Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Jeg har kontaktet et firma i Tyskland i forbindelse med en MC som har vekket min interesse.
Vanligvis skrives "scheckheftgeplegt" dersom fabrikantenes anbefalte servicer er fulgt opp og stemplet i serviceheftet.
I dette tilfellet står det ikke "scheckheftgeplegt", men at det er 8 oppføringer i serviceheftet.
Jeg fikk tilsendt foto av et servicehefte, og det er noenlunde overenstemmelse mellom kjørte distanser
og servicer. Dvs 1000 km, 12000, 18000,...
Jeg la merke til at det står "Erstzulassung" januar 2002, mens det av serviceheftet framgår at 1000 km service er foretatt
tidligere, i april året før.
Kan dette tyde på at sykkelen er brukt feks på bane en god stund før den ble registrert for kjøring på offentlig veg?
Eller der det andre tenkelige forklaringer?
Skulle min mistanke om grisekjøring på bane vedvare, vil jeg nok antakelig styre unna denne mopeden..
Vanligvis skrives "scheckheftgeplegt" dersom fabrikantenes anbefalte servicer er fulgt opp og stemplet i serviceheftet.
I dette tilfellet står det ikke "scheckheftgeplegt", men at det er 8 oppføringer i serviceheftet.
Jeg fikk tilsendt foto av et servicehefte, og det er noenlunde overenstemmelse mellom kjørte distanser
og servicer. Dvs 1000 km, 12000, 18000,...
Jeg la merke til at det står "Erstzulassung" januar 2002, mens det av serviceheftet framgår at 1000 km service er foretatt
tidligere, i april året før.
Kan dette tyde på at sykkelen er brukt feks på bane en god stund før den ble registrert for kjøring på offentlig veg?
Eller der det andre tenkelige forklaringer?
Skulle min mistanke om grisekjøring på bane vedvare, vil jeg nok antakelig styre unna denne mopeden..
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Min første tanke er at den kan ha blitt brukt som demosykkel før registrering. Men jeg vet ikke om tyskerne har likt opplegg som vi har med prøveskilt o.l.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Hva slags sykkel/modell er det? Er det en 600 eller 1000 R-sykkel kan det muligens være noe i teorien om banekjøring. Andre sykler er stort sett ikke interessante, ihvertfall ikke uten større modifiseringer. Stort sett er det vanligere å gjøre det i motsatt rekkefølge, 1000 km eller sånn med prøveskilt på landevei for en rolig innkjøring før man bygger om til banesykkel. Regner også med det vil være krav til låsetråd på tappeplugg for olje, kanskje også bolter til bremsekalipere (usikker på regelverket i Tyskland). Kåpen skal ha kapasitet til å holde 5 liter olje/kjølevæske ved lekkasje, lykter tapes over og speil skal fjernes. Altså er det en del jobb med å ta en gatesykkel og sette den i stand iht regelverket for banekjøring. Virker rart at noen skal ha tatt bryet bare for å bygge den tilbake igjen.
Har den vært brukt på bane uten modifisering har det sannsynligvis vært på opplegg for gatesykler. Det kan jo ha skjedd, men det kan jo også være tilfellet med hvilken som helst registrert MC på bruktmarkedet.
Tror teorien til Domino har mer for seg.
Har den vært brukt på bane uten modifisering har det sannsynligvis vært på opplegg for gatesykler. Det kan jo ha skjedd, men det kan jo også være tilfellet med hvilken som helst registrert MC på bruktmarkedet.
Tror teorien til Domino har mer for seg.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Takk for tilbakemeldingen.inunf wrote: ↑30 Sep 2021 11:45 Hva slags sykkel/modell er det? Er det en 600 eller 1000 R-sykkel kan det muligens være noe i teorien om banekjøring. Andre sykler er stort sett ikke interessante, ihvertfall ikke uten større modifiseringer. Stort sett er det vanligere å gjøre det i motsatt rekkefølge, 1000 km eller sånn med prøveskilt på landevei for en rolig innkjøring før man bygger om til banesykkel. Regner også med det vil være krav til låsetråd på tappeplugg for olje, kanskje også bolter til bremsekalipere (usikker på regelverket i Tyskland). Kåpen skal ha kapasitet til å holde 5 liter olje/kjølevæske ved lekkasje, lykter tapes over og speil skal fjernes. Altså er det en del jobb med å ta en gatesykkel og sette den i stand iht regelverket for banekjøring. Virker rart at noen skal ha tatt bryet bare for å bygge den tilbake igjen.
Har den vært brukt på bane uten modifisering har det sannsynligvis vært på opplegg for gatesykler. Det kan jo ha skjedd, men det kan jo også være tilfellet med hvilken som helst registrert MC på bruktmarkedet.
Tror teorien til Domino har mer for seg.
Det er en zx12.
Selger mener det antakelig står 2002 i serviceheftet, eller at det må være realiteten. Han oppfordret og til å ta kontakt med verkstedet der 1000 km service ble foretatt, for å verifisere.
Det spørs hva de vet, 20 år etter... Har ikke forsøkt, så langt.
- SteinarPedersen
- Posts: 124
- Joined: 11 May 2018 14:47
- MC: Alt på internett er løgn.
Jeg kjører hele året på en KTM Adventure 1090 - 2018
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Som noen andre også har foreslått, kan det være at den er registrert etter demobruk.
Da jeg kjøpte min MC var garantien "startet" et halvt år før sykkelen ble registrert fordi den var brukt som demosykkel. Og om den hadde gådd så langt som første intervall ville nok også første service blitt tatt før den ble registrert. I mitt tilfelle var den bare gådd 10km, skikkelig demokjørt altså.
Du vil jo også få en slags indikasjon på hvor lenge det er mellom første og andre service og når der innimellom sykkelen ble registrert. Hvis registreringsdatoen er nærmere 2. serviceintervall, ville jeg nok blitt litt skeptisk. Men om den er uker/måneder etter 1. service, tror jeg nok ikke du kjøper noe katt i sekken. Uansett er den jo gått vesentlig siden den gang, og jeg ville vært mer opptatt av at den ser OK ut, at servicer er noenlunde fulgt, slik du selv skriver og at sykkelen er hel og uten skader. OM den har vært banekjørt 1000-2000km er det ikke utenkelig at den er laaaangt bedre tatt vare på enn hva enkelte gatemotorsykler blir.
Da jeg kjøpte min MC var garantien "startet" et halvt år før sykkelen ble registrert fordi den var brukt som demosykkel. Og om den hadde gådd så langt som første intervall ville nok også første service blitt tatt før den ble registrert. I mitt tilfelle var den bare gådd 10km, skikkelig demokjørt altså.
Du vil jo også få en slags indikasjon på hvor lenge det er mellom første og andre service og når der innimellom sykkelen ble registrert. Hvis registreringsdatoen er nærmere 2. serviceintervall, ville jeg nok blitt litt skeptisk. Men om den er uker/måneder etter 1. service, tror jeg nok ikke du kjøper noe katt i sekken. Uansett er den jo gått vesentlig siden den gang, og jeg ville vært mer opptatt av at den ser OK ut, at servicer er noenlunde fulgt, slik du selv skriver og at sykkelen er hel og uten skader. OM den har vært banekjørt 1000-2000km er det ikke utenkelig at den er laaaangt bedre tatt vare på enn hva enkelte gatemotorsykler blir.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Slik jeg leser serviceheftet, står det 1000 km service 19/4, 2001. Så er det ingen 6000 km service.SteinarPedersen wrote: ↑01 Oct 2021 11:16 Som noen andre også har foreslått, kan det være at den er registrert etter demobruk.
Da jeg kjøpte min MC var garantien "startet" et halvt år før sykkelen ble registrert fordi den var brukt som demosykkel. Og om den hadde gådd så langt som første intervall ville nok også første service blitt tatt før den ble registrert. I mitt tilfelle var den bare gådd 10km, skikkelig demokjørt altså.
Du vil jo også få en slags indikasjon på hvor lenge det er mellom første og andre service og når der innimellom sykkelen ble registrert. Hvis registreringsdatoen er nærmere 2. serviceintervall, ville jeg nok blitt litt skeptisk. Men om den er uker/måneder etter 1. service, tror jeg nok ikke du kjøper noe katt i sekken. Uansett er den jo gått vesentlig siden den gang, og jeg ville vært mer opptatt av at den ser OK ut, at servicer er noenlunde fulgt, slik du selv skriver og at sykkelen er hel og uten skader. OM den har vært banekjørt 1000-2000km er det ikke utenkelig at den er laaaangt bedre tatt vare på enn hva enkelte gatemotorsykler blir.
I juni 2011, dvs drøyt 10 år etterpå, er 12000 km service stemplet.
"Erstzulassung", dvs første registrering, oppgis til januar 2002. Hvis vedkommende som fylte ut serviceeftet skrev feil, dvs 2001 i stedet for 2002, så virker ikke det urimelig mtp eventuell 1000 km service 3 måneder etterpå..
At en banekjørt sykkel kan ha blitt tatt bedre vare på enn en "vanlig" mc, er naturligvis mulig, men jeg finner det ikke sannsynlig at det er typisk. For egen del vil jeg ikke satse på å kjøpe en sykkel med nevneverdig historikk fra banekjøring, pga store sjanser for høy slitasje og påfølgende redusert levetid.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
gsx750_80 wrote: ↑01 Oct 2021 15:59Slik jeg leser serviceheftet, står det 1000 km service 19/4, 2001. Så er det ingen 6000 km service.SteinarPedersen wrote: ↑01 Oct 2021 11:16 Som noen andre også har foreslått, kan det være at den er registrert etter demobruk.
Da jeg kjøpte min MC var garantien "startet" et halvt år før sykkelen ble registrert fordi den var brukt som demosykkel. Og om den hadde gådd så langt som første intervall ville nok også første service blitt tatt før den ble registrert. I mitt tilfelle var den bare gådd 10km, skikkelig demokjørt altså.
Du vil jo også få en slags indikasjon på hvor lenge det er mellom første og andre service og når der innimellom sykkelen ble registrert. Hvis registreringsdatoen er nærmere 2. serviceintervall, ville jeg nok blitt litt skeptisk. Men om den er uker/måneder etter 1. service, tror jeg nok ikke du kjøper noe katt i sekken. Uansett er den jo gått vesentlig siden den gang, og jeg ville vært mer opptatt av at den ser OK ut, at servicer er noenlunde fulgt, slik du selv skriver og at sykkelen er hel og uten skader. OM den har vært banekjørt 1000-2000km er det ikke utenkelig at den er laaaangt bedre tatt vare på enn hva enkelte gatemotorsykler blir.
I juni 2011, dvs drøyt 10 år etterpå, er 12000 km service stemplet.
"Erstzulassung", dvs første registrering, oppgis til januar 2002. Hvis vedkommende som fylte ut serviceeftet skrev feil, dvs 2001 i stedet for 2002, så virker ikke det urimelig mtp eventuell 1000 km service 3 måneder etterpå..
At en banekjørt sykkel kan ha blitt tatt bedre vare på enn en "vanlig" mc, er naturligvis mulig, men jeg finner det ikke sannsynlig at det er typisk. For egen del vil jeg ikke satse på å kjøpe en sykkel med nevneverdig historikk fra banekjøring, pga store sjanser for høy slitasje og påfølgende redusert levetid.
Den aktuelle sykkelen ser absolutt "ok" ut, men skinnet kan bedra. Jeg forsøker også å få bragt på det rene når det (evt) er foretatt
ventiljustering. Dette kan godt koste i størrelsesorden 10 000 NOK, dvs mer enn 25 % av kjøpsprisen. Så finner jeg ikke ut av det, styrer jeg sannsynligvis unna akkurat denne sykkelen. Det er såpass mange på markedet, at jeg ikke gidder bruke 4- 6000 Euro på en mc jeg ikke er noenlunde overbevist om servicehistorikken på.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Jeg kontaktet firmaet som tilsynelatende har stemplet serviceheftet ved 12000 km, 18000 km, 24000 km, 30000 km, 36000 km og 42000 km servicer, og spurte om jeg kunne få greie på når det sist var foretatt inspeksjon og eventuell justeringer av ventiler.gsx750_80 wrote: ↑01 Oct 2021 16:09gsx750_80 wrote: ↑01 Oct 2021 15:59Slik jeg leser serviceheftet, står det 1000 km service 19/4, 2001. Så er det ingen 6000 km service.SteinarPedersen wrote: ↑01 Oct 2021 11:16 Som noen andre også har foreslått, kan det være at den er registrert etter demobruk.
Da jeg kjøpte min MC var garantien "startet" et halvt år før sykkelen ble registrert fordi den var brukt som demosykkel. Og om den hadde gådd så langt som første intervall ville nok også første service blitt tatt før den ble registrert. I mitt tilfelle var den bare gådd 10km, skikkelig demokjørt altså.
Du vil jo også få en slags indikasjon på hvor lenge det er mellom første og andre service og når der innimellom sykkelen ble registrert. Hvis registreringsdatoen er nærmere 2. serviceintervall, ville jeg nok blitt litt skeptisk. Men om den er uker/måneder etter 1. service, tror jeg nok ikke du kjøper noe katt i sekken. Uansett er den jo gått vesentlig siden den gang, og jeg ville vært mer opptatt av at den ser OK ut, at servicer er noenlunde fulgt, slik du selv skriver og at sykkelen er hel og uten skader. OM den har vært banekjørt 1000-2000km er det ikke utenkelig at den er laaaangt bedre tatt vare på enn hva enkelte gatemotorsykler blir.
I juni 2011, dvs drøyt 10 år etterpå, er 12000 km service stemplet.
"Erstzulassung", dvs første registrering, oppgis til januar 2002. Hvis vedkommende som fylte ut serviceeftet skrev feil, dvs 2001 i stedet for 2002, så virker ikke det urimelig mtp eventuell 1000 km service 3 måneder etterpå..
At en banekjørt sykkel kan ha blitt tatt bedre vare på enn en "vanlig" mc, er naturligvis mulig, men jeg finner det ikke sannsynlig at det er typisk. For egen del vil jeg ikke satse på å kjøpe en sykkel med nevneverdig historikk fra banekjøring, pga store sjanser for høy slitasje og påfølgende redusert levetid.
Den aktuelle sykkelen ser absolutt "ok" ut, men skinnet kan bedra. Jeg forsøker også å få bragt på det rene når det (evt) er foretatt
ventiljustering. Dette kan godt koste i størrelsesorden 10 000 NOK, dvs mer enn 25 % av kjøpsprisen. Så finner jeg ikke ut av det, styrer jeg sannsynligvis unna akkurat denne sykkelen. Det er såpass mange på markedet, at jeg ikke gidder bruke 4- 6000 Euro på en mc jeg ikke er noenlunde overbevist om servicehistorikken på.
Det ble sagt at de trengte VIN-nummer for sykkelen. Dermed skaffet jeg dette, og sendte foto fra serviceheftet per epost.
Deretter kom svaret om at de ikke kunne se når det var foretatt ventiljusteringer ("Hallo, ich kann leider in unserem System nicht sehen wann das Ventilspiel geprüft wurde. ").
Da antar jeg at det er ganske sannsynlig at de tilrådde intervallene for ventiljusteringer ikke er fulgt opp i henhold til Kawasaki sine anbefalinger.
Rart om ikke datasystemene deres skulle vise tydelig hva som i realiteten er gjort av arbeid på sykkelen, men det kan hende de ikke har lyst til
å fortelle om dette, siden det kan være avslørende både for dette firmaet sin del, og evt det andre firmaet som har avertert sykkelen til salgs.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Jeg vil tro at de har utført servicene i hht kawa sin bok, men at detaljer om hver service ikke legges inn i databasen. Dokumentasjon fra Tyskland er som regel til å stole på, det gjelder sikkert for motorsykler også.gsx750_80 wrote: ↑05 Oct 2021 12:17 Jeg kontaktet firmaet som tilsynelatende har stemplet serviceheftet ved 12000 km, 18000 km, 24000 km, 30000 km, 36000 km og 42000 km servicer, og spurte om jeg kunne få greie på når det sist var foretatt inspeksjon og eventuell justeringer av ventiler.
Det ble sagt at de trengte VIN-nummer for sykkelen. Dermed skaffet jeg dette, og sendte foto fra serviceheftet per epost.
Deretter kom svaret om at de ikke kunne se når det var foretatt ventiljusteringer ("Hallo, ich kann leider in unserem System nicht sehen wann das Ventilspiel geprüft wurde. ").
Da antar jeg at det er ganske sannsynlig at de tilrådde intervallene for ventiljusteringer ikke er fulgt opp i henhold til Kawasaki sine anbefalinger.
Rart om ikke datasystemene deres skulle vise tydelig hva som i realiteten er gjort av arbeid på sykkelen, men det kan hende de ikke har lyst til
å fortelle om dette, siden det kan være avslørende både for dette firmaet sin del, og evt det andre firmaet som har avertert sykkelen til salgs.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Tja, da kan det se ut som det er mange unntak fra den "regelen", i følge https://dinside.dagbladet.no/motor/hvor ... n/61453699 :pelsen wrote: ↑06 Oct 2021 22:34Jeg vil tro at de har utført servicene i hht kawa sin bok, men at detaljer om hver service ikke legges inn i databasen. Dokumentasjon fra Tyskland er som regel til å stole på, det gjelder sikkert for motorsykler også.gsx750_80 wrote: ↑05 Oct 2021 12:17 Jeg kontaktet firmaet som tilsynelatende har stemplet serviceheftet ved 12000 km, 18000 km, 24000 km, 30000 km, 36000 km og 42000 km servicer, og spurte om jeg kunne få greie på når det sist var foretatt inspeksjon og eventuell justeringer av ventiler.
Det ble sagt at de trengte VIN-nummer for sykkelen. Dermed skaffet jeg dette, og sendte foto fra serviceheftet per epost.
Deretter kom svaret om at de ikke kunne se når det var foretatt ventiljusteringer ("Hallo, ich kann leider in unserem System nicht sehen wann das Ventilspiel geprüft wurde. ").
Da antar jeg at det er ganske sannsynlig at de tilrådde intervallene for ventiljusteringer ikke er fulgt opp i henhold til Kawasaki sine anbefalinger.
Rart om ikke datasystemene deres skulle vise tydelig hva som i realiteten er gjort av arbeid på sykkelen, men det kan hende de ikke har lyst til
å fortelle om dette, siden det kan være avslørende både for dette firmaet sin del, og evt det andre firmaet som har avertert sykkelen til salgs.
"Nye tall viser at hver tredje bruktbil i Tyskland har en kilometerteller som lyver. Altså viser den en lavere kilometerstand enn bilen faktisk har gått.
NAF sa til DinSide i vår at de antok at tallet også er høyt i Norge.
– Det er ingen grunn til å tro at vi her i Norge skal være spart for denne typen kriminalitet. Tallene snakker for seg selv; de er skremmende høye, sa advokat og seniorrådgiver André Fimreite i NAF."
Kilometerstand er relevant dokumentasjon, og dersom det er utredt juks på det punktet, er det vel grunn til å tro at det jukses
i forbindelse med andre typer dokumentasjon og.
Last edited by gsx750_80 on 07 Oct 2021 11:09, edited 1 time in total.
Re: Når service er foretatt før første registrering - hva kan det bety?
Tiden er nok forbi at man kunne ha ubegrenset tillit til selgere.
Man må se an selgeren, se etter om der ting som skurrer i service-historikken osv
Men det er synd at tilliten forsvinner, da må det til mer bruk av egne sakkyndige/profesjonell hjelp/uavhengig tilstandsrapport osv - og det koster jo ekstra tid og penger.
Man må se an selgeren, se etter om der ting som skurrer i service-historikken osv
Men det er synd at tilliten forsvinner, da må det til mer bruk av egne sakkyndige/profesjonell hjelp/uavhengig tilstandsrapport osv - og det koster jo ekstra tid og penger.