Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by Spiritofwinter »

Som enkelte muligens har fått med seg så driver jeg med et lite husbyggingsprosjekt. I den forbindelse så ble det satt krav om at garasje skulle settes opp samtidig. Etter en lengre prosess med tegning så ble garasjen over flere etasjer der «hovedetasjen» er for bilparkering, dekkoppbevaring++ og underetasjen blir et slags multifunksjonelt verksted/mannehule/ølbryggeri. Dette rommet har ikke stått veldig høyt på prioriteringslisten så langt, men nå begynner det snart å skje ting. Rommet er fullisolert, der er lagt inn vann og avløp på ene veggen (der det blir ølbrygging), det et kjøpt inn flis til gulv, osb plater til vegg og div innredning både til verkstedbenk og ølbryggingsbenk samt at jeg har litt fra før. Kan også nevne at rommet innvendig er ca 6,5x6,5m innvendig med to dører, den ene fra kjelleren på huset og den andre direkte utenfra, den døren er ekstra bred slik at man skal kunne få inn MC eller andre motoriserte kjøretøy (ikke bil).

Neste uke kommer elektriker for å ordne litt i huset, da tenkte jeg å ta en gjennomgang på det elektriske for garasjekjelleren. Rommet har eget sikringsskap som deles med garasjens hovedetasje, blant annet fordi det skulle monteres el-bil lader. Spørsmålet nå er hvor mange strømkurser jeg burde legge inn, kommer til å dra godt på for å være sikker, men tar gjerne i mot tips om noen vet om spesifikke ting man bør tenke på.

Det som er bestemt litt spesifikt så langt er:
2 stk sikringskurser for bryggeavdelingen, en til bryggekjele og en til vannkoker (20L), mulig at denne også blir til avtrekksviften over bryggekjelen.
1 stk sikringskurs for lys og et par enkle stikkontakter.
1 stk sikringskurs for varmepumpe.

Andre ting som skal inn:
Gjæringsskap (gammel fryser med tempraturstyring og varmeelement).
Kompressor (skal kjøpe ny på ca 50L, tar gjerne i mot tips).
Skal kunne brukes litt enkle power tools som ikke går på batteri.
TV (selvfølgelig), minst 1, muligens 2, med tilkoblet PC og evt annen styringsboks.
Ladere til div batteridrevne power tools
Annet jeg burde ha inn??

Til info så er kjøleskapet for øl oppbevaring i rommet før verkstedet, løftebukk og dekkomleggingsmaskin står på annet verksted jeg disponerer. Sofa og MC løfter bruker ikke strøm men skal inn i rommet.
User avatar
Domino
Posts: 214
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by Domino »

Kablet nettverk mellom hus og garasje? Det ideelle da er jo kabelrør med trekkesnor i tilfelle behovet endrer seg.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by Spiritofwinter »

Domino wrote: 11 Aug 2021 09:36 Kablet nettverk mellom hus og garasje? Det ideelle da er jo kabelrør med trekkesnor i tilfelle behovet endrer seg.
Nettverk er allerede på plass, 2 punkt.
Alt av strøm og nettverk blir i første runde i rør inne i vegg, om det skulle bli behov senere kan jeg bare legge litt utenpå vegg, er ikke noe utstillingsrom så det estetiske slik er ikke veldig viktig. Spørsmålet nå er bare hvor mye jeg skal ta i på første runde slik at jeg har litt å gå på fremover, evt om det er noe jeg burde prioritere å få på plass som jeg ikke har tenkt på.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by knutk »

Om du venter litt med å kle innerveggene kan man alltids utvide antall kurser senere. Men kabel inn er det straks verre med. Vet ikke hvilken dimensjoner som er planlagt, men anbefaler på det sterkeste at man går for minimum 10 kvadrat og 3 fas.

Stikkontakter blir der aldri nok av, men man kan enkelt utvide senere. Bruk minimum 16A 2,5 kvadrat til alle kontakter. Lyskursene derimot kan med fordel være 10A sikringer på (Husk at sikringen skal være det svakeste leddet, og moderne armatur hvor LED benyttes har ofte tynne ledninger)

Mye av det jeg har beskrevet nå har du trolig allerede hørt fra elektriker, men skader ikke å høre det fra flere hold.

Lykke til med prosjektet. Høres ut som det kommer til å bli en super 'Man Cave' :D :thumleft
User avatar
kvase
Posts: 4034
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by kvase »

Ha gjerne noen kontaktpunkter 1 meter eller litt til over gulvet slik at det er lettere med strøm over eventuelt arbeidsbenker kjekt for alle små elektriske duppeditter. :-k
Noe som er smart er en føler som slår av og på lys slik at du aldri glemmer lyset når du kommer å går :plystre
Ja ja litt kunst på veggen er også kjekt og prydelig
Å popeye.jpg
Skippern.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by Spiritofwinter »

knutk wrote: 11 Aug 2021 10:20 Om du venter litt med å kle innerveggene kan man alltids utvide antall kurser senere. Men kabel inn er det straks verre med. Vet ikke hvilken dimensjoner som er planlagt, men anbefaler på det sterkeste at man går for minimum 10 kvadrat og 3 fas.

Stikkontakter blir der aldri nok av, men man kan enkelt utvide senere. Bruk minimum 16A 2,5 kvadrat til alle kontakter. Lyskursene derimot kan med fordel være 10A sikringer på (Husk at sikringen skal være det svakeste leddet, og moderne armatur hvor LED benyttes har ofte tynne ledninger)

Mye av det jeg har beskrevet nå har du trolig allerede hørt fra elektriker, men skader ikke å høre det fra flere hold.

Lykke til med prosjektet. Høres ut som det kommer til å bli en super 'Man Cave' :D :thumleft
Har planer om at elektriker skal få ordne det meste inne i vegg neste uke, så skal jeg kle igjen veggene etterpå. Selve tilførselen er ikke jeg så redd for, der er allerede montert eget sikringsskap med tilførsel tilsvarende den jeg har til sikringsskapet for resten av huset. Dette sikringsskapet fordeler i dag videre til 2 el-bil ladere, stikkontakter og lys i etasjen over, det er bare spørsmål hvor mye jeg skal utvide med når vi først er i gang.
kvase wrote: 11 Aug 2021 12:10 Ha gjerne noen kontaktpunkter 1 meter eller litt til over gulvet slik at det er lettere med strøm over eventuelt arbeidsbenker kjekt for alle små elektriske duppeditter. :-k
Noe som er smart er en føler som slår av og på lys slik at du aldri glemmer lyset når du kommer å går :plystre
Kontaktpunt over arbeidsbenk er allerede tenkt på, må bare bestemme meg for ca plassering av arbeidsbenk. Har tenkt tanken på bevegelsessensor, men er ikke bestemt enda, kan være jeg bare setter opp smartbrytere som jeg har i flere andre deler av huset, da kan det enten skru seg av automatisk etter en stund eller jeg kan skru av med telefon eller "master bryter" annen plass i huset.
User avatar
pelsen
Posts: 1116
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Strømkurser for «multifunksjonelt» verksted.

Post by pelsen »

3-fas uttak er allerede nevnt, det er veldig lurt å legge inn. F.eks ved kjøp av kompressor er det mye større utvalg når man slipper å begrense seg til de små som går på 1-fas. Man blir fort lei de minste kompressorene som bråker fælt og går hele tiden.
Post Reply