsprisen nærmere halvert på japansk pickup, og da er det jo garantier i bakhånd, noe ingen vil gi deg på en 15 år gammel arbeidssuv :D
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by SteinarPedersen »

knutk wrote: 15 Oct 2021 17:24 3,5t henger? Da bør bilen veie bortimot like mye...
De to første alternative ville jeg fjernet fra hodet ASAP...
Som arbeidsbil er det vel greit med en pickup med hytte over planet, alltid noe rufs å dra på.

Har du vurdert Amerikansk pickup? Trolig ikke det billigste, men om slepet veier 3,5 t er disse uslåelige når det gjelder vekt. Og de sprenger kanskje budsjettet.

Toyota HiLux kanskje, med dobbel kupe. Det virker som solide biler, men ikke så mange av disse bilene som trekker 3,5t, og de er vel litt lette i skrotten med mindre hengeren kun skal slepes over korte distanser i lav fart?
Definitivt en fordel at bilen ikke er så langt unna. Pajero og discovery ligger rundt 2,4t. Begge blir skrytt til værs som trekkvogn og enkle biler å skru selv på.

Pickup er mindre aktuelt fordi jeg ønsker meg fem seter. Dette blir også privatbil og langturbil utenom jobb også. Glemte helt å skrive det i OP.

Hilux over 2,8t ser jeg lite av, og de er kunstig dyre. De koster iht. Ryktet sitt. 😅

Potensielt er det kjøreturer på 10-15 mil med en 2,5t graver eller annet utstyr i en allerede 6-900kg henger. Så det blir nok litt kjøring. I tillegg må jeg regne med kjøre henger lass med grus, Stein og tilsvarende, og jo mere per tur, jo bedre.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by SteinarPedersen »

JK95 wrote: 15 Oct 2021 17:34 Har ikke så mye erfaring, men vi hadde en Rexton av gammel type på gamlejobben. Automaten var av type slushmatic, som var veldig ufølsom i lav fart, umulig å kjøre smidig i bymiljø. Ellers faktisk ganske komfortabel til å være høy og stor suv. Solide gamle Mercedes-motorer på de gamle, men vår hadde oljesvetting fra både fram og bakdiff. Du får litt det du betaler for, eldre asiatisk suv med mye plast i interiøret og gammeldags mekanikk.

Utover det har jeg sett på både Discovery 3/4 og Land Cruiser, og har fått høre mye om begge deler fra en kamerat som jobber hos Toyota. Land Rover er jo britisk, og har ikke helt samme kvalitet som Toyota. Begge har vel luftfjæring i den kategorien du ser på, dette er DYRT å bytte. Land Cruiser har tydeligvis ikke samme lave pris på deler som Corolla :lol: Generelt er servicehefte viktig, ellers tror jeg et googlesøk burde gi en grei ledetråd :thumleft Har selv veldig lyst på Discovery i fremtiden, liker utseendet og interiøret og er nok en aning anglofil, men tiden vil vise :-#

Om du tenker pickup så ville jeg sett på Amarok med V6. Vet ikke om de sprenger budsjett, men komfortmessig er de langt mer personbil på innsiden enn Isuzu, og skal ha ok kvalitet. Amerikansk er selvsagt enda mer komfort og bedre motorisert for henger på oppmot 3.5 tonn, men blir fort dyre :-k

Håper du fikk noe som helst ut av dette, og lykke til :lol:

Edit: Har du vurdert leasing? Min far leaser en nå noen år gammel RAM, og kommer nok aldri til å gå ned i størrelse på arbeidsbil etter dette. Om du vil holde kostnadene nede så er månedsprisen nærmere halvert på japansk pickup, og da er det jo garantier i bakhånd, noe ingen vil gi deg på en 15 år gammel arbeidssuv :D
Spennende. Jeg har vurdert v6 Amarok, men de er ganske mye over budsjett,dessverre. De som ikke er det har gått 250-400k på anlegssplass. 😂

Har også vurdert amerikanske, men har litt ymse dårlige erfaringer fra bekjente, og delemarked i EU er ikke heeeelt kurant.

Har vurdert leasing, men inntil jeg har fått litt kundebase og får økt omsetning i selskapet har jeg rett og slett ikke råd til månedskost uten å ha fått meg noen faste kunder og oppdrag. Jeg vet jo egentlig at det ikke er dyrere enn å bare dele kjøpesummen jeg har på innskudd og 24mnd leasing, men det føles tryggere å bruke litt penger upfront og kunne leve av det jeg trener.

Ikke så enkelt å komme i gang som jeg hadde tenkt altså. 😂


Takk for gode svar, begge to!
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by mekkern »

Hvis ikke budsjettet er meget romslig til rep ville jeg nok ikke vurdert britisk 4wd…..
Det du egentlig prøver å finne er en enhjørning.
5 seters bil som trekker 3.5t -som er billig og lite service/rep og til å stole på.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by knutk »

SteinarPedersen wrote: 15 Oct 2021 21:52
....
Definitivt en fordel at bilen ikke er så langt unna. Pajero og discovery ligger rundt 2,4t. Begge blir skrytt til værs som trekkvogn og enkle biler å skru selv på.
.....
En ti år gammel Pajero vil nok trolig passe inn i budsjettet. Trolig det nærmeste man kommer med både 5 seter, 4WD og hengervekt på 3,5T
Discovery ville jeg skydd som pesten...

Hva med noe slikt ? Fra Hønefoss...og kanskje litt over budsjett...
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=235407638
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by Kant1 »

Enig med Knut her, skal du kjøre mye med TUNG henger, må bilen være realt stor.
Jeg har 12 år bak rattet i min 2010 Pajero, og har en 3,5 tonns Ifor tipphenger.
I det øyeblikket hengeren passerer bilen i tonnasje, vil fortsatt bilen klare å dra hengeren, men hengeren "kjører" bilen like mye som motsatt. Og det er ikke spesielt behagelig :twisted:

Videre er min erfaring at selv om bilen er godkjent for 3,5tonn på kroken, har den ikke videre godt av så store, hyppige belastninger.

En Ford eller Dodge pickup vil etter min mening være noe å se etter. Iallefall ikke noe engelsk.

På min Pajero har det vært et "helvete" med bremsene opp igjennom, er vel på mitt 5 sett med skiver framme, og har akkurat montert det 3.settet kaliptere. Litt mindre utskifting bak, 3.dje settet med skiver er akkurat montert, 2.runde med kaliptere. Og i tillegg har jeg bytta glidebolter og denslags noen ganger. På hver eneste EU kontroll har bremsene vært en issue.

Mange av delene på Pajeroen kan være litt tricky å få tak i, som uorginale. Og orginaldelene er dyrere en kokain.
Orginal bremsekalipter bak: 6400 (litt tricky å få riktig, men endte opp med uorginale til ca 3000 for stk. Fikk feil fra Bildeler.no, Skruvat og Autodoc)
Ballast til Xenonlys: 7600 (fant på Ebay til noen hundrelapper men den slutta å virke, så nå prøver jeg Xenonkungen.no sin til 1000 kr.

Utover det er jeg veldig glad i Pajeroen, og tar en større oppgradering på den nå, ved passerte 200K km.
Dempere og fjører byttes også, flusher gearkassen, og bytter litt foringer hist og her.
Så håper jeg at jeg har bilen i 5-6 år til.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by Galilee »

Jeg har ikke personlig erfaring med noen av disse men her er en rapport om SUV med flest/færrest feil etter noen år.

https://dinside.dagbladet.no/motor/suv- ... l/71941922

Og så fant jeg denne, aner ikke om den treffer alt av krav du har.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=232229218

Ellers kan det virke som at kravet til stor bil, stor motor, lav pris hinter mot amerikansk.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by Jonta »

SteinarPedersen wrote: 15 Oct 2021 21:59
JK95 wrote: 15 Oct 2021 17:34
Har også vurdert amerikanske, men har litt ymse dårlige erfaringer fra bekjente, og delemarked i EU er ikke heeeelt kurant.
Jeg har alldri hatt noe problemer å få deler til min 1996 Chevrolet Silverado. Sarpsborg motor har det meste til hyggelige priser og sender kjapt med posten.Jeg har også bestillt noe fra store onlinesjapper i USA. Bilen er suveren å trekke tungt med. Jeg flytta akkurat på ei brakke som må ha veid minnst fire tonn. Avslutninga på den turen var opp en ganske bratt grusveg, det var...spennende...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by mekkern »

Ellers så har jeg handlet en del deler fra https://www.rockauto.com/ de har det meste og flere utgaver.. :thumleft .
Var aldri noe problem med leveranse heller.-men er et par år siden jeg handlet sist.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by ashland »

Har forsatt til gode å eie en amerikansk bil, men endel av de som kjører de her i distriktet bruker https://www.amerikanskebildeler.no skal visnok få tak i det meste. Aner dog ikke prisleie eller bestillingstid
fun is not a straight line
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by SteinarPedersen »

Mange gode betraktninger her.

Det er ikke slik at jeg MÅ kjøpe så ekstremt billig, men jeg må jo overleve også, så selvfølgelig er det et kriterie.

Ridgeline har jeg faktisk ikke hørt om engang (men drar kun 2.2t), og jeg skal definitivt se litt nærmere på noen amerikanske alternativer. Må bare finne noen aktuelle.

Noe jeg ikke har nevnt er at jeg trolig vil gjøre det meste av vedlikehold osv. på kjøretøyet selv.
Jaggu ikke enkelt å finne noe, for plutselig står jeg der som en tulling uten bil hvis jeg kjøper katta i sekken.

Akkurat nå er disse ganske aktuelle: Evt. "spare" og kjøpe rimeligere bil Planen nå er å bytte ut en 2012-modell Volvo XC60 AWD R-design i arbeidsbil og en liten elbil, så jeg tror jeg skal sikte meg inn hos en forhandler for å gjøre det litt enkelt. Siden jeg skal ha to biler håper jeg de kan gi litt mer for volvoen, så jeg får litt nærmere prisen i et privat salg.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by Lazyboy »

Gå for ranger eller isusu det. Gir deg mest valuta for penga.
User avatar
SteinarPedersen
Posts: 124
Joined: 11 May 2018 14:47
MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018

Re: bilkjøp - arbeidsbil 3,5t hengervekt - tips?

Post by SteinarPedersen »

Ja, såvidt jeg kan se på finn vil ranger og Isuzu gi ganske ny bil for pengene, nesten uansett utstyr. Men over 3t hengervekt er sjeldent, og det er bare 2 seter i mesteparten. :\

Det er jo en del biler i "personbilsegmentet" som Q7, X5,GL, ML og Touareg osv. som også har 3,5t hengervekt, men disse har sjeldent eller aldri lavgirserie, og det virker som flere mener disse ikke vil tåle å trekke mye tung last over tid.
Post Reply